USB CNC vs Mastercam

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Mathias_popsel
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 jul 2012 11:35

USB CNC vs Mastercam

Bericht door Mathias_popsel »

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op het forum en ook nieuw in de wereld van CNC. ik heb gisteren de e book aangekocht om te leren werken met mastercam. de bedoeling is om een zelbouw machine te maken met de usb cnc controller. voor ik zover ben wil ik eerst mastercam onder de knie krijgen en ik vroeg me af hoe ik de instellingen in mastercam moet doen om mastercam te kunnen koppelen aan de usb controllor. heeft iemand hier ervaring mee en kan mij iemand een manual/tutorial bezorgen om deze instellingen te kunnen maken?

alvast bedankt
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: USB CNC vs Mastercam

Bericht door Mcgyver »

Hoi mathias,

Mastercam "koppel"je niet aan usbcnc...


USBCNC is zoals gezegd de controller, Mastercam het CAM programma.

Wat je wilt is je tekening gemaakt in autocad/qcad/alibre solidworks/inventor whatever... importeren in mastercam en dat mastercam de juiste g-code uitspuugd volgens jouw ingestelde toolpath in mastercam...\


Wat je nodig hebt is dus de juiste postprocessor voor usbcnc...

en de knowledge base staat er een postprocessor voor mach3, daar kun je wel al meet uit de voeten denk ik

http://www.cnczone.nl/knowledge/kb_categorie.php?id=5

Anders zoeken naar een postprocessor voor fanuc, eentje die gewoon plat iso g-code genereerd..


wat betreft mastercam .. daar kan ik je verder niet mee helpen, geen ervaring mee ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Mathias_popsel
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 jul 2012 11:35

Re: USB CNC vs Mastercam

Bericht door Mathias_popsel »

Ok bedankt,

Dus als ik het goed begrijp zal ik dan de instellingen van de stappenmotoren moeten instellen in de postprocessor zodat hij weet dat als ik hem naar bv x = 40mm, y=20mm en z = 5mm stuur dat hij ook effectief naar die positie gaat via de spindels?

cru gezegd zou ik eigenlijk dergelijke programma's zoals mastercam niet nodig hebben als ik zelf de G codes schrijf en in de postprocessor duw?
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 911
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: USB CNC vs Mastercam

Bericht door joopbos »

Het is een beetje anders.
In je CAD maak je een model van je werkstuk.
In je CAM pakket, bv Mastercam, laad je het CAM model.
Dan geef je in het CAM pakket aan hoe en waar gefreest en geboort moet worden. Je maakt de gereedschapbanen.
Omdat elke cnc-machine op zijn eigen manier wordt geprogrammeerd heb je aan die gereedschapbanen niet genoeg.
Hier komt de postprocessor om de hoek kijken. Die PP vertaalt de gereedschapbanen naar een G-code die geschikt is voor je machine. Bijvoorbeeld een machine die op USBCNC draait.

Als je zelf al G-code maakt kan je die gelijk in je USBCNC machine stoppen.

Joop
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13538
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: USB CNC vs Mastercam

Bericht door Arie Kabaalstra »

Inderdaad.. zoals Joop al schreef..

in Mastercam ( en elk ander CAM pakket ) laad je de geometrie die je wilt bewerken, en maakt daarmee de G-Code aan..
met de juiste Postprocessor krijg je een G-Code bestand dat jouw besturing begrijpt
G-code is een universele taal, maar verschillende besturingen hebben hun eigen "dialect".. dat je met een MACH postprocessor al goed uit de voeten kan, en met een Fanuc Postprocessor ook, komt doordat Mach en USBCNC alletwee een G-code interpreter hebben die gebaseerd is op de NIST-interpreter die op zijn beurt weer is gebaseerd op de Fanuc interpreter ( dit is het deel van je besturing dat de G-code leest, en vertaalt naar bewegingen van de motoren )
de bewegingen van de machine stel je af in de besturing.. daarin stel je in hoeveel stappen per mm je machine loopt. en met welke snelheden.. en in welke richting.. ook de posities van je eindschakelaars stel je in in de besturing van de machine.. dat doe je één keer.. dan is je machine ingeregeld..

Als je zelf G-code schrijft, in het juiste dialect, dan kun je zo'n bestand gewoon in je besturing openen, en uitvoeren..
voor kleine klusjes is dat wel te doen.. Ik heb ooit een grendelslotje voor mijn motorzadel gemaakt in kale g-code.. was niet meer dan 10 minuutjes programmeren in totaal..

als je een geavanceerde besturing zou hebben, zoals een Mazak, Siemens of Heidenhain, dan zitten daar allerlei functies in om van alles en nogwat te kunnen programmeren.. zoals ronde en rechthoekige kamers, gaten en gatenpatronen.. en wat al niet meer zij.. maar als je handig bent met G-code dan kun je dat ook zelf schrijven voor USBCNC.. heb ik ook gedaan..
Mathias_popsel
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 jul 2012 11:35

Re: USB CNC vs Mastercam

Bericht door Mathias_popsel »

Ok bedankt!
nog even een vraagje:

kan usb CNC op 2 assen werken en een laser bedienen?
lukt dit ook in de bijhorende software?
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: USB CNC vs Mastercam

Bericht door Mcgyver »

ja dat kan. ook met de software.. het ligt er alleen aan welke functionaliteit je wilt hebben met de laser.. dedicated laser hard/software is soms veel makkelijker i.v.m. graveren etc..

maar ja je kunt zonder problemen de machine aansturen en er mee snijden..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Mathias_popsel
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 jul 2012 11:35

Re: USB CNC vs Mastercam

Bericht door Mathias_popsel »

bedankt Mcgyver

wat bedoel je met dedicated hard-software? en welke laser neem ik het best als ik balsa wil snijden van 6-7 mm?
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: USB CNC vs Mastercam

Bericht door Mcgyver »

Kijk hier eens:

http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=5707

http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=1 ... 702#p59702

http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=8 ... =co2+laser

met dedicated hard/sorftwar bedoel ik het controllersysteem wat speciaal gemaakt is voor lasers..

Met een besturing die meer gericht is op draaien en frezen KAN je wel een laser besturen maar met een laser wil je vaak andere dingen dan de besturing direct in zich heeft... zoals een BMP'tje importeren en even graveren.. of gewoon een dxf importeren zonder eerst een gecode te hoeven schrijven.....

Dus het is meer wat je wil en wenst..

Om balsa te snijden hoeft de laser nog niet eens zo zwaar te zijn.. met 40 watt kom je een eind.. maar je bent veelzijdiger met 60W
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: USB CNC vs Mastercam

Bericht door stekkestim »

Klopt, met 60W kom je al een heel eind (ook toekomst gericht) nu wil je 6-7 mm maar je gaat uiteindelijk toch tot de limiet van je machine.
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: USB CNC vs Mastercam

Bericht door wilfred1970 »

stekkestim schreef:Klopt, met 60W kom je al een heel eind (ook toekomst gericht) nu wil je 6-7 mm maar je gaat uiteindelijk toch tot de limiet van je machine.
Klopt als een bus! Mn baas kocht een 2KW YAG-laser om te lassen (mooie rvs bakjes aflassen van 1mm dik, geen nabewerking nodig) ..en wilde er gelijk 5mm dik 430 mee lassen...
(Ik heb t uiteindelijk wel voor elkaar gekregen ...); Recent een 3.3KW Schijflaser erbij gekregen..weer t zelfde verhaal nu wilt ie NOG dikker (zucht).
Ik bedoel maar....zorg voor overcapaciteit
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: USB CNC vs Mastercam

Bericht door lelieveld »

Ik het resultaat mogen zien
Prachtig stuk vakwerk als of de hoeklas op RVS was gepolijst :shock:
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Mathias_popsel
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 jul 2012 11:35

Re: USB CNC vs Mastercam

Bericht door Mathias_popsel »

Waar koop ik zulke lasers het best?
Plaats reactie