Op verzoek kan iedereen die iets wil laten zien dat te maken heeft met alles wat met cnc-techniek te maken heeft .
Maar!!!: foto's mogen maximaal 640 x 480 zijn. Zo komen de foto`s er goed op en raakt de surfer niet gauw vol.
Onlangs een Aciera 23 TNC gekocht, heel blij mee. Echt een prachtige machine. Ik wil hem graag weer in volle glorie brengen, nu begonnen met de X-as te reinigen. De servo is eraf en wil nu graag een tandwiel van de as afhalen om te kunnen ontroesten.
Heeft iemand tips hoe dit het beste te doen, zonder dat onderdelen kapot gaan?
Niet meer loshalen dan nodig, dat klinkt meer als kapot repareren.
Als je een poelietrekker op dat lagerhuis zet, dan belast je het lager al verkeerd en zou je 'm in principe moeten vervangen.
assink schreef: 28 apr 2025 08:16
Niet meer loshalen dan nodig, dat klinkt meer als kapot repareren.
Als je een poelietrekker op dat lagerhuis zet, dan belast je het lager al verkeerd en zou je 'm in principe moeten vervangen.
Ja daar was ik al bang voor inderdaad en daar zit ook nog een encoder.
Een paar uur verder, met het 30 jaar oude vet/olie te verwijderen.
Yuck!.. da's bagger van vele jaren.. als dat restanten van koelemulsie zijn.. dan zal dat ook niet al te fris ruiken (blij dat we geen Geur-internet hebben )
Mijn ervaring met dergelijke drab is dat er een lucht af komt, waar een stinkdier nog van over zijn nek gaat..
Mijn advies.. Draag handschoenen als je dat gaat reinigen.. 'k heb eens een infectie opgelopen van oude koelemulsie..
Arie Kabaalstra schreef: 30 apr 2025 13:05
Yuck!.. da's bagger van vele jaren.. als dat restanten van koelemulsie zijn.. dan zal dat ook niet al te fris ruiken (blij dat we geen Geur-internet hebben )
Mijn ervaring met dergelijke drab is dat er een lucht af komt, waar een stinkdier nog van over zijn nek gaat..
Mijn advies.. Draag handschoenen als je dat gaat reinigen.. 'k heb eens een infectie opgelopen van oude koelemulsie..
Stank valt wel mee, maar handschoenen zeker. Die vliegen er doorheen hahaha.
Papierrol ook
Jmol schreef: 30 apr 2025 18:59
Stank valt wel mee, maar handschoenen zeker. Die vliegen er doorheen hahaha.
Papierrol ook
Voor zo'n bak met drab, ik zou er een sopje van maken (emmer water, zeep), los borstelen, en het met een alles zuiger weer opzuigen.
Staal een tijdje (paar dagen) in azijn (huishoud sterkte 4%) leggen lost roest op, licht afborstelen, zuur er af spoelen en laten drogen en 't is schoon. Er zijn ook middeltjes te koop die hier speciaal voor gemaakt zijn. Azijn etst je staal ook. Ik heb eens een testje gedaan, en een stuk plat (35*6) in een jampotje met azijn gezet. Een week later was de walshuid weg, maar de kristalstruktuur was ook te zien, en op sommige plaatsen zat er een vrij diepe gleuf (0.5mm) ofzo in dat stuk plat.
Het was een vies werkje, leek wel een soort caramel ....maar dan olie en koeling
Op geleiding zitten vreemde plekken van het lang stil staan van de tafel op een punt. Weet iemand slimme manier om deze te verwijderen. Ik heb het voorzichtig geprobeerd met een messing borstel, maar dat is niet goed.
Arie Kabaalstra schreef: 01 mei 2025 19:00
Ligt het erop, of is het "ingevreten"?.. zijn de geleidingen gehard?.. je zou het kunnen proberen af te schrapen met een stukje hard messing?
Het ligt erop denk ik inderdaad. Ik heb 1 plek kunnen doen, met wat poets maar dan poets je je arm eraf om die plek weg te krijgen.
Daar hebben de engelsen een heel mooie uitdrukking voor "Elbow Grease".. de laatste machine die ik een grote schoonmaak heb moeten geven, daar zaten de geleidingen gelukkig dik in het vet.. heel dik.. maar de klep naar het deionisatie filter zat vast door kalkafzetting, en in de onderarm zat ook meer kalk dan wat je ooit in een Calgon reclame hebt gezien.. ach... je stroopt je mouwen op, en gaat aan de slag.. met het resultaat van een nette machine voor ogen.. "wie mooi wil zijn, moet pijn lijden