kogellager voor kogelomloop

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: kogellager voor kogelomloop

Bericht door DaBit »

diepchess schreef: Er zijn ook double row angular contact bearings.
Typenummer 5206 over 't algemeen.

Als je die van dezelfde kwaliteit bakt als de enkele rij versie, dan zou dat navenant beter moeten wezen. Vraag is of ze dat doen natuurlijk :)
Niet beter. Anders.
Met 2 losse lagers of een lager in delen kun je de voorspanning extern regelen en afstemmen op de applicatie. Met een dubbelrij-lager kun je dat niet. Lijkt me meer bedoeld voor toepassingen waar je zowel radiale als axiale belasting in 2 richtingen hebt zoals bijvoorbeeld een ventilator die 2 kanten op kan draaien. Niet zozeer voor precisiewerk.

Magoed, ik heb er niet op gestudeerd.
Belangrijkste vraag is wellicht: wil je de kogelomlopen vastmaken aan de kogellager?
Elke KO-spindelfabrikant geeft aanbevelingen, en het Internet staat vol met hoe en waarom.
Leo.D schreef:Een diameter van 40mm, lengte van ruim 1 meter en een slag van maximaal 660mm. Dit lijken mij geen afmetingen waarmee een hobbyist zonder ervaring aan de slag gaat.
Beetje aan de lompe kant, maar als je het motorvermogen hebt om ze aan te drijven en je kunt ze kwijt, ach, waarom niet? Duur waren ze niet.
Kun je voor een hobbyformaat machine bijna de tafel op 4 moeren monteren ipv lineaire geleidingen toepassen :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie