Nieuw in CNC frezen, advies voor X-as gevraagd!

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Nieuw in CNC frezen, advies voor X-as gevraagd!

Bericht door ramsus42 »

Hallo Iedereen,

Allereerst: Ik ben helemaal nieuw op dit forum. Ik zal mij later even voorstellen in een ander draadje, maar dat voor later wanneer ik wat verder ben met de CNC frees.

Voor nu het volgende:

Ik ben dus bezig met de CNC frees.De bedoeling is dat de frees de komende 10jaar kan frezen, en de tolerantie's minimaal zijn. Dit in hout, glasvezel, maar ook aluminium tot een milimeter of 4 dik.
Ik heb de beschikking over een freesbank, en kan kleine dingetjes tekenen in Inventor. Omdat ik wat lagers, assen en alu heb kunnen krijgen via het werk is het de bedoeling om de kosten niet te ver uit de hand te laten lopen.

Ik heb een 790mm Isel module voor de Y-as en ben bezig met een Z-as op basis van 2 stalen 12mm assen i.c.m. 12x22 lineare koelomlooplagers. Deze is voorzien van een kogelomloopspindel met een 1605 spindel. De slag van de Z-as is ongeveer 13cm.

De module voor de Y-as is ontzettend sterk, maar ook de Z-as word behoorlijk sterk.

Nu ben ik toe aan de X-as maar daar begint mijn twijfel.
Ik heb hier 2 RVSstalen 1000mm assen van 25mm dik en 2 sRVSstalen assen van 16mm. Voor de 25assen heb ik losse NSK lineaire kogelomloop lagers en voor de 16mm assen lagerblokken. De lagersblokken zijn voorzien van een inbus waarmee je de lagerspeling op de as kan afstellen.

De bedoeling is/was om deze 2 assen boven elkaar te gebruiken. in 1 lagerblok zitten dan de 25mnm lagers met daaronder de 16mm assen. Door deze lagers onder elkaar te gebruiken had ik het idee dat het zware portaal moeiteloos, spelingsloos kon verschuiven, alleen begin ik enorm te twijfelen na het lezen van enkele berichten over "zwevende assen"

Daar komt bij dat ik R35 rails kan overnemen met bijbehorende wagens wat in mijn ogen natuurlijk sterker is doordat de rails ondersteund is. Echter kost mij deze rails ongeveer 200 euro. En da's jammer, aangezien ik eigenlijk al de gehele X-as aan onderdelen heb.

Verder weet ik nog niet of ik voor 1 kogelomloop spindel wil gaan voor de X-as of voor 2. Budget technisch is 1 kogelomloopspindel natuurlijk interessanter doordat ik maar 1 motor, 1driver en 1 omloopspindel nodig heb. Deze zal dan onder de tafel komen. Alleen weet ik niet of een enkele, bijvoorbeeld een 3Nm motor sterk genoeg zal zijn om de relatief zware portaal heen en weer te schuiven.

Wat nu te doen? Toch voor de R35 rails gaan i.c.m. 2 spindels, of het budget technisch beperkt houden en gewoon gaan voor de lagers die ik al heb i.c.m. 1 spindel die onder de tafel loopt?

Ik hoor graag wat jullie er van vinden!

Alvast hartelijk dank,
Remy
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Re: Nieuw in CNC frezen, advies voor X-as gevraagd!

Bericht door ramsus42 »

Hierbij de module:
Afbeelding

Deze zorgt voor ongeveer 500mm werkbereik.

De Z-as:
Afbeelding

Deze heb ik al bijna klaar. Nog enkele gaten kotteren.

en 3 van deze motoren:
Afbeelding

Met specificaties:

hase resistance at 25°C: 0,55 Ω

Phase inductance : 2,5 mH

Holding torque: 230 Ncm

Detent torque: 16 Ncm

Rotor inertia: 1300 g cm2

Weight:: Kg.2,4

Insulation class : B

Second output shaft: NO

Leads number: 8
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuw in CNC frezen, advies voor X-as gevraagd!

Bericht door skillalot »

Als je nog iets extra's wilt uitgeven eraan zou ik voor de ondersteunde lagers gaan. Zeker op een lengte van 1000mm.
Een werkbereik van 500mm op de Y-as, zou ik op de x nog wel met een enkele spindel aandurven. Zorg er wel voor dat de lagers op de x ver genoeg uit elkaar staan. Bij mij is de y-as 540mm werkbereik en ook met enkele spindel en 3Nm motor, gaat prima.
Mocht je nog wat extra budget hebben, dan is 2 spindels op de x natuurlijk mooier. Je bent een stuk vrijer met je werktafel, omdat er niks onderdoor hoeft te lopen. Als ik het over kon doen... Je kan makkelijk een 4e as maken onder je werktafel bijvoorbeeld, of je tafel eruit pakken als je wat hogere dingen wilt frezen, plaatmateriaal op de kopse kant, etc...
ramsus42
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 dec 2012 15:28
Locatie: Weurt

Re: Nieuw in CNC frezen, advies voor X-as gevraagd!

Bericht door ramsus42 »

Hoi Skillalot,

Hartelijk dank voor jou reactie. Fijn om te horen dat een 3Nm motor sterk zat is voor de X-as als ik 1 spindel wil gaan gebruiken. Ik neem dus aan dat de stappenmotor die ik al heb voldoende sterk zal zijn. Deze is volgens mij forser als een 3Nm motor zoals de Nema o.i.d.
Verder had ik eigenlijk gehoopt op een bevestiging dat de 25mm as i.c.m. de 16mm as sterk zat zou zijn.
Ik ben van plan om de voor en achterkant van de frees open te laten zodat mijn X-werk bereik oneindig zal zijn.
De profielen in de lengte van de X zullen vrij fors zijn welke worden vastgebout aan een 5cm dikke multiplex plaat.'

Ik hoor graag nog meer ideeen of suggesties!
gerkon
Berichten: 112
Lid geworden op: 03 jan 2009 15:06
Locatie: lisse
Contacteer:

Re: Nieuw in CNC frezen, advies voor X-as gevraagd!

Bericht door gerkon »

hoi
nog even een opmerking over de RVS assen ,zorg wel dat je geharde assen gebruikt.
want als je ongeharde assen gebruikt maken de kogels van de kogelomloop lagers groeven in de as ,en dan is het gauw afgelopen met het soepel lopen :cry:

gr gert
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Nieuw in CNC frezen, advies voor X-as gevraagd!

Bericht door skillalot »

Ik zou in china wat ondersteunde assen bestellen.

Op mijn machine zitten 16mm ondersteund op alle assen, x 1200mm, y 700mm en z 350mm ondersteund met 3 kogelomloopspindels inclusief lagerblokken, los en vastlager, motor koppelingen etc was ik in totaal 650 euro kwijt. Inclusief verzenden en douane kostn / btw.
Alleen indersteunde assen met open lagers voor je x-as zijn de kosten niet, en dan ben je natuurlijk wel helemaal het heertje.
Plaats reactie