CPU 5B en "0-10V printje"

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
winters
Berichten: 138
Lid geworden op: 25 feb 2011 21:29
Locatie: Gent
Contacteer:

CPU 5B en "0-10V printje"

Bericht door winters »

Hallo,

Ik heb het "0-10v Spindel speed control" printje aangeschaft van Damencnc om men tekno softwarematig in snelheid te kunnen regelen. Maar nu heb ik een probleem ivm aansluiten op de cpu 5B. Ik heb de manual meerdere malen gelezen en ik kom er eig nog niet aan uit.

"The OUT signal from the USBCNC CPU4.0 is connected to the same 10P ribbon cable which controls the relais PCB which controlsTool/Flood/Aux/Mist settings."

"3.I have a USBCNC CPU V3.0, V4.0 or V5.0 and a Delta VFD Connection to USBCNC CPU
Connect the supplied 10 pole connector to the SV6 port of USBCNC CPU V3 PCB or for USBCNC CPU V4 users on the OUT slot of CPU V4.Connect the other end to the 0-10V output card on the respective slot for your USBCNC CPU; see figure 11.6 for your correct terminal."
(aansluiting bij CPU5B is gelijk als de CPU4)

Op de CNC-OUT connector van men CPU zitten ook 2 relais op aangesloten waarmee een koelpomp en ventilator geschakeld wordt.

pin 1: pwm1
pin 2: OUT1 ---------
pin 3: Tool
pin 4: Dir
pin 5: Mist
pin 6: Flood
pin 7: +V-ex
pin 8: pump ---------
pin 9: 5V -========
pin 10: gnd

Welke van de andere pinnen moeten dan verbonden worden met het 0-10V printje?
"Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better." (S. Beckett)
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: CPU 5B en "0-10V printje"

Bericht door Mcgyver »

Het 0-10V printje moet je aansluiten via de cpu4 uitgang met de cpu5..



Dit printje kan een delta vfd volledig bedienen... 0-10V voor de toeren regeling en tool en tool dir voor de richting..

het 0-10V printje heeft kleine optos die hetschakelen voor hun rekening nemen..

de delta VFD schakeld alleen NPN.. , het printje is ontworpen voor deze vfd...

je kan dus geen andere vfd's volledig bedieden die een sckakel spanning aanbieden naar een input pin op de vfd


wat ik heb gedaan is het printje alleen gebruiken voor de 0-10V..

Ik heb en optocoupler printje gemaakt die ik op dezelfde ribbon cable klik.. doe vervolgens 2 relais schakeld.....

Je moet de 2 relais alleen even met elkaar doorlussen want usbcnc schakeld even iets anders dan je zou verwachten


met m3: tool uitgang word hoog

met m4: tool EN tool dir hoog

met m5: tool uit en tool dir hoog
vervogens m3: tool dir uit en tool hoog..


je moet dus het relais voor tool dir als wisselcontact gebruien en de tool als aak contact.. effe puzzelen maar daar kom je wel uit..

verder is het printje van damen heel goed te gebruiken.. alleen met regelaas die de logica niet NPN schakelen is het een probleem, en moet je een workaround hebben met opto's en relais..


ik heb tot nu toe 2x deze truuk toegepast en het werkt zonder problemen..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
nolfke
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 nov 2009 18:33
Locatie: Zulte
Contacteer:

Re: CPU 5B en "0-10V printje"

Bericht door nolfke »

Als je de andere uitgangen wilt gebruiken zul je je kabel moeten knippen
Met vriendelijke groeten,

Nolfke
winters
Berichten: 138
Lid geworden op: 25 feb 2011 21:29
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: CPU 5B en "0-10V printje"

Bericht door winters »

Ik gebruik de delta Vfd van DamenCNC en die is nu met het jumpertje ingesteld op npn en 0-10v. Dus dat zit goed.

Ik ben een nogal een leek op gebied van relais, opto's ed. en voor mij volstaat het momenteel om de tekno enkel in snelheid te kunnen regelen.

Wat ik veronderstel is dat:
pin 1: pwm verbonden moet worden met pin 1 van de cpu4 connector van het printje.
zijn er anders nog pin's die verbonden moeten worden?
"Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better." (S. Beckett)
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: CPU 5B en "0-10V printje"

Bericht door Mcgyver »

Maak gewoon een flatcable tussen de cpu5 en het printje.. voor de rest gebruik je ALLE schroefconnectoren naar de delta vfd..


de signalen vanaf de cpu 5 die waarschijnlijk nodig zijn :


PMW
tool
tool dir
GND
+5v


op het printje zitten een aantal schroef connectors, als je de manual download zie je precies wat deze moeten doen...

ook staat er in de manual een compleet getekend schematje over hoe je het aan moet sluiten...



Als je een flatcable maakt met 2 boxheader stekkers dan staat alles aangesloten wat je nodig hebt..

wil je er nog een break out printje bij zetten voor andere functies??? knijp je er gewoon een extra stekkertje voor een breakout printje bij

Het is niet nodig om de andere signalen ëruit te knippen.... dat is nu het handige met die flatcables
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: CPU 5B en "0-10V printje"

Bericht door Mcgyver »

even ter illustratie hier een opstelling die ik heb gemaakt:

6139

Ik heb 1 lange flatcable met in totaal 4 boxheader stekkertjes erop geknepen..

Het kabeltje wat naar rechts wijst gaat naar de cpu5B, de andere via de kabelgoot naar het volgende printje:

6140


De flatcable komt van rechts aan en gaat bij mij in een optocoupler printje... daarnaast zie je de relais voor tool en tooldir..
Het flatcabletje gaat ook nog verder naar 2 solidstates.. voor het sckakelen van de coolant en mist..




Nu weet ik dat je met de delta vfd werkt.. maar dit was gewoon ter illustratie dat je gewoon een stekkertje erbij kan knijpen om ook je mist en flood uitgangen te kunnen gebruiken. ik krijg het idee dat je het met losse draadjes wilt doen... zo moeilijk hoeft het niet..

Hier de manual van het printje:

http://www.damencnc.com/files/manuals/U ... ontrol.pdf


op pagina 2 zie je precies welke uitgangen via de print kroonsteenjes aangesloten moeten worden op de vfd
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
winters
Berichten: 138
Lid geworden op: 25 feb 2011 21:29
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: CPU 5B en "0-10V printje"

Bericht door winters »

bedankt voor de uitleg, ;-)
nu kan ik weer verder.
"Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better." (S. Beckett)
Plaats reactie