Iemand verstand van plasmasnijders?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bartL

Iemand verstand van plasmasnijders?

Bericht door bartL »

Goedemorgen,

Ik werk nu een poos naar volle tevredenheid met een Unitor UPC-1041 plasmasnijder, geen CNC maar gewoon zo'n handtorch.
Echter de torch is (door eigen schuld) kapot gegaan en omdat het vrij dramatisch blijkt te zijn om voor de oude onderdelen te krijgen en een nieuwe duurder is dan wat ik voor de hele machine heb betaald heb ik er 1 via Ali besteld.
Aansluiten was vrij eenvoudig maar helaas krijg ik hem niet werkend.

Wanneer ik de schakelaar indruk hoor ik hem schakelen en begint hij lucht te blazen maar de pilotarc ontbrandt niet.
Helaas weet ik niet of dit met de nieuwe torch te maken heeft of dat dit ook al het geval was met de oude omdat die dus defect was.
Hieronder een tweetal foto's van de machine, wellicht is hier iemand die eea herkent en me in de goede richting kan helpen?
WhatsApp Image 2025-03-14 at 08.38.55 (1).jpeg
WhatsApp Image 2025-03-14 at 08.38.55.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
skillalot
Donateur
Contacteer:

Re: Iemand verstand van plasmasnijders?

Bericht door skillalot »

Ligt aan wat voor plasma je hebt en wat voor toorts. Sommige toortsen ontsteken door middel van een blowback elektrode die in rust tegen de nozzle aangedrukt wordt met een veer, en zodra de plasma aan gaat en blaast de lucht de electrode naar achter en trekt hij daar een vonk.
Andere bronnen werken echt met een pilot arc. Die toortsen kun je dus niet zomaar wisselen.
De electrode die je had zit er gewoon ingeschroeft zie ik effe vlug op google, dat is dan met pilot arc. Zit bij de nieuwe toorts de elektrode verend in de toorts?
bartL

Re: Iemand verstand van plasmasnijders?

Bericht door bartL »

De originele torch is een PTA121. Voor zover ik weet is dat idd een pilot arc.
Op deze torch liep de bedrading intern via 2 verende pinnetjes tegen de kop van de torch. Dit leek me een soort beveiliging waarbij de torch nooit gebruikt kan worden indien de kop eraf geschroefd is voor onderhoud oid. Maar wellicht heb ik dat verkeerd.

De nieuwe torch is een AG60, waar Ali vol mee staat. Zie bijvoorbeeld deze link: https://nl.aliexpress.com/item/10050043 ... pt=glo2nld
Plaats reactie