Een vraagje

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Beun
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mei 2014 13:32

Een vraagje

Bericht door Beun »

Hallo experts, ik zal beginnen met een korte introductie:

Ik ben Roy, student bedrijfskunde (heb ook een jaartje HBO werktuigbouw gedaan 8) ), en ik heb een vraag. Voor mijn crossbrommer heb ik een doe-het-zelf MMS (motor management systeem) in elkaar gesoldeerd, ik wil deze zomer namelijk mijn carburateur inruilen voor injectoren. Ik dacht slim te zijn en een gasklephuis van een sloopauto om te kunnen bouwen naar een inlaatspruitstuk, maar deze bleek van een legering te zijn die zich nauwelijks laat lassen. Dit zou dus een dure grap worden.

Gelukkig stond Inventor nog op mijn PC, en heb ik zelf even een inlaat setje getekend: zie hier. In dit setje passen alle onderdelen van het gasklephuis van de sloopauto (als het goed is :lol: ). Nou vraag ik me af hoe realiseerbaar het spruitstuk (hier en hier) is. Ik neem aan dat het makkelijker is om deze op te delen in stukken en in elkaar te lassen, maar ik heb geen idee waar ik op moet letten, vandaar dat ik jullie vraag. Het ontwerp kan nog aangepast worden, er is genoeg speling wat betreft de afmetingen, alleen de binnen-diameters luisteren nauw.

Jullie meningen & feedback worden op prijs gesteld

Overigens weet ik niet precies waar dit topic thuis hoort, vandaar dat ik hem hier heb geplaatst.
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Een vraagje

Bericht door Swake »

Jawade :shock: lekker stukje metaal, Als het al uit één stuk kan gemaakt worden, dan lijkt het me dat hier heel wat uurtjes gaan in kruipen. Een paar stukken aan elkaar lassen kan wel wat helpen (en dat lassen lijkt me geen hobby niveau meer, wel dat er hier zeker een paar zitten die het zouden kunnen), de binnenmaten zullen dan wel wat moeten bijgewerkt worden als die zo precies moet zijn.

Welk materiaal moet dat worden? één of andere soort aluminium?

Kan je het onderdeel wat bijwerken zodat er minder kanten en rondingen aan zijn? Bvb die 2 pijpjes bovenaan, indien daar niks rond moet, dan kan je die in vol materiaal laten steken zodat ze nog uit enkel uit te boren zijn.
De ovale flens en de rechthoekige flens, Daar monteer je een ander stuk op door er een bout door te steken met een moer op, juist ? Nu, in plaats van een flens te maken gewoon 4 gaten met schroefdraad erin. En zo kan je zoveel mogelijk in vol materiaal laten zitten. Ook dit nog: ipv mooi rond de bout te gaat, gewoon rechtdoor, oogt iets minder maar scheelt weer een paar bewerkingen. Enfin t'is maar een idee, kweet niet of dat wel kan hier.

En voor de rest ook welkom ;-)
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Een vraagje

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hoi, het feit dat ik reageer wil niet zeggen dat ik me expert vind :mrgreen:

Het idee vind ik wel leuk. Heb 35 jaar geleden ook es met zo'n idee gelopen, maar de mogelijkheden lagen toen iets anders :lol:
Even wat ideetjes voor het maakbaar maken van je ontwerp. ( in elkaar lassen vind ik geen goed plan)
Ga met je tekening uit van een vierkant blok, en probeer met 'denkbeeldige' boor en frees bewerkingen dan weg te halen wat noodzakelijk is. Dan zul je misschien een onooglijk ontwerp krijgen, maar waarschijnlijk wel maakbaar.
Succes met je ontwerp.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Een vraagje

Bericht door stef stuntpiloot »

Als aanvulling op wat hugo zegt, als je jowu tekening neemt, en alle ronde buitenvormen weg haalt en er een blok van maakt waarbij alleen de gaten er uit gehaald worden is het al een stuk beter te doen. Schoefgaten en binnenwerk overhoudend zegmaar. Nogsteeds is het veel handwerk of complex 5assig cnc werk
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Een vraagje

Bericht door DaBit »

Oef, tweetakt en injectie, dat word een leuke. Dan is je VE tabel opeens erg afhankelijk van diverse omgevingsfactoren zoals de temperatuur van het gas in je expansiekamer, en breedbandsensoren kun je niet gebruiken want die geven in notime de geest omdat ze niet van olie houden....
Ik wil zelf ook nog wel eens ooit een 300cc tweetakt van directe benzine/olieinjectie voorzien. Lijkt me een leuk lichte krachtbron die nog enigzins efficient met de brandstof omspringt.

Magoed, dat was de vraag niet en ik dwaal af. :mrgreen:

Ik denk dat je het beste af bent met een gasklephuis van een motorfiets. Die dingen zijn compact (zeker in de 28-32mm die jij waarschijnlijk zoekt; iets van een KLX250, CRF250L, SH150i, etc.), en het aansluitstuk van het gasklephuis naar je membraan kun je best nauw passend maken en vervolgens met wat cylindrisch-verlijmen prutje zoals Loctite 603 of 648 monteren.
Dan hoef je alleen dat aansluitstuk nog maar te maken, en dat is oneindig veel simpeler.

(Laat me raden trouwens: megasquirt of een van z'n varianten?)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Beun
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mei 2014 13:32

Re: Een vraagje

Bericht door Beun »

Bedankt voor de feedback, Ik ben inderdaad wat te veel uitgegaan van het originele gasklephuis, welke is gegoten. Ik ga morgen even verder in gevecht met Inventor. Geweldig programma, heb ik echt gemist.

Maar lassen is dus geen aanrader? dan zal ik die mogelijkheid wegstrepen en de focus leggen op een ontwerp dat uit één stuk vervaardigd kan worden. Het was inderdaad mijn plan om hem van aluminium te maken, van welke soort weet ik nog niet (suggesties?).

Ik ben me bewust van de conflicten tussen 2takt en injectie, maar die uitdaging ga ik graag aan. Het is tenslotte al een paar keer goed gedaan. Een gasklephuis van een motor heb ik overwogen, maar deze gaan vaak per set van twee of vier, wat ze in een nog grotere mate onbetaalbaar maakt. En deze is bijvoorbeeld erg geschikt maar niet zo goedkoop als hij lijkt.
DaBit schreef:(Laat me raden trouwens: megasquirt of een van z'n varianten?)
Juist, Microsquirt :mrgreen:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Een vraagje

Bericht door DaBit »

Beun schreef:Een gasklephuis van een motor heb ik overwogen, maar deze gaan vaak per set van twee of vier, wat ze in een nog grotere mate onbetaalbaar maakt.
Er zijn ook genoeg moderne eencylindertjes die met injectie rijden hoor. Veel moderne endurootjes, veel motorscooters, etc. En anders zoiets als een SV650 ofzo, mits je weg kunt komen met de grotere diameter.
Moet je onder de 100 euro toch zeker wel lukken, met TPS en injector en de hele rambam erbij. Daarvoor kun je bovenstaand onderdeel niet laten maken tenzij je van iemand nog een hele forse gunst tegoed hebt.

Een bestaande passende carburateur modificeren lijkt me ook niet geheel onmogelijk trouwens. Vlotterbak & co heb je niet meer nodig, dus daar kun je best een kanaal boren voor een injectortje.

Dat lassen, tsja. Dat trekt wel krom en handig is anders, maar onmogelijk is het niet. Enige nabewerking komje ook niet onderuit. Dan kun je het spul overigens nog beter van dun staal maken dan aluminium; op staal kun je hele lieve kleine vloeilasjes leggen, op aluminium zijn de lassen toch wat volumineuzer. En staal kun je ook vrij makkelijk hardsolderen. Aluminium idem, maar dat is een kunst opzich.

En anders toch maar directe injectie bouwen :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Een vraagje

Bericht door skillalot »

Ik zou het gieten. Bouw het model op uit schuim of was, en kijk of je ergens een gieterij of een hobbyist kunt vinden die het kan gieten.
Daarna de belangrijke vlakken nabewerken en klaar.
Beun
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mei 2014 13:32

Re: Een vraagje

Bericht door Beun »

Na er een nachtje over te hebben geslapen ben ik tot het volgende idee gekomen: zie hier en hier. Dit ontwerp heeft ook minder problemen m.b.t. de benodigde ruimte (er is niet zo veel ruimte op het blok), en ook de aansluiting naar de luchtfilter is op deze manier iets eenvoudiger. In deze configuratie ligt het gasklephuis namelijk precies horizontaal op het carter. Wel ben ik bij dit ontwerp uitgegaan van een nieuwe as, maar deze is volgens mij ook niet heel complex.

Ik heb alle onderdelen zo eenvoudig mogelijk gehouden om het aantal bewerkingen te minimaliseren.

De zwarte adapter kan volgens mij makkelijk door een 3D printer gemaakt worden. Ook het gasklephuis zou eventueel zo gemaakt kunnen worden, plastic gasklephuizen kom ik wel vaker tegen. In de adapter moeten nog wel 2 aluminium buisjes komen van 15x1mm waar de injectoren in komen, deze staan niet op de tekening. Hier en hier nog een tekening van het gasklephuis.

De reden dat ik zelf ben gaan tekenen is dat het vrij prijzig wordt om bestaande throttle bodies aan te passen. Ik heb namelijk 2 injectoren nodig, en dan staan de kosten van de TB en het aanpassen niet in verhouding tot het zelf maken (denk ik). Alle carburateurs en TB's zijn gegoten, en mij is verteld dat deze nauwelijks te lassen zijn. Ook hebben deze vaak een erg grote diameter, wat het afstellen bij een stationair lopende motor lastig maakt.

Als jullie de onderdelen willen bekijken kan ik de bestanden uploaden (welk formaat is het gebruikelijkst?)

Feedback wordt wederom gewaardeerd.
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: Een vraagje

Bericht door w.rusman »

Kun je niet overwegen een gasklephuis van een aprilia ditech te plaatsen ?
Deze zijn al op maat voor "brommers"

Afbeelding
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
Beun
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mei 2014 13:32

Re: Een vraagje

Bericht door Beun »

Ik heb vele gaskleppen overwogen, ook die van scooters, maar bestaande gaskleppen zijn vaak net iets te prijzig en moeten ook nog eens aangepast worden omdat ik twee injectoren nodig heb. Die van een ditech is ook nog eens te klein vrees ik.

De voordeligste optie (en tevens de beste denk ik) is de 3D printer. Ik heb nu een ontwerp gemaakt dat te printen is van PLA voor ongeveer 15 a 20 euro en dan hoef ik ook niks aan te passen. De injectoren komen in aluminium busjes die verlijmd worden aan het spruitstuk. Dat wiel dat de gasklep bedient is ook wel te printen uit ABS denk ik. Dan hoef ik alleen nog de gasklep met de bijbehorende as te laten maken uit aluminium.

Voor de geïnteresseerden heb ik even 3 plaatjes gerenderd (schroefdraad op de zit wel goed op de tekening :mrgreen: ) : 1 2 3

De inlaat op m'n blok ligt onder een hoek van 50 graden, de injectoren komen dus (bijna) horizontaal te liggen en de luchtinlaat kijkt recht omhoog.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Een vraagje

Bericht door janplastiek »

voor je aan dit stuk begint kijk even naar de bestendigheid tov benzine, abs lost hierdoor op.
zie pagina 2
uit ervaring weet ik dat nylon en pom geen probleem geeft

http://www.walraven.com/library/reposit ... eet-NL.pdf
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Een vraagje

Bericht door Arie Kabaalstra »

Beun
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mei 2014 13:32

Re: Een vraagje

Bericht door Beun »

Arie Kabaalstra schreef:viewtopic.php?f=8&t=2083&start=518

Ik rust mijn kaas.. :)
Ziet er inderdaad heel netjes uit, maar de onderdelen die ik nu nog nodig heb zijn daar als donor gebruikt. En de behuizing van gasklep wordt lastig/duur om te maken als er ook twee injectoren in gehuisvest moeten worden. Daarnaast moet deze ook nog een hoek van ongeveer 45 graden maken omdat het anders erg lastig wordt om de slang van het luchtfilter te monteren. De ruimte om mijn blok heen is namelijk zeer beperkt.
janplastiek schreef:voor je aan dit stuk begint kijk even naar de bestendigheid tov benzine, abs lost hierdoor op.
zie pagina 2
uit ervaring weet ik dat nylon en pom geen probleem geeft
http://www.walraven.com/library/reposit ... eet-NL.pdf
Hier zeggen ze dat PLA benzinebestendig is, in tegenstelling tot ABS. Heb er verder nog niet echt naar gezocht, is misschien wel zo verstandig. Nylon heb ik ook overwogen maar PLA schijnt in een 3D printer betere resultaten te geven. Ook is PLA goedkoop een heeft iedere printer het wel op voorraad.
Plaats reactie