Timing belt

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

benkr
Donateur

Re: Timing belt

Bericht door benkr »

Die spanbus spreekt me wel aan, maar een 8mm busje kost 22 Euro bruto, komen dan nog orderkosten, BTW en verzendkosten bij, wordt dan ruim 60 Euro voor een zo'n ding, dat gaat hem dus niet worden.
Ik heb nog een tijdje bij Ali gezocht, daar zijn ze ongetwijfeld ook te koop, ik heb alleen geen enkel idee hoe ze daar die dingen noemen, kan helemaal niets in die richting vinden daar.
Wordt dus toch wat ik al eerder had geroepen: LIJMEN.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Voorspelbaar. :mrgreen:

Als je de datasheet bekijkt zul je toch wel wat meer omschrijving vinden.
Maar zo’n kwaliteits oplossing als met spanbussen past natuurlijk ook niet direct in de chinese filosofie, dus zal die ook wel lastiger goedkoop te vinden zijn.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Portje
Donateur

Bericht door Portje »

benkr schreef: 23 mei 2024 11:16 Die spanbus spreekt me wel aan, maar een 8mm busje kost 22 Euro bruto, komen dan nog orderkosten, BTW en verzendkosten bij, wordt dan ruim 60 Euro voor een zo'n ding, dat gaat hem dus niet worden.
Ik heb nog een tijdje bij Ali gezocht, daar zijn ze ongetwijfeld ook te koop, ik heb alleen geen enkel idee hoe ze daar die dingen noemen, kan helemaal niets in die richting vinden daar.
Wordt dus toch wat ik al eerder had geroepen: LIJMEN.
Zit je hier in de buurt ?
https://nl.aliexpress.com/w/wholesale-t ... e.search.0
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
FreesKever
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Bericht door FreesKever »

Konische bussen kun je ook gemakkelijk zelf maken op de draaibank.
Een konus in de poeli zelf draaien is zo gebeurd. Voor de andere kant kun je kiezen tussen een konus op de as zelf draaien, of de as recht houden en een bus met konische buitenkant en een cylindrisch gat maken.

In een commercieel systeem zit het klem deel met schoefdraad geintegreerd in het klem bus systeem, maar als je het zelf maakt kun je gemakkelijk schroefdraad op de as snijden en daar een moer op doen.

Hoek van de konische bussen is ook niet belangrijk. Het enige belangrijke is dat de binnen en buiten conus hetzelfde zijn. De gemakkelijkste manier is van te voren even uitvogelen hoe dat te draaien zonder het dwars support zelf tussen een positieve en negatieve hoek te verdraaien.

Goed te doen als "hobby", maar als je je uren gaat rekenen kun je beter EUR 60 aan die bussen uitgeven. (Maar daar moet je ook een goede maat as en gat hebben voor die bussen.
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Bericht door Huub Buis »

FreesKever schreef: 23 mei 2024 18:00 De gemakkelijkste manier is van te voren even uitvogelen hoe dat te draaien zonder het dwars support zelf tussen een positieve en negatieve hoek te verdraaien.
Als je de male conus maakt, dan kun je daarna de female conus maken door de binnen kant van de andere kant af te draaien.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
lucas
Contacteer:

Bericht door lucas »

benkr schreef: 23 mei 2024 11:16 Die spanbus spreekt me wel aan
Ik heb er een aantal liggen die weg mogen voor een zacht prijsje maar alleen van 6 en 10mm. Trantorque heten die dingen geloof ik.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

lucas schreef: 24 mei 2024 09:06
benkr schreef: 23 mei 2024 11:16 Die spanbus spreekt me wel aan
Ik heb er een aantal liggen die weg mogen voor een zacht prijsje maar alleen van 6 en 10mm. Trantorque heten die dingen geloof ik.
Moet ik even nakijken of die 10 mm zou kunnen, ligt aan de KO spindel maten, de andere is zeker niet goed, de asdiameter daar is 5 mm en de buitendiameter van het tandriemwiel is maar iets van 13mm of zo dus dat gaat nooit passen.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Die 10 mm zou kunnen, maar dan moet het as-einde van de KO spindel wat nu staat nu getekend op 8 mm worden gewijzigd in 10 mm en dan moet ook het vast lager van 10 naar 12 mm gewijzigd worden. Ja, dat is goed te doen, dus als je er minimaal eentje, maar liever 3 voor me hebt dan heb ik daar zeker interesse in. Graag hoor ik van je wat de kosten gaan worden incl. verzenden, tenzij je in de buurt van Valkenswaard woont of werkt en ik ze op kan komen halen.
lucas
Contacteer:

Bericht door lucas »

Heb er 9 van 10mm, ze lijken op (of het zijn) deze:
https://www.fennerdrives.com/trantorque ... Mini-10mm/
Prijs: 5 Euro, verzenden kan via brievenpost.
Ik woon in BE aan de Franse grens.
Stuur maar een PB met je emailadres om het verder af te handelen.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Ik heb je een email gestuurd.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Ik heb er 4 van Luc overgenomen, worden verzonden vanuit zuid België dus zal nog wel een dag of wat duren, maar probleem is opgelost, dan daar voor.
Toch weer een teken van hoe fijn dit forum werkt, de een geeft wat hints, de ander schiet te hulp en samen lossen we het op.

Luc bedankt.
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef: 25 mei 2024 10:19 Ik heb er 4 van Luc overgenomen, worden verzonden vanuit zuid België dus zal nog wel een dag of wat duren, maar probleem is opgelost, dan daar voor.
Toch weer een teken van hoe fijn dit forum werkt, de een geeft wat hints, de ander schiet te hulp en samen lossen we het op.

Luc bedankt.
Hopen dat de postbode nu weet waar je huis woont
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

andrefc101 schreef: 25 mei 2024 12:03
benkr schreef: 25 mei 2024 10:19 Ik heb er 4 van Luc overgenomen, worden verzonden vanuit zuid België dus zal nog wel een dag of wat duren, maar probleem is opgelost, dan daar voor.

Luc bedankt.
Hopen dat de postbode nu weet waar je huis woont
Nou vandaag weer een voorbeeld van niet dus, pakje besteld bij Bol.com, bezorgd door PostNL als brievenbus pakketje. Kreeg bericht van PostNL dat het om 19:01 is bezorgd, maar de brievenbus is helemaal leeg, en nu?
Bol.com riep overigens gisteren al dat het gisteren zeker bezorgd zou worden, ook niet dus.
Maandag maar weer in de telefoon klimmen.
hainjedaf
Donateur
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door hainjedaf »

benkr schreef: 25 mei 2024 23:08
Maandag maar weer in de telefoon klimmen.
Dat wordt een hele klim.....

Afbeelding
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi (ter verkoop) & Core One met buddycam (hij doet het!)
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie