Vragen waterline finish

Moderator: Moderators

Plaats reactie
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Vragen waterline finish

Bericht door pa3gmi »

Vandaag was het hier niet zo erg zonnig, dus maar wat aan het knutselen. enige tijd geleden zag ik een aanvraag on een handgreep te maken, en het leek mij leuk om dit te gaan tekenen en uit te frezen, maar dan wel in hout, alu van die afmetingen heb ik op dit moment niet in huis.
Eerst in PTC creo elements een 3d tekening gemaakt, is gratis en voor mij nog een beetje te behappen, dat werd het volgende: 9169
Daarna als STL in CamBam ingeladen en waterline finish gebruikt, eerst rough met 0,3 mm overmaat daarna finish.
Wat mij opviel was dat met de Arc fit op nul de hoeken niet weg gewerkt werden, als ik de waarde op 1 in plaats van op 0 zette dan ging dat wel.
91679168 zie ook deze afbeeldingen.
Verder viel het mij op dat de horizontale vlakken niet meer werden meegenomen in de finish gang, dit resulteerde natuurlijk in een mooi freesspoortje op het platte vlak, zie plaatjes 91649163
Mijn vraag hoe komt het dat die Arc fit zo vreemd doet en twee waarom worden de horizontale vlakken niet meegenomen in de finish.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vragen waterline finish

Bericht door DaBit »

In de handleiding van CamBam staat een duidelijke waarschuwing over steile wanden en 3D frees-methoden.

Verder klopt het dat een 'waterline rough' wel hele oppervlakken wegfreest, maar een 'waterline finish' alleen de contour van het object volgt. Je had dus voor je 'finish' ook een 'waterline rough' moeten nemen.

Als laatste: waterline deelt simpelweg de hele hoogte op in stapjes. Als dat toevallig exact overeen komt met de hoogte van je 'platte vlakken' is dat mooi, maar als dat niet zo is heb je een maatafwijking.

Dit ding had je beter voornamelijk 2,5D kunnen frezen. Pocket-operatie voor de 'handgreep' en bovenkant vlakken, contour voor de omtrek, en een waterline finish enkel voor de afgeronde kantjes.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie