Zelfbouw draaibank

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
karangetang
Donateur
Contacteer:

Re: Zelfbouw draaibank

Bericht door karangetang »

Waarom denken jullie niet aan een naald lager ipv een rollager, die kan toch behoorlijke hoge toerentallen aan of zit ik fout . Ik heb hier een BT 40 spindel liggen met een naaldlager .
nico
Contacteer:

Bericht door nico »

Onderschat niet de axiale krachten, denk aan draaien tussen een drukstuk, >20KN.
Groetjes Nico
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

mostudio schreef:Ik had het even druk vandaag met de kids ...
Ja, ik weet exact wat je bedoelt! :lol:
karangetang schreef:Waarom denken jullie niet aan een naald lager ipv een rollager, die kan toch behoorlijke hoge toerentallen aan of zit ik fout . Ik heb hier een BT 40 spindel liggen met een naaldlager .
NA4910 naaldlager: C0,r 80kN reference speed 4350rpm, kost bij lagerboer.nl 32 euro
NU210 enkelrij cylinderrollager : C0,r 69kN, reference speed 6700rpm, kost bij lagerboer 32,50

Ga je die reference speed deraten met normaal-vet smering, belasting, etc. dan zit het naaldlager rond de 2000-2500rpm max, het cylinderlager 3500-4000rpm. Verder past dat rollager in hetzelfde huisje als de druklagering, dat naaldlager heeft andere afmetingen.

Het kan dus wel, maar het rollager is handiger en voor de kosten hoef je het niet te laten.
Kans is overigens groot dat ik net een onhandig naaldlager gepakt heb; daar ben ik niet zo in thuis.
nico schreef:Onderschat niet de axiale krachten, denk aan draaien tussen een drukstuk, >20KN.
Groetjes Nico
Is dat voor een hobbybankje ook belangrijk?

Als het trouwens passend te krijgen is dan heb ik eventueel een mooie bonk gietijzer aangeboden gekregen met bruikbare as+lagering erin. Eerst zelf zien, maar zo op het eerste gezicht ziet het er heel bruikbaar uit.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Sven schreef: Verder vermoed ik dat je een betere torsion box bouwt door geen buis te nemen maar schotten, of de buis in korte stukken te zagen en om en on van onder naar boven en van voor naar achter te orienteren.
Da's lastig construeren, maar een beetje spelen met de constructie kan geen kwaad. Paar keer de ventilator van de laptop een goede workout bezorgd. Zie de resultaten niet als absolute waarheid, maar als onderlinge vergelijkingen.

Origineel met 40x40x4mm vierkante pijpen, 1 kant vastgezet aan de wereld, andere kant duwen (1kN) or torderen (100Nm):

Afbeelding

Afbeelding

De pijpjes anders georienteerd:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Veel en veel meer werk, en het word er niet beter van.

Ook een mogelijk interessante constructie: met stijgerpijp ipv vierkante koker. Stijgerpijp ligt er overal zoveel dat je de krenten uit de pap kunt vissen en ook nieuw kost het weinig. Verder heft de natuur toch de voorkeur voor ronde vormen en niet voor vierkante.
Even de 42,4mm buitendiameter variant met 3mm wanddikte als testcase genomen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De stijgerpijp lijkt slechter dan de vierkante kokers, maar vergis je niet: het is ook een fors eind minder materiaal wat er gebruikt word, het ding is minder hoog omdat die pijpen in elkaar vallen, en de simulatie van die vierkante pijpen gaat er van uit dat ze over het hele oppervlak aan elkaar vast zitten.

Hmm, interessant, interessant. Die laatste construeren is helemaal belachelijk simpel en kost minder dan een tank benzine voor in de auto. Wederom: niet dat de laatste euro me zo interesseert, maar met onbeperkt budget kun je altijd wel wat leuks maken. Zoveel mogelijk binnen de beperkingen van het eigen kunnen blijven en andermans 'afval' recyclen is veel leuker.
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hrscharft
Contacteer:

Bericht door hrscharft »

En als je ipv steigerpijp iets van dikwandig cv leiding neemt?
Das ook in allerlei diameters te krijgen van 10 tot 50mm oid.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
mostudio
Contacteer:

Bericht door mostudio »

Tip van flipje twee platen daar haaks boven op een strip lassen
Voor de rails en tussen de platen zorgen voor schotten die een drie hoek vormen.
Een driehoek wil altijd zijn vorm houden daardoor is dat de sterkste verbinding.
Kijk naar bruggen bouw als voorbeeld.
Weinig matriaal zeer sterk.
Tiny
Contacteer:

Bericht door Tiny »

DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

hrscharft schreef:En als je ipv steigerpijp iets van dikwandig cv leiding neemt?
Das ook in allerlei diameters te krijgen van 10 tot 50mm oid.
Ja, da's een beetje om het even denk ik; dezelfde soort laagwaardige en goedkope buis. Met als verschil dat als ik in Berghem ga kijken tegenover het sportpark dat daar waarschijnlijk genoeg tweedehands stijgerpijp ligt om een huis van te bouwen en daar zullen ook wel rechte als-nieuw stukken tussen zitten.
mostudio schreef:Tip van flipje twee platen daar haaks boven op een strip lassen
Voor de rails en tussen de platen zorgen voor schotten die een drie hoek vormen.
Zoiets bedoel je?

Afbeelding

Even gekliederd:
Los van de strips zijn de afmetingen identiek aan het vierkante-balken ding.
Platen voor het vakwerk 10mm.
Dat allemaal even als 1 solid; simuleert sneller dan losse delen in een assembly.

Voila:

Afbeelding

Afbeelding

In deze uitvoering een tikje minder dan de steigerpijp-oplossing, maar er valt nog wel wat aan te prutsen. Als je tetraeders (piramides) gaat maken dan zal het wel winnen..
Tiny schreef:te klein misschien ??
Mag een tikje lomper, maar ik hou 'm even in de gaten.
Maar als het goed is heb ik een stuk Russische machine gevonden dat heel bruikbaar is. Degelijk gietijzer, dubbele cylinderrollagers+axiaallagers voor, dubbel kogellager achter. Da's een betere optie :mrgreen:
Laatst gewijzigd door DaBit op 19 mar 2017 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
audiomanics
Donateur
Contacteer:

Bericht door audiomanics »

Heeft het in jouw simulatie programma nog enige invloed als, bijv. bij de ronde pijpen, de pijpen onderling los liggen of aan elkaar vast gelast zijn, en of de tussenruimte gevuld wordt met iets als beton of graniet?

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

In het programma (Fusion360 overigens) kan ik een vulling van de loze ruimte met epoxybeton simuleren, dat doet-ie netjes. De pijpen onderling los laten liggen is een bult werk; dan moet ik zelf aan gaan geven waar alles contact maakt of dat expliciet modelleren.

In de praktijk is wat EB tussen ronde pijpen proppen misschien ook wel een behoorlijk praktische methode om die pijpen samen te voegen tot een complete kern en naderhand bed. Pijpen goed schoonmaken met wat natronloog en een keer met wat schuurpapier er overheen, emmertje 'epoxy-specie' aanmaken, en een halfuurtje later zit alles in elkaar. Dan word het een soort van 'zeg wapening, waar ga je met dat beton naar toe?'
Ik ben overigens niet bang om aan dat bed te lassen en da's snel gepiept ook, maar voor de 'vulling' is het niet erg nodig; de belasting van de verbindingen is zo laag dat kauwgom de truuk nog doet.

Solderen is misschien ook nog wel praktisch. Voor de kopse kanten zowiezo praktischer dan lassen, want met solderen maak ik makkelijk alles vast aan alles door eerst een plaatje te vertinnen en dan erop te solderen. Met lassen is het lastiger/onmogelijk om die plaat met alle pijpen te verbinden. En die 6 buitenkanten van de doos doen zeker kwa buigstijfheid nog steeds het meeste, dus die doos gaat dicht.
Voor pijp-pijp over de lengte is het ook niet geheel onpraktisch; die verbindingen heb je in no-time gesoldeerd en met 230 graden trekt er zeker niks krom in de maanden daarna.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat doet een Koker van laten we zeggen 200x150 met een wanddikte van 15 mm?..in je simulaties heb je em maar aan één kant vastzitten.. wat nou als ik een grote plaat neem, en daar een koker achter maak?.. (ik wil mijn bed verticaal zetten.. een horizontaal bed heb ik al.. die is om te slapen )

lengte.. ±500 mm
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Tuurlijk heb ik 'm maar aan 1 kant vastzitten. Het is geen representatie van de werkelijke draaibank, maar een studie van wat de bed-constructie doet over de hele lengte met torsie en drukkracht en vergelijken met alternatieven. En wil je kijken wat een elastiek met torsie doet, dan hou je 'm aan 1 kant vast en draai je aan de andere kant....

Volgens mij is het het handigste als je een STEPje stuurt van wat je exact van plan bent. Voor jou weinig werk, voor mij geen gokwerk met de hoekradius in die koker, etc.

Overigens is het simulatieprogramma onderdeel van Fusion360, voor in iedereen die minder dan $100k omzet per jaar draait gewoon gratis te gebruiken... Het is nog wat simplistisch, maar als iemand tegen mij zegt 'hier DaBit, leuk speelgoed, veel plezier ermee' dan klaag ik niet.
Tiny
Contacteer:

Bericht door Tiny »

ook boven de $100k mag je het gratis gebruiken hoor :lol: .

Een ronde buis (dikwandig) zou de truuk ook wel eens kunnen doen. En andere vorm zou zijn /__\ met daartussen een aantal schotten geplaatst (en een bovenkant natuurlijk). Aan de buitenzijde af te lassen.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ohja.. da's waar ook.. ik heb Fusion ook.. eens gedownload om te kijken of het wat is.. :)

Ik ga eens wat kliederen.. :)
Plaats reactie