remon_v schreef: 24 mei 2022 10:04
Dit heeft eigenlijk het meest geholpen, hoe zou je dat kunnen verklaren?
1x moet je die zeker doen, met de motoren warm. Daarna zou het niet zoveel meer uit mogen maken, tenzij de drive de eerste keer de tuneprocedure niet af heeft kunnen maken om wat voor reden dan ook.
DaBit schreef: 23 mei 2022 21:26
In het filmpje zie je een soort boomerang, dat was het werkstuk. Optimize path heb ik nog niet aangezet in Fusion, dan heb je minder G-code toch? Zou dat helpen, omdat de controller dan minder te verwerken krijgt?
Ik kan rustig 1000 regels G-code per seconde wegstampen, en dat is op een Pentium G3258. Verwerkingssnelheid is het probleem dus niet.
Maar die 'optimize path' verwijdert onnodige lijnstukken en vervangt series lijnstukken door circelbogen. De onnodige complexiteit word ermee verwijderd.
En als ik dan naar de naam van zijn filmpje kijk... dan zie ik staan 'LinuxCNC stutter'.... gelukkig ben ik dus niet de enige
Als het bij jou ook een G64 vs G61 geintje is dan ben je in mijn korte CNC-carriere zeker nummer 20 die daar tegenaan loopt. En dan zijn er nog een stuk of 5 waarbij ik die G64 ongevraagd aangezet heb om klachten voor te zijn.
Als je de machine opdraagt om exact het pad te volgen (G61) dan heeft elke abrupte richtingsverandering, hoe klein dan ook, afremmen en optrekken tot gevolg. Dat lijkt dan op stotteren, maar de machine doet gewoon wat jij hem opdraagt.
Op welke waarde zal ik mijn acceleratie zetten?
Zo hoog als je comfortabel kunt. Op een gegeven moment ga je stappen overslaan, begint je machine door de ruimte te wandelen, of beginnen je riemen te resoneren. Maar 500-1250mm^2/s moet je toch wel kunnen halen.
Zal ik ook naar kijken... wat is hier trouwens de reden van (puur ter info om er van te leren)?
Intern stuurt LinuxCNC die stappenmotoren aan als snelheidsgeregelde motoren en gebruikt het een servolus voor de positie. Die lus heeft iets extra lucht nodig om bij te kunnen komen als-ie ooit achter loopt.
Vergelijk het met fietsen. Als je voorganger 25km/u fietst en jij kunt absoluut niet harder dan dat, dan hoef je maar een keer je neus te snuiten of net iets langzamer op te trekken als de voorganger en je kunt nooit meer bijkomen. Als jij 30km/u kan fietsen dan zet je even een tandje bij en zit je er zo weer achter.
Ik heb op advies van iemand van LinuxCNC forum de 'reset time' naar 8000 gezet (ook de baseperiod naar 100.000), vanwege de octocouplers in de goedkope BOB. En de Dir hold en setup naar 20000.
Baseperiod moet je echt even met de latency-test bepalen; zie de documentatie. Ik vind 100000 wel traag eigenlijk; da's maximaal 10kHz stapfrequentie. Met 1600 stappen/omw is dat 6.25rps = 375rpm, oftewel 1875mm/min bij 5mm spoed.
Die reset time onnodig hoog heeft ook nadelen, maar laat 'm maar lekker op 8000 staan zolang niet alles als een zonnetje loopt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'