Pasta continue feeden
Moderator: Moderators
Pasta continue feeden
Hey mensen,
Ik doe nog eens beroep op de knappe koppen hier, deze keer om een oplossing te vinden voor het volgende:
Hoe kan ik een dunne pasta (1 tot 3mm dik), zeg maar een soort lijm, continu door een spuitmond duwen aan een welbepaald volume?
Meer details:
De pasta zijn korrels (verschillende maten tot +/-1cm groot) verwarmd tot ze vloeibaar worden. Vloeibaarheid mag niet te groot zijn, want het moet aangebracht worden zoals silicone in een dikke streep op het werkstuk dat er onder voorbij komt. De vloeibaarheid kan thermisch geregeld worden mits ik een verwarmingselement inbouw. Met de electronica voor deze regeling heb ik geen probleem.
Hoeveelheid pasta die uit de spuitmond komt moet zo stabiel mogelijk zijn om een constant resultaat te geven.
Ik dacht eraan de korrels in een koker te steken en die aan te duwen, een beetje zoals een silicone pistool, door de verwarmde spuitmond. Kan het volume pasta op die manier goed geregeld worden?
Ook belangrijk is dat het ding precies kan gestopt worden en herstart.
Ik doe nog eens beroep op de knappe koppen hier, deze keer om een oplossing te vinden voor het volgende:
Hoe kan ik een dunne pasta (1 tot 3mm dik), zeg maar een soort lijm, continu door een spuitmond duwen aan een welbepaald volume?
Meer details:
De pasta zijn korrels (verschillende maten tot +/-1cm groot) verwarmd tot ze vloeibaar worden. Vloeibaarheid mag niet te groot zijn, want het moet aangebracht worden zoals silicone in een dikke streep op het werkstuk dat er onder voorbij komt. De vloeibaarheid kan thermisch geregeld worden mits ik een verwarmingselement inbouw. Met de electronica voor deze regeling heb ik geen probleem.
Hoeveelheid pasta die uit de spuitmond komt moet zo stabiel mogelijk zijn om een constant resultaat te geven.
Ik dacht eraan de korrels in een koker te steken en die aan te duwen, een beetje zoals een silicone pistool, door de verwarmde spuitmond. Kan het volume pasta op die manier goed geregeld worden?
Ook belangrijk is dat het ding precies kan gestopt worden en herstart.
When it fits stop using the hammer.
Re: Pasta continue feeden
spontaan schiet de gedachte van een pneumatisch kitpistool in combinatie met festo spul door m'n hoofd 
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Pasta doseren doe je volgens mij best met een extruder.. lees "worm".. zoals in bijvoorbeeld een Spuitgietmachine..
Swake,
probeer mee te denken, een vraag die ik me stel, is de pasta na het heropwarmen terug vloeibaar te krijgen of is die dan verloren?
Wat is de temperatuur van de pasta?
Bij het aanbrengen van dichtingen in PU vb. op deuren gebruikt men dit.
Groeten cNcFranky
probeer mee te denken, een vraag die ik me stel, is de pasta na het heropwarmen terug vloeibaar te krijgen of is die dan verloren?
Wat is de temperatuur van de pasta?
Bij het aanbrengen van dichtingen in PU vb. op deuren gebruikt men dit.
Groeten cNcFranky
Als het om en professionele toepassing gaat kan je eens informeren bij:
http://www.nordson.com/en-us/divisions/ ... fault.aspx
Zitten in Maastricht.
Joop
http://www.nordson.com/en-us/divisions/ ... fault.aspx
Zitten in Maastricht.
Joop
Wat verder gezocht met worm en extruded en ben op de Progressive cavity pump gevallen. Waarschijnlijk kan er hiervan een prototype gemaakt worden met een stuk houtboor van redelijke diameter.
Ja, de pasta is terug op te warmen. Er zit wel telkens een maximum temperatuur bij. Al naargelang de pasta zal het rond de 35°C zijn. Voor een andere soort iets meer tot 45 à 50°C.
Bij Nordson lijkt het erop dat ze vooral precisie spullen hebben voor kleinere volumes.
Ja, de pasta is terug op te warmen. Er zit wel telkens een maximum temperatuur bij. Al naargelang de pasta zal het rond de 35°C zijn. Voor een andere soort iets meer tot 45 à 50°C.
Bij Nordson lijkt het erop dat ze vooral precisie spullen hebben voor kleinere volumes.
Daar zijn ze ook goed in. Maar ze hebben ook opstellingen voor in productielijnen waar grotere volumes uit kunnen komen. Allemaal heel precies en reproduceerbaar.Bij Nordson lijkt het erop dat ze vooral precisie spullen hebben voor kleinere volumes
Maar misschien is dit ook een mogelijkheid:
http://gizmodo.com/5878121/a-3d-printer ... -attention
maar dan gevuld met jouw korrels. Wat is het trouwens voor materiaal?
Joop
Een massaflowmeter gebruiken ism met een frequentie gestuurde pomp.
maar of dit de bedoeling is.
luijt
maar of dit de bedoeling is.
luijt
Neem de dag zoals die is, morgen is er weer een nieuwe.
Het is een soort eetbare lijm. Weet niet precies van wat het gemaakt is. Stroopachtig als het warm is.joopbos schreef:Wat is het trouwens voor materiaal? Joop
Die Choco-CNC van jouw link brengt me wel op een ideetje
Een lijmpistool met een aangestuurde plunjer/zuiger erop?
Zo ben ik momenteel een klein spuitgiet-machientje aan het maken voor kleine plastic onderdelen, eigenlijk heel simpel.
Zo ben ik momenteel een klein spuitgiet-machientje aan het maken voor kleine plastic onderdelen, eigenlijk heel simpel.
Ter inspiratie, heb je al eens gezocht via http://www.google.nl/patents/
Met de juiste zoektermen vind je daar allerlei patenten met technische omschrijvingen en principe tekeningen.
Wees wel kritisch, er zijn namelijk ook patenten die machines of processen beschrijven die in de praktijk niet werken. Meestal kun je met de gegevens van de aanvrager het bedrijf vinden die de machines of het proces commercieel toepassen en dan mag je ervan uitgaan dat het werkt.
In geval van commerciele toepassing wel de geldigheid van het patent controleren en beoordelen of je geen inbreuk maakt.
Groet, Leo
Met de juiste zoektermen vind je daar allerlei patenten met technische omschrijvingen en principe tekeningen.
Wees wel kritisch, er zijn namelijk ook patenten die machines of processen beschrijven die in de praktijk niet werken. Meestal kun je met de gegevens van de aanvrager het bedrijf vinden die de machines of het proces commercieel toepassen en dan mag je ervan uitgaan dat het werkt.
In geval van commerciele toepassing wel de geldigheid van het patent controleren en beoordelen of je geen inbreuk maakt.
Groet, Leo