ISO30 uitdraaien op de freesbank
Moderator: Moderators
ISO30 uitdraaien op de freesbank
Goedendag,
Ik ben er gister achtergekomen dat mijn spindel een kleine slinger vertoond. Deze wordt weliswaar groter bij langere tools. Het is dus duidelijke dat er ergens iets verbogen is. Nu heb ik het plan om met een binnendraaibeitel de ISO 30 conus opnieuw uit te draaien, maar dat op de desbetreffende freesbank. Doormiddel van simpelweg een binnendraaibeitel in te spannen in de machineklem. Wat denken jullie, heeft dit kans van slagen?
M.v.g
Sil
Bridgeport CNC
Heidenhain TNC 151
Ik ben er gister achtergekomen dat mijn spindel een kleine slinger vertoond. Deze wordt weliswaar groter bij langere tools. Het is dus duidelijke dat er ergens iets verbogen is. Nu heb ik het plan om met een binnendraaibeitel de ISO 30 conus opnieuw uit te draaien, maar dat op de desbetreffende freesbank. Doormiddel van simpelweg een binnendraaibeitel in te spannen in de machineklem. Wat denken jullie, heeft dit kans van slagen?
M.v.g
Sil
Bridgeport CNC
Heidenhain TNC 151
Re: ISO30 uitdraaien op de freesbank
leg uitabs02 schreef:Grote kans van slagen ......nog grotere slinger..
Hoe wil je de beitel op "centerhoogte" zetten in een machineklem ???
Slijpen lijkt mij logischer.
Zijn de lagers nog wel goed?
Demonteren goed schoonmaken van de spindellagers
vervolgens met lagervet vullen en opnieuw monteren.
Voordat je dat allemaal gaat doen, eerst met een klokje kijken
of inderdaad de spindel slingert of dat de boring een
slingerafwijking heeft.
Uitdraaien zou ik inderdaad zeker niet doen.
Spindel boringen moeten worden geslepen.
Cees
slingerafwijking heeft.
Cees
Ik dacht misschien door een tool in te spannen, hier een center in te spannen, en vervolgens daarmee de beitel op centerhoogte te krijgen. Er zit weliswaar speling in het center. Maar met een klok kan je het nulpunt wel vinden.abs02 schreef:Hoe wil je de beitel op "centerhoogte" zetten in een machineklem ???
Ik heb de lagers vorige week vervangen. Het betroffen 7207 BEGAP dus nauwkeurige hoekcontactlagers. Doormiddel van een inductiewarmer om de spindel heen gekregen. Op wonderbaarlijke wijze is er dus toch iets gebeurt. Misschien was het al niet goed, ik weet het niet.Leeuwinga schreef:Zijn de lagers nog wel goed?
slingerafwijking heeft.
Cees
Als ik zo in de conus kijk lijkt het al uitgedraaid te zijn geweest. Er zitten een soort van draaisporen in.
ik weet niet wat je voor freesbank hebt. maar als het een europeesche is dan zal de conus echt wel gehard zijn. de sporen zitten er waarschijnlijk in van als er een opname rond heeft gedraaid in de conus. uitslijpen is de enige oplossing. maar ik zou hem (net wat cees zegt) eerst eens meten.
Ronddraaien van de conus is vrijwel uit te sluiten vanwege de nokken waar de borst van toolhouder invalt. Overigens heb ik met een vijl, op een plek waar het kan, gecheckt op hardheid. Naar mijn inzicht viel de hardheid wel mee.tantan schreef:ik weet niet wat je voor freesbank hebt. maar als het een europeesche is dan zal de conus echt wel gehard zijn. de sporen zitten er waarschijnlijk in van als er een opname rond heeft gedraaid in de conus. uitslijpen is de enige oplossing. maar ik zou hem (net wat cees zegt) eerst eens meten.
Ik zal met een klok de conus en de spindel op slinger checken. Zou je overigens kunnen concluderen, omdat de tools wel blijven ''kleven'' in de conus, dat er met de conus zelf niks mis is?
dat is allemaal maar "guess werk"tools wel blijven ''kleven'' in de conus, dat er met de conus zelf niks mis is?
ik heb het al eerder gezegd ...meten is... ja dus eerst meten.
Cees
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Meeneem nok er uit schroeven, stukje blauwen en passen. ( of met een viltstift, werkt ook )
Dus een streep er op over de hele lengte, er in drukken, halve slag draaien en kijken wat er met die streep gebeurd. Misschien likt het met dun soldeertin ook wel, dan moet je de konus gewoon aantrekken met een eindje tin er tussen, en na loshalen zou die in de geplette breedte evenwijdig moeten zijn.
Als de hoek ook maar heel iets afwijkt, klemt ie bovenin de konus en ondering zit ie los. Dat zou kunnen verklaren dat je slingering hebt. Ook stijlkegels hebben tolerantie, dat geeft gelijk de kwaliteit aan.
Dus een streep er op over de hele lengte, er in drukken, halve slag draaien en kijken wat er met die streep gebeurd. Misschien likt het met dun soldeertin ook wel, dan moet je de konus gewoon aantrekken met een eindje tin er tussen, en na loshalen zou die in de geplette breedte evenwijdig moeten zijn.
Als de hoek ook maar heel iets afwijkt, klemt ie bovenin de konus en ondering zit ie los. Dat zou kunnen verklaren dat je slingering hebt. Ook stijlkegels hebben tolerantie, dat geeft gelijk de kwaliteit aan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Voor hetzelfde geld heeft niet opname van de machine een probleem maar is het de conus kant frees die lastig doet.
Ja, meten dus...
En super proper maken natuurlijk, moest je dat al niet gedaan hebben.
Dat blauwen is ook een goede tip, dan zie je direct waar het klemt of juist niet klemt. Maar dat is nog niet meten hé. Je moet ook weten hoeveel en vooral welke van de 2 onderdelen lastig doet.
Ja, meten dus...
En super proper maken natuurlijk, moest je dat al niet gedaan hebben.
Dat blauwen is ook een goede tip, dan zie je direct waar het klemt of juist niet klemt. Maar dat is nog niet meten hé. Je moet ook weten hoeveel en vooral welke van de 2 onderdelen lastig doet.
When it fits stop using the hammer.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Ja, als blijkt dat er verschil zit in de kegel, moet je nog kunnen bepalen waar de fout zit.
Als je meerdere SK30 houders hebt, kun je al een vergelijk maken.
Maar misschien zit je probleem wel ergens anders.
Als je maar 1 houder hebt, kan daar ook een probleem in zitten.
Je hebt het ober slingering als het gereedschap langer uitsteekt, weet niet wat voor soort houder, maar even een paar aannames als voorbeeld.
SK30 houder waar we een lang stuk rond (frees) in kunnen spannen.
Nu meet je in de machine de slingering, en markeert het hoogste punt(op de 'frees'. Dan verdraai je je SK30 houder 180 graden in je freesspil, dan kijk je waar het hoogste punt zit. Als het op het gemarkeerde punt zit, is de houder de boosdoener. En wel het deel waar de frees in zit.
Als het hoogste punt nu 180 graden verdaait zit, is het waarschijnlijk de conus van de spil.
Je moet dus wel eerst zeker weten waar de afwijking zit voordat je dingen gaat slijpen oid.
Over hoeveel slingering hebben we het eigenlijk ?
Als je meerdere SK30 houders hebt, kun je al een vergelijk maken.
Maar misschien zit je probleem wel ergens anders.
Als je maar 1 houder hebt, kan daar ook een probleem in zitten.
Je hebt het ober slingering als het gereedschap langer uitsteekt, weet niet wat voor soort houder, maar even een paar aannames als voorbeeld.
SK30 houder waar we een lang stuk rond (frees) in kunnen spannen.
Nu meet je in de machine de slingering, en markeert het hoogste punt(op de 'frees'. Dan verdraai je je SK30 houder 180 graden in je freesspil, dan kijk je waar het hoogste punt zit. Als het op het gemarkeerde punt zit, is de houder de boosdoener. En wel het deel waar de frees in zit.
Als het hoogste punt nu 180 graden verdaait zit, is het waarschijnlijk de conus van de spil.
Je moet dus wel eerst zeker weten waar de afwijking zit voordat je dingen gaat slijpen oid.
Over hoeveel slingering hebben we het eigenlijk ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.