Erik's BF25 CNC Ombouw

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door DaBit »

Netjes!

(dat tegenaan hikken ken ik; op de een of andere manier stopt het werk bij mij ook als ik bij dat soort klusjes aangekomen ben)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
EBos
Berichten: 339
Lid geworden op: 02 okt 2012 11:35
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door EBos »

Tja dat plaat werk...Tempo aan houden en er door heen gaan. Goede werkvolgorde is ook belangrijk.
Ik moet nogsteeds bedenken waar ik het koelvloeistof door heen laat gaan.
Alleen voor of achter? of beiden?
Geperforeerd de plaat? Buisje met grof filter? Glijbaan? Hoe groot?
Filter bak? filter la? etc etc..... :roll:


Nog even een kleine vraag.

Ik gebruik proxy switches als reverentie schakelaars voor de machine. Voor ik begin moet ik homen.
Dit bevalt mij niet super.
Volgende redenen is waarom.

Ik vind dat mij homing snelheid erg traag is. Ik wil dit ietsjes sneller als de tafel van uit zijn midden positie.
Maar als ik sneller ga dan tikt hij net even de sensor aan. Ik wil dit niet.....
Nou vroeg ik mij af of dit soort proxy sensoren ook gevoelig zijn aan overmatig 'contact' veld.
Voor beeld: Krijg ik een betere detectie op een kleiner vlak (kop van een bout(je))of maakt de oppervlakte niks uit?

Nog een ding.
Als ik gevevereerd heb, vergis ik me nog wel eens in pijltjes toets van de y as. Na het home wil ik de tafel naar mij toe maar net even verkeerde toets in gedrukt richting de reverentie punt. Bam....noodstop....
Ik heb dit aan gezet in usbcnc....

Als ik dit uit zet, is dit dan opgelost dat de tafel niet verder wil maar niet in noodstop gaat? Of duwt hij dan lekker de home schakelaar weg?

\ Bf25 cnc / linuxcnc \ design enclosure/ dubbel KO


http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=6&t=9586
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door DaBit »

Contactoppervlak maakt in zoverre uit dat de detectieafstand afneemt als de massa metaal ook afneemt. Idealiter had je dan ook een stukje metaal langs de sensor laten schuiven. Of zelfs wat ik op de Z-as van de draaibank gedaan heb (die is ook niet zo heel snel): de helft van het bereik wel metaal en de andere helft niet. Dan is de af te leggen afstand maximaal de helft van het bereik en ligt de homepositie in het midden.
'
Met de EdingCNC specifieke vragen kan ik je niet helpen helaas.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

Tip van Flip.. zet je machine aan het eind van de dag in de buurt van zijn switches.. dan is ie gehomed.. en kun je daar in ijlgang naar toe.. sla die positie op in je G30 Coordinaten.. eind van de dag?.. MDI : G30 Enter.. Zwahiep!.. en je machine staat binnen een paar millimeter van zijn switches.. volgende dag.. machine aan.. opgestart.. F1, F2, F8 , F12.. Gas op die lollie!.. :)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef:F1, F2, F8 , F12..
Kan dat niet in een makro? :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. , maar eigenlijk zijn het Macro's.. F1 is Reset.. die heb ik altijd, om de drivers in te schakelen.. dan F2.. Home.. en F8 Home All.. F12 terug naar hoofdmenu..

als ik de machine aanzet, om een programma af te lopen vanaf USB Stick.. dan is het na het opstarten van de Computer F1, F2, F8, F12, F4, F2.. (alleen op de draaibank).. op de Freesbank druk ik na F12 op PGMMGT.. dan opent ie meteen het verkennertje..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef:Ja.. , maar eigenlijk zijn het Macro's.. F1 is Reset.. die heb ik altijd, om de drivers in te schakelen.. dan F2.. Home.. en F8 Home All.. F12 terug naar hoofdmenu..

als ik de machine aanzet, om een programma af te lopen vanaf USB Stick.. dan is het na het opstarten van de Computer F1, F2, F8, F12, F4, F2.. (alleen op de draaibank).. op de Freesbank druk ik na F12 op PGMMGT.. dan opent ie meteen het verkennertje..
Ik heb dat hele riedeltje in Pokeys onder een macro gezet, stroom op de machine (hoofdschakelaar), computer start dan ook automatisch op (bios instelling), 1 druk op de knop en alles wordt geresset, gehomed enz.... bij elkaar in 38 sec. operationeel ;-)
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2469
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door hainjedaf »

+1 :mrgreen:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
HD13
Berichten: 697
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door HD13 »

EBos schreef:
Nog even een kleine vraag.

Ik gebruik proxy switches als reverentie schakelaars voor de machine. Voor ik begin moet ik homen.
Dit bevalt mij niet super.
Volgende redenen is waarom.

Ik vind dat mij homing snelheid erg traag is. Ik wil dit ietsjes sneller als de tafel van uit zijn midden positie.
Maar als ik sneller ga dan tikt hij net even de sensor aan. Ik wil dit niet.....
Nou vroeg ik mij af of dit soort proxy sensoren ook gevoelig zijn aan overmatig 'contact' veld.
Voor beeld: Krijg ik een betere detectie op een kleiner vlak (kop van een bout(je))of maakt de oppervlakte niks uit?
Datasheet van de proxy sensor raadplegen.
Kijk dan meteen of je met een "bondig" type te maken hebt of niet.
"bondig" type kun je rustig in vol staal toe passen, dit type is selectief met hoe de sensor benaderd wordt.
Ander type reageert meer op rondom benadering dus ook op het metaal waarin het gemonteerd is.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

andrefc101 schreef:
Arie Kabaalstra schreef:Ja.. , maar eigenlijk zijn het Macro's.. F1 is Reset.. die heb ik altijd, om de drivers in te schakelen.. dan F2.. Home.. en F8 Home All.. F12 terug naar hoofdmenu..

als ik de machine aanzet, om een programma af te lopen vanaf USB Stick.. dan is het na het opstarten van de Computer F1, F2, F8, F12, F4, F2.. (alleen op de draaibank).. op de Freesbank druk ik na F12 op PGMMGT.. dan opent ie meteen het verkennertje..
Ik heb dat hele riedeltje in Pokeys onder een macro gezet, stroom op de machine (hoofdschakelaar), computer start dan ook automatisch op (bios instelling), 1 druk op de knop en alles wordt geresset, gehomed enz.... bij elkaar in 38 sec. operationeel ;-)

dat KAN wel.. maar zorg er ook altijd voor dat je de assen ook afzonderlijk kan homen.. anders kan je wel eens in de problemen komen als je een keer een klapper maakt..
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door andrefc101 »

Arie Kabaalstra schreef:dat KAN wel.. maar zorg er ook altijd voor dat je de assen ook afzonderlijk kan homen.. anders kan je wel eens in de problemen komen als je een keer een klapper maakt..
Dat kan dan weer met F1, F2 en F2, F3 en/of F4 (en F12 terug naar het hoofdmenu)...
Dit allemaal uiteraard op mijn mepscherm ;-)
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door Arie Kabaalstra »

Precies.

eigenlijk zou mijn tip voor een bediendingsconsole zijn : zet er geen toetsen op die je maar één keer nodig hebt per sessie..
hhogendoorn
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 mar 2010 11:26

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door hhogendoorn »

Heb je de spullen van Benchtopprecision al ontvangen? Ik zie dat het complete pakket eind maart 2016 gereed zou zijn dus vanaf nu (5 feb 2016 ) bijna ook nog 2 maanden wachten. Groet Hans
Fredsan schreef:Misschien iets om rekening mee te houden: ik heb de beltdrive set van Benchtopprecision inmiddels 10 weken geleden besteld, en de boel is nog steeds niet verstuurd. Allemaal mooie beloftes en excuses dat het druk is, en al 5x bericht gehad dat er aan het eind van de week verstuurd gaat worden, maar er is nog steeds niet verstuurd. En tel 61 dollar verzendkosten bij de prijs op.

Ik ga er nog steeds vanuit dat er verstuurd gaat worden, communicatie is er ook nog steeds (snel en vriendelijk antwoord) maar ik heb liever dat er verstuurd gaat worden.
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Erik's BF25 CNC Ombouw

Bericht door Fredsan »

Uiteindelijk heb ik de set ontvangen, maar ongeveer alles wat fout kon gaan is fout gegaan. Begin december werd het pakketje via usps verstuurd, en 3 weken later werd het retour geleverd aan de verzender, zonder opgaaf van reden. Je kunt je voorstellen hoe boos/teleurgesteld ik was. Uiteindelijk afgesproken om de spullen opnieuw te laten versturen maar nu via fedex, dat koste dus 135 euro extra. De verzendkosten van usps heb ik overigens achteraf netjes terug gestort gekregen door Scott van benchtopprecision.

Helaas was hij 1 onderdeel vergeten te versturen, dus dat ging nog een keer apart via de post. 12 januari was alles binnen, bij elkaar heeft het bijna 4 maanden geduurd.

De set zelf is absoluut van top kwaliteit, alles past perfect. Dit is niet zo maar een simpele beltdrive set, hier is echt over nagedacht. Als je de set besteld, adviseer ik je om ook de lager set van benchtop er bij te bestellen, heb ik ook gedaan, scheelt een hoop werk.

De verwachte levertijd van 31-3-2016 zou ik met een korreltje zout nemen, reken op 3 maanden levertijd, en dan nog de verzendtijd. Ik adviseer: laat de spullen NIET met usps versturen. Neem contact op met Scott voordat je besteld en zeg dat je fedex of ups etc wilt gebruiken, is wel duurder, maar fedex had het spul in 3 dagen bij mij afgeleverd.

Ik zal nooit meer ergens iets bestellen als het via usps verstuurd wordt, ongelovelijk wat is dat een k.. bedrijf, Scott daarin tegen is altijd netjes en behulpzaam geweest, gaf snel een reactie op vragen, maar ik denk dat hij of te veel werk of te weinig tijd heeft om alles op tijd te leveren.

Totaal heeft de set me iets meer dan 600 euro gekost, dat is inclusief de lager set, een Sangmutan motor plaat, verzendkosten en invoerrechten.

Als laatste tip: als je de beltdrive wilt combineren met de gereedschap wisselaar van Usovo, dan moet je op de as van Usovo schroefdraad (m20 x 1mm metrisch fijn) laten snijden anders gaat het niet met elkaar samen werken.
Plaats reactie