Ooit in een opwelling een setje stappenmotoren samen met een driver een voeding en een half afgemaakt project van iemand anders over genomen voor een leuk prijsje.
Het heeft alleen een hele poos geduurd om er ook daadwerkelijk iets mee te bouwen dat ook nog eens toonbaar is.
Hieronder mijn vorderingen tot nu toe met een project dat ik inmiddels wel het delen waard vind :)
Zoals in de titel ook al aagegeven het budget om te bouwen is echt 0,0 op het moment en alle onderdelen die ik gebruik of gebruikt heb had ik al liggen.
De discussie van bijvoorbeeld het niet gebruiken van ondersteunde geleiding en trapeziumdraad ipv kogelomlopen hoeft dus ook niet gevoerd te worden.
Gr,
Harm.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Ik zal eens gaan kijken waar ik de boel nog allemaal kan gaan verstijven door driehoeken en dergelijke toe te voegen.
Maar dat is iets van latere zorg.
De Z-as was een constructie van degene waar ik destijds alles van heb overgenomen en eigenlijk stond die constructie me vanaf het begin al niet aan. Vooral de manier waarop de geleiding gedaan was zinde me niet echt dat liep nogal zwaar als je de speling er uit draaide. Maar goed in eerste instantie had ik zo iets van "wah ik gebruik hem eerst wel gewoon en als het niet goed gaat kan ik altijd nog wat beters maken."
Nou had ik vanavond niet zo veel te doen en ben ik toch maar even mijn schuurtje in gedoken. Ergens in een bak lagen nog een paar flinke kogelgelagerde ladegeleiders die bijna helemaal spelingsvrij zijn. Vervolgens een beetje puzzelen met wat plaatjes alu die ik ook nog had liggen en mijn nieuwe Z as is geboren. Ik zal binnenkort wel weer een paar plaatjes neer zetten. Het is iig heel wat beter geworden als dat het was.
Ik denk er overigens over om als een plaat trespa/Hpl te gaan gebruiken als bed. Is dit aan te raden?
Het liefst zou ik er natuurlijk een mooi stukje aluminium op leggen maar dat wordt best een prijzig verhaal bij 500x500x 15-20mm.
Het is misschien wel de platste Z-as ooit geworden whehe ;)
Verder heb ik de aluminium verstevigingen een kwartslag gedraaid en aan de binnenkant gezet. Hier is het geheel een stuk stijver van geworden.
Ik heb de machine inmiddels aan de loop alleen zit ik met een vraagje/ probleem.
Op een of andere manier worden de motoren op de Y en de Z as gloeiend heet. Zo heet dat je ze niet langer dan een seconde vast kunt pakken.
De X-as wordt daarintegen slechts lauwwarm.
Snelheden op de X is ook geen probleem daar kom ik met een beetje vogelen in vrije loop tot 1500mm/min zonder brommen of stappen verlies.
X en Z daarintegen komen niet boven de 500 mm/min uit.
Hebben jullie enig idee waar dit aan kan liggen?
De gebruikte driver is zo'n chinees 3in1 driverkaartje.
Alvast heel erg bedankt.
Warmte probleem
zou de stroom tijdens stilstaan wel halveren ??
belasting maakt niks uit met eest stepper
-------
Snelheid y en z
kan van alles zijn
Door Resonantie Oorzaak
lengte assen en of de stroom instelling
Of gewoon de belasting te zwaar
Door uit lijn probleem ,afstelling , geleiders smeren
een Hogere stroom geeft wel meer kans op resonanties
dus je moet nog wat meer uit zoeken
de dipswitches op het bordje staan voor alle steppers gelijk.
dus waarom 1 motor dan niet warm wordt en de twee anderen wel dat snap ik dus niet.
Voor wat betreft snelheid.
de motor van de y as is op het moment niet eens aangesloten maar slaat nog steeds vast boven laat ik zeggen 700mm/min terwijl de X gewoon lekker loopt met belasting.
Ik kan me voorstellen dat het opwarmen ook iets met de snelheid van doen heeft? Warmte geeft immers uitzetting.
eerste testrun was vrij geslaagd. Behalve dan dat de frees op het einde tot zijn nek het materiaal in dook maar goed.
Het was maar een stukje afval hout :)
Ow en heb denk ik ook wel een idee waarom die ene stappenmotor niet zo warm wordt als de rest.
Facepalm.... die zit gemonteerd op een 8mm dikke alu plaat van ongeveer 10 bij 15 cm.
de resultaten vallen me echt 100% mee. 2mm is momenteel het kleinste freesje dat ik heb. Misschien dat het resultaat met een kleiner freesje 1,5 of 1 mm nog wel mooier zou zijn.