Vervoer machine

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Damic
Berichten: 468
Lid geworden op: 01 apr 2012 22:13
Locatie: Mechelen (BE)
Contacteer:

Re: Vervoer machine

Bericht door Damic »

DaBit schreef:Busje met laadklep huren kost je ook al gauw 100 euro voor een dagdeel. Volgens mij kun je over 20km afstand ook wel een transporteur laten rijden voor dat geld, maar dat roep ik vanuit gevoel, niet vanuit weten.

Een simpel pompwagentje kan toch al gauw 2000kg hebben. Overigens prop je zo'n ding niet achterin de kofferbak van een auto, dat zal ook op een aanhangertje oid moeten.
Tip voor iedereen: als je iets heel zwaar moet laden, laat de motor van de vrachtwagen dan draaien, dan geraakt je batterij niet leeg.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Vervoer machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Goed voorbeeld is de Engelse longbow. Na vele theorien over hoe ver je daarmee kon schieten, had men niet zo lang geleden de mazzel er een paar op te graven. Ze lagen in een schip.
Ik weet niet of je ooit een Engelse Longbow geschoten hebt?.. Ik blijf in oorlogstijd in elk geval zeker 200 meter van een vijandige longbowschutter weg.. Ik schiet zelf met een 32 ponds handboog, en dat is voor 10 meter banen al best een zware jongen.. mijn afstandsrecord is iets van 150 meter..

een Longbow is qua trekkracht al snel meer dan 2 keer zo zwaar.. ik heb eens een 68 ponds longbow geschoten.. meer dan 3 pijlen vuur ik daar niet mee af..

Rollers kunnen wel onder een AI, maar dan moet je ze onderling verbinden.. zodat de boel niet gaat schuiven.
onder elke hoek een roller.. sturen wordt dan wel lastig.. maar er zijn ook rollers met een draaipunt..
zeeschuim

Re: Vervoer machine

Bericht door zeeschuim »

een stalen H balkje van een meter of 2
4 bussen erop gelast een beetje schuin
4 stalen pijpen van een meter of 2 en een half die in de bussen passen
zo bouw je een soort portaaltje waar een ketting takel plus loopkatje op kan rollen
het geval boven de aanhanger plaatsen, met het ketting takeltje de boel wat heffen en het aanhangertje eronder :idea:
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Vervoer machine

Bericht door mark3 »

De piramides zijn toch gebouwd door buitenaardse wezens. :?:
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Vervoer machine

Bericht door diepchess »

Arie Kabaalstra schreef:
Goed voorbeeld is de Engelse longbow. Na vele theorien over hoe ver je daarmee kon schieten, had men niet zo lang geleden de mazzel er een paar op te graven. Ze lagen in een schip.
Ik weet niet of je ooit een Engelse Longbow geschoten hebt?.. Ik blijf in oorlogstijd in elk geval zeker 200 meter van een vijandige longbowschutter weg.. Ik schiet zelf met een 32 ponds handboog, en dat is voor 10 meter banen al best een zware jongen.. mijn afstandsrecord is iets van 150 meter..

een Longbow is qua trekkracht al snel meer dan 2 keer zo zwaar.. ik heb eens een 68 ponds longbow geschoten.. meer dan 3 pijlen vuur ik daar niet mee af..

Rollers kunnen wel onder een AI, maar dan moet je ze onderling verbinden.. zodat de boel niet gaat schuiven.
onder elke hoek een roller.. sturen wordt dan wel lastig.. maar er zijn ook rollers met een draaipunt..
Ik ben niet sterk genoeg voor dat soort dingen en zeker geen scherpschutter. Herinner me nog hoe ondergetekende op de lagere school een prachtig wapen had gebouwd. Ondanks veel oefenen en met name herdesign tot ook het 'trekkermechanisme' (uiteindelijk bleek een gemodificeerde wasknijper overigens beter te voldoen) goed werkte en de eindeloze zoektocht naar 't juiste materiaal om te lanceren, schoot ik er niet zo snel raak mee. Kwam er een vriendje mee naar huis, die schoot er 1 keer mee en HOP direct raak.

Toen was destijds de lol er wel van af :)

Maar als ik goed google, dan is de opgraving begin jaren 80 van de Mary Rose dus 't keerpunt geweest t.a.v. de longbow.

Waar ik op doelde is de onderschatting. Dat men de middeleeuwse longbows dus inschatte op een trekkracht van 90-110 pond, terwijl er 'experts' waren die 't inschatten op 80-90 pond kracht.

Dat soort experts, vaak in de vorm van professoren in wetenschappelijke kringen, die ben ik al veel tegengekomen. Ze gokken dingen altijd iets voorzichtiger nog, waarmee hun statement des te 'realistischer' lijkt voor de leek.
Zonder uitzondering gokken ze dat de verkeerde kant dan op. De wetenschappelijke wereld zit vol met dat soort experts.

Na die opgraving ging men testen met de pijlen die er ook bij gevonden werden en hoppa ze bleken maar liefst eerder rond de 150-160 pond trekkracht te genereren.

http://en.wikipedia.org/wiki/English_longbow

Dit is hoe het continue gaat in de geschiedenis. Men onderschat in later tijden hoe goed men honderden of nog meer jaren geleden expert was in de middelen die ter beschikking waren. Niet een klein beetje onderschatting ook, kinderlijke onderschatting.

Voor wat destijds de belangrijkste vorm van je tegenstanders op afstand onder druk zetten was; natuurlijk was dat geoptimaliseerd tot de maximale kracht die een volwassen man kan ontwikkelen met wekelijks 1 volle dag trainen, zijn hele leven lang.

Wat niet wegneemt dat we allemaal maar al te goed snappen dat er nu weinig boogschutters zijn die zoveel kracht willen proberen te ontwikkelen om een pijl 't luchtruim in te jagen (afgezien van natuurlijk totaal andere technologie waarmee de pijl nu meer snelheid krijgt).
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vervoer machine

Bericht door DaBit »

diepchess schreef:Ik ben niet sterk genoeg voor dat soort dingen en zeker geen scherpschutter. Herinner me nog hoe ondergetekende op de lagere school een prachtig wapen had gebouwd. Ondanks veel oefenen en met name herdesign tot ook het 'trekkermechanisme' (uiteindelijk bleek een gemodificeerde wasknijper overigens beter te voldoen) goed werkte en de eindeloze zoektocht naar 't juiste materiaal om te lanceren, schoot ik er niet zo snel raak mee. Kwam er een vriendje mee naar huis, die schoot er 1 keer mee en HOP direct raak.

Toen was destijds de lol er wel van af :)
Mijn prachtige wapen had een heel ontfatsoenlijke harde terugslag. Vriendje mee naar huis, wilde ook proberen. Na 3x waarschuwen dat-ie 'm niet als een luchtbuks voor z'n oog moest houden vond ik het wel welletjes. Kerel heeft nog 2 weken rondgelopen met een half gezicht dat ik alle kleuren van de regenboog kleurde :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Vervoer machine

Bericht door Swake »

Allé, is dat ding nu nog niet verhuisd?



:mrgreen:
Laatst gewijzigd door Swake op 20 jun 2014 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13539
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Vervoer machine

Bericht door Arie Kabaalstra »

150-160 pond.. Kanonne!.. die krijg ik niet gespannen.. als je daarmee kon schieten dan was je iemand met een kruisboog de baas.. je kan met een handboog veel sneller achter elkaar vuren..
Groot nadeel van een longbow is echter wel dat ze een ongelooflijke terugslag hebben.. niet gewoon hoe zo'n ding in je hand slaat..

Kracht heb je niet nodig om een machine te verplaatsen.. "dommekracht" is wat je nodig hebt.. een Kelderwinch schuif je zo met het voetje onder de machine.. en dan hef je em makkelijk genoeg op om er een roller of iets anders onder te zetten..

als de basis van de machine hol is.. dan moet je dus zorgen dat je rollers onder de hoeken staan.. of je moet em over balkjes rollen...
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Vervoer machine

Bericht door ruudpg »

Jeetje zeg, hoe moeilijk kan het zijn, het gaat toch ook weer niet over een mega machine, wat is tenslotte 850kg bij een voorwerp dat allemaal punten heeft waaraan je het kunt oppakken, als dit al zo moeilijk is dan is een beetje serieuze machine van pak hem beet een ton of 5 al helemaal niet meer te verplaatsen...

Een eenvoudige pallet pompwagen kan al 2,5t hebben, desnoods zet je hem daar op met een paar balkjes er onder als hij niet goed op de breedte van de lepels past.

Zelf heb ik de kiel van mijn boot gemaakt, verplaatst en gemonteerd, dit is een object dat helemaal rond is en dat je nergens aan vast kunt pakken, maar ook dat was geen probleem, totaalgewicht 1287 kg puur lood. Hier een plaatje van de plug die ik gemaakt heb om de kiel te gieten

Afbeelding
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Vervoer machine

Bericht door diepchess »

Could be a bomb!
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Vervoer machine

Bericht door hrscharft »

Daarom heet zo'n geval op zijn duits ook 'eine bombe'. In het nederlands over het algemeen een bulb- of vinkiel

@Ruud,

Leuk kieltje moet dat geworden zijn :-)
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Vervoer machine

Bericht door mark3 »

En....




Staat ie d er
Plaats reactie