Eigen programma GUI gegevens ...

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Huub Buis
Donateur
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Re: Eigen programma GUI gegevens ...

Bericht door Huub Buis »

MarcoPajotter schreef: 31 jan 2025 18:34 Maar, wat vinden jullie belangrijk, welke info moet er zeker in een TOOL LIST staan ?
Ik heb er zelf het tool nummer, type, tool soort, binnen of buiten draai tool, de tool offsets, de tool lengte en de tool neus radius in staan en waarschijnlijk nog wel meer gegevens maar nog altijd niet alle gegevens zoals ik ze nodig vind. Om te beginnen kun je de meest noodzakelijke gegevens gebruiken zoals tool nummer, tool offsets, tool neusradius, etc er in zetten.

Het programmeren van tool paden is, weet ik uit ervaring, niet echt eenvoudig. Pakketten zoals FreeCAD waar meerdere programmeurs aan hetzelfde onderdeel werken hebben na al die jaren de toolpaden nog altijd niet in orde. Het is een utopie te denken dat je hun huidige resultaat kunt benaderen.

Het maken van een database is relatief eenvoudig. Al die gegevens daadwerkelijk zinvol gebruiken is gigantisch veel meer werk. Geen gebruiker zit er op te wachten een draad maat te moeten invoeren voor een 6 mm boortje. Je zult de invoer gegevens dan ook aan elkaar moeten koppelen. Alleen al de invoer schermen maken is een grote klus.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
MarcoPajotter
Contacteer:

Bericht door MarcoPajotter »

Hi,

ivm jullie opmerkingen ...

Mijn eerste computer die ik ooit bestelde was een DAI computer (ik denk eind 1979 begin 1980),
maar door productie problemen met de DAI computer, was dan mijn echte eerste computer een AppleII.
Ja, een 8bits op een snelheid van <1MHz en 4KB RAM memory en in BASIC.
En een cassette recorder als data opslag.

Mijn eerste zelf geschreven CAD/CAM programma draaide op deze computer.
(Na natuurlijk de nodige aanpassing ivm RAM extension tot 64KB/128KB en dubbele Floppy Disk uitbreidingen)
Dit was toen een zeeeer traag proces, veelal een overnachtse render opdracht.
Waarna de stappen motor sturing gebeurde via een Centronics 8bits printer poort.

Met in de loop der jaren heb ik enorm veel CAD/CAM programma's en sturingen gekocht en gebruikt.

Tot op heden heb ik nog geen enkel CAD/CAM programma gevonden die alles heeft wat ik graag zou willen hebben.
Sommige komen erg kort in de buurt maar, deze hebben een jaarlijkse gebruiks vergoeding van meerdere 100den tot 1000den euro's

Nu ik vandaag met pensioen ben, en eindelijk wat tijd heb ...
wil ik deze uitdaging wel aangaan (geef mij wat tijd ...)
Ben nog maar pas begin dit jaar (2025) begonnen.

En ik ben ervan overtuigt dat ik met jullie hulp/ervaring al een heel eind ver zal komen.

Alvast bedankt,
marc
- every professional was once an amateur - greetings from Pajottenland - Belgium -
andrefc101
Donateur
Contacteer:

Bericht door andrefc101 »

MarcoPajotter schreef: 01 feb 2025 01:09..
wil ik deze uitdaging wel aangaan (geef mij wat tijd ...)
Ben nog maar pas begin dit jaar (2025) begonnen.,
Ik ben ook al iets ouder, en heb de hele transitie van 2d naar 3d ontwerpen meegemaakt en dus ook de ontwikkeling van diverse applicaties. Dus is weet hoeveel jaar het duurt voor er eens iets bruikbaars op de markt komt! Tot nu toe noem je niet een programma, en wat je daar de tekortkomingen van vind. Als je daar nu eens mee begint…… En ik ben uiteraard wel heel erg nieuwsgierig naar de diverse cad/cam programma’s die je al hebt gemaakt, zijn daar voorbeelden van te zien?
serum
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Bericht door serum »

Kijk voor de aardigheid eens bij Estlcam?

Die jongen heeft ook een knap stukje cam neergezet.

Geen idee wat voor bijzonderheden je zoekt, ik werk met Fusion, maar het is voor mij broodwinning en voor mij gaat het om de snelheid/het gemak waarmee ik mijn programma's (CAM) kan maken, Ik werk bv een kast uit met alle verbinders/scharnieren/legplanken/hangdeel/lades, leg hem plat in de juiste plaatmaat, laad een template met de gebruikte gereedschappen, genereer de toolbanen en ik kan de machine opwarmen en op start drukken.

Ik ben benieuwd naar je vorderingen en wat je ermee doet.

Mocht je een leuke manier van machinebesturing willen zien als inspiratie, geen idee of je het kent, kijk eens naar Datron. Erg leuk/innoverend. Datron Neo zit die besturing sowieso op.
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 5 times
Been thanked: 2 times

Bericht door Huub Buis »

MarcoPajotter schreef: 01 feb 2025 01:09 Tot op heden heb ik nog geen enkel CAD/CAM programma gevonden die alles heeft wat ik graag zou willen hebben.
Sommige komen erg kort in de buurt maar, deze hebben een jaarlijkse gebruiks vergoeding van meerdere 100den tot 1000den euro's
Gezien je ervaring denk ik dat je weet waar je mee bezig bent.

Ik vertel je waarschijnlijk niets nieuws maar FreeCAD is gratis en opensource. Dat kun je zelf aanpassen of mee helpen bij de verdere ontwikkeling er van. Ook Mach3 kun je naar eigen wens aanpassen en samen met de ingebouwde wizzards heb je dan een All In One systeem net als EstlCAM dat ook niet verkeerd is.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
MarcoPajotter
Contacteer:

Hi,

Alvast bedankt voor de tips,

Ben ze al aan het aanpassen naar,
A = Een Tool List/Setup Frame
B = Een Material List/Setup Frame
C = Een Part Data Setup Frame
D = Een CAM Path Editor Frame

Zal nog wel wat beelden posten hierover ...

Voor de [ToolList] heb ik alleen de tool data,
wat dom van mij om de werk gegevens in deze lijst te zetten ... :oops: :roll:

Vraag ivm het CAD gedeelte:
Ik ben begonnen met het CAD gedeelte,
maar ga wel beginnen met een 2D CAD systeem ...
om dan later naar een 3D CAD systeem uit te breiden.

Beginnende met het [COORDINATES SETUP] de coördinaten,
Ik heb voorlopig ... zie beeld hieronder
1 = Absolute metingen
2 = Polar metingen
3 = Relative metingen
4 = Offset metingen

Is dit een goed begin of wat mis ik hier (wie heeft er nog wat nodig) ?

Alvast bedankt,
Marc

Afbeelding
Laatst gewijzigd door MarcoPajotter op 02 feb 2025 01:59, 1 keer totaal gewijzigd.
- every professional was once an amateur - greetings from Pajottenland - Belgium -
MarcoPajotter
Contacteer:

Hi,

Nog even dit ...
Even mijn doel op papier zetten,

Wat ik vooral opmerk bij de moderne CAD/CAM programma's,
is dat ze hoge eisen stellen aan de gebruikte hardware (Grafische kaarten / Geheugen)

Omdat ik alles wil laten draaien op een low kost uitrusting,

Hier de [minimal system] eigenschappen,

- PC Win 7/8.1/10 (x32/x64) (later LINUX)
- RAM 4GB
- +- 1 GHz CPU clock / 4 Kernen (vb) Celeron cpu)
- HDD/SSD free space 500MB (zonder opslag van user tekeningen)
- Grafische kaart HD (1920x1080 px) Full Color (32 bits)
- Keyboard (Voor de CAD ontwikkeling)
- Mouse (Voor de CAD ontwikkeling)
- TouchScreen voor in het werkhuis

Doel:
Een CAD/CAM systeem die volledig in de CNC machine in geïntegreerd.

Groetjes,
marc
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zou zeggen, less is more.
Maar als jij hier gelukkig van wordt, vooral doorgaan.
Toolradius of tooldiameter, pure keuze stress.
Maak tool types, en hang aan de types beperkte parameters. Stop die in de properties.
Bij een zaagfrees heb je nu eenmaal andere maten als bij een vingerfrees.
Wat ik dan bij de tool nog mis is een standtijd, maar als dit alleen voor cad deel is hoeft dat natuurlijk niet.
En als ik een tap in WW op geef, denk ik dat ik bij de spoed het aantal gangen per inch in wil geven.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

MarcoPajotter schreef: 01 feb 2025 16:47 Doel:
Een CAD/CAM systeem die volledig in de CNC machine in geïntegreerd.
Dan heb je dus 3 systemen, een besturing om het programma af te lopen, een CAM systeem om de werkvoorbereiding te doen en een CAD systeem om je product te ontwerpen.

Leuk, en als dat klaar is, gaat het dan om de voldoening dat het gelukt is, of wil je er dan iets mee doen?

http://vectorcadcam.nl/index.html Zit al een eind in de goede richting.
Insp
Contacteer:

Bericht door Insp »

Moet dat er zijn dan? Is dit hele forum niet de vraag of je er voldoening uithaalt of wat wil je er mee?

Als iemand er hobby er aan heeft om z'n eigen pakket te gaan maken, top! Hoe denken jullie dat sommige van de door jullie aangehaalde pakketten zijn begonnen??
Zelf ook genoeg dingen geknooit die voor en achteraf goedkoper via internet te bestellen waren...

Op de vraag van die GUI, zelf vindt ik het in software fijn dat er maar 1 knop Measure is en dat deze dan zelf uitvogeld of ik een afstand of een hoek wil meten afhankelijk van de zaken die aangeklikt worden. Lopen lijnen parrallel, afstand anders hoek.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Contacteer:

Nee hoor, dat moet er niet zijn. Maar ik ben daar gewoon nieuwsgierig naar.
Je wilt niet weten wat ik in de loop der jaren gewoon omdat het kan verzonnen heb en er daarna nog heel weinig mee gedaan. Daar heb ik geen enkel probleem mee, een andere gooit z’n volle puzzelboekjes bij het oud papier.
MarcoPajotter
Contacteer:

@ hugo stoutjesdijk

Wel het is niet omdat ik met pensioen ben dat ik in een zetel, puzzels ga oplossen ...
Ik wil gewoonweg bezig blijven, mijn jaaarenlange ervaringen gebruiken (45 jaar industriële automatisering) en nog wat bij leren als het kan ook.
Stel dat ik het geluk heb nog wat ouder te worden ... dan kan dit nog tot mijn 75, wel wat trager dan vroeger.
Dan wil ik toch nog wat verwezenlijken.

Ik ben zelfs nog bezig een machine aan het bouwen om automatisch houtskelet frames te gaan zagen, frezen, boren, ...
Als voorbereiding op mijn pensioen ben ik daar zo'n 5 jaar geleden mee begonnen.
Van CAD -> CAM -> CNC -> PLC -> CONTROL ABB ROBOT (heb nog een oude ABB robot staan) ben ook een simulator aan het schrijven voor deze robot.
Dit alles gekoppeld via een RS485/MODBUS communicatie netwerk. (Ja, heb nog wat werk te doen ...)

Zie de begin ontwerpen in CAD onderaan, het grootste deel is al gezaagd en gelast en klaar voor de verflaag.
Ben ook bezig een 3D simulatie programma aan het schrijven voor deze machine,
zodat ik zoveel mogelijk programmeer fouten er kan uithalen voordat ik het ga bouwen en sturen.

@ Insp

Bedankt voor je reactie, het is inderdaad voor mij een bezigheid (hobby) en het is leuk en uitdagend.
En ben blij dat ik dit (lichamelijk) nog kan doen ook.

Dit gaat voorlopig om de coördinaten gegevens bij het tekenen/ontwerpen.
Voor de [mesurements] heb ik onderstaande meting mogelijkheden opgesplitst ...

- Orthogonal dimension
- Parallel dimension
- Distance dimension
- Rotated dimension
- Datum dimension
- Baseline dimension
- Continuous dimension
- Incremental dimension
- Angular dimension
- Radius dimension
- Diameter dimension
- Quick dimensions
- Delta X/Y dimension

Onder de [Quick] selectie knop kan je alle metingen in een keer zien.

Groetjes,
marc
MarcoPajotter
Contacteer:

Hallo,

Mijn volgende vraag ...

Bij de GUI van het CAM/CNC gedeelte, ga ik een DataBase opbouwen van zowel het
- Materiaal
- Tools/gereedschap
- ...

Voor de materiaal DataBase ?
Wat zien jullie graag in deze database ...

BASIS GEGEVENS:
- GROEP
- Metalen
- Kunststoffen

- GRONDSTOF
- Aluminium
- Staal
- RVS
- Koper
- Messing
-

- SOORT
- vb) onder Aluminium (604/613/AL6063/...)

OPTIONELE GEGEVENS
- Hardheid

- Afwerking

- Soortelijk gewicht

- Samenstelling

- ...

Alvast bedankt,
Marc

Afbeelding
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik zou zeggen.. PMKNSH.. die verdeling is er voor snijgereedschappen, zet ze dan ook in je Cam..
wat ook een optie zou zijn, is een onderverdeling naar Werkstoffnummer/DIN/NEN-EN normeringen.

't is een beetje Kip-ei verhaal.. maar de materiaalsoort die je gaat bewerken, dat is een gegeven dat meestal wel vaststaat, dus is dat je eerste keuze optie.. immers, de tekening zal doorgaans wel het materiaal specifiëren, maar niet het gereedschap waarmee het bewerkt moet worden.. die keuze laten we doorgaans over aan de verspaner..
Plaats reactie