Router Table Plate

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Router Table Plate

Bericht door Swake »

Het kwam al ter sprake in een ander topic, en om dat niet verder te vervuilen hierbij dus een eigen topic voor routerplaten gebruikt in freestafels.

Wat is een freestafel: Een klassieke manuele bovenfrees wordt ondersteboven in een tafel gemonteerd. Dit zodat ze een goedkope tafelfrees vormt: https://www.google.be/search?hl=en&site ... W9MaT1z4SA

De dikte van het tafelblad is belangrijk, hoe dikker hoe meer werkdiepte verloren gaat, vandaar dat er voor de freesplaten gekozen worden voor iets stijvere materialen zoals trespa en aluminium zodat de dikte onder de 8mm kan worden gehouden. Die freesplaten worden dan in de freestafel gelegd.

Hier dus de tekening van zo'n plaat. Op maat gemaakt voor de Triton Frees TRA001. Materiaal is 10mm aluminium.
7748

Inleg voor de inserts. Inserts zijn 5mm aluminium. De diameter van het gat is afhangkelijk van de diameter van de gebruikte frees.
7754

De onderkant met het 2mm uitgefreesde vlak voor de voet van de frees. Niet perse nodig, maar dan is het werkbereik ook weeral 2mm groter.
7758

De facultatieve pen ter geleiding van het werkstuk. Opgebouwd uit een RVS M8 bout waarop tussen 2 rondellen 3 rollagers zitten OD22mm x ID8mm x 7mm. Dit is de standaard maat rollager voor skateboards, dus goedkoop te vinden.
7756



Ik beschik niet meer over de laatste versie van de tekening. Aanpassingen die ik me herinner te hebben gemaakt zijn:
- De boringen voor de pengeleiders zijn 6.8mm groot (voor M8).
- Wanneer de pengeleiders niet gebruikt worden zit er een stelschroef in, dan komt er geen vuil in.
- De 4 schroefgaten ter bevestiging van de frees zijn doorgeboord en verzonken, voor de TRA001 zijn het schroeven in een Engelse maat, maar kweet ni meer met zekerheid dewelke, vaag herinner ik met 1/4" UNC
- Op iedere hoek werd een stelschroef voorzien, kwestie van de hoogte precies te kunnen afstellen. In het houten tafelblad werd op dezelfde plaats een metalen hoekje geplakt zodat de stelschroef niet in het hout doordrukt.
- Een stuk PVC afvoerbuis werd gebruikt als adapter voor de afzuiging. Het gat werd langs onder voorzien van een rand zodat de adapter er proper kon ingeplakt worden. Het gat werd afgerond met een kopieerfrees zoals hier wordt getoond. Dit is niet mijn foto, ik heb gewoon afgekeken :mrgreen:
7757

En als laatste de DXF van de plaat:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
When it fits stop using the hammer.
Plaats reactie