sheet metal

Het Software pakket Alibre Design kan hier besproken worden!

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

sheet metal

Bericht door Swets »

Daar heb je die zeikert weer.. :-)

maar ben nu eens gaan stoeien met de sheet metal afdeling....

we hebben op mij werk kunstofplaten, een knipschaar, en zo;n gloeidraad buigbank.... dus denk is wel leuk als ik dit gedeelte van Alibre ook een beetje beheers....
nu het onderstaande plaatje.... zeg maar een behuizing voor een mengpaneel...

maar hoe krijg ik nu die zijkanten het besten dicht?

als ik er een flap aan buig, dan gaat het niet goed....


Afbeelding
(plaatje is klikbaar)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: sheet metal

Bericht door Mcgyver »

Dan teken je een paar zijplaten waar een sponning in is gefreesd zodat de zijplaten in je gebogen profiel valllen

vervolgens wat schroefjes erin en klaar is klara... ehh swets.. :lol:

op deze manier heb ik het een paar keer gedaan

1353

617

of als je plaat materiaal dik genoeg is kan je ook gewoon 2 platen koud tegen de zijkant aanschroeven:

3974

als je plaat materiaal niet dik genoeg is kan je ook wat blokjes in je profiel lijmen...
Mogelijkheden genoeg dus ;-)


enne zorg dat de aansluiting van de 2 uiteinden van je gebogen plaat onderop zit... zo heb je 2 mooie ronde gebogen kanten in het zicht zitten en het gelijmde gedeelte uit het zicht :!:

Het is gewoon niet mogelijk om alle zijden te zetten en dicht te maken uit 1 stuk.. bovendien moet je neem ik aan ook nog aan de binnenkant het 1 en ander inbouwen :lol:

Heb weliswaar geen verstand van alibre... maar wel van plastic plaatjes zetten :mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: sheet metal

Bericht door Swets »

ja zo kan het ook.....

maar in het plaatje wat ik stuurde, moeten toch ook aan die bovenkant 2 flappen naar beneden gebogen kunnen worden, en daarmee de zijkant dicht maken?

het gaat dus gewoon even over dat het kan..... volgens mij moet het ook in de uitslag geen probleem zijn...
en ik vraag me dus alleen af hoe je dat doet.....

ik had al eens een gewoon vierkant bakje gemaakt, ja dat gaat goed, dus nu eens een bakje wat niet recht is, dat moet toch ook kunnen?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: sheet metal

Bericht door Mcgyver »

ow ja tekenen gaat best.. weet alleen zelf niet hoe in alibre..

probeerde je alleen er van bewust te maken dat als je met kunststof plaat wil gaan werken dat er echt niet uit gaat zien.... het sluit niet mooi aan kiertjes etc.. je kunt kunststof niet zo makkelijk strat zetten als staal/alu plaat.. dat is het beeeld wat je gaf in je verhaal..


Nogmaals ik heb GEEN verstand van alibre... maar ik zou me kunne voorstellen dat je eerst een uitslag tekend.
dat je het schuine bovenvlak aan de zijflappen hecht en deze dan op die naad naar beneden buigd in alibre..

blijft alleen het feit dat je een dichtgevouwen doosje hebt waar je niet goed meer in kan om te solderen etc..

maar goed als het alleen gaat om het tekenen denk ik dat het zoiets zal gaan zijn.....je zal in alibre toch wel iets van een buiglijn aan kunnen wijzen.. ongeveer hetzelfde als wat je nu doet.... maar wat ik al zei.. geen verstand van .. in kunststof plaat zal het in elk geval niks worden wat jij wilt als je het ook daadwerkelijk wilt maken.. daar moet je wat meer creativiteit in stoppen ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: sheet metal

Bericht door Arie Kabaalstra »

Swets schreef:ja zo kan het ook.....

maar in het plaatje wat ik stuurde, moeten toch ook aan die bovenkant 2 flappen naar beneden gebogen kunnen worden, en daarmee de zijkant dicht maken?
...
ik had al eens een gewoon vierkant bakje gemaakt, ja dat gaat goed, dus nu eens een bakje wat niet recht is, dat moet toch ook kunnen?
waarom niet de onderkant naar boven vouwen?.. de voor- en achterkant zijn haaks gebogen.. dus kun je zo een flange aan de kopse kanten, vanaf de bodem naar boven vouwen..

dan open je de sketch, en projecteer je de schuine bovenkant op je contour.. en trimt de rest weg.. F5 drukken en presto!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: sheet metal

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik neem aan dat Arie zoiets bedoelt.
5565
Wanneer je de bovenkant iets breder dan de omhooggezette kanten maakt, en een groef freest in de deksel die over de onder-zijflapje valt krijg je best een mooi kastje. Is wel even puzzelen om de maatvoering goed te krijgen.
Je kunt op de buiglijn ook gewoon met een rechte frees tot halverwege de dikte een groefje frezen ( freesje 3 of zo) dan krijg je best een mooie buiglijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: sheet metal

Bericht door Arie Kabaalstra »

ja.. zoiets... maar het kan op dezelfde manier ook uit 1 plaat..
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: sheet metal

Bericht door Swets »

Oke, ik heb de onderkant omhoog gebogen,

maar ik weet niet hoe ik die punt weg moet knippen?

ik heb de sketch -mode gekozen, en zo omhoog gebogen zijkant gekozen.... maar nu die punt weg knippen?
ik heb al een schuine lijn getekend, maar ik kan niet met trim die punt weg knippen....

dus ik vraag me toch af hoe dat zou moeten.....

en nu heb ik de onderkant naar boven gebogen, maar het moet toch ook kunnen de bovenkant naar beneden te buigen? en hoe krijg je dan de hoeken dicht?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: sheet metal

Bericht door Arie Kabaalstra »

Heb je de sketch van die zijflap gekozen?.. dan kun je de punt gewoon wegtrimmen..
als je van boven naar beneden wilt vouwen.. dan moet je de rest van de zijkant gewoon projecteren.. en die vorm aanpassen.. easy as cake..
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: sheet metal

Bericht door Swets »

is gelukt....
als ik aan de linkerkant echt de sketch kies, kan ik hem wel knippen enzo...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie