4e as voor de "wapen" industrie

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Jacala
Contacteer:

4e as voor de "wapen" industrie

Bericht door Jacala »

Hoi!

Vanuit een klant de vraag of ik de houtenkolf van een geweer kan frezen, rond de 200 stuks. We hebben een kleine cnc staan met 4e as en daarop is een proto in de schaal 1:4 prima gelukt.

Nu ben ik op zoek naar een degelijke 4e as die ik op mijn cnc kan monteren. Diameter van de chuck rond de 130/150mm. Maximale lengte van het werkstuk: 1100mm.

De Chinezen gebruiken vaak een wormwiel reductor, nu kan ik daarvan niet direct de juiste diameter vinden op ali. Het liefst wil er er zelf zo min mogelijk tijd aan besteden.

Inkopen, voorzien van uitlijnpennen, die pennen ook in het machinebed frezen en met de heftruck er op zetten wanneer nodig.

Wat staal aan elkaar lassen is geen probleem maar alles zelf doen moet je niet willen, het wiel is al uitgevonden. Maar ik kan het juiste wiel even niet vinden ;)

Wees niet bang, het is voor onschuldige luchtbuksen en niet voor de Russen
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Kjelt
Donateur

Re: 4e as voor de "wapen" industrie

Bericht door Kjelt »

Kun je voorlopig zoiets niet in twee bewerkingen frezen, dus zeg maar dat je hem halverwege omdraait? Je zult waarschijnlijk na het frezen toch de kolf langs de schuurbandmachine moeten halen ?
Jacala
Contacteer:

Bericht door Jacala »

Hoi! Daar is zeker over nagedacht maar hij moet aan 4 kanten bewerkt worden. En dat is vragen om heel veel werk en opspannen.

Het idee waar ik nu mee speel: lompe degelijke houtdraaibank kopen die de juiste hoogte heeft. Dan heb je het gewicht, de inklemming etc voor elkaar. Die dingen worden al 100 jaar ongeveer hetzelfde gemaakt.

Motor er vanaf en wormwiel reductor met kleine servomotor er op.

Alleen even zorgen dat het draaipunt ongeveer op de juiste hoogte uitkomt. Dat hij mooi onder de brug past en er voldoende hoogte over blijft.

Mijn z as is 320mm dus er is wel wat ruimte.

Wat denken jullie?

Insteek van deze methode: eerst maar eens kijken of er na deze klus werk bij komt, of we werk kunnen maken (eigen producten) en of er stabiel omzet uit komt. Ja? Dan investeren we wel in een echte machine voor dit werk.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Sven
Contacteer:

Bericht door Sven »

Draaibankje nemen lijkt me prima. Bij draaien is belasting veel hoger dan jij nodig hebt.

Ik heb n vergelijkbare setup met 12 nm stepper, 1 op 1 belt drive. Daar zit iets electromachnetische rek in, maar voor dit werk denk ik ook geen punt.
Laatst gewijzigd door Sven op 19 mei 2024 15:25, 1 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Jacala schreef: 19 mei 2024 10:23 Het idee waar ik nu mee speel: lompe degelijke houtdraaibank kopen die de juiste hoogte heeft. Dan heb je het gewicht, de inklemming etc voor elkaar. Die dingen worden al 100 jaar ongeveer hetzelfde gemaakt.

Motor er vanaf en wormwiel reductor met kleine servomotor er op.
Precies dat.. als je een "Draaibankje" voorziet van een aantal bevestigingspunten zodat je em zo op de machine kan plaatsen, dan ben je al voor 90 % klaar..
wormwielreductor?.. DamenCNC heeft ze, al dan niet met gereduceerde backlash, ik heb een "Standaard" en die voldoet (voor het kleine werk wat ik doe) al prima.. voor groter werk zul je met gereduceerde backlash betere resultaten krijgen..
Jacala schreef: 19 mei 2024 10:23 Insteek van deze methode: eerst maar eens kijken of er na deze klus werk bij komt, of we werk kunnen maken (eigen producten) en of er stabiel omzet uit komt. Ja? Dan investeren we wel in een echte machine voor dit werk.
Precies..eerst kijken OF het kan.. daarna optimaliseren..
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Puur vanuit bedrijfsoptiek:

- hoeveel uren (gemiste €) schat je kost dit zelfbouw project ?
- hoeveel tijd om je machine dadelijk steeds om en terug te bouwen ?

Vergelijk dat eens met wat een nieuwe of 2e hands draaifreesbank met die specificaties kost?
Jacala
Contacteer:

Bericht door Jacala »

Kjelt schreef: 19 mei 2024 10:48 Puur vanuit bedrijfsoptiek:

Vergelijk dat eens met wat een nieuwe of 2e hands draaifreesbank met die specificaties kost?
Goede vragen kjelt,

Investering in euro's voor nieuwe houtdraaibank, wormwiel en servomotor € 2k ofzo. Arbeid reken ik bewust niet mee. Deze projecten houden het werk leuk en uitdagend. Geld verdienen doe ik met productie draaien. Dit is mijn beloning en pleziertje.

Het voordeel: de cnc werkt, de atc met 27 posities werkt, de basis klopt en het is enkel een toevoeging die ook, ik denk in een kwartiertje, er op en er af te halen is.

Bij een compleet nieuwe machine komt er ook afzuiging, locatie, besturing etc bij kijken.

Een compleet nieuwe machine kost rond de 15 a 25k maar die moet je nog importeren en in bedrijf stellen. Ben je wellicht nog meer tijd aan kwijt in uren. En je moet 2 maanden wachten. Dit hobbyproject zou ik volgende week kunnen starten ( als ik tijd had ;)

Ik moet ergens even een rolmaat langs een draaibank houden om te kijken of het een beetje past. En naar de juiste software kijken.

Deze video is erg mooi vind ik: mooie techniek voor snel een eerste resultaat. Wel interessant hoe ze de frees positioneren

https://youtu.be/mw-tyyd5yoI?si=USlu2QZ9d7PpRbba
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Kjelt schreef: 19 mei 2024 10:48 Puur vanuit bedrijfsoptiek:

Wat Jacala al aangaf.. "Draaibankje kopen op Marktplaats, en er een reductor aan knupp'n" kosten dezes?.. Draaibankje voor laten we zeggen Max 10 kisten bier.. Servootje of steppertje met driver (heeft ie mogelijk nog ergens liggen). kosten aam uren?.. als de machines draaien.. kun je andere dingen doen..

het "Steeds" ombouwen..dat is ook de "rotmoeite"..
'k heb in het verleden eens een nieuwe opspanmal moeten maken voor een bepaald product..die heb ik aan de onderkant voorzien van een "Spie" die zo in de tafel viel.. dus de Y-positie lag al vast, 'k had aan de bovenkant een klein rond kamertje ingefreesd, en bij het instellen (Nee.. een Heidenhain werkt niet met G54, G55 en verder), was het niet meer dan taster in het gaatje, Z-as, Tasten, referentiepunt 0, XY centreren, middelpunt X0Y0, de verrekening van de Coordinaten zaten in het programma.. dat was dus allemaal niet heel spannend..
en zodra je niet eens meer hoeft te meten, maar alleen maar een Nulpunt moet kiezen.. dan ben je helemaal snel klaar..

Dan is het niet meer dan die "Ouwe draaibank" op de machine zetten, en dan middels Paspennen of-Bouten de XY positie fixeren, juiste programma laden (daar zit het nulpunt ook in), stuk hout erin.. Start heien.. Koffie!
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Jacala schreef: 19 mei 2024 11:27 En naar de juiste software kijken.
als in "het 3D model" om zetten in X-Z banen, met A As rotatie?, of XY banen op een Vaste Z met A as rotatie.. of wil je het hele ding qua vorm in één klap "uitschillen"?

'k ben ooit eens bij een dergelijke machine geroepen, die gebruikte men om Kunstbenen mee uit te frezen .. en die machine werkte met een Continu rotatie, en een ZX verplaatsing.. maar dan krijg je wel een enorme reeks punten (dus grote Code) omdat je 3 assig Simultaan moet bewegen..

Aflezen in X-Z, per A as positie geeft veel minder code denk ik.. maar inderdaad.. even kijken welke software dat doet..
Ballegooijen
Donateur
Contacteer:

Bericht door Ballegooijen »

Kijk voor de software eens naar Deskproto. Dat is gemaakt voor dit soort toepassingen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest!
https://www.Baldas.nl
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Daar zat ik ook aan te denken ja.. 'k moet dat toch binnenkort weer eens installeren, kan ik meteen eens kijken wat daar ook al weer allemaal mee kan.. :lol:
P1-Engineering
Donateur

Bericht door P1-Engineering »

Zou dan toch een kant en klare 4de as bestellen:

https://www.sorotec.de/shop/CNC-Zubehoer/Drehachsen/

En dan op een frame van bijvoorbeeld alu profielen monteren samen met het tegencenter, onderzijde genoeg hoogte vrij houden zodat je het geheel zo met de lepels van de heftruck van de machine pakt.

Zelf heb ik mijn 4de as van een dergelijke harmonische aandrijving gemaakt, servo kan je direct achterop schroeven:

https://www.ebay.com/itm/185400660405

Hier voor moet je alleen weer een behuizing kunnen maken en een adapter plaat voor de 3-klauw. Wel perfect qua nauwkeurigheid en stijfheid.
XL500SZ

Bericht door XL500SZ »

P1-Engineering schreef: 19 mei 2024 17:02 .....

Zelf heb ik mijn 4de as van een dergelijke harmonische aandrijving gemaakt, servo kan je direct achterop schroeven:
...
Hier voor moet je alleen weer een behuizing kunnen maken en een adapter plaat voor de 3-klauw. Wel perfect qua nauwkeurigheid en stijfheid.
Dit heb ik recentelijk ook gedaan. Op zich valt het mee met hoeveel werk erin zit om zo een 4e as te maken.
Als je de hoogte hebt op je machine, en je hebt de mogelijheid om de as aan te sturen is dit denk ik niet zo'n hele gekke optie.

(Meeste werk zat er in dat de besturing geen 4e as ondersteunde, dus moeten ombouwen naar een andere besturing)

Software gebruik ik Fusion360, die kan in ieder geval 3+1 programmeren. Door je setup te roteren in een aantal stappen kun je behoorlijk complexe vormen frezen. (Eigenlijk vergelijkbaar mat voorkant - omdraaien - achterkant frezen, maar dan met willekeurig veel tussenstappen elke x graden)
DeskProto had ik ook even naar gekeken, maar was volgens mij nogal prijzig voor de multi as versie.

filmpje: (stotteren komt door camera in telefoon, machine loopt gewoon soepel ;-)
FreesKever

Bericht door FreesKever »

4e assen zijn er in vele maten en uitvoeringen te koop. Hier een paar voorbeelden van Tormach.

https://tormach.com/machine-upgrades/mi ... -1100.html

Voor zover ik het begrijp is Tormach een van de weinige bedrijven die in het markt zegment zit met "best redelijke kwaliteit" voor een redelijke prijs. Dus duidelijk beter dan Chinese prut, maar vriendeliijker geprijst dan al die grote merken. Tormach zit vooral in de metaal, en kwaliteit is al beter dan je voor houtbewerking nodig hebt.

Standaard wormwiel kasten of tandwiel overbrengingen zijn niet echt geschikt omdat er te veel speling op zit (misschien nog net acceptabel voor houtbewerking) Zo'n harmonische overbrenging is wel spelingvrij. Chinese 4e assen met zo'n ding beginnen bij ong. EUR400, maar dan zit er wel een heel klein tandwielkastje in.
Plaats reactie