3x80A aansluiting nodig voor CNC?

Moderator: Moderators

Rickk

3x80A aansluiting nodig voor CNC?

Bericht door Rickk »

Hi CNC enthousiastelingen,

Ik heb echt onwijs veel zin om te gaan beginnen met mijn houten interieurbouw avontuur met de CNC. Er staat een order uit voor een Quick UE 1530 CNC. Op dit moment ben ik bezig met de voorbereiding van de werkplaats waar krachtstroom aangelegd moet worden. Elektra is redelijk onontgonnen terrein voor mij en ik laat mij adviseren door de lokale elektriciën welke 0,0 ervaring heeft met CNC freesmachines.

Nu ga ik beginnen met mijn CNC avontuur in de werkplaats naast een woonhuis in verband met lage opstartkosten. Het woonhuis heeft een aansluiting van 3x25A en de elektriciën geeft een advies voor het verzwaren van de bestaande aansluiting naar 3x80A voor het toevoegen van de CNC frees.

De CNC, vacuümpomp en stofafzuiging hebben het volgende piekvermogen
Afbeelding

Zie hier de originele spec
Afbeelding

Afbeelding

De hoofdvraag is: 'Wat voor krachtstroom aansluiting heb ik nodig?'. Hiervoor moet ik het volgende weten:
(1) Hoeveel van het piekvermogen gebruikt een CNC opstelling? Ik zal met name mdf, multiplex berken en bepaalde soorten hardhout (denk aan eiken en walnoot) frezen, ook met een vlakfrees.
(2) Hoe bepaal ik wat voor zwaarte krachtstroom aansluiting ik nodig heb?
(3) Ik heb het vermoeden dat de 3x25A aansluiting voor het woonhuis ook wel eens wat overkill zou zijn. Hoe controleer ik dit?

De netwerkbeheerder heeft in ieder geval afgegeven dat een 3x80A aansluiting mogelijk is. Dit vraagt echter wel een grotere eenmalige investering (een dikkere kabel vanaf de weg naar het woonhuis) en een vast maandelijks capaciteitstarief voor de 3x80A aansluiting. Ik ben voor om een zware kabel te laten aanleggen en laat idealiter de zwaarte van de aansluiting wat downsizen als dit mogelijk is. Het jaarlijkse capaciteitstarief liegt er niet om helaas.

Overigens laat ik Eding besturing installeren door hardware CNC uit Blaricum, ik zal ze ook eens voor advies vragen.

Alvast hartelijk dank!

Rick
Laatst gewijzigd door Rickk op 28 apr 2025 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
mark3
Contacteer:

Re: 3x80A aansluiting nodig voor CNC?

Bericht door mark3 »

Ik zou beginnen met een andere elektricien te zoeken.
FSSF

Bericht door FSSF »

mark3 schreef: 27 apr 2025 22:00 Ik zou beginnen met een andere elektricien te zoeken.
Waarom?
Arie Kabaalstra
Contacteer:

Bericht door Arie Kabaalstra »

Waarom?
Rickk schreef: 27 apr 2025 20:53 ik laat mij adviseren door de lokale elektriciën welke 0,0 ervaring heeft met CNC freesmachines.
...
en de elektriciën geeft een advies voor een aansluiting van 3x80A voor het toevoegen van de CNC frees.
Nou.. Daarom?..

Mijn werkplaats moet ook binnenkort eens opgewaardeerd worden qua Electrische installatie.. omdat ik het steeds wisselen van stekkers wel een beetje zat begin te worden.. ja.. een verdeelblok kan uitkomst bieden. maar dat is een noodoplossing..'k wil de kabels ook niet over de vloer hebben..
mjeuring

Bericht door mjeuring »

FSSF schreef: 27 apr 2025 22:20
mark3 schreef: 27 apr 2025 22:00 Ik zou beginnen met een andere elektricien te zoeken.
Waarom?
Omdat 3x80A best wel hoog is. Alle vermogens bij elkaar opgeteld (worst case) kom ik op grofweg 25 kW uit, da's afgerond 35A. Met 3x35A hoofdzekering ga je het niet redden. Dan blijft er nog 3x50 en 3x63 over voordat je bij 3x80 komt.
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Piekvermogen van je cnc is +/-30kW.
Maar dat gaat ie nooit trekken omdat je niet alles tegelijk aanzet.

Wat wil je allemaal nog meer in die bedrijfshal aan grootverbruikers qua elektrische apparatuur neerzetten? Warmtepomp?
Wat was de afweging vd electricien om voor het maximale vermogen te gaan?

Want anders zou een 3x50A of evt 3x63A meer dan voldoende zijn als ik van Enexis advies vermogen uit ga.
En de kosten zijn een heel stuk lager, €2000 per jaar lager.
Ik zou wel de groepenkast alvast voor 3x63A of 3x80A voorbereiden dan zou je mocht je gaan uitbreiden alleen de aansluiting nog hoeven te verzwaren ipv dat je dan de hele groepenkast moet vervangen.

Afbeelding

Afbeelding
Huub Buis
Donateur
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Bericht door Huub Buis »

Er van uitgaande, dat de werkplaats op de groepenkast van de woning wordt aangesloten, moet je het voor de woning benodigde vermogen bij het vermogen voor de werkplaats optellen. Omdat niet alle fases evenveel belast worden, heb je enige reserve nodig. Als je rekent met het piekvermogen, heb je al heel wat reserve ingebouwd.

Ik denk ook, dat gezien de kosten, de groepenkast voor het maximale vermogen voorbereiden een veilige keuze is. Voor de hoofdzekering is 3X50 A wat licht maar 3x80 A heb je ook niet nodig. Op een slimme meter kun je zien hoeveel vermogen je daadwerkelijk gebruikt. Dan weet je heel snel of je moet verzwaren en zo'n verzwaring is meestal snel geregeld.
Laatst gewijzigd door Huub Buis op 28 apr 2025 01:01, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
keesfrees

Bericht door keesfrees »

Hier staat nagenoeg hetzelfde, al jaren, op 3 x 25A
Werkelijk NOOIT *) problemen gehad.
En dan zit er ook nog een heel huishouden bij, met E. koken en wasmachien enzo

Wel een sofstarter gebruiken voor de vacuümpomp.
Zoek (in mijn berichten) op softstarter.

*) Ja toch, 1 keer, toen stond er nog iets aan wat normaal niet aan staat.
Laatst gewijzigd door keesfrees op 28 apr 2025 08:35, 1 keer totaal gewijzigd.
assink
Contacteer:

Bericht door assink »

keesfrees schreef: 27 apr 2025 23:42 Hier staat nagenoeg hetzelfde, al jaren, op 3 x 25A
Werkelijk NOOIT *) een problemen gehad.
En dan zit er ook nog een heel huishouden bij, met E. koken en wasmachien enzo

Wel een sofstarter gebruiken voor de vacuümpomp.
Zoek (in mijn berichten) op softstarter.

*) Ja toch, 1 keer, toen stond er nog iets aan wat normaal niet aan staat.
Op een 3x25 hoofdzekering? Of een 3x25A groep?
Die 9 kW spindel opstarten ga je in mijn ogen niet redden met 3x25A hoofzekering, want dan is je groep afgezekerd op 16?
Op 16 ampere is de max qua motor 7,5 kW, en dan moet echt alles mee zitten. 5,5 kW is een veiliger grens.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Ik vind dat jullie best hoog inzetten.

Stofafzuiging en vacuumpomp pakken wat ze nodig hebben, dus 4kW en 5.5kW.
De spindel kunnen jullie houtwurmen beter bepalen, maar als dat meer dan een kW of 3 is dan houd die stofafzuiging van 4kW het ook niet meer bij.
Computers, servo, bla: 1kW is al ruim.

Zitten we op 13.5kW. Nog wat licht, handgereedschap en woonhuis erbij en het word krapjes op 3x25A maar niet ondoenbaar.

De topicstarter begint thuis om niet teveel kosten te hebben, dus ik zou het anders doen: lekker beginnen met die 3x25A aansluiting en pas actie ondernemen als dat niet voldoende blijkt te zijn. Hier in Oss vervangen ze 2x je hoofdzekering gratis en daarna moet je aan de verzwaring.
Eventueel koop je zo'n homewizard P1 dingetje voor in de slimme meter, dan kun je zien hoe zwaar je de boel belast.

Wel zou ik alles wat je nieuw aanlegt voorbereiden op meer. Dus als je een kabel gaat trekken van woonhuis naar werkplaats, doe dan 5x10mm^2 of eventueel 5x6mm^2 als die korter is dan een meter of 20. De onderverdeler in je werkplaats ook dimensioneren op 63A of meer.

En nog een optie: verschil 3x25A en 3x50A is 2500 euro per jaar. Dan klinkt een thuisaccu die je gebruikt voor peakshaven zo gek nog niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees

Bericht door keesfrees »

assink schreef: 28 apr 2025 08:13 Op een 3x25 hoofdzekering? Of een 3x25A groep?
Rickk

Bericht door Rickk »

Geweldig al deze snelle reacties zeg, ik word heel blij van zulk enthousiasme en deze betrokkenheid!

Wellicht is mijn initiële omschrijving niet kraakhelder geweest voor iedereen.
- De werkplaats zit aangesloten op de groepenkast van de woning
- De woning heeft een aansluiting van 3x25A, de elektriciën adviseert een verzwaring naar 3x80A. Dat betekent dat hij adviseert dat er 3x80A - 3x25A = 3x55A bijkomt aan ruimte voor de CNC opstelling.

Initieel zou de verzwaring van de kabel van het net naar de woning om 80A te kunnen verdragen uitkomen €1.857 ex. Dit naast het jaarlijkse capaciteitstarief van €3.723 ex.

Mede door jullie reacties ben ik wat verder gaan speuren en kom tot de volgende nieuwe bevindingen:
- Mijn vraagtekens bij de 3x25A aansluiting in de huidige woning blijken juist. Verbruik van de woning met warmtepomp op het meest intensieve uur in januari tussen 14u - 15u is 4,24 kwh. Dit is 25% van de bestaande 3x25A aansluiting. Deze 3x25A heeft een totale capaciteit van 17kW. Daar heb ik dus 12,75kW over voor mijn CNC binnen de bestaande aansluiting.
- Met Liander gebeld en de bestaande kabel van het net naar de woning kan 3x50A aan.

Dit is kostentechnisch fantastisch nieuws. De vervolgvraag gaat zijn of ik 3x50A, 3x40A of 3x35A nodig zal hebben voor het woonhuis en de werkplaats tezamen.

3x50A = 34kW - 4,24kW (huidig piekgebruik woonhuis) = 29,76kW over voor de CNC opstelling

3x40A = 27,7kW - 4,24kW (huidig piekgebruik woonhuis) = 23,46kW over voor de CNC opstelling

3x35A = 24,2kW - 4,24kW (huidig piekgebruik woonhuis) = 19,96kW over voor de CNC opstelling

Wat ik in de reacties teruglees zou daarbij zou ik mogelijk al uit de voeten kunnen met een 3x35A aansluiting. Nu ben ik voornemens om naar een 3x40A aansluiting te gaan, mede omdat er geen prijsverschil is bij Liander voor een 3x40A aansluiting en een 3x35 aansluiting. Daarnaast neem ik het advies mee voor datgene wat je doet voor te bereiden op verdere verzwaring, dus ik zal
(1) De groepenkast laten verzwaren naar 3x50A
(2) De kabel in de grond van het woonhuis naar de werkplaats moet 3x50A aankunnen.

Ik heb nog twee vragen:
- Heeft er iemand nog advies of opmerkingen over dit voorlopige besluit?
- Wat voor kabel heb ik nodig van de meterkast naar de schuur, dit is circa 35 meter? Onze digitale vriend (chatgpt) geeft aan een 5x16 mm2 of een 5x25 mm2.

Nogmaals dank voor het meedenken allemaal! Mede door deze beperkte verzwaring zijn mijn kosten niet alleen lager maar kan Liander ook nog eens het binnen een paar weken regelen. Hier ben ik heel blij mee.
Superkees

Bericht door Superkees »

Mijn insteek zou zijn liever wat te zwaar en op de toekomst voorbereid, dan alles nog een keer moeten betalen. Uiteraard wel kijken naar de meerkosten, maar als het te overzien is, alles uitleggen op 3x80. Kabel maar achteren zal ca. 10- euro duurder zijn per meter. Dus voor 350- euro nooit meer graven.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Rickk schreef: 28 apr 2025 15:06 Verbruik van de woning met warmtepomp op het meest intensieve uur in januari tussen 14u - 15u is 4,24 kwh. Dit is 25% van de bestaande 3x25A aansluiting. Deze 3x25A heeft een totale capaciteit van 17kW. Daar heb ik dus 12,75kW over voor mijn CNC binnen de bestaande aansluiting.
Dat is iets kort door de bocht. Als die warmtepomp een eenfasetype is welke 2,3kW opslobbert dan is dat 10A op 1 fase.
Je kunt dan maximaal nog 3x15A aan 3-faseverbruiker aansluiten voordat die ene fase boven de 25A uitkomt.
Ik kan tot ongeveer 12-14kW continu belasten door dit soort effecten, die 17kW haal ik niet.

Magoed, kort door de bocht zijn al die vermogens die machinefabrikanten en elektriciens afgeven ook. Die geven niks af waarmee ze in de problemen komen dus dat is altijd aan de hoge/veilige kant. Doe ik ook als ik aan die kant van de lijn sta.
Wat ik in de reacties teruglees zou daarbij zou ik mogelijk al uit de voeten kunnen met een 3x35A aansluiting. Nu ben ik voornemens om naar een 3x40A aansluiting te gaan, mede omdat er geen prijsverschil is bij Liander voor een 3x40A aansluiting en een 3x35 aansluiting.
Verzwaren van 3x25A naar 3x40A duurt 10 minuten. Misschien een uurtje als ze nog zekeringhouders en meters moeten gaan vervangen.
Prijsverschil tussen die twee is echter nog steeds 1500 euro per jaar. Jaar in, jaar uit, en 10 jaar is zo om. Dan heb je het geld van een leuke machine aan Liander gegeven, waarschijnlijk onnodig. Het zou me niks verbazen als die netbeheerkosten de komende jaren nog fors gaan stijgen ook.

Ik zou persoonlijk de keesfrees-methode toepassen: softstarter op de dikke elektromotoren van vacuumpomp en afzuiging (wat sowieso al geen slecht idee is) en initieel lekker 3x25A houden. Laat het eerst maar eens bewezen te weinig zijn. Als de boel dan boem zegt Liander bellen en dan ben je in korte tijd weer in de lucht met 3x40A.
Je kunt wel overwegen om de groepenkast in het woonhuis alvast voor te bereiden op 63A (de eerstvolgende stap boven de 40A waar het nu waarschijnlijk op ingericht is) zodat de monteur van Liander die je kapotte zekering komt vervangen er indien mogelijk meteen 3x40A kan monteren. Vaak zijn ze niet zo heel flauw als die monteur toch al naar jou toe moet voor een storing. Dat 63A-geschikt maken van de groepenkast in het woonhuis kost de wereld niet, met een paar honderd euro ben je een aardig eind.

Die kabel naar de werkplaats aan huis, tsja. Blijf je daar ook zitten tegen de tijd dat er 5 grote machines staan en je personeel/ZZPers in moet huren? Zo ja dan zou ik persoonlijk 5x16mm2 leggen. Tegen de tijd dat dat kabeltje niet meer genoeg is dan heb je een leuk bedrijf en is een tweede kabel laten trekken ook geen ramp meer.
Zo nee dan zou ik persoonlijk 5x10mm2 ook al genoeg vinden. Want als dat kabeltje niet meer voldoet, tsja, dan ben je waarschijnlijk op zoek naar andere bedrijfsruimte.

Wederom: ik kan/wil niet in jouw portemonnee kijken, maar als je overal driedubbel-zeker gaat zitten dan is die portemonnee heel gauw leeg, en mijn ervaring is dat je veel meer met 3x25A kunt dan je denkt. De vermogens van dat frees-spul vallen in de praktijk bij velen ook nog best mee. Met uitzondering van 'pompen' (compressoren, vacuumpompen, afzuigers, stofzuigers, bla).

Maar, dat is wat ik zou doen dus. Geen ongefundeerde mening, wel afwijkend.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie