CNC Build - 2de DIY - Vragen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Jessestr
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 jan 2013 12:14

CNC Build - 2de DIY - Vragen

Bericht door Jessestr »

Hallo allemaal

--- Mijn verhaal
Ik ben hier net nieuw en ik had gehoopt dat jullie mij wat raad kunnen geven. Ik ben ooit een CNC gaan bouwen volledig uit hout, als lineaire rails heb ik rails met rollagers gebruikt die ze ook in schuifkastjes gebruiken.
Samen met wat goedkope nema 17 stepper, easy drivers van Sparkfun & een arduino als controller.

Dit heeft een tijdje goed gewerkt maar had natuurlijk wat fouten hier en daar en was niet gemaakt om degelijke dingetjes mee te maken. Na een tijd begon het hout scheef te trekken waardoor de motoren vast liepen en uiteindelijk kon ik er niksmeer mee doen.

Nu.. een jaar en half later zou ik eindelijk eens een CNC willen die echt wat kan maken. Ik ben zelf student dus grote budgetten mag je achterwege laten.

--- CNC v2
Nu ik meer ken over zowel CNC en elektronika wil ik dit opnieuw gaan doen maar dan goed en stevig.
Ik wil het klein houden zodat de kost niet te groot wordt en hoe kleiner hoe steviger de frame zal zijn.

Voornamelijk wil ik hout en G10 fiberglass cutten. Alu zal helaas niet gaan met mijn budget.
Op stappenmotor.nl heb ik verschillende rails zien staan echter weet ik niet wat ik precies moet gaan zoeken hierin.

In mijn eerste versie had ik veel last met: koppelstuk tussen motor & draadstang, het stuk waar de draadstang in moest voor het te laten bewegen. Dus dat zie ik ook nog als probleem.

--- Vragen
- Is 25x25cm doenbaar als werkoppervlak?
- Is een dremel voldoende om de eerste tests mee te doen? Later dan een echte spindle kopen uiteraard.

--- Feiten
- Geen fixed gantry. Zo kan ik de machine kleiner houden in omvang.
- Low budget houden
- 3 assen (X, y , z)
- Voornamelijk uit hout, alu werken
- LinuxCNC als controller

Is dit mogelijk of zien jullie dit niet lukken? Ik heb ervaring met het bouwen er van maar ik ken te weinig over alle koppelstukken, bewegingsystemen die er op de markt zijn. Vorige build was DIY & improvisatie.

De kits die je vind vind ik dan weer tegen de hoge prijs als je ziet wat er maar in zit.. kan je het evengoed zelf doen en heb je nog eens het plezier van het bouwen ;)

Alvast bedankt!

Jesse
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: CNC Build - 2de DIY - Vragen

Bericht door Leeuwinga »

Is dit wellicht iets voor jouw?
http://www.momuscnc.com/
Cees
Jessestr
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 jan 2013 12:14

Re: CNC Build - 2de DIY - Vragen

Bericht door Jessestr »

Thanks, ga het zeker in mijn achterhoofd houden.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC Build - 2de DIY - Vragen

Bericht door Arie Kabaalstra »

--- Vragen
- Is 25x25cm doenbaar als werkoppervlak?
- Is een dremel voldoende om de eerste tests mee te doen? Later dan een echte spindle kopen uiteraard.

--- Feiten
- Geen fixed gantry. Zo kan ik de machine kleiner houden in omvang.
- Low budget houden
- 3 assen (X, y , z)
- Voornamelijk uit hout, alu werken
- LinuxCNC als controller

25 x 25 cm?.. waarom niet.. mijn machine is 28 x 14 Cm..
een Dremel?.. wederom, waarom niet.. 't is niet de meest degelijke freesmotor, maar zolang het werkt, werkt het..
Mijn machine had eerst een Toledo spil van de Gamma, goedkoper nog dan een Dremel.. 'k heb er een 48 cm lange Boeing mee gefreesd uit massief Alu...

een Moving Gantry is inderdaad de manier om je machine klein te houden.
Low Budget.. kan.. dat wil zeggen.. goedkope CNC machines bestaan niet.. maar je kunt bijvoorbeeld ronde ondersteunde geleidingen gebruiken.. die zijn dan ook nog opgewassen tegen het geweld van een eventueel later aan te schaffen en te monteren Spindel ( een Kress bijvoorbeeld zal ook prima voldoen.. ik heb na de Toledo ook een Kress gemonteerd.. en als je ziet wat ik dat ding voor zijn kiezen geef?.. )
't Ontwerpje wat Leeuwinga aanhaalt..de Momus is grotendeels uit Hout. de Padawan van Sjuul is van MDF.. mits slim geconstrueerd kun je daar best een poosje mee vooruit..
Maak je'm van Alu platen en/of profielen, dan is het helemaal degelijk..
van Linux heb ik weinig verstand.. kan ik dus niet veel zinnigs over zeggen.

een machine met 250 x 250 mm werkbereik.. jee.. ik denk dat als je em een beetje handig vormgeeft.. dat ie nauwelijks groter wordt als een Magnetron. . :lol:
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: CNC Build - 2de DIY - Vragen

Bericht door Leeuwinga »

Dit is er nog een : http://www.tron-cnc.de/
Die wordt geheel van metaal (staalplaat) gemaakt, die wordt gelijmd.
En is natuurlijk fors groter als de "Momus".
Daarkomt natuurlijk wel bij dat je er ook meer kan verspanen.
Echter bij al die routers is het zo dat verspanen van metaal en aluminium
vaak erg problematisch is doordat de stabiliteit van de machine doorgaans
onvoldoende is. Maw. je kunt maar hele kleine spaantjes afnemen.
Ze zijn meer voor hout en voor het graveren ed.
Maar wat je ook gaat bouwen de kosten zijn behoorlijk en voor een
besturing maakt het niet uit of je een kleine of grote router gaat maken.
Er is op dit forum veel informatie in de kennis databank.
Succes met de hobby, Cees
Jessestr
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 jan 2013 12:14

Re: CNC Build - 2de DIY - Vragen

Bericht door Jessestr »

Bedankt! Echt klaart veel uit voor mij.
Was van plan om eerst wat kleiner te gaan (15x15cm) maar kan natuurlijk altijd wat groter. Ik moet alleen de geschikte onderdelen vinden. Ik ken namelijk niks van de lineare sliders voor CNC's. Heb alles vroeger geïmproviseert qua geleiding.

Super om te horen dat dat dremeltje toch nog van pas gaat komen op een CNC. Dus alu is toch haalbaar? Heb van velen gehoord dat dat zelf moeilijk is met super dure CNC's..?

Upgraden naar een Kress is mijn plan. Low budget.. Ja, low budget voor een CNC dan toch ;).
Uit hout weet ik niet of het een goed idee is? Mijn werkoppervlak was vroeger gemaakt uit betonplaten.. zo noemen ze dat hier toch. Soort donker bruin achtige plaat die heel erg sterk is. Lijkt op multiplex vanbinnen maar is echt tien keer zo sterk. Wordt gebruikt om constructies te maken waarin ze dan beton gieten.

Zelf heb ik hier nog niet veel builds tegengekomen die even klein zullen zijn als de mijne.. Zal wat beter moeten zoeken.

Wat ik vooral ook moet weten is.. Welke steppers, drivers, koppelstuk van stepper naar draadstang, welke geleiders en hoe ik de draadstang aan de as bevestig voor de beweging dan. Kortom alles.. :D

Wat is het verschil tussen een draadstang met kleine groeven en een draadstang met grote groeven?

Nogmaals heel erg bedankt!
Laatst gewijzigd door Mcgyver op 16 jan 2013 19:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote verwijderd, gebruik aub de reageerknop
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: CNC Build - 2de DIY - Vragen

Bericht door Leeuwinga »

LET OP, laat je niet verwarren met de opmerking van Arie over zijn freesmachine
met zijn genoemde afmetingen.
Dat is echt geen router maar een heel professionele eigen vervaardige cnc freesmachine.
Geschikt om zwaar metaal te verspanen met een hoge precisie!
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC Build - 2de DIY - Vragen

Bericht door Arie Kabaalstra »

wat ik wil aangeven is dat je met een klein machientje best wel leuke dingen kan maken..
Ik zie hier ook wel eens machines van 1½meter.. en dan zijn ze onderzettertjes en naambordjes voor bij de deur aan het graveren.. beetje overkill zo'n machine.. :lol:

Het hout wat je beschrijft.. "betonplex" een Heavy-duty Multiplex wat inderdaad wordt gebruikt voor bekistingen voor beton..
als je een machine van hout wilt maken.. dan zou dat ook mijn eerste keus zijn.. de onderlinge lagen liggen gekruist zodat de uitzetting en krimp vergelijkbaar zullen zijn in alle richtingen..

wat de geleidingen betreft:
Afbeelding
deze zijn vrij populair onder low-as-possible-budget bouwers.
Afbeelding
deze blokken komen er dan op.. en daar bouw je de bewegende delen aan.

het verschil tussen de draadstangen/ spillen is de spoed.. de afstand die een moer verplaatst per omwenteling..
als je een grove spoed hebt.. dan verplaats je per stap van de motor meer dan met een kleine spoed..
even als voorbeeldje.. mijn eigen machine heeft spillen met een spoed van 2 mm, en mijn motoren maken 2000 stappen per omwenteling..1 stap = 1µm ( moet ik wel toegeven.. wat ik heb.. da's nie normaal meer.. Bosch Rexroth kogelomloopspillen onder voorspanning. voor wat ik voor de spillen heb moeten betalen hebben sommigen hier hun hele machine voor kunnen bouwen.. )
trapeziumspil wordt veel gebruikt voor de eenvoudiger machines, de speling kun je met speciale 2 delige moeren eruit stellen, en daar valt best een leuk machientje mee te bouwen.
voor de stappenmotoren... Nema 23 2-2.5 Nm daar moet je wel mee wegkomen.. kun je nog leuke snelheden mee halen.. altijd leuk voor 3D werk.. Drivers.. da's weer een budget verhaal. ik ben zelf begonnen met 32 V drivertjes. inmiddels zitten er 80 V drivers in... ik heb de machine gewoon ge-upgrade.
Jessestr
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 jan 2013 12:14

Re: CNC Build - 2de DIY - Vragen

Bericht door Jessestr »

Bedankt weer voor de antwoorden! Veel opgelost maar terug weer veel vragen!

Eerst wat uitleg.. Ik heb geen bedoeling op naambordjes te graveren.. Ik heb het meer nodig om kleine stukken voor mijn RC hobby te maken. Af en toe heb ik eens een stukje op maat nodig of heb ik wel een idee om iets te maken met een paar kleine stukjes maar kan ik het niet realiseren zonder CNC. Ik heb geen intentie (nu toch nog niet) om high-end quality producten te maken op deze CNC.

- Ik zou dus betonplex kunnen gebruiken voor de opbouw van de machine? Die ik later dan weer in aluminium kan vervangen. Is een goedkope start en je kan al eens een foutje maken bij betonplex. Zo kan ik stuk voor stuk in aluminium gaan veranderen.

- Bedankt voor de rails, zal eens kijken naar de maten en de afmetingen. Zal mij terug eens met een 3D tekening moeten bezig houden voor deze CNC.

- Voor de draadstang.. Voor mijn machine wat zou het beste uitkomen? Eentje met een kleinere draad?

- Wat bedoel je met : "trapeziumspil" heb dat nog nooit gehoord in mijn leven en google maakt me niks wijzer..

- Voor het stuk dat aan de plaat moet hangen waar de draadstang doorheen gaat? Hoe noemt zoiets? En wat neem ik best?

- Blijkbaar kan je je CNC toch upgraden... Ik denk dat ik met 25x25cm voor een lange tijd zoet zal zijn.. Dus kan ik dan telkens betere onderdelen opsteken naargelang mijn budget het toelaat? Spindle, betere frame, betere motoren, ...

Thanks! :mrgreen:
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: CNC Build - 2de DIY - Vragen

Bericht door wilfred1970 »

Trapeziumdraad :

http://www.mafaha.nl/

Ik ben sinds gisteren de gelukkige eigenaar van een tap TR12x3.

http://www.ebay.com/itm/New-Trapezoidal ... 1809017%26

Heb er al een paar moeren van gemaakt uit Delrin/POM (kunststof)....

Kan je hier evt wel mee helpen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: CNC Build - 2de DIY - Vragen

Bericht door Arie Kabaalstra »

met spil, of spindel bedoelen we in dit geval de draadstangen/draadeinden waar de machine mee bewogen wordt.
gewone schroefdraad heeft een driehoekig profiel, trapeziumdraad een, je raadt het al trapeziumvormig profiel..
deze draad wordt veel gebruikt als "bewegingsschroefdraad.. om dingen in beweging te zetten dus.. de tafels van conventionele freesbanken worden ook allemaal met trapeziumspillen aangedreven met de handwielen.
Kogelomloop spillen zijn mooier, beter, zuiverder, maar ook veel duurder.
Voordeel van deze spillen is wel, ze slijten amper.. vanwege de kogeltjes, en ze hebben veel minder/geen speling..

Als je een stabiel ontwerp maakt, dan is het frezen van RC onderdelen zeker wel mogelijk..
Met een betonplex frame kun je best wel wat moois maken.. die MOMUS CNC doet 't ook tenslotte..

als je het betonplex uiteindelijk vervangt voor Alu dan zal je machine al stabieler worden.. dan eventueel andere geleidingen. andere spillen.. andere freesmotor.. maar je besturing.. die houd je gewoon..kun je ook stukje bij beetje upgraden..
Jessestr
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 jan 2013 12:14

Re: CNC Build - 2de DIY - Vragen

Bericht door Jessestr »

@Wildfred1970

Wat kan je met die "tap TR12x3" maken dan? ;)

@Arie

Bedankt! Dus ik moet voor trapeziumdraad kijken? Zal ik zeker doen. Zit nu net de denken wat voor werkbare Z-as hoogte ik zou nemen. Dit is ook vrij belangrijk in de constructie.

Ga beginnen met betonplex en dan later op alu overschakelen. Is het mogelijk om later nog de motoren & drivers te bestellen of is dit wel belangrijk in de bouw van de machine? Ja ik moet natuurlijk wel motorbevestigingen maken maar de algemene opbouw?

De upgrades zullen er ongetwijfeld ook komen. Is het mogelijk om met mijn eigen CNC dan stukken te maken voor een nieuwe CNC?

Is 40x25cm ook te doen of begint dat al weer te groot te worden? En als ik met een bewegende gantry werk, heb ik dan 2 stappers nodig voor de Y as te bewegen of gaat dit perfect met 1tje?

Edit.. hoe verbind ik die trapeziumdraad dan aan de bewegende plaat? ;) Heb dat vroeger met nuts gedaan met de grootte van mijn schroefdraad..
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: CNC Build - 2de DIY - Vragen

Bericht door FSSF »

Dat je vragen hebt is begrijpelijk. Maar als je een beetje het forum doorgelezen (of zelfs alleen maar plaatjes kijken) zou hebben zou minimaal de helft van je vragen al beantwoord zijn....
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: CNC Build - 2de DIY - Vragen

Bericht door PaulBng »

Jesse,
Je moet denk ik een beetje een afweging maken hoeveel tijd en geld je erin wilt steken.
Ik wilde door het hele leerproces heen, dus ik ben begonnen met zoveel mogelijk materiaal uit de bouwmarkt.
Verder wel een redelijke aansturing gekocht, en ik ben met tandriemen begonnen. RVS staven op schroeven als geleiders etc. Wel een Kress erop.
Je komt er dan vanzelf achter wat wel en wat niet werkt. Maar ik heb daar in MDF best wel redelijke resultaten in behaald.
Daarna wilde ik aluminium en messing frezen en toen hield het op.
Ik gebruik nu aluminium profielen, dikke alu platen, trapezium spindels, delrin moeren. Zwaardere steppers.
Maar wel nog steeds dezelfde aansturing. En ik ben er nog steeds niet.
Maar in steeds je machine upgraden gaat een boel geld zitten. Als je budget beperkt is is het wellicht verstandig de eerste paar stappen over te slaan.

Ik gok dat je uiteindelijk wel iets degelijks wilt, dus ik zou voor je begint vooral veel onderzoek doen.
Kijk wat je minimum eisen zijn, en stap daar in.

(Ja Arie, daar komt ie weer :) Laat iemand anders de eerste 4 versies bouwen en ga vandaar verder.... tenzij je zoals ik echt zelf het hele wiel wil uitvinden. (Boel lol en een boel frustratie :lol: )

Succes

Paul
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
Plaats reactie