Vorig jaar heb ik een oude maar bijna ongebruikte Geja type A draaibank op de kop getikt. Ik heb nu eindelijk tijd om deze eens goed schoon te maken en te ontdekken wat voor moois je hier allemaal mee kunt doen. Omdat alles onder een dikke laag ingedroogde olie en zaagsel
Ik probeer de hoofdas uit te bouwen, temeer omdat ik de v-snaar wil vervangen. Die is mij wat te lang en ook al aardig uitgedroogd. Ik krijg de hoofdas echter niet los.
Zoals op de onderstaande foto's te zien, is het voorste lager een bronzen glijlager. Het gietstuk van de vaste kop is aan een kant ingezaagd. Met de inbusbout door deze inkeping kan het glijlager strakker worden aangeklemd. Van het achterste lager kan ik niet vaststellen wat dit is. De groene ring rond de hoofdas lijkt van een soort kunststof. Er zit in het achterlager ook geen oliekanaal. Het achterste tandwiel van het dubbelwerk zit vast op de as (ik vermoed met een spie), de andere vormt een geheel met de poelies, die met een borgschroef op de as kunnen worden vastgezet.
Ik heb tot nu toe geprobeerd om de as vanaf de achterzijde voorzichtig los te tikken (flink blok hout ertussen en zachtjes kloppen), maar er is geen beweging in te krijgen. Ik durf eigenlijk niet zo goed harder te slaan, ik wil geen barsten in het gietstuk van de vaste kop, vooral niet als blijkt dat ik iets over het hoofd zie of het helemaal anders moet doen.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Wat kan ik nog meer proberen?