Richontools freesjes: waardeloos of is 't de gebruiker?

Dit gaat over de freesjes waar me mee frezen. Vragen over diameters, merk e.d. Maar ook voedingsnelheden kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Richontools freesjes: waardeloos of is 't de gebruiker?

Bericht door DaBit »

Ik was vanavond weer eens bezig wat te maken. Parameters:

- Materiaal: EN AW-5754 (AlMg3)
- Frees: 3mm tweesnijder.
- Koeling/smering: perslucht+zo af en toe wat olie (Fenella)
- Toerental: ca. 10000rpm (Kress FME1050-1 tussen stand 2 en 3 in, iets meer naar 3)
- Voeding horizontaal: 350mm/min. Verticaal 100mm/min.
- In stappen van 0,6mm de diepte in.

Eerst een vers, nog nooit gebruikt Richontools.com VHM freesje gemonteerd:

Afbeelding

Ging niet lekker, en uiteindelijk brak-ie ook. Nummer 2 idem, op een lager toerental en voeding (0,01mm/tand). Jeuj, weer een paar paspennetjes.

Daarna een al veel vaker gebruikt Phantom 3mm freesje, tweesnijder, HSSE-Co:

Afbeelding
(dit gat is ook een stuk kleiner, BTW)

Ik vind 't nogal een verschil....

Moet ik met die richontools.com VHM-freesjes iets anders doen zoals bijvoorbeeld de volle 25000rpm pakken met een voeding van 800-900mm/min ofzoiets?
Of zijn die freesjes gewoon waardeloos?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Richontools freesjes: waardeloos of is 't de gebruiker?

Bericht door wilfred1970 »

interessant; deze ga ik ff volgen. heb zelf wat geprobeerd in ALMg3 en 99,5...ramp!
len
Berichten: 102
Lid geworden op: 25 dec 2011 00:06
Contacteer:

Re: Richontools freesjes: waardeloos of is 't de gebruiker?

Bericht door len »

Kijk eens bij arno of iscar eerste goedkoopst tweede duur maar oke
VUel koelen op dit materiaal is namelijk legerung en treksterkte van staal

Gr len
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Richontools freesjes: waardeloos of is 't de gebruiker?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je vergelijkt een VHM freesje met een HSS.
Die VHM is waarschijnlijk zeer scherp, en hapt een beetje. Daarnaast, hoe stabiel is zo'n kress freesspil. En een beetje rammelen daar kan een VHM nu net niet tegen. ( dat zie je volgens mij ook aan de inloop van het gat)
Een HSS frees is iets vergevingsgezinder, en met aluminium freest dat ook wel goed.
Wat is de diameter van dat gat eigenlijk ? Dat plaatje lijkt op boren, dat is altijd al een beetje riskant, dan is die 100 mm/min (0.01 per omwenteling) misschien al aan de hoge kant.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Richontools freesjes: waardeloos of is 't de gebruiker?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Voor Kleine VHM Frezen ( 2-4 mm ) is een Kress voldoende stijf, ik haal prima resultaten met VHM freesjes..
Alu met HSS kan inderdaad prima.. maar zorg wel dat je heel gladde HSS Freesjes hebt.. anders gaat je ALu plakken..

Phantom HSS Frezen heb ik goede resultaten mee gehaald.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Richontools freesjes: waardeloos of is 't de gebruiker?

Bericht door DaBit »

len schreef:Kijk eens bij arno of iscar eerste goedkoopst tweede duur maar oke
VUel koelen op dit materiaal is namelijk legerung en treksterkte van staal
Jij bedoelt deze dan?
http://www.asp-arno.nl/pg/6297/FREZEN
http://www.iscar.nl/index.aspx/countryid/19

Zowiezo: hoe groot is het kwaliteits verschil tussen bijv. deze merken en zo'n Phantom freesje?
hugo stoutjesdijk schreef:Je vergelijkt een VHM freesje met een HSS.
Die VHM is waarschijnlijk zeer scherp
Ik heb eigenlijk het idee dat het andersom is; dat die Phantom HSSE-Co frees scherper is dan de Richontools.com VHM. Die Phantom hoef ik maar langs te aaien bij het herpositioneren van het werkstuk en ik heb een jaap in m'n hand zitten, bij die Richontools.com frees is dat minder.
, en hapt een beetje. Daarnaast, hoe stabiel is zo'n kress freesspil.
Sja. Van de runout krijg je een certificaatje bij aankoop. Bij de mijne stond zo uit het hoofd iets van 0,02mm op 40mm afstand, maar da's uit het hoofd. Toch; de punt van de frees steekt al gauw een mm of 10-15 onder de spantang uit, en met 0,01mm per tand voeding heb je dan al dat 1 tand bijna niks meer doet en de andere veel meer.

Stijfheid, sja. Met een 3mm frees laagjes van 0,6mm afpellen in aluminium levert 10N aan zijdelingse kracht op ofzoiets. Dat zou nog wel mee moeten vallen ondanks dat ik nog wel zo m'n twijfels heb bij de stijfheid van zo'n 43mm flens ('t heeft geen hoogte...) en de simpele L-constructie van aluplaat waarmee het spul aan de freeskop geschroefd zit.

Ik zou best een leuker spindeltje willen hebben, maar tegen de tijd dat het ook daadwerkelijk veel leuker is zit je weer gelijk op een bedrag dat hoger is dan wat mijn hele machine gekost heeft.

De prijs/kwaliteit verhouding van die Kress is in ieder geval prima, en hij zal maar moeten voldoen voorlopig. Ik wil ook wel een omkasting met een paar deurtjes, een spanenbak en een forse straal emulsie. Lineaire kogelgeleidingen. Spelingsvrije spindels. Glaslineaaltjes langs de assen. Meer bereik in de Y of tenminste een kolom die niet zo in de weg staat. Grotere tafel zodat ik dingen als de toolsetter makkelijker kwijt kan. Een betere spindel. Etc.

Maar dat ga ik allemaal niet op een BF20 doen, en ik kan het bedrag dat ik uiteindelijk kwijt ben aan zoiets nog even niet verantwoorden naar mezelf. Ik verdien er geen centen mee; het kost me alleen maar geld en niet weinig ook niet :lol:
Een HSS frees is iets vergevingsgezinder, en met aluminium freest dat ook wel goed.
Ik heb ze ook liever, die HSSE-Co freesjes. Met dat VHM-spul hoeft er niet veel mis te gaan of je hebt weer een paspennetje ipv een frees. Maarja, $1,20 voor een Richontools.com VHM freesje versus een euro of 6-7 voor een Phantom freesje maakt het wel de moeite om ze een keer te proberen. De kleine printboortjes van die mannen doen het wel uitstekend namelijk.
Maar tot nu toe lijkt die $1,20 dus alsnog duurkoop, in ieder geval met mijn freesspindel en machine.
Wat is de diameter van dat gat eigenlijk ? Dat plaatje lijkt op boren, dat is altijd al een beetje riskant, dan is die 100 mm/min (0.01 per omwenteling) misschien al aan de hoge kant.
Bovenste gat is 5mm meen ik, onderste gat is 4mm. Lijkt dus inderdaad wel heel veel op 'boren'. Ik had de straal perslucht+Fenella ook zo parallel mogelijk aan de frees staan om de spanen weg te werken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Richontools freesjes: waardeloos of is 't de gebruiker?

Bericht door DaBit »

Kleine update: ik heb nog eens een paar HSS freesjes besteld bij die richontools.com. Die bevallen me een stuk beter:

Afbeelding

Afbeelding

8mm 2-snijder, ca. 2800rpm, 640mm/min voeding, 5083 aluminium, snedes van 3mm diep, 3,2mm breed, gesmeerd met een spatje WD40 (stond het dichtste in de buurt en doet de truuk uitstekend).
Spaantjes kwamen mooi goed heet van de frees af terwijl het werkstuk koel bleef. Onderkant van de kamer is ook mooi spiegelglad en met de nagel zijn er geen ribbels te voelen (al ziet het er op de foto nooit zo uit met freeswerk)

Die freesjes vind ik EUR 1,13 per stuk voor de 8mm variant (en 70 cent voor een 3mm freesje) wel waard.

Tegen de tijd dat de watergekoelde spindel op z'n plek hangt zal ik de VHM-variant nog eens proberen, zowel met 'HSS' voeding/toerental als 'VHM'-voeding/toerental. Maar ik vrees het ergste. De snijkanten van de HSS freesjes voelen een stuk scherper aan dan die van de VHM-freesjes.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Richontools freesjes: waardeloos of is 't de gebruiker?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Voor het frezen van ALU met VHM frezen is het 't beste om ONgecoate frezen te nemen.. TiN coatings zijn veel te ruw, en een TiAlN coating bevat Alu.. die gaan kleven..

Ik "schil" vaak met Alu.. dus.. Freesje 6, 1.5 mm diep, 1200-1600 voeding.. kress op standje 4-5.. gaan met die banaan.. spanen maken.. geen stof. :)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Richontools freesjes: waardeloos of is 't de gebruiker?

Bericht door DaBit »

Die richontools dingen zijn net zoals de meeste Chinezen ongecoat.

Als de nieuwe freesmotor fatsoenlijk hangt en Damen komt een keer met een X-as balschroef op de proppen dan zal ik nog eens een testje doen met zo'n Chinees VHM freesje. Dan heb ik de zaken waar VHM niet tegen kan wel voldoende onder controle.

Tot die tijd: vandaag weer een aardige berg aluminiumspaantjes (ik maak ook geen stof: zie foto :lol:) gemaakt met hetzelfde Chinese HSS freesje, en hij blijft het tot nu toe goed doen. Het gat op de foto is geeindigd als hele nette nauwe passing, dus ook daar niks te klagen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Richontools freesjes: waardeloos of is 't de gebruiker?

Bericht door floriske.nl »

@dabit:

Ik was benieuwd of je nog steeds zo goed te spreken bent over de HSS freesjes?

Ik heb 20 stuks 1/8" carbide 2 snijdertjes van ze, maar die zijn zelfs voor MDF out of the box eigenlijk al te bot :x mdf pluist vrijwel direct bij eerste gebruik al op. Een paar kleine pockets gaat nog, maar dan begint het al. Dan ben je zo door je 20 stuks heen, sneller dan dat ik ze kan breken :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Richontools freesjes: waardeloos of is 't de gebruiker?

Bericht door DaBit »

Zo'n 3mm carbideding heb ik gister ook weer circa 2 kubieke millimeter aluminium mee kunnen frezen voordat-ie *knak* zei. En dat deed ik erg beschaafd; 10000rpm, 1mm laagdikte, 275mm/min voeding. Die carbidedingen zijn nog geen cent waard als je 't mij vraagt.

Die HSS freesjes ben ik beter over te spreken. Kwaliteit is wel wat wisselend, ook de betere zijn minder scherp dan die Phantom dingen van de lokale industrietoko, en ze gaan minder lang mee. Maar kwa kubieke meters spanen per euro frees doen ze het zeker niet slecht; ik kon toch best wat aluminium (2 Karcher-stofzuiger-bakken vol spanen) doen met een 8mm freesje.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

Re: Richontools freesjes: waardeloos of is 't de gebruiker?

Bericht door JohnnyBerg »

Conclusie?

Of anders gevraagd: welke freesjes kan/moet de beginnende frezer het beste bestelen, en niet onbelangrijk: hoeveel stuks ? ;-)

P.s. om wat te prutsen in MDF en aluminium ..
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
floriske.nl
Berichten: 462
Lid geworden op: 01 jan 2008 14:38
Locatie: Oirschot
Contacteer:

Re: Richontools freesjes: waardeloos of is 't de gebruiker?

Bericht door floriske.nl »

Dan zal ik me eens aan de HSS freesjes wagen.

Laat tegen die tijd m'n bevindingen sowieso hier wel ff weten.

Voor € 0,70 is het ook niet zo'n probleem om voor ieder werkstuk een nieuwe te pakken ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Richontools freesjes: waardeloos of is 't de gebruiker?

Bericht door DaBit »

JohnnyBerg schreef:Conclusie?
Of anders gevraagd: welke freesjes kan/moet de beginnende frezer het beste bestelen, en niet onbelangrijk: hoeveel stuks ? ;-)
Ik gebruik het meeste 3,6,8 en 10mm, en eigenlijk voornamelijk tweesnijders. Maar had ik een goedkoop adresje voor driesnijders dan nam ik die, en de maten hangen ook wat af van wat je nu eigenlijk wilt gaan doen.

Tsja, hoeveel? Een beginnend frezer breekt er nog wel eens eentje... (of zou ik uniek zijn? :roll: )

Bestel ook ergens een echt fatsoenlijk freesje; kun je zien wat het verschil is.

Ik zit nu trouwens met zo'n Chinees 6mm HSS-ding constructiestaal te frezen. Ben 2 vlakken van 80x80mm, 1mm diep verder en ik zie dat-ie het moeilijker begint te krijgen, maar het gaat nog prima. Was overigens geen verse toen ik begon.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie