Elektrainstallatie diskussie

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

JvH
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 aug 2012 18:35

Re: Nieuwbouw schuur

Bericht door JvH »

Als je de NEN1010 kent dan weet je dat er gesproken word over verschillende soorten bouwvormen. Waarvan woningbouw er maar een is. De andere is o.a. utiliteitsbouw waarbij dus hele andere normen gelden als voor de woningbouw. Je zou dit schuurtje zomaar als utiliteit kunnen gaan zien.

Met vriendelijke groeten,

Jack.
Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

Re: Nieuwbouw schuur

Bericht door JohnnyBerg »

JvH schreef:Als je de NEN1010 kent dan weet je dat er gesproken word over verschillende soorten bouwvormen. Waarvan woningbouw er maar een is. De andere is o.a. utiliteitsbouw waarbij dus hele andere normen gelden als voor de woningbouw. Je zou dit schuurtje zomaar als utiliteit kunnen gaan zien.
Waarmee je dus impliciet zegt dat het niet aan de normen van een woonhuis voldoet ..
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

Re: Nieuwbouw schuur

Bericht door JohnnyBerg »

hugo stoutjesdijk schreef:

( volgende diskussie over aardlek dan maar, of is dat gemeen van me :lol: )
Haha .. gelukkig is dat eenvoudig .. als je aardweerstand voldoende is 30mA, anders 0,5A
Aardweerstand is gewoon te meten .. en als je ergens (achteraf) woont waar je slechte aarde hebt, een aardpin slaan.

En nee .. als je aardweerstand goed is en je 30mA aardlek eruit gaat, moet je geen zwaardere aardlek nemen, maar de oorzaak opsporen en wegnemen.

Zijn vast een hoop lieden die daar weer anders over denken, maar zo hebben wij het altijd gedaan :|
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwbouw schuur

Bericht door DaBit »

Aardlekproblemen? Gewoon een stukje ducttape over de aardverbinding van het desbetreffende apparaat doen, klaar. Zeer effectief tegen mensen die niet met hun ogen maar met hun handen kijken. :lol: :mrgreen:

Voor wat betreft 'eindgroepen voorzien van WCDs in 1 ruimte verdelen over meerdere fases is niet toegestaan': waar in de NEN1010 staat dat? Want eigenlijk is dat toch wel wat ik van plan ben om in de nabije toekomst te gaan doen in mijn schuurtje. Alle WCD's hangen op 1 fase en gezien het toenemende aantal stroomslurpers in de schuur is dat niet best aangezien er maar 25A per fase het huis binnenkomt en er in huis ook zaken als wasmachine, droogtrommel, vaatwasser, koffieapparaat, waterkoker, oven, etc. staan.

Overigens vind ik die hele NEN1010 zo doorzichtig als een plas modder. Net een Windows helpfile: als je al weet waar de informatie staat kun je het vinden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
JvH
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 aug 2012 18:35

Re: Nieuwbouw schuur

Bericht door JvH »

Waarmee je dus impliciet zegt dat het niet aan de normen van een woonhuis voldoet ..
Als je het topic had gevolgd had je zelf wel de conclusie getrokken dat er een schuurtje is gebouwd en geen woonhuis.

Dus ik zeg eigenlijk gewoon dat het geen woonhuis is, en je een ander deel van de NEN1010 kunt toepassen. Dit gebeurd op grote fabrieksterreinen ook. Die worden gewoon naar functie in verschillende zone's verdeeld, en elke zone of gebouw moet aan specifieke normen voldoen.(Dit laatste even als voorbeeld hoe ik het zie)
Haha .. gelukkig is dat eenvoudig .. als je aardweerstand voldoende is 30mA, anders 0,5A
Aardweerstand is gewoon te meten .. en als je ergens (achteraf) woont waar je slechte aarde hebt, een aardpin slaan.
De tijd dat huizen via de waterleiding geaard waren ligt al weer ver achter ons. Elk huis, ook die achteraf, zou nu al een eigen aardevoorziening moeten hebben van voldoende lage weerstand.(Ik weet even niet de exacte waarden) Vergeet niet dat in huis het een VEILIGHEIDS aarde is, bedoeld om ongelukken te voorkomen.(in de ruimste zin van het woord)

Met vriendelijke groeten,

Jack.
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: Nieuwbouw schuur

Bericht door w.rusman »

Voor zover ik weet zijn meerdere fasen in dezelfde ruimte wel toegestaan, alleen mogen ze geen gebruik maken van dezelfde leidingen en/of montagedozen (dus geen draden van aparte groepen door 1 buis)

Op advies van de installateur hebben we ook in het atelier van mijn pa de 3 fasen vanuit een groepenkast verdeeld over een aantal 3-fasen aansluitingen en diverse groepen met daaraan wandcontactdozen (net zoals een hoofdkast in je huis feitelijk doet)

Als dit niet zou mogen zou je voor elke ruimte in je huis een aparte hoofdaansluiting moeten hebben :lol:

- edit : "geen 2 fase draden van aparte groepen" veranderd in "geen draden van aparte groepen"
Laatst gewijzigd door w.rusman op 04 sep 2013 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
JvH
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 aug 2012 18:35

Re: Nieuwbouw schuur

Bericht door JvH »

dus geen 2 fase draden van aparte groepen door 1 buis
Sorrie, maar even de puntje op de 'i' zetten:

"Geen twee groepen door een buis"

Het maakt niet uit of het groepen zijn van verschillende of dezelfde fase, het moet gescheiden aangelegd worden. Dat kan leuke puzzels opleveren bij speciale wensen.

Met vriendelijke groeten,

Jack.
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: Nieuwbouw schuur

Bericht door w.rusman »

klopt helemaal, mijn typo :x
en het kan inderdaad voor een lekkere spaghetti zorgen :mrgreen:
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

Re: Nieuwbouw schuur

Bericht door JohnnyBerg »

Ik kan zo gauw niet vinden waar het staat over meerdere fasen in een ruimte.

Een (kleinere) ruimte (schuur?) heeft vaak maar één centraaldoos (waar het centrale lichtpunt zit) en aangezien alle punten in die ruimte direct of indirect van die ene centaaldoos komen, beperkt dat sowieso al het gebruik tot 1 fase, aangezien er geen draden van een andere fasen bij mogen.

Blijft over de discussie voor grotere ruimten met meerdere centraaldozen die direct apart vanaf de meterkast gevoed worden.

n.b. op een 3 fase krachtstroomaansluiting mag geen wandcontactdoos tussen één fase en nul geplaatst worden!
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
JvH
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 aug 2012 18:35

Re: Nieuwbouw schuur

Bericht door JvH »

Er maakt iemand een hele grote denk fout door vast te blijven houden aan het centraaldozen verhaal. Dat is inderdaad iets wat in de woningbouw heel veel wordt toegepast. Maar niet alleen maar. De kookplaat, afwasmachine, wasmachine en de droger hebben gewoon hun eigen groep. En gaan direct naar één enkele w.c.d. Dit zijn grootverbruikers die vaak verdeelt zijn over de drie fase in de meterkast. Als je in je schuurtje c.q. werkplaats ook een grootverbruiker hebt maak je daar toch gewoon een eigen groep voor. (b.v. een lastrafo) Zonder gebruik van een centraal doos.

Met vriendelijke groeten,

Jack.
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Elektrainstallatie diskussie

Bericht door skillalot »

Discussieert u hier lekker verder allen...
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Elektrainstallatie diskussie

Bericht door Mcgyver »

Bij deze geregeld skillalot..

jouw topic is weer opgeruimd!
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuwbouw schuur

Bericht door hugo stoutjesdijk »

JohnnyBerg schreef:
hugo stoutjesdijk schreef:
( volgende diskussie over aardlek dan maar, of is dat gemeen van me :lol: )
Haha .. gelukkig is dat eenvoudig .. als je aardweerstand voldoende is 30mA, anders 0,5A
Typische vakman vergissing? Al heb je geen aarde in huis, je aardlek gaat er toch wel uit als je iets fout doet.
Het snoer van de heggeschaar heeft niet eens aarde (dubbel-geisoleerd weet je wel)

Eigenlijk is naar mijn mening die aarde tegenwoordig (met een gevoelige aardlek op alle groepen) alleen maar een stuursignaal. :mrgreen:
Ik denk dat als de aardlek eerder was uitgevonden dan de aarde(ik bedoel het draadje, niet het bolletje), het nog wel eens twijfelachtig zou zijn geweest of we wel aarde hadden gehad.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

Re: Elektrainstallatie diskussie

Bericht door JohnnyBerg »

Een aardlek komt in zodra het verschil tussen de fase en nul stroom groter wordt dan de aangegeven waarde op de aardlekschakelaar.

Dat verschil moet ergens naar toe vloeien, via je lichaam naar aarde bijvoorbeeld ..

Plaatje is te groot, dus hier de url

Maar ja .. ik heb er verder geen verstand van, en ik ben zeker geen vakman.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
Plaats reactie