Zelfbouw draaibank

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Re: Zelfbouw draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat wisselplaatjes betreft..

Als je nou je slijpmachine met een diamantschijf uitdost.. dan kun je zelf VHM slijpen..

Afbeelding

Afbeelding

Je kunt bij Kafra centerloos geslepen VHM staf kopen, voor "een handvol kralen".. je kunt ook vragen naar "korte stukkies" hebben ze soms wel..

stukkie zilverstaal 12x12 en ø12, gaatjes boren, schuine kantjes frezen.. draadje tappen.. gleufje zagen.. half uurtje werk.. en je hebt een paar prachtige baartjes voor VHM "inserts".. kost weinig, werkt goed..
Ik gebruik deze dingen om mijn horlogekasten en deksels van Titanium te draaien.. standtijd?.. nou.. dat gaat in de vele tientallen uren lopen..

Ik gebruik de "mesbeitelhouder", de vierkante dus.. ook als "Slijphulpje.. zet em met het spaanvlak verticaal om dat platte vlak bovenaan na te slijpen, spaanvlak horizontaal draaien ( mijn leunspaan staat onder een hoek) om de vrijloopvlakken aan voor en zijkant te slijpen.. naslijpen kost me meestal niet meer dan een minuutje..
Ziggy

Bericht door Ziggy »

Hallo Arie,
dat is wel een goed idee, om oude HM freesjes verder te gebruiken.
Ik maak al gebruik van de gebroken freesjes, maar net iets anders.
Maar voortaan maak ik ook gebruik van jou idee. Perfect!!

Groetjes

Ziggy
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Ja, ik vind dat wel een goed plan. Zal tezijnertijd zeker wel een keer gebeuren, maar dan moet dat Ferm slijpertje ook vervangen worden door iets dat mooier loopt. Dat ding heb ik ooit gekocht om TIG-electrodes te scherpen en scherpe randjes van stalen delen te breken. Daarvoor voldoet-ie wel, maar voor gereedschappen slijpen, mwoah. Duw er een 12x12mm stuk HSS tegenaan en het staat in 5 seconden stil, en de schijven zijn beter in warmstoken van het materiaal dan materiaal afnemen, ook na afritsen.

Eerst maar eens zien dat ik wat kan maken met zo'n draaidingus, en dan zien we wel weer verder. Om de nieuwsgierigheid te bevredigen heb ik een SCLCR (mesbeitel) houder besteld met CGMT plaatje. Nog effe niet meer, alleen die. Eens kijken hoe goed dat werkt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb zelf ook een "Ferm-slijpmolentje".. Nog wel.. dat wil zeggen.. nog steeds.. onlangs dook mijn vader een Creusen Slijpmachine op.. zelfde model als wat hij heeft.. al 30 jaar.. als die van hem niet stuk gaat.. gaat er nooit een stuk..

alleen de kappen zijn incompleet.. boeie.. maak ik zelf wel wat leuks voor.. Ik heb't ding al gedigitaliseerd.. ga er nog wel wat leuke tooltjes bij verzinnen..
Plaats reactie