lassen aan een stappenmotor as

Moderator: Moderators

Plaats reactie
royekolen
Contacteer:

lassen aan een stappenmotor as

Bericht door royekolen »

hallo,

even voorstellen:

ik ben roy van den nieuwendijk, ben 25 jaar oud studeer aan de hogeschool van Utrecht en heb sins kort een emco compact 5 cnc met turret en een gestuurde pinole.

ik ben dus nu de boven genoemde emco aan het ombouwen naar mach3 samen met een klasgenootje gewoon voor de leuk en omdat we van beunen houden haha.

nu zitten dus met het volgende probleem:
ik heb onlangs stappen motoren besteld bij damencnc gekeken naar de as maat enzo. alles klopte alleen nu had ik natuurlijk niet gekeken naar de as lengte 8) . nu wil ik dus originele emco tandriem pulley gebruiken. origineel gaat eer c pen door een stukje afgedraaid pulley en het asje. helaas valt het gaatje nu net niet op het asje en ik zie nu ook geen optie om hem op een andere manier op de goede positie vast te zetten.

nu komt het.... ik wou de pulley een stukje afvijlen en vast hechten met tig op het asje.

ik heb er totaal geen ervaring mee of dat gaat zonder ik de stappenmotor om zeep help en het later toch niet even snel afbreekt omdat het as materiaal te bros is ofzo. (het lassen zelf is geen probleem)

met vriendelijke groeten,

Roy van den Nieuwendijk
podium of jodium!
wilfred1970

Re: lassen aan een stappenmotor as

Bericht door wilfred1970 »

niet echt gezond voor lagertjes in je motor....wat er tijdens t lassen gebeurt qua elektr. geleiding....
welke staalsoort is de as? en wat voor toevoermateriaal gebruik je?
eigenlijk niet echt aan te raden, maar ja ik heb mensen gekend die auto-schokdempers inkorten en aflassen dusssssssss :lol:
royekolen
Contacteer:

Bericht door royekolen »

ja de lagers daar zat ik ook al aan te denken maar dat is afhankelijk waar je de aarde aanlegt en daar had ik al wat voor gevonden. was eigenlijk meer bang voor de elektronica. want me racer heb ik ook vaak genoeg gelast naast de baan :mrgreen: :mrgreen: . was alleen een keer vergeten een sensor vergeten los te halen dat werd me niet in dank afgenomen door de sensor :mrgreen: .

gr roy
podium of jodium!
janplastiek
Donateur
Contacteer:

Bericht door janplastiek »

is al eerder eens een topic over drive en trans lock as klembussen geweest dit is de beste oplossing voor dergelijke problemen naar mijn mening

http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=9 ... ock#p85304

of een ander gaatje in de pulley bvb in het midden van de tand breedte
of een ander gaatje in de borst van de pulley onder hoek naar het midden van de opening van de pulley boren ;-)
Laatst gewijzigd door janplastiek op 08 jan 2014 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Breek de dag, frees een lijntje.
AnkoD
Contacteer:

Bericht door AnkoD »

Een gehard stalen as, met n ontzettend hoog percentage koolstof.. veel succes.. dat moet je loeiheet stoken VOOR het lassen, wil dat uberhaupt blijven zitten... :lol: weg stappenmotor.

post een foto. er zijn zat slimme koppen hier die wel met een oplossing komen.
royekolen
Contacteer:

Bericht door royekolen »

ja dat gene met dat koolstof wist ik daarom juist. maar nu heb ik dus ook me oude man maar eens lief aangekeken en die eens om advies gevraagd en die zei ook al boor een nieuw gat waar de riem loopt.

maar alle opties zijn welkom het liefst hou ik de bestaande pulley gewoon.

niet mijn foto die krijg ik er ff niet zo snel op eentje van ebay...

http://www.maxton.com/ebay/emco/emco_c5 ... r_0210.jpg

het zelfde ik heb alleen een stappen motor van 1nm van daemencnc (dcnc ip54)
podium of jodium!
skillalot
Donateur
Contacteer:

Bericht door skillalot »

Kun je m niet lijmen misschien?
DaBit
Donateur
Been thanked: 2 times

Bericht door DaBit »

Als je een redelijk nauwe passing hebt en voldoende oppervlak dan doet Loctite 603 de truuk wel...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
AnkoD
Contacteer:

Bericht door AnkoD »

Gebruik dan 2701. Die is voor cilindrische verlijming.
Mcgyver
Has thanked: 1 time

Bericht door Mcgyver »

Al geprobeerd om de pulley om te draaien?
En dan het pennetje aan de kant van de motor te plaatsen?
Zo heb ik het ooit gedaan met mijn compact 5... bij mij waren de asjes van de nema23 ook te kort door ze om te draaien kwam de pulley op de juiste plaats uit en kon ik zonder enige aanpassing de nieuwe stepper monteren

As van de stepper is niet hard. Je kunt gewoon een gaatje boren, lassen zou ik zeker niet doen

En loctite werkt ook :-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

AnkoD schreef:Gebruik dan 2701. Die is voor cilindrische verlijming.
2701 is hoge-sterkte schroefdraadborging, 603 is cylindische verlijming voor nauwkeurig (spleet <0,1mm) passende delen. Ik heb beiden en gebruik ze regelmatig; in deze toepassing zou ik voor de 603 gaan. Ik heb er zelfs ooit een balhoofdpen mee in een kroonplaat verlijmd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
AnkoD
Contacteer:

Bericht door AnkoD »

Flesje wat ik heb liggen staat 2701 op... ''Cilindrische verlijming''

Zouden ze t dan veranderd hebben?
Lijm er al n jaar of 5 mn naaldlagers mee vast in alu behuizingen, waar vervolgens 5kw aan elektro power doorheen gaat... (modelheli's he..)
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Loctite 2701
Loctite 603

Maar nou zal 't met 2701 ook wel vast zitten hoor. Volgens mij verschillen die twee niet zoveel van elkaar.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou geen schroefdraadborging ( 2701, en losneembaar) gebruiken voor een cilindrische verbinding, maar gewoon 603 of een andere cilindrische verbinder, er zijn er verschillende met elk hun eigen gebied.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie