Aansluiten stappenmotoren

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Aansluiten stappenmotoren

Bericht door ruudpg »

Voor de bouw van mijn portaalfrees ben ik de systeemkast aan het samenbouwen met daarin de USBCNC CPU5A4 en leadshine drives DM556.

Nu ben ik er al een hele avond mee aan het stoeien geweest om het voor elkaar te krijgen dat 1 motor draait, maar hij bromt en trilt wel maar draaien... ho maar!

Ik heb het een en ander als volgt aangesloten:

De CPU heb ik via de SUBD-9p pin 7+8 aangesloten op een 5VDC voeding en de USB-voeding jumper heb ik verwijderd, de CPU werkt nu ook inderdaad op de aparte voeding, so far so good.
De driver heb ik aangesloten op de SUBD-25P pin 4+5 voor het DIR+ en STEP+ signaal op pin 23 voor de GND en pin 16 voor de ENA+. De 8-draads Nema23 motor heb ik Bipolair Parallel aangesloten en als voeding op de driver zit er een 48V voeding op. Ook heb ik zoals in de Manual aangegeven geprobeerd om de 2 watchdog jumpers te wisselen en om in de software de Step/Pulse vink zowel aan als uit te zetten, het enige verschil is dat dan soms de motor helemaal niet bekrachtigd wordt. In het scherm kan ik wel bijvoorbeeld de JOG functie gebruiken maar de motor doet niet meer dan brommen. Ook 2 draadjes geplaatst voor de RUN en PAUZE functie, maar zag naderhand dat je de pauze ook in de software kunt aanpassen en natuurlijk een noodstopschakelaar gemonteerd, al deze drie werken zoals het moet en als je ze gebruikt zie je dat ook direct op het scherm.

Wie-O-Wie heeft goed advies waar ik verder moet zoeken?

Het enige wat ik mij nu zojuist nog bedenk is om de spoelen van de motor door te meten, zodat ik kan zien of de kleurcodering van het datasheet ook overeenkomt met de spoelen, maar hoe meet je wat het begin of einde is van een spoel of welke van de 4 spoelen je aan het meten bent?

Voorlopig meer vragen dan antwoorden....
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Aansluiten stappenmotoren

Bericht door ruudpg »

Wat ik mij ook nog kan bedenken.... zouden de verbindingen voor Pause en Run geen vaste draden mogen zijn, maar moeten dit speciaal maakcontacten zijn misschien?
winters
Berichten: 138
Lid geworden op: 25 feb 2011 21:29
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Aansluiten stappenmotoren

Bericht door winters »

Toen ik men steppers op de cpu aansloot had ik gelijkaardig voorval. De steppers wilden niet bewegen, hoewel ik op het usbcnc scherm wel beweging zag toen ik de jogfunctie gebruikte. Bleek achteraf dat usbcnc nog in simulation mode stond... :roll: :lol:
"Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better." (S. Beckett)
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Aansluiten stappenmotoren

Bericht door ruudpg »

De eerste keer had ik inderdaad de software te snel gestart voordat de CPU gereed was en dus startte het programma in simulatie mode, maar dat zag ik duidelijk in de bovenbalk, dus daar kijk ik nu als eerste naar.
De motoren beginnen dus wel te brommen als ik JOG, maar bewegen niet en worden ook niet warm, ook aan de driver voel ik met mijn handen geen temperatuursverandering.
Gebruikersavatar
nolfke
Berichten: 251
Lid geworden op: 11 nov 2009 18:33
Locatie: Zulte
Contacteer:

Re: Aansluiten stappenmotoren

Bericht door nolfke »

step/pulse knopje aanvinken op de tweede blz van de instellingen.
Met vriendelijke groeten,

Nolfke
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Aansluiten stappenmotoren

Bericht door ruudpg »

Bedankt, maar helaas had ik dat al geprobeerd, het enige verschil is dat de motor volledig niet wordt bekrachtigd of dat hij wel onder spanning komt te staan, maar hij wil helaas niet gaan draaien, vanavond maar weer eens verder stoeien ermee....
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Aansluiten stappenmotoren

Bericht door AnkoD »

Watchdog aansluiting (pin16) wel aangesloten op enable?

edit/ ja.
Laatst gewijzigd door AnkoD op 27 nov 2012 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Aansluiten stappenmotoren

Bericht door PaulBng »

Je kunt de codering van het datasheet gedeeltelijk checken...
Maak alle draden los.
Draai met je vingers aan de as. Dat moet makkelijk gaan.
Wanneer je nu twee draden, waarvan het datasheet beweert dat ze bij 1 spoel horen, tegen elkaar houdt, en je probeert de as weer te draaien, moet je een duidelijke weerstand voelen.
Als dat voor alle vier spoelen werkt, mag je aannemen dat het datasheet klopt.
Of je de juiste spoelen parallel hebt, zul je toch van het datasheet moeten halen.
Ik geloof niet dat je dat kunt meten of zo.
Of proberen, het aantal mogelijkheden is beperkt (24 geloof ik).
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Aansluiten stappenmotoren

Bericht door Sjuul »

Welke motoren heb je?
Ik heb ook de DM556 en USBCNC werk prima
misschien kun je de datasheet posten of een linkje erna toe plaatsen.


Sjuul
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Aansluiten stappenmotoren

Bericht door Mcgyver »

misschien een tipje,


Welke lampjes nbranden er op de drives?


Als je de enable draad hebt aangesloten kan het zo zijn dat de enable functie niet goed staat ingesteld..


Wat je normaal doet als usbcnc is opgestart is op de reset knop drukken.

in het dialoog venster word dan weergegeven dat de drives enabled zijn

als de drives in werkelijkheid NIET zijn enabled dan brand er een groen lampje voor de spanning en een rood lampje die aangeeft dat de drives NIET online zijn..


DIt gebeurt als er een +5v op de drives worden aangesloten op de enable ingang..


Ik heb me niet in de cpu 5a4 verdiept maar ik dacht dat de 5a4 wel met positieve 5v logica schakeld in tegenstelling tot de cpu4 en cpu5b... (nadruk op ik DACHT ;-) )

Het kan dus zo zijn dat de drives zijn enabled als je de machine aanzet... en als je op reset drukt en de besturing aangeeft dat de drives enabled zijn ... dat deze juist NIET zijn...


je kan 2 dingen doen...

A: het draadje van enable lostdraaien van de drives
B: in het 2e instellingen tabblad een vinkje plaatsen of juist weghalen bij invert IO / drives aan



Zorg ook dat het knopje "homen verplicht"even is uitgeschakeld in testfase.. anders wil de besturing perse dat je homed VOOR je de assen kunt bewegen
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Aansluiten stappenmotoren

Bericht door ruudpg »

Dom, dom, dom....

Hoe simpel kunnen dingen soms zijn....

De volgorde van de aansluitingen van Step Dir en Enable die specifiek voor de Leadshine drives in de handleiding van USBCNC staan, staan op de driver in precies de omgekeerde volgorde, dus de Step stond op de Enable en omgekeerd.

Gelukkig, het werkt !!!

Bedankt voor de adviezen !

Oh ja, ik heb SY60STH88-3008BF motoren van Zapp Automation.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Aansluiten stappenmotoren

Bericht door Mcgyver »

hahah,

die vergeet je niet meer :lol:


EN mooi zelf achter gekomen... zal je nooit meer gebeuren ;-)

Goed gevonden :mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Aansluiten stappenmotoren

Bericht door Sjuul »

ruudpg schreef: Oh ja, ik heb SY60STH88-3008BF motoren van Zapp Automation.
Das toevallig, die heb ik ook :lol:
werken perfect ik vond alleen dat de kabeltjes er wat slordig aan hongen. ik heb de kabeltjes mooi recht gelegd en met een stukje schilderstape gefixeerd waarna ik met wat silicone kit de uitgang heb dicht gekit.
Hoe ga je de draadjes op een kabel bevestigen? motorcovers zij bijna 2x zo duur als de motortjes zelf :roll:

Sjuul
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Aansluiten stappenmotoren

Bericht door ruudpg »

@Sjuul

Hierbij een foto van de manier waarop ik mijn stappenmotoren heb aangesloten.

6393

Oh ja, ik heb alles aangesloten met 4-polige XLR-pluggen, met schoefbevestiging zodat de stekker er niet per ongeluk uitgetrokken kan worden.
Plaats reactie