Hoe zet je de z-as "echt" op nul?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Sven
Contacteer:

Hoe zet je de z-as "echt" op nul?

Bericht door Sven »

Ik gebruik een paar vacuümbladen naast elkaar. Die zijn gemaakt van hpl en daar zit nog iets hoogte variatie in.
Die wil ik gaan vlakken maar dan wil ik wel dat ze allemaal even hoog zijn en ook degenen die ik in een later stadium alsnog ga maken.

Maar hoe meet je dan die hoogte?
Ik neem aan dat je dat met een eindmaat doet in een of andere vorm maar hoe?

Als ik eenmaal aan het werk ben dan is ongeveer een papierdikte boven oppervlak goed genoeg maar voor het vlakken van de vacuümdingen heb je dan meteen een marge.

Het enige waar ik nu aan denk is een eindmaat tussen bed en freesje doen en die dan met een unster er onder vandaan proberen te trekken, altijd tot zeg 20 gram. Bewegen is te los, niet bewegen is goed. Zoiets?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Insp
Contacteer:

Re: Hoe zet je de z-as "echt" op nul?

Bericht door Insp »

Veiliger is andersom, zet de spindel 19.9 mm boven bed en ga net zolang met 0.01 omhoog tot de eindmaat eronder door kan.
Quepee
Has thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Quepee »

https://www.hbm-machines.com/nl/p/dasqu ... oogtemeter

Is dit niet iets ? Afstellen op een waarde zeg 50 nullen op je werk zetten naar 0 draaien met je z as en ze zit 50mm boven je werk
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

Insp schreef: 20 apr 2024 09:23 Veiliger is andersom, zet de spindel 19.9 mm boven bed en ga net zolang met 0.01 omhoog tot de eindmaat eronder door kan.
Das de manier.
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Jeetje, mooie manier, dank mannen!
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

zoals ik al menigmaal opgemerkt heb: "je Z-as zuiver positioneren teneinde een Z-Coordinaat vast te kunnen leggen, doe je met een eindmaat, een paspennetje of een Toolbitje waarvan de exacte maat bekend is (Doorgaans zijn die dingen tamelijk zuiver aan de maat )
Frees met het "referentievlak" iets te laag boven het te bepalen oppervlak positioneren, en inderdaad met de kleinste incrementele stapjes die van toepassing zijn omhoog joggen, tot het "Kaliber" er onderdoor kan schuiven of rollen.
Ik gebruik zelf altijd hetzelfde toolbitje van 10.00 mm, op het bed, op het werkstuk, of bovenop een gefreesd vlakje van mijn 4de as, waarvan ik weet dat ie 40 mm boven de centerlijn ligt,dus met het toolbitje erop, Z50..
Quepee schreef: 20 apr 2024 09:45 https://www.hbm-machines.com/nl/p/dasqu ... oogtemeter

Is dit niet iets ? Afstellen op een waarde zeg 50 nullen op je werk zetten naar 0 draaien met je z as en ze zit 50mm boven je werk
Da's ook wel iets ja.. als ie bij 50 mm precies op 0 staat, weet je dat je 50 mm boven je werkoppervlak staat.. in de productie van een voormalig werkgever "plakten" ze zo'm dergelijk apparaatje op de klauwplaat van de draaibank om in een mum van tijd de gereedschapslengtes in te meten..
je kunt zoiets ook wel zelf knutselen, ze bestaan ook met een meetklokje eraan.. zeg dat je een zwenktaster aan een blok maakt, plunjer erin met een veertje, en dan zo vormgeven dat de slag van de Zwenktaster niet overschreden wordt, meer moet dat niet zijn.. je kunt ook met een Inductieve schakelaar werken, eigenlijk net als een "ZeroSetter"en dan kun je het met G38.2 af..
DaBit
Donateur
Been thanked: 2 times

Bericht door DaBit »

Ik rol er dan liever iets onderdoor. Freesje, hard pennetje, wat er maar handig is op dat moment. 1 hand 2 vingers heen en terug rollen, 1 hand op het draaiwieltje. De kans dat je met wat ronds iets scheef houd is vrij minimaal, maar je ondergrond moet wel goed schoon zijn.
De exacte diameter van dat pennetje kan ik vervolgens zo met de schroefmaat meten, als ik daar al in geinteresseerd ben.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Arie Kabaalstra
Contacteer:

DaBit schreef: 20 apr 2024 12:54 Ik rol er dan liever iets onderdoor. Freesje, hard pennetje, wat er maar handig is op dat moment. 1 hand 2 vingers heen en terug rollen, 1 hand op het draaiwieltje. De kans dat je met wat ronds iets scheef houd is vrij minimaal, maar je ondergrond moet wel goed schoon zijn.
De exacte diameter van dat pennetje kan ik vervolgens zo met de schroefmaat meten, als ik daar al in geinteresseerd ben.
Ja.. schoon moet het altijd zijn.. vuil is afwijking.., een schacht van een botte frees is ook prima bruikbaar.. als je het helemaal netjes wilt doen, slijp er een groefje in, smeer daar een likje verf in, zodat je em herkent als "Kaliberpennetje" en print er een mooi kistje voor :lol:

Ik gebruik eigenlijk zowel pennetjes als Blokjes (eindmaten of Toolbit), de "Bridgeport-van-de-zaak" werdt gekalibreerd met een eindmaat 50, de Mitsubishi DWC 200 H draadvonkmachine doorgaans met een eindmaat 100, soms moest je de hoogte van de kop heel exact instellen, als je Conisch wilde vonken, immers, dan moet de machine heel goed weten waar de kop uithangt, om de hoek goed te kunnen berekenen..
serum
Been thanked: 1 time

Bericht door serum »

Heb je geen z-offset nulsteller? Die is ook altijd goed is mijn ervaring. Als je hem dan eerst je reeds gevlakte bed monteert, nul je daarmee de Z, dan het nieuwe bed erop en die op 0 vlakken. Dan heb je ze op gelijke hoogte.

Dat met dat freesje werkt op zich ook, maar ik vind dat enigszins gepruts, als je een z-0 potje op je machine hebt werk je niet meer met een freesje is mijn ervaring. Ik roep die routine op met 1 knop, druk ik die knop in komt er een dialoog met 'Z-offset wordt ingesteld' en dan druk ik nog een keer op die knop en dan begint hij met die Z0 routine. Makkelijker kan niet.

Ik gebruik die ook voor mijn tools in te meten op beide machines en voor de 0 offset op de kleine machine. Je kan ze gewoon parallel gebruiken en ze hebben een error out in geval van overtravel. (kan weer aangesloten worden op de pause of error input van je machine, gebruik je er 2 zet je die in serie), is een NC en in geval van te ver doorschieten onderbreekt hij simpelweg dat contactje.

Kunst is wel dat je weet waar je mee bezig bent. Zorg dat je bed en de onderkant van je plaat brandschoon zijn.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

serum schreef: 20 apr 2024 14:41 Heb je geen z-offset nulsteller?
Waarschijnlijk niet...
serum schreef: 20 apr 2024 14:41 Dat met dat freesje werkt op zich ook, maar ik vind dat enigszins gepruts, als je een z-0 potje op je machine hebt werk je niet meer met een freesje is mijn ervaring.
ALS je een "Z0 Potje" hebt ja.. Ik HAD er een, die heb ik eens gedoneerd aan Bert Eding, omdat hij er ook eens mee wilde testen, ik moet nog eens een nieuwe bouwen, maar voor het kalibreren van zo'n ding.. moet je toch eerst even "Prutsen" zoals jij dat noemt.

Op de "Bridgeport-van-de-zaak" hadden we wel een toolsetter.. maar als de meetstift eens brak, of als de werkplaatstemperatuur significant veranderde, moest je toch de boel weer kalibreren.. "Eindmaat 50 Toe ze reskjoe!" Met de spindelneus de tafel "0" zetten, dan een "Kalibreerstift" erin, en de lengte daarvan bepalen op het bed.. (wederom middels een eindmaat), en dan de taster kalibreren.. anders weet je nog niets..

Zodra ik de tijd eens vind om weer een toolsetter te maken,dan gaat dat zeker wel gebeuren, en een TouchProbe gaat dan in 1 moeite mee, omdat ik die volgens het zelfde ontwerp bouw, ja, mijn Toolsetter krijgt ook die 3 pennen, 6 Kogels bouwwijze, zodat ik daar ook Toolradii mee kan meten..

Ergo, als je niet beschikt over een "Setter" dan moet je wat anders verzinnen, en vroeger.. voordat die dingen op de markt verschenen, deed men niet anders.. sterker nog.. bij draaibanken vinden "Toolsetters" pas de laatste jaren meer en meer toepassing. Tot die tijd was het instellen van je Z0 gewoon een kwestie van ofwel voorzichtig het kopvlak van je werk aanlopen, of met een toolbitje op op 10 mm afstellen.. (zoals ik het nog steeds doe op mijn EMCO's )
serum
Been thanked: 1 time

Bericht door serum »

1x prutsen of iedere dag weer. Daar hoef ik niet over na te denken. Als je aan temperatuur gaat denken moet je de spindel ook warmdraaien op het toerental waarmee je frezen. (Leert ervaring met een 50k spindel). Op 15000 toeren meet het echt anders dan wanneer de temperatuur op 50krpm is).

Maar ik denk niet dat Sven op zoek is naar de laatste 0,005mm.

Ik zie het dagboek wel tegemoet over de nieuwe toolsetter als het zover is.

Dat potje werkt gewoon met een schakelaar. De meethoek is uiteraard ook belangrijk. Voor mij is het nauwkeurig genoeg en ik vermoed voor Sven ook wel. Ik stel mijn z0 niet vaak af. Op de grote machine toevallig een maandje geleden nog na een z delta f-up, maar de laatste keer op die machine was 2017.
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Ik ben het met je eens dat 't wel even wat meer tijd kost, en ALS je eenmaal een setter hebt, dan is het geeneens een gek idee om em ééns in de zoveel tijd eens te controleren..
'k heb wat klussen op de rol staan momenteel, dus zodra ik weer een beetje kan lopen en op mijn pootjes kan staan, zal de "120" even tot zijn nek volstaan met dat werk, en ik moet de tekeningen voor de Toolsetter en Touchprobe nog afmaken.
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Ik heb een toolsetter maar daarmee weet ik toch niet hoe hoog die meet?
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Sven schreef: 20 apr 2024 17:08 Ik heb een toolsetter maar daarmee weet ik toch niet hoe hoog die meet?
Eh?... als je dat niet weet.. hoe weet je dan hoelang je tools zijn?

Vertel eens, Welke besturing gebruik je, en welke Macro voor je toolsetter?
Plaats reactie