Hoe slecht zijn die Chinezen nou echt?

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

DaBit
Donateur

Re: Hoe slecht zijn die Chinezen nou echt?

Bericht door DaBit »

Hmm.

Gewoon een domme vraag omdat er toch een paar radertjes zijn gaan draaien in m'n bovenkamer (als het goed is komt er een nog veel dikkere servomotor dan die 1,1kW die ik al had mijn kant op en mag mijn kruisrollager 1700rpm doen met oliesmering): als je X/Z assen voorziet van motortjes en computer, is het dan voldoende als de boel gewoon haaks en stijf is? Conussen en bolletjes enzo kun je interpoleren, een schuin kantje ook...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zolang je beitelpunt maar op centerhoogte blijft, hoeft de boel volgens mij niet eens haaks te zijn.
Dat corrigeer jij wel in een tabelletje.
Maar als de beitel staat te veren en te klapperen valt er niet veel te sturen, dus stijf (en dus ook spelingvrij) moet ie wel zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Ja, maar iets dat niet hoeft te kunnen draaien of onder een hoek gezet moet kunnen worden is veel makkelijker stijf te krijgen dan iets wat dat wel moet. En centerhoogte doe je met die wisseldingen.

Ik ga toch maar eens digitaal kliederen denk ik. Eens kijken wat eruit komt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

schuine kantjes zijn "kinderspel" om te interpoleren.. je geeft in je macrootje, als je de boel eenmaal aan een PC geknoopt hebt de begin en eind coordinaten op.. en dan heb je een Vector.. die frot je in een formuletje dat het snijpuntje met de vector in Z uitspuugt voor de actuele X.. of andersom.. als je em vlakdraaiend inplaats van langsdraaiend wilt maken.. easy as 355/133 :lol:
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

DaBit schreef:Ja, maar iets dat niet hoeft te kunnen draaien of onder een hoek gezet moet kunnen worden is veel makkelijker stijf te krijgen dan iets wat dat wel moet. En centerhoogte doe je met die wisseldingen.

Ik ga toch maar eens digitaal kliederen denk ik. Eens kijken wat eruit komt.
Eigenlijk doelde ik op kromme geleidingen, dat zou nog wel te corrigeren zijn, maar zodra die in de hoogte gaat variëren wordt het lastig om onderweg de beitelhoogte aan te passen.
Maar dat is natuurlijk theoretisch, want op een kromme geleiding krijg je lastig een spelingvrije slede. En als je rollengeleiding gaat gebruiken moeten ze dus allebei even krom, dan kun je ze net zo goed recht maken.

Ik denk dat de meeste draaibank projecten stranden bij de hoofdas, dat is voor hobbyisten toch een relatief lomp ding.
Dat kruistafeltje is in vergelijk met een freesbank natuurlijk een simpel ding.
Nu is in het 2de hands schrootarchief misschien nog wel een leuk draaibankje te scoren waar je alleen het hoofdas deel van gebruikt, dat renoveren is waarschijnlijk wel te doen.
En het gietwerk gebruiken om geleidingen op te schroeven.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Ik zat er eigenlijk meer aan te denken om dat kruisrollager dat ik heb te gebruiken. Die dingen zijn aardig stijf en makkelijk te monteren. Met oliesmering mogen de rollers 8m/s doen, rollerdiameter is 85mm, dus dat komt uit op 1797rpm max. Als ik nou zuig uit de duim zeg dat het toerenbereik van de spindel 0-1500rpm nominaal gaat worden dan voldoet dat en die 1500rpm lijkt me in 90% van de gevallen wel bruikbaar. Harder dan ca. 2000rpm mogen 160mm klauwplaten toch al niet, dus zoveel laat ik dan niet liggen.

Of dat ene kruisrollager (en het blok materiaal waar die op gemonteerd zit) stijf genoeg is zal wat rekenwerk uit moeten wijzen. Zo op het eerste gevoel 'met gemak'. Die dingen zijn ondiep en groot van diameter, en dat maakt ze al gauw factoren stijver dan het stuk materiaal dat uit de klauwplaat steekt.
Magoed, THK heeft deflectiediagrammen; tegen de tijd dat ik weet wat het maximale moment op het ding word is dat gauw duidelijk. Fusion360 kan tegenwoordig ook FEM-simulatie, dus virtueel meten=weten.

Mocht het niet lukken, dan heb ik nog een tweede groefkogellager in de 'achterwand' van het hoofdashuis nodig om de boel nog wat radiaal te ondersteunen. Aangezien ik het voordeel heb dat ik eerst het kruisrollager kan monteren kan ik daarna het tweede lager in een los huis uitklokken en monteren. Ofzo. Voor nu is het enkel even belangrijk dat het geen onmogelijke klus is waarvoor ik ultranauwkeurige lijnboringen nodig heb.

Dan de basis. Bij de freesmachine heb ik nog steeds een beetje spijt dat ik niet een bonk graniet als basis genomen heb, tijd om dat recht te trekken :mrgreen:. 800x500x100 plaatje is vast wel ergens te vinden, in klasse 1 zelfs nieuw nog wel te betalen en klasse 1 zou ik goed genoeg vinden. Die 100mm is wel wat dunnetjes en ik moet toch motortjes en elektronica kwijt, dus aan de niet-vlakke kant van die granietplaat mag nog een torsionbox-constructie van epoxybeton. Zeg 250mm dik. Dan is het 'bed' een bonk steen van 800x500x350mm, lijkt me royaal stijf genoeg en het gewicht van het geheel zal aardig richting de 200kg lopen.
Die bonk steen kan wel rechtop, houd het 'vloeroppervlak' klein. Dus de 800mm dimensie horizontaal en de 500mm verticaal. Spanen vallen uiteindelijk naar beneden, dus onder die verticale bonk graniet kan mooi een opvangbak. Kan ik eventueel ook makkelijk een straaltje koelemulsie gebruiken.

XZ kruistafel is railtje, kogelomloop/trapeziumspindel, bla. Bovenop eindigen met een klein T-slot tafeltje lijkt me wel praktisch; dan ben ik niet beperkt tot enkel een beitelhouder maar kan 'alles' d'r op. Als ik interessant wil doen op youtube kan ik er zelfs wel 2-4 tooltjes in 'gang' opstelling op kwijt.

Tegencenter, hmm. Mischien een 3e lineare rail, blok materiaal met vaste as die van MK3 konus voorzien is op karretjes, extra KO/trapeziumspindel en daar een W-as van maken. Heb je geen pinole op dat tegencenter maar beweegt het hele tegencenter, effect is hetzelfde. Kan daar een MK3 boorkop in, en in principe kan het apparaat zelf het benodigde gatenwerk in dat blok materiaal perfect in lijn maken. Als dat tegencenter de zaken voor z'n rekening neemt die veel axiale kracht nodig hebben (boren..) dan kan de XZ kruistafel ook wat smaller want die hoeft enkel voornamelijk radiale krachten op te vangen.

Al met al heb ik dan iets dat zonder aanbouwdingen grofweg 900mm breed is, 700mm hoog, 600mm diep is, 250kg weegt, doorlaat door de hoofdas een mm of 35-40, 400-500mm tussen de centers. Hoogte boven het bed kan ik redelijk vrij kiezen, maar een mm of 200 is dat al gauw anders loopt het elders spaak. Ik zou niet weten wat voor werk ik zelf 'regelmatig' zou willen doen waarvoor dat te klein of te licht is.

Met grofweg 1000 euro aan extra kosten en 6 maanden bouwtijd moet ik een aardig eind kunnen komen, en ik zie eigenlijk geen hele grote beren. Misschien is de 'leerbankje kopen' stap overslaan en een paar dagen draaibankles zien te regelen nog zo verkeerd niet.

Even voor de duidelijkheid: dit is zomaar het eerste hersenspinsel van gisteravond. Bepaald niet uitgekristalliseerd, en zonder eerst het ' beter goed gejat dan slecht verzonnen' en 'digitaal kliederen' huiswerk te doen.
Wat rondgoogelen op bestaande banken kan geen kwaad en heb ik nog niet gedaan, beter goed gejat dan slecht verzonnen.
assink
Contacteer:

Bericht door assink »

De oplossing bij dit draadje vind ik wel mooi en praktisch om eerlijk te zijn
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?t=2470
Maar deze was je al bekend neem ik aan?
Gewoon rails direct op het bed geschroefd, is al een geschraapt oppervlak.
Neem een bankje met een camlock opname en je hebt een royale keus qua klauwplaten.
Zulke bankjes moet je alleen net treffen natuurlijk, maar zeer gewild zijn ze niet vanwege het gemis aan voeding en beperkte keuze qua toerentallen.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

XZ kruistafel is railtje, kogelomloop/trapeziumspindel, bla. Bovenop eindigen met een klein T-slot tafeltje lijkt me wel praktisch; dan ben ik niet beperkt tot enkel een beitelhouder maar kan 'alles' d'r op. Als ik interessant wil doen op youtube kan ik er zelfs wel 2-4 tooltjes in 'gang' opstelling op kwijt.
als je de bank verticaal zet.. heb je alle ruimte voor een lange tafel zonder dat je machine erg diep wordt.. hij wordt alleen hoger.. zet de motor aan de slede.. en je hebt ruimte voor nog veel meer dan 2-4 tools..

Ik zit te denken aan een soortgelijke opstelling.. omdat het in de diepte lekker compact bouwt.. en de hoogte?. boeie!.. spaantjes vallen mooi naar benee.. bakkie eronder ..klaar..

zou een stalen koker, laten we zeggen 200x200 met ribben erin stijf genoeg zijn voor zo'n soort bankje denk je?
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

DaBit schreef:Als ik nou zuig uit de duim zeg dat het toerenbereik van de spindel 0-1500rpm nominaal gaat worden dan voldoet dat en die 1500rpm lijkt me in 90% van de gevallen wel bruikbaar. Harder dan ca. 2000rpm mogen 160mm klauwplaten toch al niet, dus zoveel laat ik dan niet liggen.
Op die drieklauw hier, rohm 160mm staat max 3600 t/m en een AI doet ook gewoon 4000 t/m met drieklauw.
Ik zou een draaibank toch liever met wat hoger toerental willen uitrusten, vooral ook omdat je nu toch eigenlijk richting CNC gaat. ( hoge toeren, kleine spaantjes, hoeft ook ook weer niet heel zwaar )
Blijft bij mij het idee toch doorsudderen van een schrootmachientje bij een handelaar zoeken.
Misschien zelfs een afgeschreven half gesloopt CNC bankje die al opgeofferd is voor onderdelen.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

assink schreef:De oplossing bij dit draadje vind ik wel mooi en praktisch om eerlijk te zijn
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?t=2470
Maar deze was je al bekend neem ik aan?
Nee, ik heb nog te weinig 'huiswerk' gedaan.
Maar afgezien van de hoofdas lijkt een bestaand bankje als donor gebruiken niet zo heel effectief te zijn, zeker niet als je daar nog redelijk wat muntjes voor neer moet tellen. Met die lineaire rails word het ook al gauw hoog; de constructie in het aangehaalde topic is niet erg stijf.
Zulke bankjes moet je alleen net treffen natuurlijk, maar zeer gewild zijn ze niet vanwege het gemis aan voeding en beperkte keuze qua toerentallen.
Ik heb nog niks gehoord van die Weiler Primus dingen, maar dat mensen in de metaal niet zo van de E-mail zijn wist ik stiekum al wel. Da's ook nog steeds een leuke optie.
Arie Kabaalstra schreef: als je de bank verticaal zet.. heb je alle ruimte voor een lange tafel zonder dat je machine erg diep wordt.. hij wordt alleen hoger.. zet de motor aan de slede.. en je hebt ruimte voor nog veel meer dan 2-4 tools..
Ja, maar de overhang of afstand tussen de rails word ook langer. Dan moet alles weer substantieler worden om stijfheid te houden. Niet alleen die tafel, want als die tafel hoger word moet de klauwplaat ook weer omhoog waardoor je hoofdasbehuizing weer stijver worden, etc. Dat soort 'ik maak de tafel 10cm langer'-beslissingen rollen dus als een sneeuwbal door het hele ontwerp heen.
Ik zit te denken aan een soortgelijke opstelling.. omdat het in de diepte lekker compact bouwt..
Yup, hoogte is er meestal genoeg.
zou een stalen koker, laten we zeggen 200x200 met ribben erin stijf genoeg zijn voor zo'n soort bankje denk je?
Zo makkelijk is die vraag helaas niet te beantwoorden: hangt van centerafstand, lengte slede, hoogte klauwplaat boven het bed, motorvermogen, etc. af.
hugo stoutjesdijk schreef: Op die drieklauw hier, rohm 160mm staat max 3600 t/m en een AI doet ook gewoon 4000 t/m met drieklauw.
Ik zou een draaibank toch liever met wat hoger toerental willen uitrusten, vooral ook omdat je nu toch eigenlijk richting CNC gaat. ( hoge toeren, kleine spaantjes, hoeft ook ook weer niet heel zwaar )
Hmm, ik meen dat die zweedse van mij 2500rpm mag...
Welke toerentallen gebruikt Yvonne zoal? Die weet wel hoe ze zo'n draaibank moet bedienen...

Dat 'CNC' is nog steeds meer omdat daar mijn sterke kanten liggen; voor mij is het makkelijker om iets met software en motortjes op te lossen dan met schitterende mechanische constructies.
Blijft bij mij het idee toch doorsudderen van een schrootmachientje bij een handelaar zoeken.
Misschien zelfs een afgeschreven half gesloopt CNC bankje die al opgeofferd is voor onderdelen.
Ja, keuzes, keuzes.
Die meneer Bos in Steenwijk eens bellen kan verhelderend zijn.
spinningwheels
Contacteer:

Bericht door spinningwheels »

Bos bellen,

Wel zorgen dat je zit als hij prijsjes gaat noemen, hij zit nogal in het hogere segment zeg maar.
In theorie kan ik praktisch alles
assink
Contacteer:

Bericht door assink »

Bestaande hoofdas met goede lagering, camlock en mk opname in de hoofdspil zouden al redenen genoeg zijn. Komt daarbij nog een losse kop die daar mee in lijn staat. Niet dat ik verwacht dat een losse kop veel gebruikt wordt op een cnc draaibank?
Clebe uit didam had toen ook veel van die weiler bankjes zonder voedingen, misschien heeft hij nog een sloper?

Misschien eens informeren naar deze?
http://link.marktplaats.nl/m962048556
javanree
Contacteer:

Bericht door javanree »

Precies ! Zulke dingen zijn voor conventioneel gebruik amper geschikt vanwege ontbreken mogelijkheid schroefdraad snijden. En die op Marktplaats heeft behalve een mooie Rohm klauwplaat zelfs spantangen, altijd fijn voor fijne werk en hoge toerentallen. En de Multifix (of kloon) wisselaar is mooi meegenomen. Losse schuitjes dan bij Createtool bestellen.

Mogelijk dat je zelfs nog leuk geld terug kunt vangen als je onderdelen verkoopt... tandwielen, beitelslede, daar is nog wel vraag naar.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Zo makkelijk is die vraag helaas niet te beantwoorden: hangt van centerafstand, lengte slede, hoogte klauwplaat boven het bed, motorvermogen, etc. af.
gezien mijn huidige beroep, Horlogefabrikant, wordt het een soort "kop-draaibankje".. werkstukdiameter, max 100 mm ( de Emco pakt max 80 )
Een Horlogekast is doorgaans tussen de 7 en 15 mm hoog.. met "exoten" zoals de Stuckx Rock tot 28 mm!.. maar da's echt een "dikke klatser"
Afbeelding

laten we zeggen dat 100 mm in Z meer dan genoeg is.. totale geleidingslengte zal dan 100 mm langer worden ex losse kop..denk dat ik er met 300 mm echt wel ben...
gevoel zegt me dat een Koker van 150x150 dan wel genoeg moet zijn..
Ik ga met een Turret werken.. ofwel ik bouw ze zelf van een V30 Reductortje, of ik neem die van de Emco.. hoewel ik de Emco's eigenlijk wel compleet wil houden..
denk dat de grootste "ruimtevreter" de monitor zal worden.. denk dat op de vaste Kop ruimte gemaakt kan worden om het Mepscherm daar aan op te hangen.. met een ramplank eronder..

Als ik zo ver ben.. dan open ik wel een Topicje..
Plaats reactie