kogelomloopmoer 1605

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
hex173

kogelomloopmoer 1605

Bericht door hex173 »

Meerdere malen zie ik de vraag voorbij komen: hoeveel kogeltjes zitten erin. Er zitten 3x16=48 kogeltjes in.
zie - http://www.youtube.com/watch?v=ue8w3xNYTyk nou is m'n turks niet zo goed kijk bij 2:59 en 3:17 minuten.
Waarom moeten de kogeltjes ruimte hebben ? Antw. - de omtrek van de binnen en buiten cirkel, waar het kogeltje, tussen loopt is niet gelijk. Zou het kogeltje zonder slippen 1 rondje maken op de binnen cirkel dan kom je je aan de buiten cirkel niet rond - dus het kogeltje moet slippen. Daarom is er geen enkel kogellager zonder kooi enz...tenzij iemand mij een foto opstuurt waar de kogellager helemaal vol zit met kogels.
met vriendelijke groet, Ad
alles wat ik maak, kan beter.
Linki
Contacteer:

Re: kogelomloopmoer 1605

Bericht door Linki »

Daarom is er geen enkel kogellager zonder kooi enz...tenzij iemand mij een foto opstuurt waar de kogellager helemaal vol zit met kogels.
met vriendelijke groet, Ad
Hier maak je toch een denkfoutje.

De kogels in een lager gedragen zich als de satellietwielen in een planetaire overbrenging.
Bij een "full complement" of "full row" lager is daar waar de kogels of rollen elkaar eventueel raken sprake van slip, echter niet met dezelfde druk als veroorzaakt door de belasting.
Deze lagers zijn ook niet voor hoge toerentallen geschikt.

Oh, en een kogelomloop spindel met moer is niets anders dan een kogellager, waarbij het niet gelukt is bij het maken van de groef om na 360 graden weer op de zelfde plek uit te komen. :lol:

full complement bearing

https://www.google.nl/search?q=full+com ... 36&bih=784
DaBit
Donateur
Been thanked: 2 times

Bericht door DaBit »

hex173 schreef:Meerdere malen zie ik de vraag voorbij komen: hoeveel kogeltjes zitten erin. Er zitten 3x16=48 kogeltjes in.
Zou ik niet te stellig beweren. Bij mij zitten er 3x17 kogeltjes in.
Zou het kogeltje zonder slippen 1 rondje maken op de binnen cirkel dan kom je je aan de buiten cirkel niet rond - dus het kogeltje moet slippen.
Zou ik ook niet willen beweren. Verschil in diameter tussen binnenring en buitenring kun je opvangen door de contactpunten met de desbetreffende ring op een andere plek van de kogel te leggen lijkt me.

Interessanter: hoe lossen ze dat 'slippen' bij naaldlagers op?
Daarom is er geen enkel kogellager zonder kooi enz...
Zoals Linki al meldde zijn die er genoeg. Volgens mij is die kooi een 'noodzakelijk kwaad' vanwege de constructiemethode van die lagers: ze duwen de binnenring eerst tegen de buitenring aan zodat er ruimte ontstaat, mikken de kogels erin, en verdelen vervolgens de kogels evenredig over de omtrek. Die kogels moet je daar vervolgens wel houden, anders dondert je lager uit elkaar.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hex173

Bericht door hex173 »

oke, dan heb heb ik het verkeerd begrepen, kogeltjes slippen dus niet. Bedankt voor de uitleg. De kooi in een kogellager zit er inderdaad vanwege de construktie.
alles wat ik maak, kan beter.
hrscharft
Contacteer:

Bericht door hrscharft »

Lijkt me op zich ook vrij logisch dat de kogels niet slippen.
Als de kogels zouden moeten slippen dan is immers de hele gedachte achter een koggellager weg en kun je net zo goed een stuk teflon oid gebruiken.

Kogels moeten Rollen ;-)

Dat is overigens tevens een nare eigenschap van die krengen in het geval dat je er een op de grond laat mieteren..... :lol:
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Johan Bos

Bericht door Johan Bos »

Wou net zeggen, als ze gaan slippen is er meestal iets gebeurd waardoor ze schade hebben opgelopen.
En je wil zeer zeker niet hebben dat ze gaan slippen!
RC & Modelbouw
Jan Plugge

Bericht door Jan Plugge »

Bij mij zitten er ook 3 x 17 kogeltjes in.

Jan
Plaats reactie