Na al een tijdje rondgelezen te hebben op dit forum en na de mooie projecten gezien te hebben, begint meer en meer het idee te spelen voor mijn huidige freesbank om te bouwen. ik frees graag op de gewone manier maar soms is dit niet voldoende.
Ik heb al diverse projecten doorgelezen en de verschillende ervaringen bekeken, ik wil niet over één nacht ijs gaan en een deftige ombouw doen met een gezonde balans tussen prijs/functie/degelijkheid. Soms is het beter iets meer uit te geven en achteraf het plezier ervan te hebben, ook met eventuele uitbreidingen naar de toekomst in het achter hoofd.
Laat ik mij en mijn frees eerst even voorstellen
Mijn frees is geen groot toestel maar ruim voldoende voor hetgeen ik nodig heb. dit gaat van het bewerken van Alu, Koper en Staal. een paar foto's zeggen meer dan tekst.
Een heel fijn machientje, altijd content van geweest.
Nu had ik nog enkele vragen, en het zou fijn zijn om van jullie ervaring te kunnen profiteren:
Closed loop of niet? ik heb meer de neiging van wel, geeft wel een serieuze meerkost.
Welke Koppel van motor? ik gok op 4Nm dat dit voldoende is?
Zijn de spindels van CNC hardware voldoende? ik zien dat hier geen speling kan geregeld worden?
Als setup had ik gedachte (Hardware CNC leek mij qua prijs ok)
Set closed loop NEMA 34-4 incl driver €299 (3x nodig)
bestaat uit ES M23440, 4Nm stappenmotor, ES D808 driver
CPU 5-B advanced EDING USBCNC €482
Koppeling Oldham D25 € 17,55 (3x nodig)
KO spindels 16x5 L1000 (L nog juist te bepalen) €87,00
Dit zijn een paar close-up's van de huidige spindels
Voor de Z as weet ik niet goed wat mogelijk is dit is nu met een gewone schroefspil gedaan, ik denk niet dat deze gewoon vervangen kan worden door een KO spindle? enige suggesties omtrend hier?
alvast bedankt voor eventuele reactie's
Groeten Bert