Zelfbouw draaibank
Moderators: audiomanics, Moderators
Re: Zelfbouw draaibank
DaBit vroeg.
Als je nu een lagerboring in een blok aluminium gaat draaien of kotteren van 90-120mm diameter, hoe diep kun je dan komen voordat zaken als verende beitels te lastig gaan worden?
Dit is geheel afhankelijk van de machine die je kan gebruiken, Hydraudine in boxstel 10 meter, op een dekel PF4 180 mm.
Groetjes Nico
Als je nu een lagerboring in een blok aluminium gaat draaien of kotteren van 90-120mm diameter, hoe diep kun je dan komen voordat zaken als verende beitels te lastig gaan worden?
Dit is geheel afhankelijk van de machine die je kan gebruiken, Hydraudine in boxstel 10 meter, op een dekel PF4 180 mm.
Groetjes Nico
Jawel, maar jij bent dan ook een gevalletje apart
Ik doe met een draaibank dingen als een wielas van een motorfiets reanimeren of kopieren, ingelopen wielspacers namaken maar dan uit iets anders dan peperkoek, ergens een nauwkeurig rond gat in maken, een dekseltje met binnenschroefdraad fabriceren, een ruw tasterhuis fabriceren, kunststof wieltjes maken voor speelgoed van de jong of dingen als een douchedeur uit een stukje POM, een slangpilaartje omdat ik 'm nu nodig heb en geen zin heb om 83 winkels af te zoeken naar iets dat minder lomp is, bladiebla.
Komt 99 van de 100x in de Z-richting niet zo vreselijk nauw.
Buiten dat heeft Hugo gelijk: als ik thermische expanie van de hoofdas zou willen compenseren in de besturing, dan doe ik dat. Een maakbare vaste kop verzinnen vind ik maar lastig, maar dat soort dingen zijn voor mij appeltje eitje.
Na gisteravond nog wat in de boeken gezeten te hebben denk ik dat ik in de eerste instantie toch voor hoekcontactlagers ga, desnoods nog een gewoon 6xxx kogellager extra; voor de kosten hoef ik dat niet te laten en voor de moeite ook niet.
Ik zie de voordelen van kegellagers wel, maar de dissipatie loopt zo enorm op bij deze diameters en toerentallen van 3000rpm en hoger... Met actieve oliesmering of oliemist is dat prima in de hand te houden, maar de eenvoud van een vetgesmeerd lager in een afgesloten hokje is ook wat waard. Idem met reduceren as- en lagerdiameter: een 'grote' diameter as is stijf en dat er iets van een mm of 30-40 doorheen kan is ook best handig.
En als mijn eigenwijsheid een prijs blijkt te hebben, dan passen kegellagers in hetzelfde lagerhuis.
Ik doe met een draaibank dingen als een wielas van een motorfiets reanimeren of kopieren, ingelopen wielspacers namaken maar dan uit iets anders dan peperkoek, ergens een nauwkeurig rond gat in maken, een dekseltje met binnenschroefdraad fabriceren, een ruw tasterhuis fabriceren, kunststof wieltjes maken voor speelgoed van de jong of dingen als een douchedeur uit een stukje POM, een slangpilaartje omdat ik 'm nu nodig heb en geen zin heb om 83 winkels af te zoeken naar iets dat minder lomp is, bladiebla.
Komt 99 van de 100x in de Z-richting niet zo vreselijk nauw.
Buiten dat heeft Hugo gelijk: als ik thermische expanie van de hoofdas zou willen compenseren in de besturing, dan doe ik dat. Een maakbare vaste kop verzinnen vind ik maar lastig, maar dat soort dingen zijn voor mij appeltje eitje.
Na gisteravond nog wat in de boeken gezeten te hebben denk ik dat ik in de eerste instantie toch voor hoekcontactlagers ga, desnoods nog een gewoon 6xxx kogellager extra; voor de kosten hoef ik dat niet te laten en voor de moeite ook niet.
Ik zie de voordelen van kegellagers wel, maar de dissipatie loopt zo enorm op bij deze diameters en toerentallen van 3000rpm en hoger... Met actieve oliesmering of oliemist is dat prima in de hand te houden, maar de eenvoud van een vetgesmeerd lager in een afgesloten hokje is ook wat waard. Idem met reduceren as- en lagerdiameter: een 'grote' diameter as is stijf en dat er iets van een mm of 30-40 doorheen kan is ook best handig.
En als mijn eigenwijsheid een prijs blijkt te hebben, dan passen kegellagers in hetzelfde lagerhuis.
Oh, dan is de dikte van 2-3 lagers dus geen probleem voor iemand met 'normaal' gereedschap.nico schreef:Dit is geheel afhankelijk van de machine die je kan gebruiken, Hydraudine in boxstel 10 meter, op een dekel PF4 180 mm.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Ik lees iets over aluminium voor je lagerpassingen.
Let er wel op, aluminium zet een stuk meer uit dan het staal van je lagers.
Hebben wij gehad met een lichte vaste passing in RVS 303 met een stalen lager hierin, bij een temperatuur van 70 graden was er weinig meer over van die vaste passing.
Dus de passing mag best zwaar zijn, vooral als de lagers nogal warm worden.
Hebben wij gehad met een lichte vaste passing in RVS 303 met een stalen lager hierin, bij een temperatuur van 70 graden was er weinig meer over van die vaste passing.
Dus de passing mag best zwaar zijn, vooral als de lagers nogal warm worden.
Zijn er binnen de groep forumleden niet genoeg personen die de gereedschappen hebben om een spindelas en -huis te kunnen draaien/frezen en daar tijd voor willen vrijmaken. Eventueel nog rondslijpen?
Op het werk hebben we zat van dergelijke machines maar voor persoonlijk gebruik kan ik daar spijtig genoeg geen gebruik van maken
Op het werk hebben we zat van dergelijke machines maar voor persoonlijk gebruik kan ik daar spijtig genoeg geen gebruik van maken
Het beste materiaal voor dit lagerhuis is perlietischgietijzer gietstuk, trillingdempend , maar is moeilijk om aan te komen in grootte afmetingen, een goede vervanger is automatenstaal.
makkelijk te verspanen en trillingdempend. Of machinestaal.
Groetjes Nico
Groetjes Nico
Als je gaat zoeken op de skf site en dan in de hoofdstukken van de 7000 lagers is er een document die verschillende spindels en lager beschreven wordt.
Als het aan mij ligt zou ik een setup maken van voor gezien: ton lager daar achter twee hoekcontactlagers met twee bussen er tussen opsluiten met een kmt moer en als achterste lager een ton lager als axiaal op te vangen uitzetten.
Ik kotter zonder problemen 200 mm diep.
Het enige is dat je alleen de lagerzitting moet kotteren en niet de gehele diepte.
Ik kotter met een gelepte wisselplaat en voed een 100 st per keer. Voor de laaste pass. In staal is geen probleem alu is nog makkelijker ik doe het wel op een grote freesbank uit het jaar 0 dus mega stabiel. De kotter kop is zelf rond 90 mm en de bijtel houder zijn rond 25 waar de wisselplaat op zit.het toerental doe ik op gevoel hoe hij snijd. Maar ligt rond de 500 en gebruik geen smeer middelen daar van gaat hij glijden en niet snijden.
Op aliexpress staan komplete draaibank spindels met d4 opnamen geslepen en al rond de 300 doller okee het is chinees
Maar voor dat geld kan je het niet maken.
Als het aan mij ligt zou ik een setup maken van voor gezien: ton lager daar achter twee hoekcontactlagers met twee bussen er tussen opsluiten met een kmt moer en als achterste lager een ton lager als axiaal op te vangen uitzetten.
Ik kotter zonder problemen 200 mm diep.
Het enige is dat je alleen de lagerzitting moet kotteren en niet de gehele diepte.
Ik kotter met een gelepte wisselplaat en voed een 100 st per keer. Voor de laaste pass. In staal is geen probleem alu is nog makkelijker ik doe het wel op een grote freesbank uit het jaar 0 dus mega stabiel. De kotter kop is zelf rond 90 mm en de bijtel houder zijn rond 25 waar de wisselplaat op zit.het toerental doe ik op gevoel hoe hij snijd. Maar ligt rond de 500 en gebruik geen smeer middelen daar van gaat hij glijden en niet snijden.
Op aliexpress staan komplete draaibank spindels met d4 opnamen geslepen en al rond de 300 doller okee het is chinees
Maar voor dat geld kan je het niet maken.
Ja, dat ken ik. Bij wielnaven en carterdelen van motorfietsen is dat ook de manier om lagers te monteren/demonteren: stook het alu op tot 100-150 graden en ze vallen er zo'n beetje uit zichzelf uit (of op de plek).assink schreef:Ik lees iets over aluminium voor je lagerpassingen.
Ik vind het zelf een hele prettige methode om die dingen te monteren en demonteren. Geen bijzonder gereedschap nodig, en de kans dat je de lagerboring beschadigt of een lager niet helemaal tegen het aanlegvlak aan legt is bijna 0.
Ja, maar aluminium heb ik....nico schreef:Het beste materiaal voor dit lagerhuis is perlietischgietijzer gietstuk, trillingdempend , maar is moeilijk om aan te komen in grootte afmetingen, een goede vervanger is automatenstaal.
Groetjes Nico
Wil niet zeggen dat ik dat ook perse moet gebruiken overigens.
Uiteindelijk wel.fcnh schreef:Zijn er binnen de groep forumleden niet genoeg personen die de gereedschappen hebben om een spindelas en -huis te kunnen draaien/frezen en daar tijd voor willen vrijmaken. Eventueel nog rondslijpen?
Ik heb zowiezo nog iemand in de buurt zitten die heel graag eens iets voor mij terug zou doen en die ook een leuk manueel machinepark heeft, zij het een beetje groot (die spant een meter doorsnee ook nog wel op een van z'n draaibanken), dus als het gaat om het afwerken van lagerboringen in platen kan ik daar wel terecht.
Voor een eventuele as is de spoeling dunner, maar daar heb ik ook nog wel een paar opties.
Wat is het nut van een tonlager aan de voorkant? Dan lijkt een rollenlager me een betere keus?Als het aan mij ligt zou ik een setup maken van voor gezien: ton lager daar achter twee hoekcontactlagers met twee bussen er tussen opsluiten met een kmt moer en als achterste lager een ton lager als axiaal op te vangen uitzetten.
Heb je een linkje? Blijkbaar zoek ik naar het verkeerde..Op aliexpress staan komplete draaibank spindels met d4 opnamen geslepen en al rond de 300 doller okee het is chinees Maar voor dat geld kan je het niet maken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
deze?
http://www.aliexpress.com/item/CNC-lath ... 18945.html
Ziet er ook best leuk uit:

http://www.aliexpress.com/item/CNC-lath ... 06179.html
http://www.aliexpress.com/item/CNC-lath ... 18945.html
Ziet er ook best leuk uit:

http://www.aliexpress.com/item/CNC-lath ... 06179.html
Kun je dus net zo goed ergens een "low-cost" draaibankje kopen en daar vandaan verder ontwerpen.
Zitten evengoed nog steeds baggerlagers in dus die komen er ook nog eens extra bij, zowel in de spindel van Aliexpress als in dat goedkope draaibankje.
Lijkt me dar er betere alternatieven zijn, een sparepart van een echt goed draaibank lijkt me dan zeker niet duurder te zijn of natuurlijk gewoon een goede gebruikte die je gebruikt als donor voor alles wat je kunt gebruiken of zelfs misschien wel gewoon die goede gebruikte in topconditie gaan brengen, dat kan ook altijd nog.
Er staan toch wel met enige regelmaat heel leuke dingen op MP maar natuurlijk niet wanneer je daar naar op zoek bent.
Gedult, gedult, gedult, of natuurlijk de weg die Bart heeft gekozen, gewoon iets zelf bouwen wat alle eisen en wensen afdekt.
Zitten evengoed nog steeds baggerlagers in dus die komen er ook nog eens extra bij, zowel in de spindel van Aliexpress als in dat goedkope draaibankje.
Lijkt me dar er betere alternatieven zijn, een sparepart van een echt goed draaibank lijkt me dan zeker niet duurder te zijn of natuurlijk gewoon een goede gebruikte die je gebruikt als donor voor alles wat je kunt gebruiken of zelfs misschien wel gewoon die goede gebruikte in topconditie gaan brengen, dat kan ook altijd nog.
Er staan toch wel met enige regelmaat heel leuke dingen op MP maar natuurlijk niet wanneer je daar naar op zoek bent.
Gedult, gedult, gedult, of natuurlijk de weg die Bart heeft gekozen, gewoon iets zelf bouwen wat alle eisen en wensen afdekt.
In mijn ervaring valt dat tegen. Relatief kleine aanpassingen aan bestaande dingen, ja, ben ik helemaal voor.benkr schreef:Kun je dus net zo goed ergens een "low-cost" draaibankje kopen en daar vandaan verder ontwerpen.
Grote aanpassingen aan bestaande dingen, nee, de ervaring leert dat dat vrij zinloos is tenzij de andere opties nog zinlozer zijn. Uiteindelijk moet je om A te doen B aanpassen waarna C niet meer voldoet en maar vervangen word door een eigen deel, wat weer invloed heeft op D, enzovoorts.
Dat was/is met motorfietsen ombouwen zo, dat was met de BF20 zo, dat is met gereedschap ombouwen zo, enzovoorts. Uiteindelijk kieper je daar ook een bak geld en tijd in.
In dit specifieke geval heb ik een paar harde noten te kraken, en die vaste kop is er eentje van. Maar eigenlijk is dat ook waar zo'n draaibank om, euh, draait, dus dat mag.
Kijk ik naar de rest van de machine, dan zie ik veel ijzer wat de wereld niet kost als je het overal en nergens vandaan tovert, geleidingen en spindels die prima tweedehands te vinden zijn, motoren en computerspul waar ik een groot deel van heb liggen, enzovoorts. Kost ook geld, bloed, zweet en tranen, maar van niets iets creeeren geeft me meer voldoening dan iets kopen. Volgens mij zitten we allemaal hier omdat we graag van een beetje ruw materiaal wat leuks maken.
Dat ik een paar forumleden flink zal moeten gaan pesten voor de dingen die ik niet zelf kan, dikke kans. Ach, dat durf ik wel. Op mijn beurt probeer ik een ander weer te helpen en ooit is het kringetje rond.
Ik zie alleen het huis?
Daar hoort ook nog zoiets in.
Prijzig grapje alles bij elkaar. Wel leuk
De vraag waarom je een ton lager voorzet mmm dat weet ik eigelijk een beetje al zelf uit mijn werk ervaring.
Maar voor de duidelijkheid
http://www.skf.com/group/products/beari ... index.html
De rede waarom je een ton lager voorzet is dat wat je ook inspand in de draaibank altijd uit onbelans is.
Twee dingen lagers houden niet van speling niet van te strak op in het huis zitten. En zeker geen trillingen.
Daar help je je lagers binnen een paar maanden aan gort.
Dus het kontact vlak wil je groot hebben en dan kom je uit op een ton lager. Maar die kunnen niets axiale hebben dus ga je hem opsluiten.
Dit wil je zo precies mogelijk doen dus hoekcontactlager er in.
Dit zijn preciese lagers met ronde kogels dus heb je last van punt belasting de ton lager helpt het een beetje te verlichten.
Als je met een nylon hamer een tik geeft om het werkstuk recht te tikken.
En vergeet zeker niet wat er gebeurt als je zeskant staf draaid.
Maar voor de duidelijkheid
De rede waarom je een ton lager voorzet is dat wat je ook inspand in de draaibank altijd uit onbelans is.
Twee dingen lagers houden niet van speling niet van te strak op in het huis zitten. En zeker geen trillingen.
Daar help je je lagers binnen een paar maanden aan gort.
Dus het kontact vlak wil je groot hebben en dan kom je uit op een ton lager. Maar die kunnen niets axiale hebben dus ga je hem opsluiten.
Dit wil je zo precies mogelijk doen dus hoekcontactlager er in.
Dit zijn preciese lagers met ronde kogels dus heb je last van punt belasting de ton lager helpt het een beetje te verlichten.
Licht offtopic: Kwa lager-leesvoer vind [url=ik http://www.skf.com/binary/56-121486/SKF ... alogue.pdf]deze[/url] al een schat aan informatie bevatten, en ook allemaal een beetje leuk bij elkaar. Van die SKF site krijg ik soms hoorntjes.
Een NU210 lager kan de gewenste toerentallen overigens makkelijk aan en kost bij die lagerboer wederom geen vermogen. Hmm, even onthouden.
Leuk linkje, en de rest van het leesvoer er rondomheen ook. Ben weer flink wat wijzer geworden; nu snap ik ook het nut van een conische boring in zo'n precisielager bijvoorbeeld.mostudio schreef: Maar voor de duidelijkheid
Ben je toch niet in de war met een cylinderrollager? Juist aan de voorkant wil je het spul axiaal zo stijf mogelijk houden, en dan is een tonlager niet handig.De rede waarom je een ton lager voorzet is dat wat je ook inspand in de draaibank altijd uit onbelans is.
..
Een NU210 lager kan de gewenste toerentallen overigens makkelijk aan en kost bij die lagerboer wederom geen vermogen. Hmm, even onthouden.
Ja dat bedoelde ik ook.
Ik had het even druk vandaag met de kids ...
Een man kan geen twee dingen tegelijk maar we doen ons best
Ik had het even druk vandaag met de kids ...
Een man kan geen twee dingen tegelijk maar we doen ons best