4e as voor de "wapen" industrie

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

andrefc101
Donateur
Contacteer:

Re: 4e as voor de "wapen" industrie

Bericht door andrefc101 »

FreesKever schreef: 19 mei 2024 20:35 Dus duidelijk beter dan Chinese prut, maar vriendeliijker geprijst dan al die grote merken. Tormach zit vooral in de metaal, en kwaliteit is al beter dan je voor houtbewerking nodig hebt.
Jij hebt ook echt overal ervaring mee en verstand van hè…
En ook veel ervaring met Chinese prut 4de assen zeker?
FreesKever
Been thanked: 2 times

Bericht door FreesKever »

andrefc101 schreef: 19 mei 2024 21:53 Jij hebt ook echt overal ervaring mee en verstand van hè…
Tot heden heb ik nog geen kernfusie centrale gebouwd.
't is een beeje absurd dat Iter nog steeds niet klaar is, dus misschien wordt het tijd dat ik daar ook eens naar kijk.
Laatst gewijzigd door FreesKever op 20 mei 2024 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
andrefc101
Donateur
Contacteer:

FreesKever schreef: 20 mei 2024 05:27
andrefc101 schreef: 19 mei 2024 21:53 Jij hebt ook echt overal ervaring mee en verstand van hè…
Tot heden heb ik nog geen kernfusie centrale gebouwd.
't is een beeje absurd dat Iter nog steeds niet klaar is, dus misschien wordt het tijd tdat ik daar ook eens naar kijk.
Dacht ik wel… even voor de goede orde, ts laat zijn machines ook bij die Chinese prutsers bouwen.
Het is mogelijk om bij bestelling direct een a-as in te bouwen, dus erg jammer dat de vooruitziende blik hier niet aanwezig was….
serum
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door serum »

Overal verkopen ze troep. Als je als eis hebt dat je voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten en vertikt om je er marginaal in te verdiepen kan je inderdaad ook troep kopen in China.

En volgens mij worden die 4e assen van tormach ook nog eens in China gemaakt.

Mooi hè, hoe die klompen gemaakt worden.
Jacala
Been thanked: 1 time
Contacteer:

Bericht door Jacala »

Ik heb wat uurtjes doorgebracht op Alibaba en ben wel benieuwd naar jullie mening over deze 2 opties,

1 met een wormwiel en 1 met een "Harmonic drive".

https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 3192ZhxFpW

https://www.alibaba.com/product-detail/ ... 31923uul72

Beide met 4 klauw en Nema 34 stappenmotor. Het voordeel is hierbij dat het zeker onder de brug van mijn CNC past.

Ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten maar ik stort mij nooit volledig in een nieuw project zonder mij er in te verdiepen en eerst het leertraject te doorlopen. Die dedicated machine van 25K kan er komen zodra het werk binnen begint te komen.

Ik had inderdaad die 4e as er bij moeten kopen toen der tijd maarja, achteraf is mooi wonen en ik krijg nu de aanvraag dus nu wordt het relevant.

Offtopic:
En dat china prutsers zijn klopt natuurlijk niet. Alles in de wereld wordt zo'n beetje daar gemaakt. Ze weten ondertussen prima en vaak beter hoe ze dingen in series moeten produceren dan wij in Europa of Amerika. Ik werk met veel plezier met ze samen en het zijn vriendelijke mensen. Ze maken goede eenvoudige machines die bij ons jaar in jaar uit zonder storingen werken. Ik kan ze zelf onderhouden en ik heb een rustig bestaan zonder een leaseplan op elke machine.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

serum schreef: 20 mei 2024 09:21 Mooi hè, hoe die klompen gemaakt worden.
24697

Danku!.. :lol:

Maar.. inderdaad.. die worden ook gedraai-freest.. maar wel met een mal..

Jacala schreef: 20 mei 2024 11:35 ben wel benieuwd naar jullie mening over deze 2 opties,
Persoonlijk... zou ik gaan voor de Wormwiel versie.. want.. daarin heb je een Holle spindel.. dus kun je daarin nog een "Stop" zetten, of andere spanmiddelen zetten.

ik heb mijn 4de as met een wormwielkastje van DamenCNC gebouwd, en 't mooie daarvan is.. Ik kan er middels een as een klauwplaat opzetten, maar met een andere as, met een "Spanpot" kan ik ook de spantangen die ik op mijn EMCOotje 5 gebruik in de Freesbank knopen..
alles tot Ø14 kan ik zo door de as steken.. , 'k heb 't nog niet, maar ik kan ook zo een as maken waarmee ik de klauwplaten van de EMCO 5 kan gebruiken.. ik heb al een aangepast Kress asje, zodat ik tot Ø8 kan opspannen in dat ding..
Ergo: mijn advies.. ga voor iets met een doorgaande holle as.. daar kun je alles wat je maar verzint op monteren...
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Jacala schreef: 20 mei 2024 11:35 Ze maken goede eenvoudige machines die bij ons jaar in jaar uit zonder storingen werken. Ik kan ze zelf onderhouden en ik heb een rustig bestaan zonder een leaseplan op elke machine.
Dat dus…. mijne werk nu vijf jaar zonder 1 probleem. Heb toen ook betwijfelt over die 4e as, nu een beetje spijt van. Best gaaf en opent nieuwe perspectieven.
Ik zou voor die harmonische gaan, grotere chuck, dus meer bereik en zeker minder speling/backlash dan het wormwiel ding.
Dat doorsteken is nu niet zo belangrijk, gebeurt met hout zelden.
nico
Contacteer:

Bericht door nico »

Mijn voorkeur Harmonic drive, heeft alleen rol wrijving, en minder speling.
Ook bij temperatuur variaties.
M.V.G. nico
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Ik heb er eentje gehad met een harmonic drive er in, die had zelfs een holle as.
Wat belangrijk is bij zo'n harmonic drive is de vertraging en het max. koppel.
Ik vind het een beetje vreemd dat behalve in de aanhef er helemaal niet meer wordt gesproken over die harmonic drive.
Zeker bij wat grotere diameters zit je zo aan een redelijk koppel.
Eigenlijk is het ding te goedkoop voor een harmonic drive met een redelijk koppel.
FreesKever
Been thanked: 2 times

Bericht door FreesKever »

Zoals al vermeld, bij een "harmonic drive" is een van de eerste aspecten om naar te kijken het koppel dat hij kan hebben. Dit is vaak relatief laag bij die dingen. Bij een wormwiel is speling vaak het grootste probleem. Als je de speling af kunt stellen (ook i.v.m. slijtage) is dat weer een plus punt. Bij wormwiel kasten die zijn ontworpen voor aandrijvingen (i.p.v. verdeelapparaten) kan dit meestal niet.

Maar als bij alles. Je krijgt vaak waar je voor betaalt. Er zijn b.v. 4e-assen met een wormwiel, waar het wiel van nauwkeurig gelslepen gehard staal is, en de worm van hardmetaal, maar daar hangt wel een prijskaartje aan.

En ook. Ik heb nooit beweerd dat alle goedkope prut uit china komt, of dat er alleen maar goedkope prut uit china komt, of wat je er ook bij bedacht hebt. Maar ik blijf erbij dat wel veel van die goedkope prut uit china komt. Het is een veel voorkomende combinatie.
Laatst gewijzigd door FreesKever op 20 mei 2024 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
andrefc101
Donateur
Contacteer:

FreesKever schreef: 20 mei 2024 13:32 Maar ik blijf erbij dat wel veel van die goedkope prut uit china komt. Het is een veel voorkomende combinatie.
Ja hoor.
Bjornski1976

Bericht door Bjornski1976 »

Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
cncjohn
Contacteer:

Bericht door cncjohn »

Plaats reactie