Aansluiting Masterwood frees
Moderator: Moderators
Aansluiting Masterwood frees
Goedendag,
Ik ben sinds een paar dagen eigenaar van een Masterwood Project 416K frees. Nu is er alleen nog een probleem met het aansluiten. Het grote gedeelte van de machine heeft blijkbaar wel stroom maar een ander gedeelte wil niet opstarten of heeft een ander probleem. Vacuümpomp, pc en pneumatiek etc draait wel netjes. Nu heb ik contact gehad met de vorige eigenaar en het lijkt er op dat de stroomvoorziening niet klopt.
Ik ben nu even niet in mn werkplaats dus kan het niet checken, maar ik vroeg me het volgende af:
De machine heeft 3x380 nodig.
In de kast komt de stroom binnen bij de hoofdschakelaar. Daarop zitten 5 in- en uitgangen. Aarde, nul en 3 fases. Nu zijn er aan de uitgangskant (machinekant) 4 draden aangesloten: aarde en 3 fases. De nul aan die kant van de schakelaar is leeg. Nu heb ik in mijn werkplaats 5 polige stekkers hangen. Dus daarvan heb ik de 3 fases aangesloten en de nul (aan de wand) aan de aarde gekoppeld in de machine. Dit omdat het bij de andere machines ook zo zat (aarde ongebruikt in de stekker).
Nu vraag ik me af of het omdraaien van de aarde en nul in de stekker het probleem kan oplossen? Zijn er andere dingen die het bovengenoemde probleem kunnen veroorzaken? Ik ben een beetje een leek op het gebied van krachtstroom etc. dus alle advies en uitleg is welkom..
Ik ben sinds een paar dagen eigenaar van een Masterwood Project 416K frees. Nu is er alleen nog een probleem met het aansluiten. Het grote gedeelte van de machine heeft blijkbaar wel stroom maar een ander gedeelte wil niet opstarten of heeft een ander probleem. Vacuümpomp, pc en pneumatiek etc draait wel netjes. Nu heb ik contact gehad met de vorige eigenaar en het lijkt er op dat de stroomvoorziening niet klopt.
Ik ben nu even niet in mn werkplaats dus kan het niet checken, maar ik vroeg me het volgende af:
De machine heeft 3x380 nodig.
In de kast komt de stroom binnen bij de hoofdschakelaar. Daarop zitten 5 in- en uitgangen. Aarde, nul en 3 fases. Nu zijn er aan de uitgangskant (machinekant) 4 draden aangesloten: aarde en 3 fases. De nul aan die kant van de schakelaar is leeg. Nu heb ik in mijn werkplaats 5 polige stekkers hangen. Dus daarvan heb ik de 3 fases aangesloten en de nul (aan de wand) aan de aarde gekoppeld in de machine. Dit omdat het bij de andere machines ook zo zat (aarde ongebruikt in de stekker).
Nu vraag ik me af of het omdraaien van de aarde en nul in de stekker het probleem kan oplossen? Zijn er andere dingen die het bovengenoemde probleem kunnen veroorzaken? Ik ben een beetje een leek op het gebied van krachtstroom etc. dus alle advies en uitleg is welkom..
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 2 times
- Contacteer:
Re: Aansluiting Masterwood frees
Nou, ga je maar vast voorbereiden op het commentaar.Amateur schreef: 13 sep 2024 13:32Nu heb ik in mijn werkplaats 5 polige stekkers hangen. Dus daarvan heb ik de 3 fases aangesloten en de nul (aan de wand) aan de aarde gekoppeld in de machine. Dit omdat het bij de andere machines ook zo zat (aarde ongebruikt in de stekker).
Als je maar weet dat het allemaal goed bedoeld is. (toch? Kjelt, Ben, ..... )
PS, dit is dus de typische reden dat ik een aantal posts geleden opmerkte dat machines via een railklem met het net verbonden moeten worden, en niet direct op de hoofdschakelaar.
Dat veranderd niets aan jouw denkwijze, maar ik vraag me serieus af waarom je bedenkt een stoelendans te willen doen met aarde en nul.
Aarde is aarde en nul is nul, en als die nul niet aangesloten is, prima dan zal er wel een 380 naar 220v trafo in zitten die de pc van spanning voorziet.
Maar misschien moet je nog wel even de draairichting van het draaiveld van de L1-L2-L3 controleren.
Laatst gewijzigd door hugo stoutjesdijk op 13 sep 2024 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
- andrefc101
- Donateur
- Contacteer:
Ach ja, ik ben wel wat gewend hoor. Als ik het zelf heel goed zou weten, zou ik de vraag niet stellen. Het is meer dat ik er nu een dag mee bezig ben, en op ten duur aan alles ben gaan twijfelen dus. Het zou ook goed kunnen liggen aan mijn manier van beschrijven van de situatie.
Dat je op die manier op je zelf kunt reflecteren vind ik in elk geval zeer positief
.Daar kunnnen sommige anderen nog een voorbeeld aan nemen 
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Meten is weten. Als de PC wel werkt, zal 230V ook wel werken en dan hoef je verder niet nog draadjes om te draaien. Ik vermoed dat er nog wel een laagspanning gelijkstroomcircuit in zit. Ik zou het daar eens zoeken.
Bij masterwood
Gaan er nog wel eens stekkers los met transport
De bedrading is soms aan de korte kant zodat die er al niet lekker in zit
Met een beetje "geluk" zit er links boven in de bestuuringskast wat los
Gaan er nog wel eens stekkers los met transport
De bedrading is soms aan de korte kant zodat die er al niet lekker in zit
Met een beetje "geluk" zit er links boven in de bestuuringskast wat los
Ik ga er me deze keer eens niet in mengen, maar ik vind het wel een verkeerde keuze, aarde = aarde en nul = nul.
Als het nu al niet gevaarlijk is dan wordt het dat zeker omdat je dingen gaat doen die bij een klein foutje grote gevolgen kunnen hebben.
Als het nu al niet gevaarlijk is dan wordt het dat zeker omdat je dingen gaat doen die bij een klein foutje grote gevolgen kunnen hebben.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 2 times
- Contacteer:
Nadat je Ian z’n raad hebt opgevolgt, zet alle automaten een keer uit en weer aan. Ook die willen wel eens last van transport trilling hebben. En bedenk verder gewoon wat er allemaal met trilling een beetje los kan komen, printer en dergelijke.
En misschien zit er ook nog een externe noodstop nog niet aangesloten.
Je verteld ook niet welk deel het niet doet en of je foutmeldingen hebt.
En Ben, wat ben jij opeens wijs bezig.
En misschien zit er ook nog een externe noodstop nog niet aangesloten.
Je verteld ook niet welk deel het niet doet en of je foutmeldingen hebt.
En Ben, wat ben jij opeens wijs bezig.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Ik zeg alleen maar : pas op.
Met name voor de machine.
Met name voor de machine.
https://european-alternatives.eu/ https://appdwang.nl/
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Heb je hem aan de gang?Amateur schreef: 13 sep 2024 14:30 Ach ja, ik ben wel wat gewend hoor. Als ik het zelf heel goed zou weten, zou ik de vraag niet stellen. Het is meer dat ik er nu een dag mee bezig ben, en op ten duur aan alles ben gaan twijfelen dus. Het zou ook goed kunnen liggen aan mijn manier van beschrijven van de situatie.
Ik heb er de afgelopen week geen tijd voor gehad, op vakantie geweest en druk met de studie. Maar vandaag ga ik er weer mee verder. Ik ga alle bovengenoemde suggesties even nalopen en kijken of k iets kan vinden
Ik heb alles nagekeken, maar kan geen losse connecties vinden. Het lijkt er op dat een gedeelte van het noodstop circuit geen stroom krijgt. Ik heb alle zekeringen en automaten ook na gekeken. Het is vooral apart dat de machine sochtends nog gedraaid heeft bij de vorige eigenaar en nu deze fouten aangeeft.
Onderstaande foto is wat ik terugkreeg van de techneut van de oude eigenaar.

Onderstaande foto is wat ik terugkreeg van de techneut van de oude eigenaar.