Eigen programma GUI gegevens ...
Moderator: Moderators
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Re: Eigen programma GUI gegevens ...
HSD?.. Leg eens uit.. of weet je niet wat een EMCOturn 120 is?.. (Beitel achter de Centerlijn , met de snijkant boven dus Draaien met M4, en Boren met M3:
HIerboven een stukkie Code, Tool 1 is een mesbeitel, Tool 8 is een centerboor, Let er ook op dat ik bij de boor ook G97 heb ingesteld, omdat CSS niet nuttig is bij een boor..
Code: Selecteer alles
T0101
N0130 G00 X9.000 Z0.500 M08 M04
N0140 G84 Z0.100 X-1.000 D3=200 F100
N0150 G00 X8.000
N0160 G84 X6.200 Z-4.800 D3=250 F100
N0170 G00 T0000 X60.000 Z60.000
N0180 T0808
N0190 G97 S1000 M03 M08
N0200 G00 X0.000 Z1.000
N0210 G88 Z-1.000 D3=2000 F30
N0220 G00 T0000 X60.000 Z60.000
Het topic draait niet alleen om jou, René had het tegen jan plastiek, even terug lezen.. er zijn er meer die jan heten hierHSD?.. Leg eens uit.. of weet je niet wat een EMCOturn 120 is?..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
- andrefc101
- Donateur
- Contacteer:
Echt knap hoorArie Kabaalstra schreef: 09 feb 2025 21:18 Let er ook op dat ik bij de boor ook G97 heb ingesteld, omdat CSS niet nuttig is bij een boor..
-
MarcoPajotter
- Contacteer:
Hallo iedereen,
We zijn weer wat gevorderd met onze CNC GUI,
Q1) Welke machines kunnen gestuurd worden door GM codes ?
Voorlopig heb ik een keuze ingebouwd, Draaibank (lathe), Freesbank (mill), ...
Q2) Voor de PostProcessor ben ik gaan zoeken op het internet naar machine merken ...
maar dat zijn er wel honderden, van gekende tot zeer ongekende merken.
Welke zijn de merken die we het (voorlopig) meest gebruiken.
Zou graag beginnen met een stuk of 5 gekende merken,
- FANUC
- ...
Alvast bedankt,
marc

We zijn weer wat gevorderd met onze CNC GUI,
Q1) Welke machines kunnen gestuurd worden door GM codes ?
Voorlopig heb ik een keuze ingebouwd, Draaibank (lathe), Freesbank (mill), ...
Q2) Voor de PostProcessor ben ik gaan zoeken op het internet naar machine merken ...
maar dat zijn er wel honderden, van gekende tot zeer ongekende merken.
Welke zijn de merken die we het (voorlopig) meest gebruiken.
Zou graag beginnen met een stuk of 5 gekende merken,
- FANUC
- ...
Alvast bedankt,
marc

- every professional was once an amateur - greetings from Pajottenland - Belgium -
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Q1. Ook 3d printers werken met G en M codes. Waarschijnlijk snijplotters ook. En misschien pick and place robotjes , spuitrobot, lasrobot, eigenlijk alles waarbij een positioneer as handig is zou met G en M code kunnen werken.
Ik heb hier een enkelvoudige positioneer as liggen, daar heb ik even een grbl, fluidnc, controllertje aan geknoopt om te testen.
Q2. Eigenlijk is het om te beginnen de besturing die het dialect bepaald, en dat zijn er veel minder dan machine fabrikanten.
Heidenhain, siemens en fanuc staan wel zo’n beetje bovenaan. Daarnaast zijn de aziatische besturingen in opkomst, maar die houden zich redelijk aan de fanuc regels.
Ik heb hier een enkelvoudige positioneer as liggen, daar heb ik even een grbl, fluidnc, controllertje aan geknoopt om te testen.
Q2. Eigenlijk is het om te beginnen de besturing die het dialect bepaald, en dat zijn er veel minder dan machine fabrikanten.
Heidenhain, siemens en fanuc staan wel zo’n beetje bovenaan. Daarnaast zijn de aziatische besturingen in opkomst, maar die houden zich redelijk aan de fanuc regels.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Vergeet ook Draadvonkmachines niet...
Eigenlijk moet je gewoon de meest basale Postprocessor meeleveren, en een beschrijving maken van hoe je zelf een Kopie van dat bestand kan maken, en dat aan kan passen aan het dialect van jouw machine..
Ik heb zelf ook mijn Postprocessor voor EdingCNC gemaakt, door die van Fanuc te kopiëren, en aan te passen..
Eigenlijk moet je gewoon de meest basale Postprocessor meeleveren, en een beschrijving maken van hoe je zelf een Kopie van dat bestand kan maken, en dat aan kan passen aan het dialect van jouw machine..
Ik heb zelf ook mijn Postprocessor voor EdingCNC gemaakt, door die van Fanuc te kopiëren, en aan te passen..
-
Firehunter
- Donateur
- Contacteer:
Waarmee ontwerp je de UI? Is dit alleen nog maar een grafische weergave van hoe het zou moeten werken, of is dit iets wat al functioneel is?
-
MarcoPajotter
- Contacteer:
Hallo (terug),
Voor mijn (Eindelijk begonnen) G/M code Editor/Debugger, heb ik een extra Mcode Status Frame gemaakt.
Hieronder de reeds ingevoegde Mcodes.
Q) Is dit voldoende, of zijn er nog andere die ik vergeten ben ?
M Commands List:
- M00 Program stop
- M01 Optional stop
- M02 End of program
- M03 Spindle on Clockwise
- M04 Spindle on Counter-clockwise
- M05 Spindle stop
- M06 Tool change
- M08 Coolant on
- M09 Coolant off
- M10 Clamp
- M11 Unclamp
- M30 End of program and rewind to beginning of program
- M98 Call subprogram
- M99 End subprogram
Alvast bedankt,
marc

Voor mijn (Eindelijk begonnen) G/M code Editor/Debugger, heb ik een extra Mcode Status Frame gemaakt.
Hieronder de reeds ingevoegde Mcodes.
Q) Is dit voldoende, of zijn er nog andere die ik vergeten ben ?
M Commands List:
- M00 Program stop
- M01 Optional stop
- M02 End of program
- M03 Spindle on Clockwise
- M04 Spindle on Counter-clockwise
- M05 Spindle stop
- M06 Tool change
- M08 Coolant on
- M09 Coolant off
- M10 Clamp
- M11 Unclamp
- M30 End of program and rewind to beginning of program
- M98 Call subprogram
- M99 End subprogram
Alvast bedankt,
marc

- every professional was once an amateur - greetings from Pajottenland - Belgium -
-
MarcoPajotter
- Contacteer:
@ Firehunter,
Voorlopig alleen onder Win 10 pro, later ook linux.
Zou graag dit programma gaan compileren voor XP, Win7, Win8.1, ... (weet nog niet of dit zal kunnen ?)
Ben begonnen (Jan 2025) met een eerste grafische UI pagina,
en daarna stukjes aangebouwd, dus dit is nog geen functionele software ...
Maar, zoals je kan volgen in dit forum, bouw ik verder ...
Groeten,
marc
Voorlopig alleen onder Win 10 pro, later ook linux.
Zou graag dit programma gaan compileren voor XP, Win7, Win8.1, ... (weet nog niet of dit zal kunnen ?)
Ben begonnen (Jan 2025) met een eerste grafische UI pagina,
en daarna stukjes aangebouwd, dus dit is nog geen functionele software ...
Maar, zoals je kan volgen in dit forum, bouw ik verder ...
Groeten,
marc
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
M6 is denk ik een MCode die je in je Postprocessor moet zetten, niet elke machine moet een M6 hebben bij een wissel..
Bij Heidenhain, is M6 een Fysieke wissel, maar een ToolCall zonder M6 Laadt alleen de offset van het opgeroepen gereedschap.
Nou zul je denken "Waar is dat voor nodig, wanneer is dat handig of bruikbaar?"
Welnu.. ik werkte bijvoorbeeld met een Mitsubishi OctaCut 2 snijder met wisselplaten.. Rond of achthoekig (REMX of OEMX) , als ik de achthoekige platen erin had zitten, had ik 2 andere offsets naast Tool nummer 2..één om die frees te gebruiken voor het maken van schuine kantjes op een Contour.. en één om schuine kantjes te maken ONDER een Contour.. ergo.. om gaten aan de onderkant van het werkstuk te soevereinen.. de collega's schrokken daar nog wel eens van, als die Frees in ijlgang door een gat dook, een rondje maakte, en dan in ijlgang weer boven kwam.. niks aan de hand, maar de onderkant heeft nu ook een schuin kantje..
Bij Heidenhain, is M6 een Fysieke wissel, maar een ToolCall zonder M6 Laadt alleen de offset van het opgeroepen gereedschap.
Nou zul je denken "Waar is dat voor nodig, wanneer is dat handig of bruikbaar?"
Welnu.. ik werkte bijvoorbeeld met een Mitsubishi OctaCut 2 snijder met wisselplaten.. Rond of achthoekig (REMX of OEMX) , als ik de achthoekige platen erin had zitten, had ik 2 andere offsets naast Tool nummer 2..één om die frees te gebruiken voor het maken van schuine kantjes op een Contour.. en één om schuine kantjes te maken ONDER een Contour.. ergo.. om gaten aan de onderkant van het werkstuk te soevereinen.. de collega's schrokken daar nog wel eens van, als die Frees in ijlgang door een gat dook, een rondje maakte, en dan in ijlgang weer boven kwam.. niks aan de hand, maar de onderkant heeft nu ook een schuin kantje..
Dat is niet geheel waar, eigenlijk oude informatie, bij oude versies van heidenhain moet je eerst een toolcall plaatsen met een opvolgende regel L M6.Bij Heidenhain, is M6 een Fysieke wissel, maar een ToolCall zonder M6 Laadt alleen de offset van het opgeroepen gereedschap.
De fehlmans bij mij op het werk wisselen gewoon alleen met een Toolcall met gereedschapsnummer en een toerental.
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Nee, Dat hangt weer van de Machine Fabrikant af.. Ik heb moderne en oude Heidenhains bediend en geprogrammeerd, bij de TNC 410 (1998) Kwam de M6 (als je een Fysieke wissel wilde) op dezelfde regel, bij een Kiheung was het niet eens nodig.. maar dan vraag ik me weer af.. hoe roep je een tool op met een andere offset, zonder dat je wisselt?..
- Quepee
- Has thanked: 1 time
- Contacteer:
Mijn okuma draaibank wisselt zonder M6 maar alle okuma freesbanken wisselen niet zonder M6.
De schaublin met siemens wisselt ook zonder m6.
Denk dat het lastig is om iets te maken wat op alle machines werkt.
Op de okuma heb ik een ketting met gereedschappen en dan laad ik de volgende voor.
T15M6
T32
dan wisselt hij naar t15 en zet t32 klaar.
De schaublin met siemens wisselt ook zonder m6.
Denk dat het lastig is om iets te maken wat op alle machines werkt.
Op de okuma heb ik een ketting met gereedschappen en dan laad ik de volgende voor.
T15M6
T32
dan wisselt hij naar t15 en zet t32 klaar.
Laatst gewijzigd door Quepee op 12 feb 2025 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.