Het Grote You Tube Topic

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Re: Het Grote You Tube Topic

Bericht door Huub Buis »

Zo'n snel wissel tool houder zou ik ook wel willen hebben (uiteraard maken).
Ziet er gelikt uit in ieder geval.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

hfjbuis schreef: 12 apr 2024 17:06 Zo'n snel wissel tool houder zou ik ook wel willen hebben (uiteraard maken).
Ziet er gelikt uit in ieder geval.
zo'n ER16 Adapter voor Mafell?.. aan een ER16 een 8 mm schachtje draaien.. meer dan een Draaibankje heb je daar niet voor nodig.. 'k weet alleen niet of die ER16 opnames met een schacht eraan massief zijn.. maar.. zolang de diameter maar niet meer dan 6 mm bedraagt.. kukelt dat er ook niet tegenan..
Zo'n Mafell Spindel is wel wat duurder.. maar het overwegen waard..
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 5 times

Bericht door Huub Buis »

Arie Kabaalstra schreef: 12 apr 2024 23:31 Zo'n Mafell Spindel is wel wat duurder.. maar het overwegen waard..
Ik kan niets met een Maffle (type) router omdat het te veel toeren en te veel geluid maakt. Ik moet straks rekening houden met buren. :cry: Vandaar 3000 RPM max, net als op de kleine freesmachine.

Mijn ER16 schachten zijn 12 mm massief. Toch is het niet echt stijf omdat het laatste mm naar de ER kop hol is. Een grotere schacht diameter zou ik wel prettig vinden maar dan passen er geen standaard Hoek Contact lagers op. Ook het gewicht speelt een rol, de Z-as kan nu nog net ongeremd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Markus
Donateur
Has thanked: 2 times
Contacteer:

Bericht door Markus »

Hele goede info over hoe je met inserts moet werken met een 3D printer

Greezt,

Markus
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Dus die "Draadbusjes" presteren over het algemeen het best, als je blinde gaten hebt, of er vanaf de achterkant niet bij kan..
Nou zit ik te denken.. als je nou een Draadbusje met een Flensje aan de voorkant maakt?.. dan draagt de verbinding op de Flens.. en draag je niet de trekkracht van de bout over op je materiaal, en wordt het alleen belast op de daadwerkelijke krachten die de onderdelen zelf te verwerken krijgen..
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
keesfrees

Bericht door keesfrees »

"hetklokhuis"over aluminium
https://hetklokhuis.nl/tv-uitzending/5422/aluminium
( 'handig" door elkaar gemonteerd )
18.04.2024

Drinkblikjes, frames van zonnepanelen, fietsen, auto's, boten, vliegtuigen, lantaarnpalen en natuurlijk folie: allemaal worden ze gemaakt van aluminium. Maar hoe komen we aan al dat metaal? Nizar gaat naar de aluminiumfabriek om uit te zoeken hoe producten van aluminium worden gemaakt, en hoe we aluminium afval omsmelten voor nieuwe producten!
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: 16 apr 2024 12:49 Nou zit ik te denken.. als je nou een Draadbusje met een Flensje aan de voorkant maakt?.. dan draagt de verbinding op de Flens.. en draag je niet de trekkracht van de bout over op je materiaal, en wordt het alleen belast op de daadwerkelijke krachten die de onderdelen zelf te verwerken krijgen..
Ik gebruik wel eens ooit van die insmelt-schroefdraadbusjes met een flensje. Dan moet je er inderdaad vanaf de achterkant bij kunnen, maar het werkt prima.

Ik vind die insmelt-dingen trouwens verreweg het makkelijkste werken. Ik heb een conische soldeerpunt gebombardeerd tot plastic-bewerk-punt (degene die plastic smelt met mijn gewone soldeerpunten verlaat het hok subiet met een diepe voetafdruk op z'n achterste). Bout op ca. 230 graden, insmeltdingen iets in de gaten duwen zodat ze blijven zitten, en tsjap, tsjap, tsjap erin duwen met de pook. Snel en simpel. Met die lage temperatuur van de bout duw je ze ook niet scheef.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Arie Kabaalstra
Contacteer:

DaBit schreef: 19 apr 2024 13:44 Ik vind die insmelt-dingen trouwens verreweg het makkelijkste werken.
, stel dat die nou eens een flinke flens aan de voorkant zouden hebben? dan ben je net zover.. dan draagt de verbinding op de bus, en niet op het onderdeel.. en.. als je een cnc draaibankje hebt.. dan "poep" je die dingen zo uit.. stukkie messing bestellen, dat kun je met een "Floating taphouder wel toepassen, desnoods draai je ze er even met de hand in.. gewoon een Huls met het tapje erin, glijdend over een pen, dan is't zo piept..
kun je mooi doen terwijl de plasticpoeper aan 't werk is.
of.. je zet de standaardbusjes er wat dieper in, en legt er een ringetje op..
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Als ik die flensdingen gebruik wil ik meestal juist het plastic sandwichen tussen het ding waar de schroef uit komt en de flens. Maar omdraaien kan ook natuurlijk.

Zelf draaien heb ik ook meer dan eens gedaan bij gevalletje misgrijpen of bij gevalletje 'ik wil dat-ie door het hele plastic deel gaat zodat de kracht niet op het plastic komt maar het plastic wel gesandwiched zit'. Stukje messing, gat boren, tappen, paar keer steken met de steekbeitel om de diameter te reduceren tot wat je aan bus+flens wil, afsteken, opschuiven, herhalen. Met die steekbeitel word 't ook niet glad als je het lomp genoeg doet, en dan blijft het beter zitten in het plastic. En als je begint met 10mm dikke staf kun je best wel wat van die busjes maken voor je de staaf op moet schuiven.

Nu heb je echter vaak al gauw 4-16 van die inserts per ding nodig en dan is zelf draaien nog best een werkje. En een saai werkje; als het nodig is wil ik met het eigenlijke werk verder en heb ik geen zin in dit soort bij-klusjes, dus ben ik het na 3 stuks wel beu.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
serum
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door serum »

En voor het geld waarvoor ze ingevlogen kunnen worden met 5 daagse verzending zakt de motivatie om ze te draaien wel tot in je winterwarme geitenwollensokken.
vox67

Bericht door vox67 »

Ik gebruik ze zo vaak dat ik net afgelopen week een insert smelt tool gemaakt heb.
Altijd mooi recht naar beneden en geen risico dat ze er met het uittrekken van de standaard soldeerbout punt mee uit gaan.

Afbeelding

De inserts met flens vind ik helemaal mooi er uit zien.
In de toekomst hoop ik dat de blinde inserts wat goedkoper worden, die zijn helemaal mooi.
Onderstaand is M3.

Afbeelding
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Inclusief wat tenenkrommend cnc maar verder heel erg schuurtje:

350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Maar wel afschermbalgen op z’n cnc. Ik vind hem leuk, lekker rustig en duidelijke manier van uitleggen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie