CNC Build - 2de DIY - Vragen

Alle andere vragen over zelfbouw machine`s kunnen hier terecht.

Moderator: Moderators

Jessestr
Berichten: 9
Lid geworden op: 16 jan 2013 12:14

CNC Build - 2de DIY - Vragen

Bericht door Jessestr »

Hallo allemaal

--- Mijn verhaal
Ik ben hier net nieuw en ik had gehoopt dat jullie mij wat raad kunnen geven. Ik ben ooit een CNC gaan bouwen volledig uit hout, als lineaire rails heb ik rails met rollagers gebruikt die ze ook in schuifkastjes gebruiken.
Samen met wat goedkope nema 17 stepper, easy drivers van Sparkfun & een arduino als controller.

Dit heeft een tijdje goed gewerkt maar had natuurlijk wat fouten hier en daar en was niet gemaakt om degelijke dingetjes mee te maken. Na een tijd begon het hout scheef te trekken waardoor de motoren vast liepen en uiteindelijk kon ik er niksmeer mee doen.

Nu.. een jaar en half later zou ik eindelijk eens een CNC willen die echt wat kan maken. Ik ben zelf student dus grote budgetten mag je achterwege laten.

--- CNC v2
Nu ik meer ken over zowel CNC en elektronika wil ik dit opnieuw gaan doen maar dan goed en stevig.
Ik wil het klein houden zodat de kost niet te groot wordt en hoe kleiner hoe steviger de frame zal zijn.

Voornamelijk wil ik hout en G10 fiberglass cutten. Alu zal helaas niet gaan met mijn budget.
Op stappenmotor.nl heb ik verschillende rails zien staan echter weet ik niet wat ik precies moet gaan zoeken hierin.

In mijn eerste versie had ik veel last met: koppelstuk tussen motor & draadstang, het stuk waar de draadstang in moest voor het te laten bewegen. Dus dat zie ik ook nog als probleem.

--- Vragen
- Is 25x25cm doenbaar als werkoppervlak?
- Is een dremel voldoende om de eerste tests mee te doen? Later dan een echte spindle kopen uiteraard.

--- Feiten
- Geen fixed gantry. Zo kan ik de machine kleiner houden in omvang.
- Low budget houden
- 3 assen (X, y , z)
- Voornamelijk uit hout, alu werken
- LinuxCNC als controller