Geslaagde combinatie?

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door René »

Mijn redenatie voor de keuze van de schakelaars is het volgende:
De micro's als eindschakelaar: Indien de machine, om wat voor een reden dan ook, te ver doorloopt stopt deze altijd dmv het activeren van de eindschakeelaar.
De naderingschakelaar tbv de soft limits: Deze staat dusdanig afgesteld dat hij schakelt net voordat de micro ingedrukt wordt. Loopt de machine een fractie verder raakt hij de naderingsschakelaar nog steeds niet, maar activeert wel de micro -> machine stopt alsnog.
Door deze opstelling schakelt hij alleen tbv de soft limit en de machine blijft beveiligd.
Mvg René
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door Damocles »

Een soft limit is een softwarematige limit toch? Die stopt dus de machine als die in coördinaten buiten zijn toegelaten bereik zou willen gaan. Hier zou geen schakelaar voor aan te pas moeten komen, toch?

Wat jij dus wil zeggen is dat je 2 hardwarematige limiet schakelaar hebt? Een die aan de sturing zegt: pasop je gaat te ver --> de zachte of "soft" genaamd door jou. Daarnaast dan nog een 2e die iets verder staat en de prik van de machines af gooit en houdt? Die laatste is dan moest de sturing vastlopen of dergelijke, dat de motoren niet blijven draaien als ze een puls trein aan een paar kHz binnen krijgen?
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door Damocles »

René schreef: Ben inmiddels een hoop klokuren verder, maar met nog maar weinig resultaat :x
Er zit een S-bocht in de rails, inmiddels zover dat hij naar + 0.05mm ca halfweg loopt en dan naar - 0.02mm over de 2e helft, de hele slag is 650mm. Het doel is een maximale afwijking van 0.02mm over 650mm. Ook nu heb ik dat de machine echt recht en haaks moet zijn, niet een beetje recht of net niet haaks, maar echt HAAKS
Wat met de lichte hamer geprobeerd te corrigeren, maar dat maakt toch te weinig indruk en dus een rails-aan-de kant druk-apparaat gemaakt.

[Foto]

Nu is er wel controle, maar telkens als ik gecorrigeerd heb en de bout in de rails vastdraai verloopt de klok ook weer. Dus overcorrigeren en dan hopen dat met het vastdraaien van de bout je de 0 raakt. Zijn zo'n 15 boutjes per rail, krijg het weekend wel vol :shock:
Hoe meet je de rechtheid van de rail? Zo iets zie ik typisch gebeuren als de rail torst op die plaats. Dan wijkt de meetklok uit als je de bout vast zet (op moment). Niet dat 0.03 over die lengte niet meer dan voldoende is denk ik. Kans is groot dat de structuur meer flext tijdens het bewegen van de kop alleen al.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door René »

Damocles schreef:Een soft limit is een softwarematige limit toch? Die stopt dus de machine als die in coördinaten buiten zijn toegelaten bereik zou willen gaan. Hier zou geen schakelaar voor aan te pas moeten komen, toch?

Wat jij dus wil zeggen is dat je 2 hardwarematige limiet schakelaar hebt? Een die aan de sturing zegt: pasop je gaat te ver --> de zachte of "soft" genaamd door jou. Daarnaast dan nog een 2e die iets verder staat en de prik van de machines af gooit en houdt? Die laatste is dan moest de sturing vastlopen of dergelijke, dat de motoren niet blijven draaien als ze een puls trein aan een paar kHz binnen krijgen?
Ja klopt, zo denk ik dat de machine maximaal beschermd is terwijl ik toch gebruik kan maken van de soft limits. Heb overigens maar 1 naderingsschakelaar voor de soft limit gemonteerd.
Mvg René
René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door René »

Damocles schreef:
René schreef: Ben inmiddels een hoop klokuren verder, maar met nog maar weinig resultaat :x
Er zit een S-bocht in de rails, inmiddels zover dat hij naar + 0.05mm ca halfweg loopt en dan naar - 0.02mm over de 2e helft, de hele slag is 650mm. Het doel is een maximale afwijking van 0.02mm over 650mm. Ook nu heb ik dat de machine echt recht en haaks moet zijn, niet een beetje recht of net niet haaks, maar echt HAAKS
Wat met de lichte hamer geprobeerd te corrigeren, maar dat maakt toch te weinig indruk en dus een rails-aan-de kant druk-apparaat gemaakt.

[Foto]

Nu is er wel controle, maar telkens als ik gecorrigeerd heb en de bout in de rails vastdraai verloopt de klok ook weer. Dus overcorrigeren en dan hopen dat met het vastdraaien van de bout je de 0 raakt. Zijn zo'n 15 boutjes per rail, krijg het weekend wel vol :shock:
Hoe meet je de rechtheid van de rail? Zo iets zie ik typisch gebeuren als de rail torst op die plaats. Dan wijkt de meetklok uit als je de bout vast zet (op moment). Niet dat 0.03 over die lengte niet meer dan voldoende is denk ik. Kans is groot dat de structuur meer flext tijdens het bewegen van de kop alleen al.
Ik heb de rechtheid niet gemeten van de rails, in feite is dat ook niet heel belangrijk. Wat ik gedaan heb is het alu profiel waar de rails op gemonteerd is als referentie gebruikt omdat hier ook het machine bed tegen gemonteerd is. Wat ik nu heb is een zo rechtlijnig mogelijke beweging tov het profiel / machine bed. Zodra ik de Y-as gemonteerd heb klok ik de Y-as mbv een nauwkeurige winkelhaak tov de X-as. Dus eerst de winkelhaak exact parallel aan de X-as, vervolgens de Y-as precies haaks hierop klokken.

Dat verloop van de klok met vastdraaien zie je altijd bij ieder bout. Ondanks dat het profiel 25x25mm is buig je dat met de hand alle kanten op. De boutgaten zitten ook om de ca 100mm, dat is niet voor niets.
Ik denk dat het verloop komt doordat je toch een puntbelasting krijgt in het alu profiel en dat je het alu profiel knijpt en vervormt. Dit zag ik ook bij het afstellen van mijn kleinere freesmachine.
De 0 bestaat niet in de metaal :mrgreen:
Mvg René
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door Damocles »

Ja zelf die rails van 45mm kan je met de hand "makkelijk" een paar honderdsten verduwen... behalve wanneer ze moeten bewegen, dan lukt het niet :lol: .

Ik bedoelde ook niet de rail op zich, maar gemonteerd op het profiel.
Wat ik bedoel is dat waarschijnlijk het profiel niet mooi vlak (getordeerd) is. Daardoor vervorm je dit bij het aanspannen.
Je kan eens proberen met wat latoenkoper van 0,01 langs een van de 2 kanten van de rail ter hoogte van boutgat. Zo heb ik dit euvel hier en daar kunnen verhelpen. Het is natuurlijk niet omdat dit bij mij zo was (gecontroleerd met rij vooraf, dus ik wist waar te vullen), dat jij dezelfde oorzaak hebt. Maar misschien heb je er wel iets aan.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door René »

Je hebt gelijk, die rails leven een eigen leven 8)
Dat uitvullen is een goed idee, straks bij het parallel klokken van de winkelhaak zal ik nog wel wat moeten corrigeren aan de rails, zal dan dit eens testen.
Mvg René
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door Danny »

Damocles schreef:Wat jij dus wil zeggen is dat je 2 hardwarematige limiet schakelaar hebt? Een die aan de sturing zegt: pasop je gaat te ver --> de zachte of "soft" genaamd door jou. Daarnaast dan nog een 2e die iets verder staat en de prik van de machines af gooit en houdt?
Dit systeem zat vroeger (jaren 80-90) op professionele machines ook. Was de machine over de eerste nok gelopen moest je een sleutel omzetten en kon je de machine terug in zijn normale werkbereik laten lopen. Was de machine over de tweede nok gelopen was het onverbiddelijk noodstop. De enige oplossing was dan de hoofdschakelaar van de machine uitschakelen en met een zwengel de machine terug in zijn normaal werkbereik zwengelen.
René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door René »

Niet heel veel maar toch wat verder, deze week de stofafdekking gemonteerd, het eerste stukje opbouw van de Y-as en de stappenmotor met kabelrups aan de besturing geknoopt. Ligt nu nog open op een plankje, wordt straks als ik het overzicht heb nog in een aansluit box ondergebracht.

11461

en de achterzijde

11462

Heb nog 2 hele klusdagen voor me, wordt genieten :P
Mvg René
René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door René »

Mezelf 2 dagen opgesloten in de garage, dat zijn toch heerlijke dagen :P Gaat wel langzaam, stukje monteren en dan weer meten omdat ik alles nauwkeurig in elkaar wil zetten. Moet wel oppassen dat je niet blijft meten, krijg je echt niets gedaan. :idea:
De dekplaat en de liggers van de Y-as gemonteerd, poging om dit enigszins fatsoenlijk uit te meten (wiebelige opstelling) en uitvullen. Na 20 keer controleren lijkt het dat er toch 0.3mm verschil in zat :mrgreen:

11472

11473

De kop nog uit elkaar gehaald, had hem zoveel mogelijk gemonteerd weggezet. Dat ding is zwaar, met hoge snelheden van de machine gaat dat beslist flink flexen, snelheid nog flink wat lager zetten.

11474

Geleidingen en de kogelomloop schoongemaakt, alles flink ingevet en gemonteerd en daarna weer uitklokken. Winkelhaak is veel te klein, zal op het werk eens kijken of er een grotere is. Ongeveer 500 x 250mm met een nauwkeurigheidsklasse van 1 zou mooi zijn. Toch een begin gemaakt, eerst de winkelhaak parallel klokken binnen 0.01mm.

11475

Daarna haaks de Y-as uitklokken. Ondanks dat deze winkelhaak maar 200 x 130mm is ben ik nog niet verder gekomen dan 0.02mm op 130mm. Moet naar 0.01mm op 200mm. Worden weer lange dagen 8)

11476

Helaas roept de rest van de week het werk weer, wordt wachten op het weekend
Mvg René
René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door René »

Het voordeel van het werken bij een metaalbedrijf, nauwkeurigheidsklasse 1 en 500x300mm.
Ging vlot, parallel aan de Z-as niet hoeven te corrigeren, profiel was dus recht genoeg. Avondje Y-as geklokt tot binnen 0.01mm, dus een haakse machine en een blije hobbyist :mrgreen:

11497

Eindschakelaars gemonteerd en weer een schakelaar tbv de soft limits, werkt erg prettig op deze manier.

11498

11499

Alles aangesloten, gestoeid met de instellingen en het werkt perfect. Toch altijd mooi dat samenspel van elektronica en soft- en hardware.
Deze week wat meer tijd, de Z-as staat op het programma :P
Laatst gewijzigd door René op 23 feb 2016 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mvg René
René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door René »

Nog iets vreemds gemeten, ergens zit spanning in de y-as. Indien de y-as onbelast geheel naar voren loopt gaat de linker ligger 0.05mm omhoog :!: rechts blijft 0 :?: Kogelomloopmoer helemaal los gezet, zelfde beeld. Vermoed dat de alu plaat iets krom is en trekt waardoor dit ontstaat.
Dan belast, 25kg ijzer, lood ed.. verzameld en meten. Erg prettig beeld, rechts zakt 0.01mm en links zakt naar 0.00. Stom geluk deze ligger met voorspanning :mrgreen:

11534

11535

Verder nog de y-as bescherming aangebracht, had deze niet ingetekend en natuurlijk ruzie met de eindschakelaars. Schakelaars verzet, opnieuw ingesteld en het loopt weer.
Dan wel de Z-as opbouwen, zelfde concept, alu profielen haaks zetten.

11536

Dan de montageplaat van de z-as rails monteren en natuurlijk ook haaks zetten.

11539

De gemonteerde kogelomloop vanaf de achterkant, ook weer met tandriempoelie.

11538

en de machine tot nu toe.

11542

11541

En nu weer verder met de z-as, begint op te schieten :P
Mvg René
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door andrefc101 »

Ziet er goed uit, maar wat is nu een soft limit schakelaar?
René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Re: Geslaagde combinatie?

Bericht door René »

Soft limit schakelaar bestaat niet; de naderingsschakelaars worden gebruikt voor het homen van de machine. Na het homen wordt de as(verplaatsing) op 0 gezet door de software. In de besturingssoftware heb ik aangegeven dat mijn bereik van de X-as loopt van 0 tot 650mm en dat 20mm voor het bereiken van 0 of 650 de machine moet afremmen met joggen.
Verder accepteert de software geen commando's die buiten de 0 of +650mm liggen. Hierdoor loopt de machine nooit tegen de eindschakelaars aan waardoor de "prik" eraf gaat en je de machine handmatig van de schakelaar af moet zetten waardoor je ook je 0-punt kwijt bent.
Dit software matig bewaakte bereik wordt de soft limit genoemd.
Mvg René
Plaats reactie