Heb een setje schroefmaten van mitu 114 serie
25-45 mm 45-65 mm 65-85 mm
In d beschrijving staat voor het meten van 5 lip frezen 3 lip boren. maar dat werkt toch ook prima op rond lijkt mij.
Meet veel vlotter dan een gewone schroefmaat, maar begrijp dan niet helemaal waarom ze het speciaal over 3 en 5 lip boren en frezen hebben
https://www.klium.nl/mitutoyo-114-122-b ... wjEALw_wcB
Mitutoyo V groef meters
Moderator: Moderators
- spinningwheels
- Contacteer:
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 1 time
- Contacteer:
Re: Mitutoyo V groef meters
Omdat je er geen 2 lippige frees mee kunt meten.
Voor 3 lippen heb je wel een andere schroefmaat nodig dan voor 5 lippen. Heeft met de hoek van het V blok te maken. En ja, gewoon rond zal ook wel lukken, of dat makkelijker is weet ik niet, wel veel duurder volgens mij.
Voor 3 lippen heb je wel een andere schroefmaat nodig dan voor 5 lippen. Heeft met de hoek van het V blok te maken. En ja, gewoon rond zal ook wel lukken, of dat makkelijker is weet ik niet, wel veel duurder volgens mij.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Rond kan je met een normale micrometer. Oneven-lippige boren of frezen niet. Vandaar producten als deze, met deze specifieke aantekening.
Met een 2-punts kan je niet meten of een as driepunts onrond is, met een 3-punts meting kan dat wel. m.v.g. nico
-
xander janssen
Inderdaad. Hier nog een leuk voorbeeld:nico schreef: 05 apr 2024 13:13 Met een 2-punts kan je niet meten of een as driepunts onrond is, met een 3-punts meting kan dat wel. m.v.g. nico
viewtopic.php?p=249681&sid=43a23ff2398d ... 301d7c506a
- spinningwheels
- Contacteer:
Het blijkt met rond wel gewoon te kloppen, begrijp dan niet goed waarom het bij een 3 lip niet zou werken en bij een 5 lip dan wel weer.
Maar vind het makkelijker meten dan een standaard schroefmaat, met een standaard is het toch altijd wat schuiven en voelen, dit is gewoon in de V groef leggen en dichtdraaien.
Nadeel is wel dat je af moet lezen als het ding op werkstuk staat.
Hugo had het over veeel duurder.
Dingen zaten bij een partij mitutoyo meetspullen, van ruim 50 stuks.
Wat eenvoudige schroefmaten en meetklokjes weggegeven aan een kennis die net begint met de hobby.
Was per stuk een handje kralen.
Maar vind het makkelijker meten dan een standaard schroefmaat, met een standaard is het toch altijd wat schuiven en voelen, dit is gewoon in de V groef leggen en dichtdraaien.
Nadeel is wel dat je af moet lezen als het ding op werkstuk staat.
Hugo had het over veeel duurder.
Dingen zaten bij een partij mitutoyo meetspullen, van ruim 50 stuks.
Wat eenvoudige schroefmaten en meetklokjes weggegeven aan een kennis die net begint met de hobby.
Was per stuk een handje kralen.
In theorie kan ik praktisch alles