Ontwerphulp cirkelsnijder
Moderator: Moderators
Ontwerphulp cirkelsnijder
Hallo,
Ik ben bezig met een project en moet zeer precies cirkels uit 3mm glas snijden. Ik heb ooit een cirkelsnijder van Bohle gekocht maar tot mijn verbazing zit er op het draaiend systeem speling. Probleem met dit soort cirkelsnijders is ook dat als je exact een maat wil repeteren na een andere gedaan te hebben dit bijna onmogelijk is weer exact juist af te stellen.
Ik heb nu een eigen cirkelsnijder ontworpen met vaste stralen (60mm, 120mm...). In het centraal punt zitten 2 lagers en een rvs as. In principe werkt het prima. Maar om makkelijk te kunnen wisselen van straal heb ik het nu zo ontworpen dat deze op de as klikt.
De 'stralen' hebben hier geen vertikale beweging en dat is ook niet nodig. Ik laat de snijkop zakken in het spangedeelte van de 'straal' tot op het glas.
Dat ging prima toen het stuk vers uit de printer kwam maar de volgende dag trok ik de 'klemmen' er gewoon af... Ik heb dit geprint in PETG.
Heeft iemand een idee voor een ander makkelijk maar precies wisselsysteem? Of kies ik best gewoon voor een ander filament?
Ik ben bezig met een project en moet zeer precies cirkels uit 3mm glas snijden. Ik heb ooit een cirkelsnijder van Bohle gekocht maar tot mijn verbazing zit er op het draaiend systeem speling. Probleem met dit soort cirkelsnijders is ook dat als je exact een maat wil repeteren na een andere gedaan te hebben dit bijna onmogelijk is weer exact juist af te stellen.
Ik heb nu een eigen cirkelsnijder ontworpen met vaste stralen (60mm, 120mm...). In het centraal punt zitten 2 lagers en een rvs as. In principe werkt het prima. Maar om makkelijk te kunnen wisselen van straal heb ik het nu zo ontworpen dat deze op de as klikt.
De 'stralen' hebben hier geen vertikale beweging en dat is ook niet nodig. Ik laat de snijkop zakken in het spangedeelte van de 'straal' tot op het glas.
Dat ging prima toen het stuk vers uit de printer kwam maar de volgende dag trok ik de 'klemmen' er gewoon af... Ik heb dit geprint in PETG.
Heeft iemand een idee voor een ander makkelijk maar precies wisselsysteem? Of kies ik best gewoon voor een ander filament?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
Huub Buis
- Donateur
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 2 times
Re: Ontwerphulp cirkelsnijder
Pas het klemsysteem aan met een spleet en een schroef, net zo als aan de andere kant.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Ik zou toch eerder kijken om het bohle systeem te verbeteren.
Met die plastic onderdelen blijft alles veren.
Misschien iets van een arm met liniaal er op en een nonius stuk op de schuiver.
Gewoon een robuust stuk gereedschap.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Dan kan ik even goed de as er uit halen telkens en de opening van de 'straal' licht klemmend maken.hfjbuis schreef: 28 jun 2025 09:29 Pas het klemsysteem aan met een spleet en een schroef, net zo als aan de andere kant.
Overigens moet ik maar kwarten snijden, geen cirkels.
Ja, bedankt voor de tip maar misschien als mijn project slaagt kan ik dat overwegen. Ik heb nu op deze manier 4 kwart ringsectoren gesneden en deze sluiten heel netjes aan. Bij het breken moet je natuurlijk wat geluk hebben, hoe nauwkeurig je ook kan snijden.hugo stoutjesdijk schreef: 28 jun 2025 09:45 Ik zou toch eerder kijken om het bohle systeem te verbeteren.
Het Bohle systeem bestaat ook deels uit plastic...
-
Huub Buis
- Donateur
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 2 times
Kunststof zal altijd krimpen als het gegoten, gespuitgiet, ge3dprint, etc is. Ik zou daarom eerder verwachten dat de opening te klein zou zijn na een tijdje.
Kunststof heeft ook last van "kruip". Daarbij gaat het vervormen onder belasting. Als je de as geklemd hebt laten zitten, dan kan dit de oorzaak van het probleem zijn, de constante druk zal kruip geven. De maat een beetje kleiner printen helpt wel, maar ook dan zal op termijn de as losser gaan zitten. De kop een beetje groter maken (meer volume) zal ook een beetje helpen net als de kop massief (100% infill) printen.
Een ander filament type, zelfs gevuld, zal ook maar een tijdelijke oplossing zijn. De as na gebruik verwijderen helpt ook.
Kunststof heeft ook last van "kruip". Daarbij gaat het vervormen onder belasting. Als je de as geklemd hebt laten zitten, dan kan dit de oorzaak van het probleem zijn, de constante druk zal kruip geven. De maat een beetje kleiner printen helpt wel, maar ook dan zal op termijn de as losser gaan zitten. De kop een beetje groter maken (meer volume) zal ook een beetje helpen net als de kop massief (100% infill) printen.
Een ander filament type, zelfs gevuld, zal ook maar een tijdelijke oplossing zijn. De as na gebruik verwijderen helpt ook.
Laatst gewijzigd door Huub Buis op 28 jun 2025 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Been thanked: 3 times
- Contacteer:
Vandaar dat ik verbeteren zeg.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
- Ballegooijen
- Donateur
- Contacteer:
Als de onderdelen op zich goed werken zou je ze daarna van aluminium kunnen maken. Dan wordt het een stuk steviger.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest!
https://www.Baldas.nl
https://www.Baldas.nl
- DaBit
- Donateur
- Been thanked: 1 time
Of als je bij printen wil blijven: polycarbonaat is veel vormstabieler en blijft veel en veel langer goed klemmen dan PETG.
Moet met jouw printer ook geen probleem zijn om te printen denk ik.
Met klemmende dingen maken van PETG heb ik slechte ervaringen in ieder geval.
Moet met jouw printer ook geen probleem zijn om te printen denk ik.
Met klemmende dingen maken van PETG heb ik slechte ervaringen in ieder geval.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
En als ik met deze gedachte naar de onderdelen kijk dan begrijp ik het (beter).
En ik denk dan weer aan HPL 6mm ( trespa ed ).Ballegooijen schreef: 28 jun 2025 11:09 Als de onderdelen op zich goed werken zou je ze daarna van aluminium kunnen maken. Dan wordt het een stuk steviger.
Maar dan wel verstelbaar, ook al gaat het om vaste maten.
Hoe ziet je glassnijder er uit ?
Uit interesse, ik deed ook weer pogingen tot glas snijden en ik moet ook nog wat rondingen snijden.
Een tijd terug ben ik de kunst af gaan kijken bij een glas-in-lood maker-kennis.
https://european-alternatives.eu/ https://appdwang.nl/
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Denk dat de klempassing nooit heel betrouwbaar wordt. Misschien kan je overwegen m gesloten te printen en dan als as een schouderschroef te gebruiken. Wat je van boven uit kan draaien om de armen uit te nemen. Of een gedraaide rvs pin die je naar boven los kan pakken.XXL66 schreef: 28 jun 2025 07:59 Hallo,
CIRKELSNIJDER.jpg
Het mooiste is denk ik een schouderschroef. Dan kan je ook een veerring ertussen doen om de speling eruit te halen. Wel een carrosseriering tussen de veerring en kunststofdeel plaatsen anders vreet die daar weer in.