Verwarmings vermogen berekenen.
Moderator: Moderators
Verwarmings vermogen berekenen.
Aangezien hier een aantal knappe koppen bij elkaar zitten en de sfeer hier het beste is heb ik een vraagje wat misschien niet direct aan cnc gerelateerd is, maar wel technisch van aard.
Ik wil een kleine ruimte verwarmen en wil graag weten welk elektrisch vermogen ik hiervoor nodig heb.
De ruimte die ik wil verwarmen is 800mm X 450mm X 300mm.
Ik heb twee keer 25Watt in gedachte maar weet niet of dit toereikend is.
Het kastje hangt in huis aan de muur een simpel chinees temperatuur regelaartje zorgt ervoor dat de temperatuur constant blijft. De verwarming zijn zoals nu voorzien twee verwarmingsmatten die ik onder en boven op een aluminium plaat plak. Deze zit weg gewerkt in het dikke schap en word geforceerd verlucht dmv mini ventilatoren.
De kastbehuizing is 60mm dik en bevat de nodige elektronica en verwarmings-kanalen en wordt voor de rest ter isolatie af gepurd.
Wie dit nu allemaal zit te lezen en denkt wat gaat dit eigenlijk worden. het word een sprouter.
In dit verwarmde keukenkastje kan ik dan verwarmd en onder Led licht kiem en micro groenten kweken...
zoiets als deze maar dan DIY
In het filmpje is het ontwerp te zien, de licht rode plaat is de aluminium drager, de rode zijn de warmte matten.
een paar mini ventilatoren wat PVC 40mm knietjes zorgen voor de luchtcirculatie.
BVD Sjuul
Ik wil een kleine ruimte verwarmen en wil graag weten welk elektrisch vermogen ik hiervoor nodig heb.
De ruimte die ik wil verwarmen is 800mm X 450mm X 300mm.
Ik heb twee keer 25Watt in gedachte maar weet niet of dit toereikend is.
Het kastje hangt in huis aan de muur een simpel chinees temperatuur regelaartje zorgt ervoor dat de temperatuur constant blijft. De verwarming zijn zoals nu voorzien twee verwarmingsmatten die ik onder en boven op een aluminium plaat plak. Deze zit weg gewerkt in het dikke schap en word geforceerd verlucht dmv mini ventilatoren.
De kastbehuizing is 60mm dik en bevat de nodige elektronica en verwarmings-kanalen en wordt voor de rest ter isolatie af gepurd.
Wie dit nu allemaal zit te lezen en denkt wat gaat dit eigenlijk worden. het word een sprouter.
In dit verwarmde keukenkastje kan ik dan verwarmd en onder Led licht kiem en micro groenten kweken...
zoiets als deze maar dan DIY
In het filmpje is het ontwerp te zien, de licht rode plaat is de aluminium drager, de rode zijn de warmte matten.
een paar mini ventilatoren wat PVC 40mm knietjes zorgen voor de luchtcirculatie.
BVD Sjuul
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Re: Verwarmings vermogen berekenen.
Ja, tuurlijk is dat genoeg.
Maar dat ligt wel aan de randvoorwaarden, en die heb je niet gegeven. ( dus mijn antwoordt slaat nergens op
)
1. hoe warm wil je het hebben ?
2. als je isolatie goed genoeg is, kan er niets weg, heb je heel weinig nodig.
En om dat dan uit te rekenen, dat gaat mij dan weer niet lukken.
Even op m'n boeren-gevoel. Mij lijkt 1 vennetje meer dan voldoende, het hoeft niet te waaien daarbinnen. Klein beetje luchtverplaatsing moet genoeg zijn. Ik zou een toeren geregelde fan nemen, ken je het tenminste nog een beetje bij sturen.
Maar dat ligt wel aan de randvoorwaarden, en die heb je niet gegeven. ( dus mijn antwoordt slaat nergens op
1. hoe warm wil je het hebben ?
En om dat dan uit te rekenen, dat gaat mij dan weer niet lukken.
Even op m'n boeren-gevoel. Mij lijkt 1 vennetje meer dan voldoende, het hoeft niet te waaien daarbinnen. Klein beetje luchtverplaatsing moet genoeg zijn. Ik zou een toeren geregelde fan nemen, ken je het tenminste nog een beetje bij sturen.
Laatst gewijzigd door hugo stoutjesdijk op 20 dec 2015 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Klopt, ben ik vergeten.hugo stoutjesdijk schreef: 1. hoe warm wil je het hebben ?
Max 35ºC maar overwegend 30ºC, hij hangt binnen waar het gemiddeld 18ºC is.
Er zit een 60mm pur schil omheen en dubbel (plexi)glas in de deur.
Leuk zo'n ding :-) kende het nog niet.
Gebruik misschien gewone gloeilampen als verwarming die zijn stukken goedkoper dan die matten + het geeft ook wat extra licht dat de plantjes goed kunnen gebruiken. Halogeen, die bestaan in alle maten en sterktes
Gebruik misschien gewone gloeilampen als verwarming die zijn stukken goedkoper dan die matten + het geeft ook wat extra licht dat de plantjes goed kunnen gebruiken. Halogeen, die bestaan in alle maten en sterktes
When it fits stop using the hammer.
Aangezien de dikte van je plexi(glas) en evt luchtspleet ontbreek. Ga ik even uit dat je volledige van pur omsloten kastje.
De vergelijking voor isolatieverlies is:
q"=k * (T1 - T2) / L (waarbij k: warmte geleidingscoefficent, T1&T2: tempratuur, L: Dikte materiaal.)
T1 = 35*C, T2 = 20 *C, L=0,06m (60mm), k = 0,026 (m*k)
q"= 0,026 * (35 - 20) / 0,060 = 6,5 W/m²
A= 2(0,8 * 0,45) + 2 * (0,8 * 0,3) + 2 * (0,45 * 0,3) = 1,47 m²
Verlies
q = A* q"
q = 1,47 * 6,5 = 9,56 W
Dit zou dus inhouden dat je 9,56 Watt verlies hebt. En dit dus moet aanvullen om constant een temperatuur van 35 graden te houden als je kastje dicht is. Ben je echter van plan regelmatig je kastje open te trekken dan kan het terug op temperatuur brengen ook van belang zijn. Dit is evt ook uit te rekenen. (edit: zie hieronder.)
Mits je je glazen deurtje goed isoleert moet dit dus prima haalbaar zijn. Hierbij zijn evt luchtstromen en of radiatiewarmte bronnen niet meegenomen, maar hebben in jou situatie waarschijnlijk weinig invloed.
Heb je al maten hebben van het plexi glas pas ik het even voor je aan.
De vergelijking voor isolatieverlies is:
q"=k * (T1 - T2) / L (waarbij k: warmte geleidingscoefficent, T1&T2: tempratuur, L: Dikte materiaal.)
T1 = 35*C, T2 = 20 *C, L=0,06m (60mm), k = 0,026 (m*k)
q"= 0,026 * (35 - 20) / 0,060 = 6,5 W/m²
A= 2(0,8 * 0,45) + 2 * (0,8 * 0,3) + 2 * (0,45 * 0,3) = 1,47 m²
Verlies
q = A* q"
q = 1,47 * 6,5 = 9,56 W
Dit zou dus inhouden dat je 9,56 Watt verlies hebt. En dit dus moet aanvullen om constant een temperatuur van 35 graden te houden als je kastje dicht is. Ben je echter van plan regelmatig je kastje open te trekken dan kan het terug op temperatuur brengen ook van belang zijn. Dit is evt ook uit te rekenen. (edit: zie hieronder.)
Mits je je glazen deurtje goed isoleert moet dit dus prima haalbaar zijn. Hierbij zijn evt luchtstromen en of radiatiewarmte bronnen niet meegenomen, maar hebben in jou situatie waarschijnlijk weinig invloed.
Heb je al maten hebben van het plexi glas pas ik het even voor je aan.
Laatst gewijzigd door Tomboo op 20 dec 2015 22:45, 3 keer totaal gewijzigd.
Hoeveelheid Lucht 108 liter
Soortelijke massa Lucht 1,29kg/m³ kg
Massa van de lucht in het kastje 0,13932 kg
Begintemperatuur 18 °C
Eindtemperatuur 35 °C
Energie nodig 2,36844 kcal
In joule 9916,184592 J
In kWh 0,0028 kWh
Dus een lampje van 3W een uurtje laten branden en het is in dat kastje al direct warm genoeg.
Er is wel nog verlies aan de buitenwereld, want uw isolatie is niet perfect. Best wel belangrijk. berekening vorige post zegt afgerond 10W. Goed isoleren is dus zeer belangrijk als je een echte groene jongen wilt zijn
En in dat kastje zit ook nog iets anders dan alleen lucht. Soortelijke massa van uw plantjes gaat een stuk hoger liggen. Dus met 3W gaat het wat langer duren dan een uurtje om dat op te warmen. Neem liever 10W hiervoor
Hoe meer massa hoe stabieler de temperatuur gaat zijn.
En dan ga je dat kastje ook regelmatig eens open trekken om te kijken zekers (lucht er uit)?
En gaat de deur ook perfect goed dichthouden?
Het een door het andere lijkt 25W toch wel meer dan genoeg.
Soortelijke massa Lucht 1,29kg/m³ kg
Massa van de lucht in het kastje 0,13932 kg
Begintemperatuur 18 °C
Eindtemperatuur 35 °C
Energie nodig 2,36844 kcal
In joule 9916,184592 J
In kWh 0,0028 kWh
Dus een lampje van 3W een uurtje laten branden en het is in dat kastje al direct warm genoeg.
Er is wel nog verlies aan de buitenwereld, want uw isolatie is niet perfect. Best wel belangrijk. berekening vorige post zegt afgerond 10W. Goed isoleren is dus zeer belangrijk als je een echte groene jongen wilt zijn
En in dat kastje zit ook nog iets anders dan alleen lucht. Soortelijke massa van uw plantjes gaat een stuk hoger liggen. Dus met 3W gaat het wat langer duren dan een uurtje om dat op te warmen. Neem liever 10W hiervoor
Hoe meer massa hoe stabieler de temperatuur gaat zijn.
En dan ga je dat kastje ook regelmatig eens open trekken om te kijken zekers (lucht er uit)?
En gaat de deur ook perfect goed dichthouden?
Het een door het andere lijkt 25W toch wel meer dan genoeg.
De kast moet ook weer niet geheel lucht ducht zijn ik ga immers geen schimmels kweken
Blijkt dus dat ik met 1x 25w ruim voldoende heb.
Ze kosten niet zo veel dus laat er 2 komen zit ik nooit zonder mocht ie defect raken.
Er komen Grow LED strips in die voor de verlichting moeten zorgen, deze zullen met hun voeding en elektronica ook wat warmte inbrengen.
De temp regelaar heeft ook een contact voor te koelen, mocht de temperatuur te hoog worden kan ik hiermee koude buitenlucht inblazen.
Als hij klaar is ga ik me wat beter verdiepen in de besturing, de chinees wordt dan vervangen voor een arduino met een draadloos linkje naar een besturing en monitor App. Hoe weet ik nu nog niet maar dat lijkt me een mooi 2016 winter project.
Blijkt dus dat ik met 1x 25w ruim voldoende heb.
Ze kosten niet zo veel dus laat er 2 komen zit ik nooit zonder mocht ie defect raken.
Er komen Grow LED strips in die voor de verlichting moeten zorgen, deze zullen met hun voeding en elektronica ook wat warmte inbrengen.
De temp regelaar heeft ook een contact voor te koelen, mocht de temperatuur te hoog worden kan ik hiermee koude buitenlucht inblazen.
Als hij klaar is ga ik me wat beter verdiepen in de besturing, de chinees wordt dan vervangen voor een arduino met een draadloos linkje naar een besturing en monitor App. Hoe weet ik nu nog niet maar dat lijkt me een mooi 2016 winter project.
- DaBit
- Donateur
- Been thanked: 2 times
Ik zou het vermogen toch een tikje royaler kiezen. Uiteindelijk ga je er een hoop vocht in zetten, en dat heeft meer warmte nodig om op temperatuur te komen. Verder verdampt er nog eens ooit wat vocht, en dat kost helemaal een forse bak energie.
Zo zuiguitdeduim een Watt of 50 lijkt me wel mooi. Het teveel heb je niet zoveel last van; dat lost je regelaar wel op.
Zo zuiguitdeduim een Watt of 50 lijkt me wel mooi. Het teveel heb je niet zoveel last van; dat lost je regelaar wel op.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
25 Watt is naar mijn idee ruim voldoende. vergeet ook niet het vermogen dat je leds in de ruimte brengen.
in mijn freeskast heb ik 1.5 meter RGB strips hangen. laat ik deze een uur branden ( zonder dat de frees aanstaat ) dan wordt het bovenin al aardig warm in de kast, en de kast is een stuk groter dan jouw oven
in mijn freeskast heb ik 1.5 meter RGB strips hangen. laat ik deze een uur branden ( zonder dat de frees aanstaat ) dan wordt het bovenin al aardig warm in de kast, en de kast is een stuk groter dan jouw oven
Klopt, daar zit ik ook nog mee, dit zijn de LED's
http://www.banggood.com/1M-2M-3M-4M-5M- ... 73918.html
Deze zijn ook al 12Watt per meter, er komt 4 meter in, boven 4 stukken van 50cm en onder ook.
Samen dus goed voor 48watt, maar die zijn alleen overdag aan.
Al met al sluipt er dus toch nog stiekem een hoop vermogen in het “oventje”.
Gelukkig kan de regelaar ook koelen, je geeft een bandbreedte in en boven maakt hij contact één en onder contact twee.
Waarschijnlijk zal hij dan overdag met verlichting aan overwegen koelen/verluchten en ’s nachts wat bij verwarmen.
http://www.banggood.com/1M-2M-3M-4M-5M- ... 73918.html
Deze zijn ook al 12Watt per meter, er komt 4 meter in, boven 4 stukken van 50cm en onder ook.
Samen dus goed voor 48watt, maar die zijn alleen overdag aan.
Al met al sluipt er dus toch nog stiekem een hoop vermogen in het “oventje”.
Gelukkig kan de regelaar ook koelen, je geeft een bandbreedte in en boven maakt hij contact één en onder contact twee.
Waarschijnlijk zal hij dan overdag met verlichting aan overwegen koelen/verluchten en ’s nachts wat bij verwarmen.
Totaal Verbruik:
A/ gedurende de dag 48W LED's x 12uur = 576Wh
576Wh x 23Eurocent/kWh = 13,2€c per dag
13.2€c x 365 = 48,3€/jaar
B/ Koeling gedurende die 12u: 3W ventilatortje ?
3W LED's x 12uur = 36Wh
36Wh x 23Eurocent/kWh = 0,8€c per dag
0.8€c x 365 = 2,9€/jaar
C/ Verwarming gedurende de nacht: 15W (ingeschat op basis van voorgaande posts)
15W LED's x 12uur = 180Wh
180Wh x 23Eurocent/kWh = 4,1€c per dag
4.1€c x 365 = 14,9€/jaar
Totaal 792Wh x 365 = 289kWh (om het in verhouding te plaatsen, dat is zowat 10% van wat een gemiddeld huishouden per jaar verbruikt)
Misschien toch dat licht ook 's nachts laten branden ipv verwarming. Eventueel minder hard. Plantjes kennen geen dag/nacht. die groeien als er licht is, en blijven groeien zolang het er is. Ze kennen wel een 'opstartfase' na een donkere periode, ttz eens er weer licht is komen ze geleidelijk op gang, het gaan niet direct naar 100% groeials je de lamp aan zet.
A/ gedurende de dag 48W LED's x 12uur = 576Wh
576Wh x 23Eurocent/kWh = 13,2€c per dag
13.2€c x 365 = 48,3€/jaar
B/ Koeling gedurende die 12u: 3W ventilatortje ?
3W LED's x 12uur = 36Wh
36Wh x 23Eurocent/kWh = 0,8€c per dag
0.8€c x 365 = 2,9€/jaar
C/ Verwarming gedurende de nacht: 15W (ingeschat op basis van voorgaande posts)
15W LED's x 12uur = 180Wh
180Wh x 23Eurocent/kWh = 4,1€c per dag
4.1€c x 365 = 14,9€/jaar
Totaal 792Wh x 365 = 289kWh (om het in verhouding te plaatsen, dat is zowat 10% van wat een gemiddeld huishouden per jaar verbruikt)
Misschien toch dat licht ook 's nachts laten branden ipv verwarming. Eventueel minder hard. Plantjes kennen geen dag/nacht. die groeien als er licht is, en blijven groeien zolang het er is. Ze kennen wel een 'opstartfase' na een donkere periode, ttz eens er weer licht is komen ze geleidelijk op gang, het gaan niet direct naar 100% groeials je de lamp aan zet.
je kunt er ook nog aan denken om en dikke plaat staal/ aluminium in je oven te leggen
overdag kan deze de extra warmte opnemen, en 's avonds weer afgeven, hoef je minder te koelen/verwarmen.
of zoals mijn voorganger al zegt: verlichting gewoon aanlaten. als ik hier naar de kassen kijk, dan gaan die 's nachts echt niet op donker
overdag kan deze de extra warmte opnemen, en 's avonds weer afgeven, hoef je minder te koelen/verwarmen.
of zoals mijn voorganger al zegt: verlichting gewoon aanlaten. als ik hier naar de kassen kijk, dan gaan die 's nachts echt niet op donker
Aangezien goede led lampen ongeveer een rendement hebben van zo'n 50% (ik ga er even voor het gemakt vanuit dat je Chinese strips dat ook ongeveer zijn), zou dit betekenen dat jij van je 48w aan verlichting 24w omzet in warmte. Dit betekend dus dat je +-14watt aan warmte af moet voeren om 10w aan warmte over te houden! Daarnaast zal je ook nog meer vermogen moeten toevoegen om deze extra warmte af te kunnen voeren. Stel dat zo'n fan zoals Swake zegt 3w is, dan verbruik je dus 27 Watt om effectief maar 10w aan warmte te krijgen. Niet echt efficiënt dus!
Nu heb ik totaal geen verstand van planten en alles wat daarbij hoort. Maar als je de mogelijkheid hebt minder vermogen aan licht te gebruiken, dan kan je een hoop besparen.
Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om maar 2m strips te gebruiken zodat je 12w aan warmte produceert. Je zou dan waarschijnlijk niet/weinig hoeven te koelen en/of verwarmen. Op het moment dat je 's nachts je lampen uit zet kan het warmte element dan het werk overnemen.
Ideaal zou zijn om een regelsysteempje aan je kastje te hangen. Deze zou je warmte element op zo'n 10w kunnen draaien 's nachts om zo de boel constant te houden. Tevens kan je dan als bv je deurtje overdag open gaat en er veel warmte ontsnapt instellen dat het warmte element mee helpt de boel weer snel op temperatuur te krijgen.
Je zou dan dus qua vermogen zitten op overdag: 24 Watt (waarvan +-12w wordt omgezet in licht en 12w in warmte) en s' nachts rond de 10 Watt.
Nu heb ik totaal geen verstand van planten en alles wat daarbij hoort. Maar als je de mogelijkheid hebt minder vermogen aan licht te gebruiken, dan kan je een hoop besparen.
Je zou er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen om maar 2m strips te gebruiken zodat je 12w aan warmte produceert. Je zou dan waarschijnlijk niet/weinig hoeven te koelen en/of verwarmen. Op het moment dat je 's nachts je lampen uit zet kan het warmte element dan het werk overnemen.
Ideaal zou zijn om een regelsysteempje aan je kastje te hangen. Deze zou je warmte element op zo'n 10w kunnen draaien 's nachts om zo de boel constant te houden. Tevens kan je dan als bv je deurtje overdag open gaat en er veel warmte ontsnapt instellen dat het warmte element mee helpt de boel weer snel op temperatuur te krijgen.
Je zou dan dus qua vermogen zitten op overdag: 24 Watt (waarvan +-12w wordt omgezet in licht en 12w in warmte) en s' nachts rond de 10 Watt.
- DaBit
- Donateur
- Been thanked: 2 times
Als het je gaat om veel licht per Watt (oftewel zo min mogelijk watts voor een lichthoeveelheid X) dan moet je zowiezo al geen LED-strips gebruiken. Die dingen verstoken een aardig deel van het vermogen in serieweerstandjes, en de LED's die erop zitten zijn meestal ook niet bepaald Cree/Lumiled/Samsung/whatever kwaliteit.
Magoed, als je extra electrisch moet bijverwarmen omdat je LED's zo efficient zijn is dat ook zinloos uiteraard.
Magoed, als je extra electrisch moet bijverwarmen omdat je LED's zo efficient zijn is dat ook zinloos uiteraard.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'