Zelfbouw draaibank
Moderators: audiomanics, Moderators
- spinningwheels
- Contacteer:
Re: Zelfbouw draaibank
Doorlaat hoofdas,
Ik bedenk net, wat is de doorlaat van je klauwplaat, en wat is de doorlaat van een vierklauw in de grootste maat die er op past.
Als dat allemaal kleiner is dan die 35 mm dan heb je daar niet zo veel aan natuurlijk<
Ik bedenk net, wat is de doorlaat van je klauwplaat, en wat is de doorlaat van een vierklauw in de grootste maat die er op past.
Als dat allemaal kleiner is dan die 35 mm dan heb je daar niet zo veel aan natuurlijk<
In theorie kan ik praktisch alles
Mjah, die gang opstelling doe ik omdat ik 'm praktisch kado krijg als ik de X-slede wat langer maak. Niet omdat ik nou zo nodig een automatische toolwisselaar wil hebben. En die X-slede wat langer maken is zowiezo wel handig; kan er ook nog ooit een luchttolletje/Kress, slijpsteeltje, zwikkie meetklokken of whatever op als ik dat zou willen.
Vergis je niet in de nauwkeurigheid die je nodig hebt om zo'n hoofdspindel te maken als je 'conventioneel' aan 2 kanten een lager zit. SKF geeft voor hun hoekcontactlagers een maximale onderlinge hoekafwijking (niet-parallelliteit) van 2-4 boogminuten op afhankelijk van de configuratie en uitgaande van normale-klasse lagers. Met zo'n xx09 lager is dat dus 0,025mm afwijking tov perfect parallel. Kegellagers heb ik nog niet bekeken maar dat zal niet toleranter zijn, eerder minder tolerant vanwege de lijncontacten ipv puntcontacten die nog wel wat kunnen verplaatsen in de kogelbaan.
Maak je 1 boring in een plaat/huis waar je een dubbelrij-32xx-lager in plaatst of 2x enkelrij-hoekcontactlager dan heb je het probleem amper tot niet, want die toleranties zijn makkelijk te halen in een kamer van grofweg 35mm diep. Als er 2 kamers voor lagers op >200mm afstand van elkaar zitten in verschillende delen, dan word het toch even een ander verhaal om dat concentrisch en parallel te krijgen en te houden. Ik schat de kans dat ik dat truukje succesvol uitgevoerd krijg op ongeveer 0%.
Magoed, door de hoofdas in feite te beschouwen als 'kogelomloop' met aan 1 kant 'vaste' lagering en aan de andere kant 'losse' lagering word wel goed uitvoerbaar en kan ik veel hogere toerentallen draaien dan ik ooit nodig heb. Hmm....
Vergis je niet in de nauwkeurigheid die je nodig hebt om zo'n hoofdspindel te maken als je 'conventioneel' aan 2 kanten een lager zit. SKF geeft voor hun hoekcontactlagers een maximale onderlinge hoekafwijking (niet-parallelliteit) van 2-4 boogminuten op afhankelijk van de configuratie en uitgaande van normale-klasse lagers. Met zo'n xx09 lager is dat dus 0,025mm afwijking tov perfect parallel. Kegellagers heb ik nog niet bekeken maar dat zal niet toleranter zijn, eerder minder tolerant vanwege de lijncontacten ipv puntcontacten die nog wel wat kunnen verplaatsen in de kogelbaan.
Maak je 1 boring in een plaat/huis waar je een dubbelrij-32xx-lager in plaatst of 2x enkelrij-hoekcontactlager dan heb je het probleem amper tot niet, want die toleranties zijn makkelijk te halen in een kamer van grofweg 35mm diep. Als er 2 kamers voor lagers op >200mm afstand van elkaar zitten in verschillende delen, dan word het toch even een ander verhaal om dat concentrisch en parallel te krijgen en te houden. Ik schat de kans dat ik dat truukje succesvol uitgevoerd krijg op ongeveer 0%.
Magoed, door de hoofdas in feite te beschouwen als 'kogelomloop' met aan 1 kant 'vaste' lagering en aan de andere kant 'losse' lagering word wel goed uitvoerbaar en kan ik veel hogere toerentallen draaien dan ik ooit nodig heb. Hmm....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- spinningwheels
- Contacteer:
Als het een punt is om twee gaten exact tegenover elkaar te krijgen in het doosje wat de vaste kop moet worden.
Dan zou je mischien eens kunnen vragen bij een motoren revisie bedrijf dat ook aan lijnboren doet.
Dan zou je mischien eens kunnen vragen bij een motoren revisie bedrijf dat ook aan lijnboren doet.
[quote="DaBit]
[/quote]
Plaat bij klauw voorzien van kamer tbv lager, plaat aan de andere zijde alleen parallel houden met de voorplaat. Plaatsing van het achterste lager in 2de, losse, plaat welke verschoven kan worden (binnen speling boutgaten) op de achterplaat.
Beide platen voorzien van sleuven waar de schoren voor de geleiding in vallen dan staat dat ook bijna in 1 lijn. Platen en schoren in beton storten en een maandje wachten ??
[/quote]
Plaat bij klauw voorzien van kamer tbv lager, plaat aan de andere zijde alleen parallel houden met de voorplaat. Plaatsing van het achterste lager in 2de, losse, plaat welke verschoven kan worden (binnen speling boutgaten) op de achterplaat.
Beide platen voorzien van sleuven waar de schoren voor de geleiding in vallen dan staat dat ook bijna in 1 lijn. Platen en schoren in beton storten en een maandje wachten ??
Je hebt deze voorbeelden van lagering al gezien vermoed ik? https://www.google.be/search?tbm=isch&t ... Dwodtz8ITQ
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
als je een Morse opname in je hoofdas mee wilt nemen.. dan kun je daar een spantangopname met Morseconus inzetten.. heb ik ook op de Emco.. is wat stabieler met klein werk dan een klauwplaat..spinningwheels schreef:Doorlaat hoofdas,
je kunt ook denken aan een SK-opname.. daar kun je ook van alles op monteren.. een "gewone" freeshouder voldoet ook prima als spantang..
Nou, het zijn dan niet gewoon gaten, maar kamers die concentrisch en parallel moeten zijn.spinningwheels schreef:Als het een punt is om twee gaten exact tegenover elkaar te krijgen in het doosje wat de vaste kop moet worden. Dan zou je mischien eens kunnen vragen bij een motoren revisie bedrijf dat ook aan lijnboren doet.
Ja, zo is het nu getekend, en daarmee los ik kleine concentrische problemen op. Moeten de lagers wel nog binnen toegestane toleranties parallel gemonteerd worden, en die toleranties zijn niet groot. Tenzij je zelfstellende lagers gebruikt.Tiny schreef: Plaat bij klauw voorzien van kamer tbv lager, plaat aan de andere zijde alleen parallel houden met de voorplaat. Plaatsing van het achterste lager in 2de, losse, plaat welke verschoven kan worden (binnen speling boutgaten) op de achterplaat.
Great minds think alike; hier heb je zo'n beetje mijn tweede hersenspinsel te pakkenBeide platen voorzien van sleuven waar de schoren voor de geleiding in vallen dan staat dat ook bijna in 1 lijn. Platen en schoren in beton storten en een maandje wachten ??
De eerste was het gebruik van een vlakplaat als montageoppervlak om een nauwkeurig referentievlak te krijgen.
Ik heb dat beton-idee verlaten toen ik tot de conclusie kwam dat de hoeveelheid benodigd staal meeviel, staal makkelijker verder bouwt, de constructie eenvoudig is, en het aanbod kreeg om het bed vlak te frezen zodat dat al heel aardig in de buurt komt van de gewenste tolerantie (vlakheid <25u op de plek waar de lineaire rails moeten komen, valt wel mee dus).
Ik had inderdaad het idee om eens te kijken wat nu de verschillen waren tussen SK40/CAT40/BT40 idd...Arie Kabaalstra schreef: je kunt ook denken aan een SK-opname.. daar kun je ook van alles op monteren.. een "gewone" freeshouder voldoet ook prima als spantang..
Zeker. Het probleem is ook niet 'hoe moet die lagering', maar meer 'welke balans tussen kwaliteit en kan-ik-gemaakt-krijgen kies ik?'. In de eerste instantie meende ik lekker een kruisrollager te gebruiken en ~1500rpm als maximum te accepteren. Maar meerderen vinden dat geen strak plan, dus kijk ik eens verder.fcnh schreef:Je hebt deze voorbeelden van lagering al gezien vermoed ik?
Onder het motto 'een goeie techneut is lui': is er technisch bezwaar tegen een dubbelrij-hoekcontactlager uit de 32xx serie aan de klauwplaatkant en een zelfstellend lager uit de 12xx serie aan de aandrijfkant? Dat maakt de constructie van de lagering simpel, en simpel=goed.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- spinningwheels
- Contacteer:
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=22&t=4089
SK 40 is haast te groot denk, zal iets van 45 mm op dikste punt zijn
SK 30 zal beter passen.
SK 30 zal beter passen.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Ik heb er net even een boek bij gepakt over Lagers.. je hebt op een draaibank natuurlijk een hele resem krachten.. je beitel probeert je werk "op te tillen", en naar achteren te drukken..
Zoveel hoofden, zoveel zinnen.. ik kom lageringen tegen met 2 Kegellagers achter de klauwplaat, en een Cilinderlager aan de andere kant.. , de Kegellagers nemen ook de Axiaal kracht op.. en het cilinderlager.. die ondersteunt alleen maar.. de as kan Axiaal krimpen of uitzetten in dit lager..
een bladzijde verder staat een spil die alleen cilinderlagers heeft, en 2 taatslagers om de boel op te sluiten in axiale richting. .maar die zitten een eind van de klauwplaat af.. en dat vind ik persoonlijk niet zo slim..
in elk geval lijkt mij persoonlijk een dubbel kegellager aan de kop, en een cilinderlager(of een enkelrijig kogellager) aan de andere kant een goede oplossing.. ( moet je met een Kogellager wel zorgen voor wat axiale ruimte...
Zoveel hoofden, zoveel zinnen.. ik kom lageringen tegen met 2 Kegellagers achter de klauwplaat, en een Cilinderlager aan de andere kant.. , de Kegellagers nemen ook de Axiaal kracht op.. en het cilinderlager.. die ondersteunt alleen maar.. de as kan Axiaal krimpen of uitzetten in dit lager..
een bladzijde verder staat een spil die alleen cilinderlagers heeft, en 2 taatslagers om de boel op te sluiten in axiale richting. .maar die zitten een eind van de klauwplaat af.. en dat vind ik persoonlijk niet zo slim..
in elk geval lijkt mij persoonlijk een dubbel kegellager aan de kop, en een cilinderlager(of een enkelrijig kogellager) aan de andere kant een goede oplossing.. ( moet je met een Kogellager wel zorgen voor wat axiale ruimte...
Voor spantangen:
http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue ... let-Chucks
Zou ik zoiets nemen. dan kun je langere stang doorvoeren, dat gaat met een MK/SK/ISO opname niet.
Dus de noodzaak voor een conische opname in de hoofdas zie ik niet zozeer. Ligt eraan wat voor een opname je drieklauw heeft.
http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue ... let-Chucks
Zou ik zoiets nemen. dan kun je langere stang doorvoeren, dat gaat met een MK/SK/ISO opname niet.
Dus de noodzaak voor een conische opname in de hoofdas zie ik niet zozeer. Ligt eraan wat voor een opname je drieklauw heeft.
Als ik overstap naar 'normale' lagers dan is het nog enigzins zinvol om aan de voorkant een maatje groter te gaan dan aan de achterkant. Hou ik de achterkant op 45mm asdiameter, dan kan ik aan de voorkant best 50mm doen. En dan zou SK40 passen.spinningwheels schreef:http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=22&t=4089
SK 30 zal beter passen.
Maar die ER40 houdertjes van arceurotrade die Assink aanhaalt vind ik nog leuker..
Mijn drieklauw heeft 3 boutgaten M10 (meen ik) en een verzonken passing diameter 125mm (meen ik). Geen idee hoe dat officieel heeft, maar het zal wel een of andere DIN-norm volgen.
Maar het lijkt me dat je die klauwplaten en/of zo'n ER40 houdertje toch op een adapterplaat wil monteren die je op de machine zelf op maat draait?
Vandaar ook de vraag of een 32xx lager zou voldoen; de axiale krachten zijn voornamelijk 'de klauwplaat in' en dan is die <30um speling ook geen probleem.Arie Kabaalstra schreef:Ik heb er net even een boek bij gepakt over Lagers.. je hebt op een draaibank natuurlijk een hele resem krachten.. je beitel probeert je werk "op te tillen", en naar achteren te drukken..
Ja, kegellagers zijn mooi stijf en kunnen afgrijselijke krachten opvangen. Maar als ik zo eens wat rondgoogle dan hebben maar weinig mensen succes met het plaatsen van 2 normale kegellagers (bijv. 32010X) direct tegen elkaar. De rondloop schijnt dan knap beroerd te wezen, ook met Timken lagers (goed spul; die heb ik verreweg het liefste in het balhoofd van mijn motoren; gaat makkelijk 3x zo lang mee als FAG/SKF). Om direct tegen elkaar te plakken heb je precisie-kegellagers nodig, en die zijn knap aan de prijs..... ik kom lageringen tegen met 2 Kegellagers achter de klauwplaat....
Mijn idee (maar ik weet het niet zo heel goed): een betere optie is dan toch 2x 7210-BEGAF. Lichte voorspanning bij gepaarde montage, kost de wereld niet, en de stijfheid komt dan voort uit het feit dat ze nogal royaal overgedimensioneerd zijn voor een 'tafeldraaibankje'. Hoge toerentallen zijn met die lagers geen probleem.
Het beste maak ik de lagerzitting simpelweg iets meer dan 40mm diep. Dan kan er zowel 2x7210 hoekcontactlager, 2x32010 kegellager of 1x3210 dubbelrij-hoekcontactlager in. Ruimte tot het dekseltje kan ik uitshimmen; die shimringetjes hebben ze lokaal zowiezo in 0,1mm, 0,5mm en 1mm dikte.
Hmm, maar eens terug naar de tekentafel dus....
- audiomanics
- Donateur
- Contacteer:
Omdat je toch al wat ervaring hebt met epoxy-graniet.. Wat is je overweging om een torsiebox te maken ipv de hele zaak in epoxy -graniet te gieten?
Kees
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Iteraties-tussen-de-oren 1 en 2 waren op basis van beton, waarbij cement- of epoxybeton nog niet gekozen was.
Maar ik zie de toegevoegde waarde niet (meer) zo in dit specifieke geval. Bij zo'n draaibank heb je een relatief lang en smal frame/bed nodig dat behoorlijk op torsie belast word. Staal heeft een VEEL hogere E-modulus dan zelfbrouw-(epoxy)beton, dus ik haal met minder materiaal, beperktere afmetingen en lagere kosten dezelfde stijfheid. En dan hoef ik er geen mal voor te bouwen, rekening te houden met krimp, en speciale voorzieningen te treffen voor het geval dat de beitel zich een keer in de klauwplaat begraaft wat wel eens een steenbrekende klap zou kunnen geven.
Bij een portaalfrees is dat toch anders. Daar is (gewapend) beton imho een uitstekende manier om goedkoop een grote, stijve, zware basis te maken. De brug zou ik zowiezo niet meer uit EB maken; ik deed dat omdat ik hoopte op een vlakke plaat een vlakke brug af te kunnen gieten wat niet werkte.
Maar ik zie de toegevoegde waarde niet (meer) zo in dit specifieke geval. Bij zo'n draaibank heb je een relatief lang en smal frame/bed nodig dat behoorlijk op torsie belast word. Staal heeft een VEEL hogere E-modulus dan zelfbrouw-(epoxy)beton, dus ik haal met minder materiaal, beperktere afmetingen en lagere kosten dezelfde stijfheid. En dan hoef ik er geen mal voor te bouwen, rekening te houden met krimp, en speciale voorzieningen te treffen voor het geval dat de beitel zich een keer in de klauwplaat begraaft wat wel eens een steenbrekende klap zou kunnen geven.
Bij een portaalfrees is dat toch anders. Daar is (gewapend) beton imho een uitstekende manier om goedkoop een grote, stijve, zware basis te maken. De brug zou ik zowiezo niet meer uit EB maken; ik deed dat omdat ik hoopte op een vlakke plaat een vlakke brug af te kunnen gieten wat niet werkte.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Ja.. 2 Hoekcontactlagers is natuurlijk een prima alternatief voor 2 Kegellagers.
volgens de SKF bijbel is de loopnauwkeurigheid ook beter.. op de andere vlakken scoort het wat minder..zoals axiale belastbaarheid.. maar ze kunnen beter tegen moment belasting dan Kegellagers..voor de rest scoren ze vergelijkbaar..
Wat Spantangen betreft.. 't is maar net wat je daarmee wilt.. Ik denk bij mijn "ontwerpje" bijvoorbeeld sterk aan Sherline spantangen.. te krijgen in vele maten vanaf 0.3 mm, en ze hebben ook "pot-collets" en Blanks waar je zelf een profiel of maat in kan draaien.. me like..
Adapterplaten en dergelijke.. ja.. dat doe je gewoon op de machine.. Ik heb in het verleden al heel wat adapters voor allerhande tools gemaakt.. maarja.. dat hoort bij een vak als gereedschapmaker.. de productie had allerhande opspangereedschappen nodig.. nou.. u vraagt, wij draaien.. er kwamen op een moment ook Spantanghouders voor de draaibanken.. dus.. dan neem je een stuk staal, kleunt em in de vierklauw.. draait er een passing in die op de spindelneus past.. , boort gaten voor de Pullstuds.. en gaten voor "whatever er op de andere kant komt.. eventueel met een 2de passing.. monteren.. en klaarrrr.. :)
volgens de SKF bijbel is de loopnauwkeurigheid ook beter.. op de andere vlakken scoort het wat minder..zoals axiale belastbaarheid.. maar ze kunnen beter tegen moment belasting dan Kegellagers..voor de rest scoren ze vergelijkbaar..
Wat Spantangen betreft.. 't is maar net wat je daarmee wilt.. Ik denk bij mijn "ontwerpje" bijvoorbeeld sterk aan Sherline spantangen.. te krijgen in vele maten vanaf 0.3 mm, en ze hebben ook "pot-collets" en Blanks waar je zelf een profiel of maat in kan draaien.. me like..
Adapterplaten en dergelijke.. ja.. dat doe je gewoon op de machine.. Ik heb in het verleden al heel wat adapters voor allerhande tools gemaakt.. maarja.. dat hoort bij een vak als gereedschapmaker.. de productie had allerhande opspangereedschappen nodig.. nou.. u vraagt, wij draaien.. er kwamen op een moment ook Spantanghouders voor de draaibanken.. dus.. dan neem je een stuk staal, kleunt em in de vierklauw.. draait er een passing in die op de spindelneus past.. , boort gaten voor de Pullstuds.. en gaten voor "whatever er op de andere kant komt.. eventueel met een 2de passing.. monteren.. en klaarrrr.. :)