draaibank ombouwen naar cnc
Moderator: Moderators
Re: draaibank ombouwen naar cnc
Jan's frees is ook gewoon te groot voor iemand met horizontal surface syndrome. (tafelsyndroom in het Nederlands.)
Ik heb het ook en heb daarom een klein werkbankje.
Dat is snel gevuld en dus ook snel opgeruimd als dat een keer nodig is.
Ik heb het ook en heb daarom een klein werkbankje.
Dat is snel gevuld en dus ook snel opgeruimd als dat een keer nodig is.
Laatst gewijzigd door Sven op 09 feb 2025 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Wat de bedoeling was is dus gelukt
Arie kabaalstra kwam langs en had het zo voor mekaar
ik kan nu dus verder om mijn machine af te bouwen
bedankt arie , was gezellig
Arie kabaalstra kwam langs en had het zo voor mekaar
ik kan nu dus verder om mijn machine af te bouwen
bedankt arie , was gezellig
Tegenwoordig moet ik wel geregeld opruimen, anders kan ik de schuur helemaal niet meer in, zelfs als die opgeruimd is blijft het behelpen en roeien met de ruimte die er is.
Toen ik nog 5 (halve) dagen per week naar de baas moest was altijd precies te zien waar mijn werkplek was, ik had die rommel om me heen kennelijk nodig om de creatieve geest wakker te houden, pas als ik eens een keer moest opruimen, b.v. omdat er belangrijk bezoek kwam, voelde ik me er helemaal niet thuis en kon ik daarna heel vaak ook dingen niet terugvinden terwijl dat in die berg rommel nooit een probleem was.
Toen ik nog 5 (halve) dagen per week naar de baas moest was altijd precies te zien waar mijn werkplek was, ik had die rommel om me heen kennelijk nodig om de creatieve geest wakker te houden, pas als ik eens een keer moest opruimen, b.v. omdat er belangrijk bezoek kwam, voelde ik me er helemaal niet thuis en kon ik daarna heel vaak ook dingen niet terugvinden terwijl dat in die berg rommel nooit een probleem was.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Gefeliciteerd jongelui... ruim 1 pagina vol geleuterd over opruimen.. of het niet opruimen... verder niemand die ook maar iets heeft bijgedragen aan een mogelijke oplossing.. maar.. da'maakt nie uit hoor...

't ging in dit geval om deze draaibank.. Ja.. het is een Draaibank, maar dan binnenstebuiten.. 't werkstuk staat stil, en de beitelhouder draait rond..
Dus de spindelmotor zit bij deze machine op de Z-Slede, en de Z-as motor voor de langsvoeding, zit aan de achterkant..
de 3 Leispindels zijn onderling verbonden..
'k ben gisterenmiddag even in de pedaalemmer gestapt, en naar Arum gereden.. da's hier een half uurtje vandaan.. aldaar heb ik met de TS even gekeken naar wat er was, wat er mee kon, en hoe dat aan te vliegen.. de andere machine waar het om gaat, is voor het werk aan de binnenkant.. "Lijnboren" dus eigenlijk.. of Oplassen.. (dat kan de afgebeelde machine overigens ook)
Enig bladeren in de schermen van de MCGS besturing die eraan hangt bracht al 't nodige inzicht.. omdat de andere machine een andere overbrenging heeft, moeten in de besturingsconsole wat dingen aangepast worden. maar, omdat daar ook gewoon de motoren van deze machine ook op passen, of makkelijk passend te maken zijn, is dat geen grote horde.. Ergo.. wat er te doen is, de Servo voor de spindel aandrijving, passend maken op de andere machine, en een 6Nm Nema 34 Stepper op de "Leispindel" van de andere machine monteren, de overbrengingsverhoudingen vaststellen, en die instellingen dan toepassen..
Op die manier is met het instellen van 2 waarden, en het wisselen van de stekkers de besturing op beide machines toe te passen.. 'k vind helemaal mooi!
't ging in dit geval om deze draaibank.. Ja.. het is een Draaibank, maar dan binnenstebuiten.. 't werkstuk staat stil, en de beitelhouder draait rond..
Dus de spindelmotor zit bij deze machine op de Z-Slede, en de Z-as motor voor de langsvoeding, zit aan de achterkant..
de 3 Leispindels zijn onderling verbonden..
'k ben gisterenmiddag even in de pedaalemmer gestapt, en naar Arum gereden.. da's hier een half uurtje vandaan.. aldaar heb ik met de TS even gekeken naar wat er was, wat er mee kon, en hoe dat aan te vliegen.. de andere machine waar het om gaat, is voor het werk aan de binnenkant.. "Lijnboren" dus eigenlijk.. of Oplassen.. (dat kan de afgebeelde machine overigens ook)
Enig bladeren in de schermen van de MCGS besturing die eraan hangt bracht al 't nodige inzicht.. omdat de andere machine een andere overbrenging heeft, moeten in de besturingsconsole wat dingen aangepast worden. maar, omdat daar ook gewoon de motoren van deze machine ook op passen, of makkelijk passend te maken zijn, is dat geen grote horde.. Ergo.. wat er te doen is, de Servo voor de spindel aandrijving, passend maken op de andere machine, en een 6Nm Nema 34 Stepper op de "Leispindel" van de andere machine monteren, de overbrengingsverhoudingen vaststellen, en die instellingen dan toepassen..
Op die manier is met het instellen van 2 waarden, en het wisselen van de stekkers de besturing op beide machines toe te passen.. 'k vind helemaal mooi!
- serum
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Ik ga zo naar de werkplaats om op te ruimen. Op een zaterdag. Dus mocht iemand zich geroepen voelen om zich te storen aan deze info, geen probleem mee. Ik ga toch. En ik deel het hierbij mede. Compleet offtopic, dat wel. Grif mee eens. Maar opruimen is de nieuwe richting van het onderwerp dus veren we mee. Over 1 a 2 posts gaat het toch weer over een andere boeg.
- andrefc101
- Donateur
- Contacteer:
Als het maar schoon is.serum schreef: 08 feb 2025 12:34 Ik ga zo naar de werkplaats om op te ruimen. Op een zaterdag. Dus mocht iemand zich geroepen voelen om zich te storen aan deze info, geen probleem mee. Ik ga toch. En ik deel het hierbij mede. Compleet offtopic, dat wel. Grif mee eens. Maar opruimen is de nieuwe richting van het onderwerp dus veren we mee. Over 1 a 2 posts gaat het toch weer over een andere boeg.
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Arie, wij wisten toch al lang dat jij het op ging lossen, dus hebben wij onze tijd even leuk besteed.
Wel leuk altijd, die speciaal machientjes.
Wel leuk altijd, die speciaal machientjes.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
- blokkendoos
- Donateur
- Contacteer:
Er zijn mensen aan de zijlijn die enorm genieten van deze uitweidingen. En passant, geleerd dat er binnenstebuitendraaimachines bestaan :-)Arie Kabaalstra schreef: 08 feb 2025 11:52 Gefeliciteerd jongelui... ruim 1 pagina vol geleuterd over opruimen.. of het niet opruimen... verder niemand die ook maar iets heeft bijgedragen aan een mogelijke oplossing.. maar.. da'maakt nie uit hoor...
Helemaal mee eens! Maar zoals Hugo aangeeft, wij hebben er geen moment aan getwijfeld dat jij dit niet even zou oplossen:mrgreen:Arie Kabaalstra schreef: 08 feb 2025 11:52 Gefeliciteerd jongelui... ruim 1 pagina vol geleuterd over opruimen..
Wat een bijzondere draaibank overigens! Zoiets had ik nog nooit gezien. Met alleen deze foto heb ik nog wel wat moeite om precies te snappen hoe het werkt, maar dat ligt aan mij...
Heel mooi dat je TS op deze manier hebt kunnen helpen!Arie Kabaalstra schreef: 08 feb 2025 11:52 Op die manier is met het instellen van 2 waarden, en het wisselen van de stekkers de besturing op beide machines toe te passen.. 'k vind helemaal mooi!
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Nou... da's dan in elk geval lekker dat men hier niet twijfelt aan mij...
Feitelijk zijn de buitenste frames een soort 4klauw , dus daarmee span je de machine om je werkstuk.. klokje erop.. en dan centreren..
't Middelste Frame is je Slede, en daar zit de Hoofdspindel in.. met daarop de Beitelhouder/lastoortshouder.
dan zitten er dus 2 motoren op, 1 "Dikke servo" voor de hoofdspindel, en 1 steppermotor voor de Leispindels, op één van de leispindels zit ook nog een handwiel, om de machine handmatig te kunnen positioneren..
Je werkstuk zit dus vast in de 2 "4-klauwen" aan beide einden van de machine, en daar tussenin kun je de boel dus oplassen en afdraaien..
't enige met die machine is wel.. dat ie geen eindschakelaars heeft.. en dat je em dus, als je de slag te lang instelt, of em gewoon laat lopen.. en intusen Koffie aan het drinken bent.. dat ie tegen het eind aanloopt..
Maar.. daar hebben we het ook al over gehad.. als je de noodstop bedient, dan stopt de machine uiteraard.. en de boel wordt gereset.. nouja.. dat laatste is vervelend.. maar niet onoverkomelijk..
Dus.. als je 2 schakelaartjes op het frame monteert, en in serie zet met de Noodstop op de bedieningsconsole.. dan ben je er eigenlijk al.. dan stopt de machine automagisch..alleen.. dan staat ie vast ook.. dus moet er parallel op de 3 noodstopschakelaars een "Override" komen.. meer dan dat is het eigenlijk niet..
Nou.. Ik doe een Poging om het uit te leggen:Kars-cnc schreef: 09 feb 2025 08:52 Wat een bijzondere draaibank overigens! Zoiets had ik nog nooit gezien. Met alleen deze foto heb ik nog wel wat moeite om precies te snappen hoe het werkt,
Feitelijk zijn de buitenste frames een soort 4klauw , dus daarmee span je de machine om je werkstuk.. klokje erop.. en dan centreren..
't Middelste Frame is je Slede, en daar zit de Hoofdspindel in.. met daarop de Beitelhouder/lastoortshouder.
dan zitten er dus 2 motoren op, 1 "Dikke servo" voor de hoofdspindel, en 1 steppermotor voor de Leispindels, op één van de leispindels zit ook nog een handwiel, om de machine handmatig te kunnen positioneren..
Je werkstuk zit dus vast in de 2 "4-klauwen" aan beide einden van de machine, en daar tussenin kun je de boel dus oplassen en afdraaien..
't enige met die machine is wel.. dat ie geen eindschakelaars heeft.. en dat je em dus, als je de slag te lang instelt, of em gewoon laat lopen.. en intusen Koffie aan het drinken bent.. dat ie tegen het eind aanloopt..
Maar.. daar hebben we het ook al over gehad.. als je de noodstop bedient, dan stopt de machine uiteraard.. en de boel wordt gereset.. nouja.. dat laatste is vervelend.. maar niet onoverkomelijk..
Dus.. als je 2 schakelaartjes op het frame monteert, en in serie zet met de Noodstop op de bedieningsconsole.. dan ben je er eigenlijk al.. dan stopt de machine automagisch..alleen.. dan staat ie vast ook.. dus moet er parallel op de 3 noodstopschakelaars een "Override" komen.. meer dan dat is het eigenlijk niet..