Ik heb echt onwijs veel zin om te gaan beginnen met mijn houten interieurbouw avontuur met de CNC. Er staat een order uit voor een Quick UE 1530 CNC. Op dit moment ben ik bezig met de voorbereiding van de werkplaats waar krachtstroom aangelegd moet worden. Elektra is redelijk onontgonnen terrein voor mij en ik laat mij adviseren door de lokale elektriciën welke 0,0 ervaring heeft met CNC freesmachines.
Nu ga ik beginnen met mijn CNC avontuur in de werkplaats naast een woonhuis in verband met lage opstartkosten. Het woonhuis heeft een aansluiting van 3x25A en de elektriciën geeft een advies voor het verzwaren van de bestaande aansluiting naar 3x80A voor het toevoegen van de CNC frees.
De CNC, vacuümpomp en stofafzuiging hebben het volgende piekvermogen

Zie hier de originele spec

De hoofdvraag is: 'Wat voor krachtstroom aansluiting heb ik nodig?'. Hiervoor moet ik het volgende weten:
(1) Hoeveel van het piekvermogen gebruikt een CNC opstelling? Ik zal met name mdf, multiplex berken en bepaalde soorten hardhout (denk aan eiken en walnoot) frezen, ook met een vlakfrees.
(2) Hoe bepaal ik wat voor zwaarte krachtstroom aansluiting ik nodig heb?
(3) Ik heb het vermoeden dat de 3x25A aansluiting voor het woonhuis ook wel eens wat overkill zou zijn. Hoe controleer ik dit?
De netwerkbeheerder heeft in ieder geval afgegeven dat een 3x80A aansluiting mogelijk is. Dit vraagt echter wel een grotere eenmalige investering (een dikkere kabel vanaf de weg naar het woonhuis) en een vast maandelijks capaciteitstarief voor de 3x80A aansluiting. Ik ben voor om een zware kabel te laten aanleggen en laat idealiter de zwaarte van de aansluiting wat downsizen als dit mogelijk is. Het jaarlijkse capaciteitstarief liegt er niet om helaas.
Overigens laat ik Eding besturing installeren door hardware CNC uit Blaricum, ik zal ze ook eens voor advies vragen.
Alvast hartelijk dank!
Rick