Stepfile importeren en bewerken

Moderator: Moderators

benkr
Donateur

Stepfile importeren en bewerken

Bericht door benkr »

Ik ben onlangs overgestapt van Inventor naar SolidWorks 2023. Ik was bezig met 2 ontwerpen in Inventor die ik beiden heb overgezet naar SolidWorks, de ene via een Stepfile, de andere opende gewoon meteen de IAM file van Inventor.
Nu lijkt het dat ik van de geïmporteerde Stepfile de losse delen niet kan bewerken, ik kan ze wel selecteren en isoleren, maar het openen van zo'n file is me nog niet gelukt.
Nu ben ik zeker geen volleerd gebruiker van SolidWorks, dus het zal wel aan mij liggen, maar wie kan mij wat hints geven, Google levert geen duidelijk antwoord op.
mjeuring

Re: Stepfile importeren en bewerken

Bericht door mjeuring »

Heb je de step file wel als assembly geïmporteerd en niet als onderdeel? (althans, dat kan bij Inventor, mijn Solid Works ervaring ligt alweer 15 jaar achter mij)
Mcgyver
Has thanked: 1 time

Bericht door Mcgyver »

Als je in solidworks inventor bestanden inlaad , heb je inderdaad niet de bewerkelijkheid zoals in solidworks gemaakte bestanden.
Assemblys zijn 1 volledig model en parts zijn als een step file, je ziet niet de features.

Je kunt wel bewerkingen toevoegen aan parts, dingen wegknippen of dingen erbij plakken.

Assemblys geimporteerd uitinventor zijn dus alleen nuttig als weergave hoe het in elkaar zit.
Om dingen na te bouwen kun je het beste de parts hebben. Maar daar heb je niet volledige controle om elke feature aan te passen.
Vaak vraagt solidworks bij het openen van zo'n bestand voor een feature recognize. Maar vaak werkt dit niet.. dus je kan dan niet de sketches aanpassen en ook niet de features.

Zoieso, als je een stepfile inlaad in solidworks is het vaak 1 solid body waar je ook wat aan kunt knippen of bijplakken maar niet op feature of sketch niveau kan editen
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Hier een schermafbeelding van wat ik zie in SolidWorks:
Schermafbeelding 2025-01-22 224243.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
DirkSchipper
Contacteer:

Bericht door DirkSchipper »

Bij DXF importeren importeren in Solidworks als 'part' kun je wel/niet aanvinken "as reference".
Als je dat aanvinkt (standaard aangevinkt) kun je het origineel niet bewerken, anders wel.
Ik heb geen idee of er bij de import van een "STEP" die opties ook hebt.
Jampot007

Bericht door Jampot007 »

De onderdelen die je echt moet bewerken word helaas overtekenen. Je kan een STEP file niet in een SW bestand toveren met bijbehorende feature tree.

Bij het importeren van STEP bestanden heb je wel ergens de optie 'recognise features' https://www.youtube.com/watch?v=avoSOXkGyxk maar Solidworks is nog niet slim genoeg om modellen zelf goed op te bouwen, dus dan word het helemaal gebouwd uit extrudes etc. Een veel te lange en verwarrende feature tree die niet makkelijk te bewerken is.

Als alleen ergens een gaatje bij moet oid is dat nog wel werkbaar.
rien1959
Contacteer:

Bericht door rien1959 »

Wat raar. In SpaceClaim kan ik elke STEP-file/onderdeel bewerken en het maakt niet uit van welk tekenprogramma het is. Het lijkt mij dat SolidWorks dat toch ook moet kunnen, anders is het toch gewoon rommel in mijn ogen.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Spaceclaim werkt op een andere manier dan sw, beide methoden hebben voor en nadelen.
Bij sw heb je ten alle tijden de constructie opbouw history nog tot je beschikking, bij spaceclaim volgens mij alleen het resultaat waarmee je alles kunt.
En idd, step inlezen in sw kan, maar je moet er niet teveel mee willen.
Of sw rommel is, denk het niet, een zeer ervaren klant van me stapte over van sw naar spaceclaim juist vanwege een paar beperkingen. Een jaartje ervaring verder afscheid genomen van spaceclaim, voordelen wogen niet op tegen de nadelen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
FSSF

Bericht door FSSF »

Gaat het erom dat je geen bewerkingen over de parts kan uitvoeren, de parts niet kan openen, of dat je de bewerkingstree mist Ben?
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Ik vermoed dat het ergens een vinkje is in de step import parameters, nu zijn ook de geïmporteerde parts stepfiles lijkt het en kan ik daar verder niets meer mee.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Je kunt ook wat ervaring googelen.
https://www.javelin-tech.com/blog/2023/ ... orks-2023/
(maar dat is een willekeurige die ik uit de lijst pik)
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 23 jan 2025 12:18 Je kunt ook wat ervaring googelen.
Heb ik al gedaan, maar ook daar wordt ik niet wijzer van.
Ik denk er aan om zaterdag de PC in de auto te gooien, dan kunnen we er tussendoor nog wat over bomen, geen idee of jij er dan ook gaat zijn.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Ben bang dat je dan wat geduld moet hebben tot dat er weer een echte soicial-hobby moment is. Zal wel bij Jacala zijn.
Mcgyver
Has thanked: 1 time

Bericht door Mcgyver »

Wat wil je precies doen Ben?

Als je de complete feature tree wilt zien van elke part die je zag in inventor dan zal dit niet kunnen in solidworks.
Als je een part wilt bewerken kan dit deels zoals beschreven staat in de link van hugo.

Stel je wilt een uitsparing in je onderdeel hebben dan kan je als je de part hebt geopend gewoon een vlak selecteren of een plane, je klikt op sketch en je tekent je vormpje. en kiest de feature extruded cut.. Iets bijplakken gaat op dezelfde manier.

Omdat solidworks na het openen van een step file if een .ipt graag wil dat je de part als een .sldprt bewaard, kun je van alle losse onderdelen wel weer een nieuwe assembly maken in solidworks.

Maar aanpassen op de manier dat je elk onderdeel hebt ontworpen gaat helaas niet.
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Plaats reactie