Ombouw Conv freesbank naar CNC

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
BertC
Contacteer:

Ombouw Conv freesbank naar CNC

Bericht door BertC »

Goedemiddag,

Na al een tijdje rondgelezen te hebben op dit forum en na de mooie projecten gezien te hebben, begint meer en meer het idee te spelen voor mijn huidige freesbank om te bouwen. ik frees graag op de gewone manier maar soms is dit niet voldoende.

Ik heb al diverse projecten doorgelezen en de verschillende ervaringen bekeken, ik wil niet over één nacht ijs gaan en een deftige ombouw doen met een gezonde balans tussen prijs/functie/degelijkheid. Soms is het beter iets meer uit te geven en achteraf het plezier ervan te hebben, ook met eventuele uitbreidingen naar de toekomst in het achter hoofd.

Laat ik mij en mijn frees eerst even voorstellen :P . Ik ben Bert, woonachtig te Tremelo/vlaams Brabant/ belgie en ben op professioneel vlak werkzaam in het mechanisch ontwerp van spoorweg wissels met als achtergrondstudie elektriciteit. CAD/inventor hoort bij de dagelijksekost. Conventionele metaalbewerking is goedgekend, CNC is echter nog onontgonnen gebied voor mij.

Mijn frees is geen groot toestel maar ruim voldoende voor hetgeen ik nodig heb. dit gaat van het bewerken van Alu, Koper en Staal. een paar foto's zeggen meer dan tekst.
11257
11261
11263

Een heel fijn machientje, altijd content van geweest.

Nu had ik nog enkele vragen, en het zou fijn zijn om van jullie ervaring te kunnen profiteren:

Closed loop of niet? ik heb meer de neiging van wel, geeft wel een serieuze meerkost.
Welke Koppel van motor? ik gok op 4Nm dat dit voldoende is?
Zijn de spindels van CNC hardware voldoende? ik zien dat hier geen speling kan geregeld worden?

Als setup had ik gedachte (Hardware CNC leek mij qua prijs ok)

Set closed loop NEMA 34-4 incl driver €299 (3x nodig)
bestaat uit ES M23440, 4Nm stappenmotor, ES D808 driver
CPU 5-B advanced EDING USBCNC €482
Koppeling Oldham D25 € 17,55 (3x nodig)
KO spindels 16x5 L1000 (L nog juist te bepalen) €87,00

Dit zijn een paar close-up's van de huidige spindels
11267
11266
11265
Voor de Z as weet ik niet goed wat mogelijk is dit is nu met een gewone schroefspil gedaan, ik denk niet dat deze gewoon vervangen kan worden door een KO spindle? enige suggesties omtrend hier?

alvast bedankt voor eventuele reactie's

Groeten Bert
hainjedaf
Donateur
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Ombouw Conv freesbank naar CNC

Bericht door hainjedaf »

spindeltje 16 niet een beetje heel erg dun?
Denk bij zoiets toch eerder aan 2005, 2010 of 2510...
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Baileybots
Contacteer:

Bericht door Baileybots »

16mm spindels idd. wat aan de dunne kant, ik zou persoonlijk de maten van de spindels aan houden als ze in de machine leven nu... vaak ik dat het makkelijkste, en kan je de lagers van bestaand hergebruiken ect?

4 Nm - zal zeker voldoende zijn voor X en Y, maar bij een knie machine zou ik voor de Z-as toch gaan voor wat (lees veel) zwaarder 12Nm of iets in die geest. Licht er natuurlijk wel aan hoe veel vertraging je er opzet? dan zal 4nm het ook doen maar is je as wel heel traag...ect.

Persoonlijk hoeft closeloop van mij niet, een goed ingestelde machine heeft eigenlijk nooit last van stappenverlies. Investeer liever in goede motoren voedingen en drivers....maar dat is mijn mening.

mooie machine trouwens! wil er ook wel zo één! :mrgreen:
orderit
Contacteer:

Bericht door orderit »

heb ook een knie type
heb de z-as vervangen door een ko werkt prima
heb hieraan een servo motor met gearbox en brake opgezet werkt prima
de tafel is echt zwaar maar geen probleem
als je voor servo motoren gaat heb je geen voedingen nodig
de drivers draaien op 230volt
en voor de kosten hoeft je het echt niet te laten
ik bouw op al mijn projecten servo motoren
van 200watt tot 2.2kw
als je het kan bedenken dan kan je het ook maken
BertC
Contacteer:

Bericht door BertC »

Goedenavond allen,

alvast bedankt voor de tips. ik heb de huidige spindels eens nagemeten en de X en Y zijn 25mm en de Z in 32mm.
over servo vind ik niet zo heel veel terug, zijn die dingen compatibel met eding USB CNC?

Bij het vervangen van de Z-spindel: bij mij zit er nog een haakse overbrenging op, daar zit ook een bepaalde speling op welke niet wenselijk is neem ik aan. hoe is dit bij jouw frees opgebouwd? ook is de Z spindel vrij lang, de moer is ook geen kleintje dit, om de grote afstand te kunnen maken (ongeveer 450mm).
11268

Groeten Bert
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

over servo vind ik niet zo heel veel terug, zijn die dingen compatibel met eding USB CNC?
Qua motoren maakt het eigenlijk geen bal uit.. de Driver van de motor, servo of stepper, moet Step en Dir signalen kunnen verwerken.. oude servo drives werken anders.. iets met een 0-10V regeling ofzo.. moderne servodrives hebben ofwel step/Dir of zowel step-dir als 0-10V voor zover ik weet..

er zijn hier een aantal mensen die Servo's op hun machine hebben.. die kunnen je op dat gebied verder helpen
orderit
Contacteer:

Bericht door orderit »

de servo sets die ik gebruik kunnen zowel step/dir aan als ook CW/CCW
je kunt ze ook bestellen als 0-10 volt controle
op mijn bank zat ook een haakse overbrenging die heb ik eruit
gehaald de moter staat parallel aan de z-as
Linki
Contacteer:

Bericht door Linki »

Heb ook een keer een knie type omgebouwd.

Als ik het weer moest doen dan zou ik gebruik maken van een roterende moer op de plaats waar nu ook de moer zit.

Een enkel lager is dan voldoende vanwege de belasting van de knie.

de motor kan dan verticaal voor de stud staan waar nu de moer op steunt.

11265
Laatst gewijzigd door Linki op 06 jan 2016 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.
BertC
Contacteer:

Bericht door BertC »

Allen,

bedankt voor de uitleg, dit geeft mij weer wat stof tot nadenken. ik ga eerst eens kijken hoe de tafel en dergelijke in elkaar zit en beginnen met een CAD ontwerpje, kwestie van er niet zomaar aan te beginnen.

en eens even op een rijtje zetten wat dit financieel uiteindelijk gaat kosten. kwestie van geen verassingen te hebben op het einde :lol:

Groeten
Bert
assink
Contacteer:

Bericht door assink »

Misschien is dit wel een leuk alternatief als je het simpel wilt houden?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=9&t=1 ... th#p124447
Servo aandrijving met closed loop, alles in 1 pakket.
Verder zelf geen ervaringen mee overigens!
orderit
Contacteer:

Bericht door orderit »

Linki schreef:Heb ook een keer een knie type omgebouwd.

Als ik het weer moest doen dan zou ik gebruik maken van een roterende moer op de plaats waar nu ook de moer zit.

Een enkel lager is dan voldoende vanwege de belasting van de knie.

de motor kan dan verticaal voor de stud staan waar nu de moer op steunt.

11265
lijkt verdacht veel op mijn freesmachine zelfde constructie
BertC
Contacteer:

Bericht door BertC »

Goedenavond allen,

Freesbank is van het merk: PRVOMAJAKA-ITAS uit ZAGREB type GUM :P bouwjaar 1987

ik heb eens nader bekeken hoe de spil van de Z-as in elkaar zit. volgens de machine handleiding.
is dit een gewone overbrenging met tandwielen met schuine vertanding. zie foto
11278
11279
11280
11281

Ik heb het idee om de moer als aandrijving te gebruiken laten varen. Volgens mij gaat dit te complex worden. er dient een huis met 2 lagers gebouwd te worden waarin de moer kan roteren, rond de moer een riemschijf met tanden. Vooral de diameter wat dit gaat aannemen denk ik dat niet interessant gaat zijn.

Nu had ik het volgende in gedachten, om de fabricage van de onderdelen zo simpel mogelijk te houden. als mijn freesbank uit elkaar ligt kan ik er moeilijk nog iets op maken dus ben ik aangewezen om ze te laten maken wat niet echt goedkoop is.

ik zou zoveel mogelijk van de huidige constructie willen behouden. dus de bovenste lager blijft zitten, en de KO spil wordt identiek gemaakt aan de huidige spil. de bronzen moer wordt vervangen door een Moer met kogels. hiervoor denk ik een dat een montage op de huidige kolom nog wel zal meevallen. op de plaats waar het tandwiel zat komt een schijf met tanden, om zo met een tandriem naar de servo/stappen motor te gaan.

graag jullie mening, een cad ontwerpje heb ik nog niet, misschien iets voor volgende week.

Over de servo motoren, ik heb eens rondgekeken en als je de vergelijking maakt met de stappenmotoren qua prijs zijn deze toch wel aardig duurder, ofwel kijk ik verkeerd, welke merken/leveranciers gebruiken jullie?

alvast bedankt

Groeten Bert
Damocles
Contacteer:

Bericht door Damocles »

Ik denk dat je eerst voor jezelf moet uitzoeken wat de bedoeling is. Wat moet de machine gaan kunnen? Hoe vaak? Hoe snel? Nauwkeurigheid? Hoe veel is jou dit waard?
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Plaats reactie