Bridgeport

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Bridgeport

Bericht door klaas van gemerden »

Ha André

Dat is idd een optie de wrijving van een kogelomloop is veel kleiner dan die van een trapezium spindel.

In de toekomst is dat misschien een mogelijkheid maar de bodem van de ''schatkist'' is in zicht. :x

En als het met trapezium werkt dan heb ik alle rede om aan te nemen dat het met kogelomloop zeker lukt.

Ik ga er een vertragingskast opzetten en er een servo op uit proberen. (die hebben we namenlijk nog liggen)
met een vertraging 1/15 moet het zeker lukken.
3000/15*5=1000mm/min
de servo van 400W heeft een rated torque van 1.273Nm en die van 750W 2.387Nm.
1.2*15=18Nm dan zou hij iig moeten bewegen.
2.3*15=34.5Nm zitten we zeker aan de veilige kant.

Als er een kogelomloop inkomt dan wil ik eigenlijk een hele fijne spoed hebben zodat ik een kleine spoed hoek heb.

Ik zal wel een kijken wat de mogelijkheden zijn.

We hebben de lagers van de x-as opnieuw gesteld en we hebben nu nog 1/100 omkeerspeling in de lagers.

Gr. KvG
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Bridgeport

Bericht door ludo »

Klaas,

ik lees dat je nog steeds een probleem hebt met de Z-as,misschien kan je op as van de Z-motor nog een extra gelijkstroommotor zetten ,deze moet je dan aansturen met een constante stroombron,hierdoor is het koppel ook contstant,je kan de stroombron regelbaar maken zodat je bij een extra zwaar werkstuk dit kan bijregelen.Voor de draairichting en inschakelen van de motor kan je het richtingsbit van de stappenmotorsturing gebruiken.
Om het goedkoop te houden kan je bv een motor (seriemotor) uit een oude wasmachine nemen.Deze kan je volgens mij wel ergens gratis vinden.Ik heb zo een motor eens aangesloten op 48V en dit levert toch een fors koppel.De electronica voor deze regeling lijkt mij ook wel eenvoudig te maken.
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Bridgeport

Bericht door klaas van gemerden »

Beste mensen,

We hebben vandaag getest met een servo die 1/15 vertraagt was.
We hebben een haakse overbrenging 1/10 gebruikt en tandriemschijven 32/48 tanden zodat je een totale vertraging hebt van 1/15.

De motor maakt een raar geluid als hij stil staat. Dat komt waarschijnlijk doordat de driver de motor vast probeert te houden. Doordat er speling in de haakse reductiekast zit gaat hij staan te resoneren.
Ik stel me voor dat de motor b.v. linksom trilt waarna er een puls door de encoder naar de driver wordt gestuurd waarna die de motor de andere kant op laat draaien en vervolgens gebeurd het andersom.
Het zal technisch gezien wel niet helemaal kloppen maar ik vermoed dat het zoiets is.

Nu alleen nog een oplossing vinden... van mij hoeft de driver de motor niet vast te houden..
De bank is door de gasveren behoorlijk uitgeballanceerd maar als je op het bed gaat zitten oefen je te weinig kracht uit om hem in beweging te zetten. De wrijving op de zwaluwstaart is dus behoorlijk groot.

De bank heeft vandaag met 3500/15*5=1166 mm/minuut gelopen.
Ik had ff zitten snurken bij het instellen en daardoor stond de z-as ingesteld op 8m/s/s, dat leek me een beetje veel van het goede dus dat heb ik teruggeschroeft naar 2m/s/s

Tijdens het testen liep de tandriem eraf, dat wil zeggen hij vouwde het plaatje van de geleiding gewoon om zoals je op de foto kunt zien. We zullen de boel dus beter moeten uitlijnen. Ik had hem waterpas gezet.
Aangezien de bank ook waterpas staat dacht ik dat het goed zou gaan maarja.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de tandriemschijven voor de x en y as ook binnen. Op aanraden van Wouter hebben we htd tandriemen en tandriemschijven gekocht.

@ Ludo: ik vindt je idee intressant maar ben momenteel nog niet voldoende electronisch onderlegt om er wat mee te kunnen.

Gr. KvG
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Bridgeport

Bericht door ludo »

een vraagje,die overbrenging op de servo is dit een worm en wormwiel,want in dat geval kan je de tafel m.i. niet meer manueel verplaatsen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Bridgeport

Bericht door Arie Kabaalstra »

dat ziet er wel naar uit, maar is dat ook niet de bedoeling van een CNC, dat je NIET meer met het handje staat te slingeren?.. :)
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Bridgeport

Bericht door ludo »

Het lijkt mij toch wel handig dat je de machine ook manueel kan gebruiken,zonder eerst een PC te moeten opstarten.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Bridgeport

Bericht door Arie Kabaalstra »

die PC start je toch maar 1 keer op?.. in de tussentijd span je je werkstuk in, en laadt je het gereedschap...
anders zou je toch geen CNC machine bouwen?.. en een CNC kun je altijd nog manueel verplaatsen met een electronisch handwiel..
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Bridgeport

Bericht door ludo »

het is maar wat je zelf wil.
Ik vind het toch gemakkelijk als je voor een kleinigheidje je machine nog manueel kan gebruiken.
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Bridgeport

Bericht door klaas van gemerden »

Ha Ludo,

Voor het manueel frezen staat er een emco fb2 en een made in china freesbank.
http://www.vdhbv.nl/Html/Producten/vdhb ... m5306.html
Alleen dan niet van optimum maar van huvema.

Als je de handslinger erin laat zitten staat het conisch tandwiel heel de tijd te tikken bij het bewerken.
Dat levert een vervelend geluid op en het is vast niet goed voor je conisch tandwiel.

Ik heb hem verschillende keren naar boven en naar beneden met de hand geslingert, en ik kan je vertellen dat je daar behoorlijk moe van wordt. Daarnaast is het ook nog eens super langzaam.

Er komt vast en zeker een MPG op te zitten maar dat zal wel één van de laatste ''verbeteringen/toevoegingen'' zijn.
Eerst de dingen kopen die ''absoluut'' nodig zijn.

1.20m in de minuut vind ik voorlopig acceptabel. De x en y-as begrens ik straks waarschijnlijk op 3m.

Gr. KvG
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Bridgeport

Bericht door ludo »

Klaas,
na uw vele inspanningen zal het dan toch goed komen,U spreekt van een snelheid van 3m,dit is niet mis .Voor mijn
grote freesmachine hou ik het voor alle zekerheid maar op een 1,2m en voor mij is dat snel genoeg.

Voor een electronica hobbyist ben ik eigenlijk al goed voorzien van freesmachines ,heb een oude Jaspar (2,5 ton) en al ca 15 jaar een chinees (iets BF40 achtig)
Allebei zijn ze omgebouwd naar CNC .Omdat de z-as van die jaspar heel zwaar is, heb gewoon een extra Z-as op de bestaande verticale kop bijgezet ,deze extra kop heeft een ISO-40 spil en wordt aangedreven met een 1,5pk motor met frequentieregelaar.
Ik kan nu de originele kop gebruiken voor zwaar werk,de x en y-as kunnen daarbij wel met de pc gestuurd worden,maar aanzetten moet dan wel manueel.Voor het lichtere werk kan ik dan de extra kop gebruiken ,zodat ik de 3 assen aan aansturen.
Met de mechanische ijlgang breng ik de tafel in het werkbereik,zodat ik niet teveel hoef te zwengelen,want dit is inderdaad zweten.
De machine kan dus zowel als cnc of als conventioneel gebruikt worden.
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Bridgeport

Bericht door klaas van gemerden »

Ha Ludo

We hebben de x-as al een getest, 1/2 vertraagt getest tot 8m in de minuut en dat is erig snel.
Met die instellingen kon de x-as maximaal 18m in de minuut lopen en dat is veel sneller dan we nodig hebben.
Daarom hebben we er voor gekozen de motor verder te vertragen. 18/72 oftewel 1/4. Het toerentalbereik van de motor is 0-3500 RPm dus we gebruiken straks niet alles wat erin zit.

Gr. KvG

ff oftopic: Arie hoet gaat het met je kastje in aanbouw?
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Bridgeport

Bericht door aanrip »

Ik vind het wel een beetje zonde om zo'n prachtding te verknoeien aan een CNC-experiment. Gewoon met de hand frezen met een grotere bank is heel leuk. Neem wat kleiners voor de CNC.
I like the smell of hot chips
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: Bridgeport

Bericht door klaas van gemerden »

Ha Aanrip,

In eerste instantie hebben we ook gekeken naar een wat kleinere bank zoals een BF20, BF30, Wabeco F 1210 E enzovoort. Helaas is de aanschaf van zo'n freesbankje minimaal net zo duur als het kopen van een 2dehands Bridgeport. Dan is de keuze voor een Bridgeport redelijk snel gemaakt. 2dehands is het voor die prijs veel machine voor z'n geld. Bij ons op de club bouwen we voornamelijk locomotieven voor op de 7 1/4'' baan. Veel onderdelen zou je op een kleinere machine kunnen maken maar lang niet alles. Ik ken trouwens mensen die meer geld in hun ombouw van een BF 20 of eigenbouw portaal freesmachine hebben gestopt dan dat er nu geld in de Bridgeport zit.
Ik denk dat het ombouwen van een Bridgeport voor ons geen slechte keus is.

Conventioneel frezen op een Bridgeport doe ik wel op school... of bij een modelbouwcollega...

Je heb zelf ook een Bridgeport staan en voor de hobby is het een hele mooie bank.

Voor het kleinere werk heb ik zelf nog een BF20 in ombouw liggen.
De Bridgeport kwam er ''tussendoor'' en ik wacht tot hij gebruikt kan worden om oliegroeven e.d. te frezen.

Gr. KvG
machiels

Re: Bridgeport

Bericht door machiels »

half Nederland en België volgt de ombouw van klaas.....nou komt er een discussie op gang, wel Manuel met krukwieltje draaien of niet ...???
Als hij dat graag op een softwarematige manier wilt oplossen, is toch zijn keuze ,,??
Je kunt beter een goeie degelijke tweedehands machine kopen dan ergens een tafel machine die niet stabiel genoeg is voor enige verspaning ...
Trouwens zijn machine heeft een veel breder bereik in opspaning en werkbereik en uitbreiding-mogelijkheden dan nieuwe tafel bankje.
iedereen "koop" zijn machine naar behoefte en geldbeurs, en het ombouwen kan hier en daar altijd eens mislopen door een inschattingsfout.....daarom ik het hobby!!
Liever een beetje experimenteren met de Z as dan nieuwe stappenmotors en drivers kopen door een "inschattingsfout"
Plaats reactie