Het Grote You Tube Topic
Moderator: Moderators
Re: Het Grote You Tube Topic
Met open mond naar gekeken, geweldig. Zo kun je ook mooi platines en onderdelen voor horloges en klokken maken
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Ja.. maar een CNC Freesbank is veel goedkoper, en zuiver genoeg.. voor massaproductie van mechanische klokken kun je de platines zeker wel maken met een dergelijke machine. maar mechanische klokken worden niet echt meer in grote oplagen gemaakt.. voor platines van horloges, moet je toch gaan frezen.. en dan pak je de contouren gewoon mee.. ik voorzie hiermee geen revolutie, eerder een aanvulling.Leeuwinga schreef: 10 mar 2021 15:56 Met open mond naar gekeken, geweldig. Zo kun je ook mooi platines en onderdelen voor horloges en klokken maken
- DaBit
- Donateur
- Been thanked: 3 times
Eigenlijk best wel slim bekeken om het laatste stukje van de fiber te vervangen door een waterstraaltje. Ziet er gaaf uit!
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Met watersnijden en lasersnijden heb ik beide ervaring naar de combinatie ervan heb ik nog niet eerder gezien. Is er iemand hier die kan uitleggen hoe deze techniek werkt?
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Hier wordt niet gesneden met water.. enkel met Laser.. 't water is er denk ik puur voor koeling en spoelingbartL schreef: 10 mar 2021 22:12 Met watersnijden en lasersnijden heb ik beide ervaring naar de combinatie ervan heb ik nog niet eerder gezien. Is er iemand hier die kan uitleggen hoe deze techniek werkt?
-
Kjelt
- Donateur
- Been thanked: 1 time
Misschien ook voor de focus, brekingsindex van water is beter dan van lucht.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Mogelijk.. in feite gedraagt het water zich als een "Vloeibare Fiber"Kjelt schreef: 10 mar 2021 22:35 Misschien ook voor de focus, brekingsindex van water is beter dan van lucht.
- DaBit
- Donateur
Precies dat. Het maken van zo'n dun en lang laminair waterstraaltje is nog niet erg simpel lijkt me, maar verder is het 'laat die fiber-laser maar blazen'.Arie Kabaalstra schreef: 10 mar 2021 22:42 Mogelijk.. in feite gedraagt het water zich als een "Vloeibare Fiber"
Het spul is ook echt in no-time door dat 18mm dikke aluminium heen
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Toch begrijp ik het nog niet. Kan het niet zijn dat die de fiber met die waterstraal tot op het materiaal laat komen, en die lengte steeds aanpast zodat de fiber vlak boven het materiaal zit.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
- hainjedaf
- Donateur
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 1 time
Ik denk dat je gelijk hebt Hugo.
Je ziet na het eerste snijwerk, de fiber hangen.
Lijkt me vrijwel onmogelijk om die waterstraal laminair te houden zolang je nog niet door het aluminium heen bent.
En je ziet dat ie pas na een aantal gangen door het alu heen is.
Je ziet na het eerste snijwerk, de fiber hangen.
Lijkt me vrijwel onmogelijk om die waterstraal laminair te houden zolang je nog niet door het aluminium heen bent.
En je ziet dat ie pas na een aantal gangen door het alu heen is.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Hier een link met uitleg van de werking:
https://www.synova.ch/technology/laser-microjet.html
https://www.synova.ch/technology/laser-microjet.html
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
- DaBit
- Donateur
Een waterstraaltje is best een goede lichtpijp hoor...hugo stoutjesdijk schreef: 11 mar 2021 12:11 Toch begrijp ik het nog niet. Kan het niet zijn dat die de fiber met die waterstraal tot op het materiaal laat komen, en die lengte steeds aanpast zodat de fiber vlak boven het materiaal zit.
https://www.youtube.com/watch?v=XrWB0KL ... nstrations
Daarvoor hoef je niet de fiber omlaag te laten zakken