CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)
Moderators: audiomanics, Moderators
Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)
Als je de vraag zo stelt dan is het antwoord simpel: ja.
Dit is dezelfde vraag als: kan mijn auto hard rijden?
Maar als je in één keer door 25 mm aluminiumplaat wilt gaan dan is het antwoord nee, maar dat geldt dan voor héél veel machines.
Maar de OSPF is wel een machine die zich inmiddels ruimschoots heeft bewezen, is niet super super nauwkeurig, maar wel goed genoeg voor wat de meesten hier er mee willen doen.
zijn er alternatieven, ja, genoeg, maar die zijn voor iedereen anders, ligt er maar net aan wat je wilt. En daar zit de adder, bijna niemand kan echt heel scherp aangeven wat hij precies wil. Iets roepen is makkelijk, maar degelijk onderbouwen is wat anders.
Bedenk dat elk stapje beter ook meteen veel duurder betekent, en dan hoeft het voor de meesten onder ons opeens allemaal niet meer. Goed is goed genoeg, en jij bepaalt wat goed genoeg is.
En de OSPF geeft een idee en richting aan, je bent vrij om het ontwerp op elk punt wat jij wilt aan te passen.
Goedkoper kan door b.v. gebruikte onderdelen te gaan gebruiken, stijver kan door zwaarder profiel te gaan gebruiken, oppervlakte van bewerken is volledig aan te passen. (tot bepaalde hoogte, boven de 1000 a 1400 mm lengte beperken de KO spindels de snelheid behoorlijk, maar ook daar zijn oplossingen voor)
Dit is dezelfde vraag als: kan mijn auto hard rijden?
Maar als je in één keer door 25 mm aluminiumplaat wilt gaan dan is het antwoord nee, maar dat geldt dan voor héél veel machines.
Maar de OSPF is wel een machine die zich inmiddels ruimschoots heeft bewezen, is niet super super nauwkeurig, maar wel goed genoeg voor wat de meesten hier er mee willen doen.
zijn er alternatieven, ja, genoeg, maar die zijn voor iedereen anders, ligt er maar net aan wat je wilt. En daar zit de adder, bijna niemand kan echt heel scherp aangeven wat hij precies wil. Iets roepen is makkelijk, maar degelijk onderbouwen is wat anders.
Bedenk dat elk stapje beter ook meteen veel duurder betekent, en dan hoeft het voor de meesten onder ons opeens allemaal niet meer. Goed is goed genoeg, en jij bepaalt wat goed genoeg is.
En de OSPF geeft een idee en richting aan, je bent vrij om het ontwerp op elk punt wat jij wilt aan te passen.
Goedkoper kan door b.v. gebruikte onderdelen te gaan gebruiken, stijver kan door zwaarder profiel te gaan gebruiken, oppervlakte van bewerken is volledig aan te passen. (tot bepaalde hoogte, boven de 1000 a 1400 mm lengte beperken de KO spindels de snelheid behoorlijk, maar ook daar zijn oplossingen voor)
Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)
Dankjewel voor je reaktie benkr.benkr schreef: ↑29 jun 2020 23:28 Als je de vraag zo stelt dan is het antwoord simpel: ja.
Dit is dezelfde vraag als: kan mijn auto hard rijden?
...
En daar zit de adder, bijna niemand kan echt heel scherp aangeven wat hij precies wil. Iets roepen is makkelijk, maar degelijk onderbouwen is wat anders.
...
Wat ik wil is zo goed mogelijk aluminium plaat tot 25mm dikte kunnen frezen, binnen een budget van ~5000 - 6000 euro.
Een vertical mill zal dat beter kunnen, maar die hebben een tamelijk kleine tafel, waardoor ik geen grotere stukken plaat zou kunnen frezen. Daarom lijkt me de OSPF aantrekkelijker, mits die het aan kan.
Kan ik ergens 25mm dikke aluminium plaat, op maat, en vlak gefreesd kopen als particulier? Heb ik nog niet kunnen vinden. Als ik het alleen ruw kan krijgen, zal ik zelf moeten vlakfrezen, dus moet mijn machine dat aan kunnen.
Kan de OSPF vlakfrezen met een acceptabele surface finish?
Wat is acceptabel? Nou ja, de OSPF bestaat zelf ook deels uit alu platen, dus goed genoeg om dit soort cnc machines mee te maken bedoel ik. Als leek kan ik dat niet in exacte toleranties uitdrukken.
Nee dat snap ik ;) Het hoeft niet snel, als het maar redelijkerwijs mogelijk is.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Berichten: 12045
- Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
- Locatie: elst (u)
- Contacteer:
Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)
Meeste aluminiumplaat is behoorlijk vlak, als het vlakker moet gebruik je tooling plate, die is vlak gefreesd.
Daar laat je de gewenste vormen uit waterstraal snijden, en het meeste werk is gedaan.
Als particulier, geen idee, maar denk dat de meeste wel willen leveren wanneer je vooraf betaald.
https://cmd-aluminium.nl/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)
Had hetzelfde plan als jij; ik heb de opensource ook in overweging genomen, maar heb dit niet gedaan, omdat de X as een kokertje van 40x120 is. Ik heb mijn machine gebouwd met een 80x160 koker.Rockslide schreef: ↑30 jun 2020 00:53 Dankjewel voor je reaktie benkr.
Wat ik wil is zo goed mogelijk aluminium plaat tot 25mm dikte kunnen frezen, binnen een budget van ~5000 - 6000 euro.
Een vertical mill zal dat beter kunnen, maar die hebben een tamelijk kleine tafel, waardoor ik geen grotere stukken plaat zou kunnen frezen. Daarom lijkt me de OSPF aantrekkelijker, mits die het aan kan.
Kan ik ergens 25mm dikke aluminium plaat, op maat, en vlak gefreesd kopen als particulier? Heb ik nog niet kunnen vinden. Als ik het alleen ruw kan krijgen, zal ik zelf moeten vlakfrezen, dus moet mijn machine dat aan kunnen.
Kan de OSPF vlakfrezen met een acceptabele surface finish?
Wat is acceptabel? Nou ja, de OSPF bestaat zelf ook deels uit alu platen, dus goed genoeg om dit soort cnc machines mee te maken bedoel ik. Als leek kan ik dat niet in exacte toleranties uitdrukken.
Nee dat snap ik ;) Het hoeft niet snel, als het maar redelijkerwijs mogelijk is.
Ik heb de machine daarom opgebouwd naar eigen inzichten/ervaring.
https://www.youtube.com/watch?v=pKPKe19Dh9s&t
Begon mijn 'speurtocht' met een BF20, MDF klossen erop voor de motoren, hiermee toen de motorsteunen gefreesd en zo rustigaan uitgebouwd. Uiteindelijk daarmee de platen gemaakt voor de nieuwe machine en die weer verkocht. Als je alles netjes opbouwt met courante hardware, kan je het voor een redelijke prijs verkopen is mijn ervaring.
Houd rekening dat aluminium profielen 'zo krom als een hoepel' zijn. Raakvlakken van de rails moet je eigenlijk vlakken. 0,2mm afwijking over 1m is redelijk netjes en ruim binnen spec voor de aluminium profielen. getordeerde profielen is ook geen leverancier vreemd.
Koop je een Sorotec machine, dan zijn deze profielen keurig gevlakt op de referentievlakken. Ik heb dit uiteindelijk ook gedaan op mijn grotere machine toen ik de boel na ging meten..
Als je wat shimming/latoenkoper koopt in 0,01 0,025, 0,03 en 0,1 kan je met geduld de rails al netjes monteren.
nagefreesde/gegoten/T6 tooling plaat zit relatief weinig spanning in en heeft al een erg mooie afwerking op de vlakke kanten.
Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)
Als je voor een OSPF allemaal nieuw spul van gerenommeerde leveranciers wenst, zal dit bedrag krap zijn. Al zeker als je overal BTW op moet betalen.
Enkele goed gekozen tweedehands onderdelen en zaken uit China kan het bedrag aanzienlijk drukken.
Succes!
Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)
Ik neem aan dat onderstaande vragen hier in het juiste topic zijn, indien niet dan graag melden, dan doe ik het volgende keer in "mijn eigen" topic
in het blok zijn er zowel links als rechts 3 punten
Standaard 'configuratie' is daarmee alsvolgt:
Links 1 en Links 2 zijn intern altijd verbonden
Links 2 en Links 3 zijn extern met een verwijderbare brug verbonden
Rechts 1 2 en 3 zijn onderling NIET verbonden
Stand 1 verbind Links 1 (en impliciet Links 2, en dus optioneel Links 3) met Rechts 1
Stand 2 verbind Links 2 (en impliciet Links 1, en dus optioneel Links 3) met Rechts 2
Stand 3 verbind Links 3 Met Rechts 3 (en indien aan linkerzeide brug toegepast, ook Links 1 en Links 2)
Het lijkt me dat ik daarmee de bedoelde schakeling niet kan maken. Dus het ding opengeschroefd en daarmee de volgende puzzel gecreeerd:
de opties die ik lijk te hebben:
- ronde busjes anders orienteren, maar dat gaat mogelijk ten koste van de 3 standen.
- doorvebinding origineel links weghalen of rechts toepassen
- verbindingen "permanent" verbonden door grijs blokjes weg te halen.
Daarmee red ik het nog steeds niet denk ik. Sowieso kan ik niet 2 polen tegelijk schakelen
Edit: het ronde geval maakt dat er 3 standen inzitten, dus dat maakt dat ik door de "ruimte" in de ronde busjes kan overlappen, en daarmee een 0-1-2 kan creeeren, ipv 1 2 en. Maar dan is er nog steeds maar 1 stand dat beide polen verbonden zijn.
Edit2: in principe red ik het, denk ik. Als ik het busje met 2 openingen aan de null zou hangen zijn er 2 standen waarin null verbonden is (en 1 niet). het busje met 1 opening zou dan kunnen selecteren tussen fase uitgang b of c (en 1 niets tegelijk met null niets)
helaas hebben die standaard busjes niet genoeg travel en heb ik die met 2 openingen nodig om de fase te kunnen schakelen tussen niets , b en c (in ook overgang van stand 2 naar 3, b -> niets- > c zou ook kunnen maargoed dat is niet wenselijk)
ik denk dan dus juist dat busje met maar 1 opening te kunnen modificeren, zodat hij zowel 'aan' is in stand 2 alsook 3.
Dan is volges mij in
stand 1 niets verbonden,
stand 2 null + fase uitgang B VIA de NTC 10e thermistor naar netfilter,
stand 3 null + fase uitgang C ACHTER de NTC rechtreeks naar netfilter, NTC is aan andere kant niet aangesloten en dus buitenspel
Er zitten geen nokken in het busje en lijkt niet bedoeld te zijn om te modificeren, maar echt onmogelijk lijkt het me ook niet en zonder kan ik het ding niet gebruiken.
(Overigens, bij mijn leverancier lijkt specifiek de CA10 serie "nokkenschakelaar" genoemd, niet de CH10 serie, zijn die dingen dan wel bedoeld om te configureren?)
Op basis van deze tekst, zo ook 'cnc portaal frees docx.pdf' verderop te vinden heb ik een K&N CH10A230 3 standen schakelaar gekocht.audiomanics schreef: ↑11 jun 2013 12:22 De Hoofdschakelaar.
Deze schakelaar moet de hele machine loskoppelen van het net en als we de inschakelstroombegrenzing ook willen bedienen met deze schakelaar moet hij totaal 3 standen hebben, te weten Uit - Inschakelen-Werk. Zo'n schakelaar laten samenstellen bij Kraus&Naimer is het mooist.
De CH10 schakeldekken zijn eenvoudig uit elkaar te halen en een plastic nokkenbusje bepaalt de schakelfunctie..
.. alternatief geknipt..
Dit schakelen moet voor beide draden uit het stopcontact gebeuren (Blauw en Bruin dus.. De geel-groene draad is aarde en die gaan we niet onderbreken)
in het blok zijn er zowel links als rechts 3 punten
Standaard 'configuratie' is daarmee alsvolgt:
Links 1 en Links 2 zijn intern altijd verbonden
Links 2 en Links 3 zijn extern met een verwijderbare brug verbonden
Rechts 1 2 en 3 zijn onderling NIET verbonden
Stand 1 verbind Links 1 (en impliciet Links 2, en dus optioneel Links 3) met Rechts 1
Stand 2 verbind Links 2 (en impliciet Links 1, en dus optioneel Links 3) met Rechts 2
Stand 3 verbind Links 3 Met Rechts 3 (en indien aan linkerzeide brug toegepast, ook Links 1 en Links 2)
Het lijkt me dat ik daarmee de bedoelde schakeling niet kan maken. Dus het ding opengeschroefd en daarmee de volgende puzzel gecreeerd:
de opties die ik lijk te hebben:
- ronde busjes anders orienteren, maar dat gaat mogelijk ten koste van de 3 standen.
- doorvebinding origineel links weghalen of rechts toepassen
- verbindingen "permanent" verbonden door grijs blokjes weg te halen.
Daarmee red ik het nog steeds niet denk ik. Sowieso kan ik niet 2 polen tegelijk schakelen
Edit: het ronde geval maakt dat er 3 standen inzitten, dus dat maakt dat ik door de "ruimte" in de ronde busjes kan overlappen, en daarmee een 0-1-2 kan creeeren, ipv 1 2 en. Maar dan is er nog steeds maar 1 stand dat beide polen verbonden zijn.
Edit2: in principe red ik het, denk ik. Als ik het busje met 2 openingen aan de null zou hangen zijn er 2 standen waarin null verbonden is (en 1 niet). het busje met 1 opening zou dan kunnen selecteren tussen fase uitgang b of c (en 1 niets tegelijk met null niets)
helaas hebben die standaard busjes niet genoeg travel en heb ik die met 2 openingen nodig om de fase te kunnen schakelen tussen niets , b en c (in ook overgang van stand 2 naar 3, b -> niets- > c zou ook kunnen maargoed dat is niet wenselijk)
ik denk dan dus juist dat busje met maar 1 opening te kunnen modificeren, zodat hij zowel 'aan' is in stand 2 alsook 3.
Dan is volges mij in
stand 1 niets verbonden,
stand 2 null + fase uitgang B VIA de NTC 10e thermistor naar netfilter,
stand 3 null + fase uitgang C ACHTER de NTC rechtreeks naar netfilter, NTC is aan andere kant niet aangesloten en dus buitenspel
Er zitten geen nokken in het busje en lijkt niet bedoeld te zijn om te modificeren, maar echt onmogelijk lijkt het me ook niet en zonder kan ik het ding niet gebruiken.
(Overigens, bij mijn leverancier lijkt specifiek de CA10 serie "nokkenschakelaar" genoemd, niet de CH10 serie, zijn die dingen dan wel bedoeld om te configureren?)
Laatst gewijzigd door arjanw op 17 sep 2020 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
- audiomanics
- Donateur
- Berichten: 5273
- Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)
De nokken van de ch10 schakelaar kan je vrij eenvoudig aanpassen. Kwestie van een zaag, vijl en eventueel een scherp mes..
Heb ik meerdere keren gedaan..
Kees..
Heb ik meerdere keren gedaan..
Kees..
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)
En dat kan ik inmiddels bevestigen. heb de daadwerkelijk gebruikte rand origineel gehouden en juist de kant die aan het einde van stand 2 zit geruimd zodat dat einde dus aan einde van stand 3 zit. Dat handmatig gemaakt randje wordt dan dus niet gebruikt en is het minder relevant hoe netjes of exact als af-fabriek het is.audiomanics schreef: ↑17 sep 2020 20:05 De nokken van de ch10 schakelaar kan je vrij eenvoudig aanpassen. Kwestie van een zaag, vijl en eventueel een scherp mes..
Heb ik meerdere keren gedaan..
Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)
Vraagje: maakt het in stijfheid veel verschil om dit project op te bouwen uit 30x60 ipv 40x80 profielen?
- Bjornski1976
- Berichten: 1130
- Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
- Locatie: Gorinchem
Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)
Stijfheid of rigiditeit is de mate waarin een materiaal of een constructie zich tegen elastische vervorming verzet.
Bron: wiki
Bron: wiki
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
- Ballegooijen
- Donateur
- Berichten: 4920
- Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
- Locatie: 's-Gravendeel
- Contacteer:
Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)
Denk je zelf dat het verschil maakt? Als er geen verschil zou zijn dan zouden ze ook niet verschillende profielen maken denk ik
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
https://www.Baldas.nl
Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)
Daarnaast zul je alle platen weer opnieuw moeten tekenen.
Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)
Nou ik begrijp wel dat het uitmaakt. Maar als er weinig verschil zou zijn in de kwaliteit van het frezen zou het een mooie uitkomst zijn. Ik overweeg een ombouw naar dit principe en heb nu een machine met profielen 30x60 en dan hergebruik ik deze graag. Maar goed half werk is ook zonde natuurlijk.
Re: CNCZONE.NL Portaalfrees Project (open source)
30x60 is nog niet eens half werk.