Welk materiaal
Moderator: Moderators
-
willy wonka
Welk materiaal
Hi all,
Ik ben opzoek naar een mooi materiaal om prototypes mee te maken. Nu kan ik het ook direct van alu frezen maar dat duurt lang. Ik zoek dus eigenlijk een materiaal wat snel te bewerken is en niet afbrokkelt zoals bijvoorbeeld MDF.
Sterkte van het materiaal is niet belangrijk, het wordt toch niet belast. Het gaat dus vooral om de pasvorm.
Een kuntstof zou in principe goed zijn, maar welke soort, iemand ervaring mee?
Als het een beetje goudkoop is zou ook mooi meegenomen zijn :)
Ik ben opzoek naar een mooi materiaal om prototypes mee te maken. Nu kan ik het ook direct van alu frezen maar dat duurt lang. Ik zoek dus eigenlijk een materiaal wat snel te bewerken is en niet afbrokkelt zoals bijvoorbeeld MDF.
Sterkte van het materiaal is niet belangrijk, het wordt toch niet belast. Het gaat dus vooral om de pasvorm.
Een kuntstof zou in principe goed zijn, maar welke soort, iemand ervaring mee?
Als het een beetje goudkoop is zou ook mooi meegenomen zijn :)
- audiomanics
- Donateur
- Contacteer:
Re: Welk materiaal
Gewoon een restje (hard)hout? oude tafelpoot of het blad van oma's antieke tafel... bijvoorbeeld
Kees
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
PU hardschuim is ideaal hiervoor. Sika Block , Ureol enz.
Te krijgen in verschillende hardheden.
Te krijgen in verschillende hardheden.
-
willy wonka
Bedankt voor de reacties
Ik moet er bijvoorbeeld wel schroefdraad in kunnen tapen.
Ik moet er bijvoorbeeld wel schroefdraad in kunnen tapen.
Sterkte van het materiaal is niet belangrijk, het wordt toch niet belast.
Ja precies....Ik moet er bijvoorbeeld wel schroefdraad in kunnen tapen.
In middel- tot hoge dichtheid kan je zeker draad tappen.
Om welk volume gaat het?
Om welk volume gaat het?
-
willy wonka
Ik bedoelde dat het wel iets stevigs moet zijn. Schuim moet ik in iedergeval niet hebben. Onderdeeltje wordt ergens op gemonteerd.FSSF schreef:Sterkte van het materiaal is niet belangrijk, het wordt toch niet belast.Ja precies....Ik moet er bijvoorbeeld wel schroefdraad in kunnen tapen.![]()
Ik zat zelf aan POM te denken. Maar niet bepaald goedkoop. Of ik zoek bij de verkeerde webshops
- DaBit
- Donateur
- Been thanked: 3 times
POM is ook niet zo heel goedkoop, maar aan de andere kant heb je voor 25 euro al best een fors blok POM te pakken, ook bij de kunststofhandel. Een keer langs Kelders in Boxmeer rijden kun je ook eens overwegen; in de kunststofbak zit nog wel aardig wat nylon en POM, alleen geen hele grote blokken. 200x200x100 houd het wel op.
Als je grote blokken freest moet je wel wat oppassen dat ze niet krom trekken.
Voor prototype-spul waar je ook nog best een gaatje in kunt tappen gaat er maar weinig boven dat PU-modelschuim (toolingboard) in de wat hogere dichtheden (zeg vanaf 800kg/m3). Cibatool, obomodulan, ureol, etc. Dat spul freest ge-wel-dig. Had ik al gezegd dat het geweldig freest?
Nadeel is dat dat spul helemaal niet goedkoop is.
Als je grote blokken freest moet je wel wat oppassen dat ze niet krom trekken.
Voor prototype-spul waar je ook nog best een gaatje in kunt tappen gaat er maar weinig boven dat PU-modelschuim (toolingboard) in de wat hogere dichtheden (zeg vanaf 800kg/m3). Cibatool, obomodulan, ureol, etc. Dat spul freest ge-wel-dig. Had ik al gezegd dat het geweldig freest?
Nadeel is dat dat spul helemaal niet goedkoop is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
-
willy wonka
Volgens mij heb ik gevonden wat ik zoek
https://www.youtube.com/watch?v=kA-IeehdbsE
HDPE
3meter bij 1,5meter en 12mm dik voor/- 55,-
Daar kan ik aardig mee vooruit
https://www.youtube.com/watch?v=kA-IeehdbsE
HDPE
3meter bij 1,5meter en 12mm dik voor/- 55,-
Daar kan ik aardig mee vooruit
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
En hoe groot moet dat onderdeeltje dan worden ?
Als je HDPE gaat verspanen, zorg er voor dat je echt scherp gereedschap gebruikt. En beter een 1-snijder pakken dan een 3-snijder. Dan kun je lekker spanen maken. ( als je machine dat aankan )
Maar bij de keuze van materiaal voor een prototype speelt toch vaak de reden waarom je een proto maakt.
Zo is HDPE toch wal lastiger mooi strak af te werken in vergelijking met POM. Maar als je mooi scherp verspaand, en met een vlijmscherp mesje braampjes weghaalt kan het behoorlijk netjes worden.
En als je teveel van één zijde weghaalt, gaan de meeste kunststof platen behoorlijk trekken (
Dabit), proberen gelijkmatig van verschillende zijde te verspanen. Niet in 1x naar de maat, maar stap voor stap naar de vorm toe werken.
Als je HDPE gaat verspanen, zorg er voor dat je echt scherp gereedschap gebruikt. En beter een 1-snijder pakken dan een 3-snijder. Dan kun je lekker spanen maken. ( als je machine dat aankan )
Maar bij de keuze van materiaal voor een prototype speelt toch vaak de reden waarom je een proto maakt.
Zo is HDPE toch wal lastiger mooi strak af te werken in vergelijking met POM. Maar als je mooi scherp verspaand, en met een vlijmscherp mesje braampjes weghaalt kan het behoorlijk netjes worden.
En als je teveel van één zijde weghaalt, gaan de meeste kunststof platen behoorlijk trekken (
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
-
willy wonka
Zal +/- 8cm bij 18cm zijn (15mm dik)hugo stoutjesdijk schreef:En hoe groot moet dat onderdeeltje dan worden ?
En als je teveel van één zijde weghaalt, gaan de meeste kunststof platen behoorlijk trekken (Dabit), proberen gelijkmatig van verschillende zijde te verspanen. Niet in 1x naar de maat, maar stap voor stap naar de vorm toe werken.
Denk dat ik gewoon een stuk ga kopen en kijken of het is wat ik wil.