Na een aantal jaren op het forum rondgekeken te hebben ben ik nu eindelijk zelf ook aan een ombouw begonnen. Voor het van de grond af opbouwen van een machine heb ik onvoldoende ervaring dus het idee was de kruistafel van een BF20L te combineren met een zelfgebouwde z-as.
De wensen voor de kruistafel waren:
* centrale smering
* geleidingen zo goed mogelijk maken (schrapen)
* kogelomloopspindels
In de loop van het project begin je steeds beter te begrijpen wat mensen tegen Chinese machines hebben hoewel ik hoop dit ik sommige tekortkomingen (deels) verholpen heb.
Er is geen blok gietijzer van de kruistafel dat niet onderhanden genomen moest worden; niets paste in een keer. Ik heb Isel kogelomloop spindels gebruikt (16x05) van DamenCNC.
De uitsparing in de basis was niet lang genoeg voor de retrofit spindel:
De gietkorst van het gietijzer is heel erg hard daar heb ik me flink op verkeken.
Daarnaast werd de verplaatsing in de y-richting verkort door de grotere kogelomloopmoer, aan de voorzijde ook een stuk eruit:
Dat ging beter; minder last van de korst.
Ook was de uitsparing niet breed genoeg voor de moer (en de smeernippel). Dus ook uit de zijkant een stuk gefreesd. Met een 8% Cobalt ruwfrees ging dit gezien de eerdere ervaringen boven verwachting goed.
Na het kijken van talloze youtube filmpjes en zelfs het lezen van een boekje over schrapen de moed opgevat ook een poging te wagen. Met een stuk snelstaal dat ik nog had liggen ging het helemaal niet dus een carbide tip gekocht bij A&W Presision in de USA voor de "Anderson tubular scraper". De tip was niet in de juiste vorm en niet scherp; slijpen noodzakelijk. Hardmetaal kan je het eenvoudigst slijpen met diamant dus ook maar aan de slijpkom:
Is ook een heel fijne manier om frezen te slijpen, nooit gedacht dat het uit de hand mogelijk was twee- en zelf vier-snijders weer goed bruikbaar te maken (desnoods als een-snijders
De schraper (een stuk party-tent met restje beukenhout):
Dat schrapen is lastig maar na 8 uur zwoegen op een stuk gietijzer rond 100 had ik het zo vlak dat ik me ook wel aan het zadel van de BF20 durfde te wagen. Het was inderdaad heel erg; een van beide kanten droeg slechts op drie stipjes van bij elkaar nog geen halve vierkante cm. Het zadel was ook niet mooi parallel, er zat 0.05mm verloop in (diagonaal). Na een paar weekenden schrapen is ie nu parallel binnen 0,01 en is er een mooi verdeeld stippen patroon aan beide kanten (links-rechts, onder-boven).
De zwaluwstaarten waren ook niet echt goed, dat was erg lastig omdat ik geen liniaal heb met een 60 graden kant. Met de tafel en de basis als referentie heb ik ook die delen van het zadel zo vlak mogelijk gemaakt. Net als de gibs die er ook niet uit zagen maar die gelukkig uit de machines kunnen.
De moer van de x-as loopt aan tegen de onderzijde van de tafel, daar ook 2,5mm uitgefreesd.
Vervolgens alle geleidingen van oliegroeven voorzien en er kanaaltjes naar geboord. De moeren worden ook centraal gesmeerd, de x-as:
En wat lastiger, want onvoldoende ruime in de basis, de y-as:
De gibs van de BF20 zijn niet zo groot; een koppeling voor 4mm slang past niet daarom deze slangen zonder koppeling gemonteerd: gaatje 4mm en de laatste 2mm 3,9mm zodat het goed klemt. Het borgschroefje houdt hem op zijn plaats:
Een oliegroef aan de binnenzijde van de zwaluwstaarten zonder gib lukt niet met een oliegroef frees, de dwarse groefjes met de Dremel gedaan:
Het in elkaar zetten van kruistafel en de spindels met de moeren heeft me wat hoofdbrekens gekost: na het aanbrengen van de moeren wil je ze nog afstellen om de speling te minimaliseren.
Door de uitsparing in de basis iets groter te maken achterin, kon het zadel na het aanbrengen (en afstellen) van de y-as moer boven de moer geschoven worden en worden vastgemaakt.
Een Workmate is een handig ding voor zo'n klus: je kan nog bij de onderzijde van de machine voor het geleiden van de slangen en het goed monteren van de y-as moer.
Omdat het me nog niet helemaal duidelijk is hoeveel verplaatsing ik straks echt heb in de y-richting (balg, bevestiging z-as) heb ik in plaats van gaatjes in de basis te boren een plaatje aangebracht dat ik nog kan verschuiven of inkorten en waar de sensor op kan triggeren.
Dit is zover als ik nu ben. De volgende fase is het bouwen van de stuurkast. Het item over de opensource zelfbouw frees elders op dit forum kwam als een geschenk! De opzet en onderdelen van deze kast ben ik van plan te volgen (de onderdelen druppelen binnen van ebay, Conrad e.d.).
Wordt vervolgd, groet Hans.
Mijn vragen hebben vooral betrekking op de constructie van de z-as. Mijn idee is een een vierkante koker van 120x120x10 te gebruiken b.v. 800 lang en te vullen met beton (Is dit voldoende stijf?). Als ik een zijde laat vlakslijpen (waar?) kan daar de rails op en de verbinding met de kruistafel komen. Met Hiwin rails/wagentjes (welke maat 15? 20? 25?) en een spindel (16x05?). Als freesmotor heb ik op ebay zo'n 2.2KW watergekoelde spindel met VFD gekocht. Ik zou graag alle materialen kunnen bewerken die een BF20 ook conventioneel aan kan (met wat beleid).

