Fusion 360: Probleem met tool voor pockets met dezelfde breedte

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

wdbruin

Fusion 360: Probleem met tool voor pockets met dezelfde breedte

Bericht door wdbruin »

Ik ben al een hele tijd aan het tobben in Fusion 360 om binnen Manufacture een toolpath te genereren voor een pocket van dezelfde breedte als het bit wat ik wil gebruiken. Dit lukt me niet zonder de pocket minimaal 0.2 mm breder te maken (wat uiteindelijk niet het gewenste resultaat oplevert).
Een simpel voorbeeld: een groef van 6mm

Afbeelding

Frezen met een 6 mm bit levert een empty toolpath op:

Afbeelding

Setup ziet er als volgt uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als ik de groef 6,2 mm breed maak gaat het wel goed / levert het wel een toolpath op:

Afbeelding

Alle settings 100x gechecked en verschillende keren opnieuw begonnen zodat er geen gekke instellingen van een vorige keer o.i.d. zijn blijven hangen

Waarschijnlijk is is ergens een heel klein dingetje wat ik over het hoofd zie maar ik heb werkelijk geen idee.

Iemand een goede suggestie :idea: ??
serum
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Fusion 360: Probleem met tool voor pockets met dezelfde breedte

Bericht door serum »

Een pocket van 6 met een frees van 6 is ook geen pocket. Een contour op 1 lijn is eenvoudiger. Er zijn nog veel meer wegen die naar Rome leiden.
Ballegooijen
Donateur
Contacteer:

Bericht door Ballegooijen »

Je moet dan slotting gebruiken.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest!
https://www.Baldas.nl
mjeuring

Bericht door mjeuring »

Zorg dat er een honderdste verschil zit tussen je pocket en frees. Pocket wat breder maken, freesdiameter wat kleiner in je cam-pakket ingeven.
P1-Engineering
Donateur

Bericht door P1-Engineering »

mjeuring schreef: 03 jul 2025 10:27 Zorg dat er een honderdste verschil zit tussen je pocket en frees. Pocket wat breder maken, freesdiameter wat kleiner in je cam-pakket ingeven.
Nee, dat doe je niet zo :lol:

Slot toolpath is exact voor deze toepassing.
Corneel
Contacteer:

Bericht door Corneel »

Het kan ook met 2d contour. De rand van de pocket selecteren als path.
mjeuring

Bericht door mjeuring »

P1-Engineering schreef: 03 jul 2025 11:57 Slot toolpath is exact voor deze toepassing.
Dat kent mijn Emco niet. Maar als ik de frees ook maar een micron kleiner maak is het geen probleem.
serum

Bericht door serum »

Slotting blijft binnen de face van het slot in een slot zoals de TS heeft. Tangential fragment doet het niet bij een open slot, hij begint keurig binnen het kader van de buitenlijn van je slot. Moet je alweer met een patch gaan werken om erbuiten te komen. (zoals gezegd, meerdere wegen naar Rome) Tool containment is voorbehouden aan 3d opps en slotting is een 2d opp.

Gewoon lekker voorspelbaar de 2d contour optie pakken, open contour of met de control/command ingedrukt 1 lijn selecteren en daar evt met een tangential fragment net buiten je stock plungen. Wel even op je freesrichting letten, voor hetzelfde geld gaat ie aan de verkeerde kant van de lijn. Slotten is mijn lust en mijn leven.
wdbruin

Bericht door wdbruin »

Gelukt!

Ik heb voor 2D Contour gekozen met dit als resultaat:

Afbeelding

Het moest een dovetail slot worden, de bewerking moest dus in 1 pass, maar zoals je ziet .... eind-goed-al-goed!

Dank voor de reacties / suggesties, op een later moment ga ik de andere genoemde alternatieven nog eens uit proberen.
hugo stoutjesdijk
Donateur
Been thanked: 3 times
Contacteer:

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wat je allemaal wel niet voor toeren uit moet halen voor 2 regels G code. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
wdbruin

Bericht door wdbruin »

O haha, ik heb niet naar de G-code gekeken die geproduceerd is, dus of het echt maar 2 regels zijn ... :roll:

Als het allemaal sec voor dit groefje geweest zou zijn was het idd wel heel veel moeite voor weinig geweest. Nu ik echter weet hoe het werkt klik ik in no-time een setup in elkaar om zoiets te maken:

Afbeelding

Ik schat in dat als je dit rechtstreeks in G-code moet doen het een wat grotere uitdaging wordt en er iets meer regels code nodig zullen zijn
(maar als je ziet waar forumleden allemaal toe in staat zijn schat ik zomaar in dat er mensen zijn die toch die route kiezen :lol: )

Anyway, ik ben enorm geholpen (en zoals altijd: the-devil-is-in-the-details)
P1-Engineering
Donateur

Bericht door P1-Engineering »

Precies, kost in begin iets meer tijd maar daarna ben je vele malen sneller en kans op fouten is ook stukken minder. Wanneer je op een gegeven moment tevreden bent maak je een template, dan is het gewoon copy-paste werk.
serum

Bericht door serum »

Je had in het geval van de herhalende lijntjes 1 lijn kunnen gebruiken en die in de cam omgeving via Lineair Pattern (rechter muisknop op de opp) de lijn kunnen herhalen over het bord zo vaak je nodig had.

In de CAM omgeving kan je sinds een jaar ook met parameters werken die je in de design omgeving ook gebruikt, op die manier kan je de cad en de cam parametriseren. Ik gebruik het voor de productie en op die manier heb ik volledig geautomatiseerde cam voor mijn productie. (ik hoef geen contouren, pockets, slots/gaten/uitsparingen of wat dan ook meer te selecteren). Is even wat tijd in gaan zitten om het helemaal goed te krijgen, maar bij repeterend werk loont het al snel. Leuke puzzles en ik heb deze templates ook gedeeld met een vriend in hetzelfde werk en op die manier zijn we ook 1:1 compatible met elkaar qua werk en kunnen we de productielast verdelen mocht het zo uitkomen.
wdbruin

Bericht door wdbruin »

serum schreef: 04 jul 2025 13:00 Je had in het geval van de herhalende lijntjes 1 lijn kunnen gebruiken en die in de cam omgeving via Lineair Pattern (rechter muisknop op de opp) de lijn kunnen herhalen over het bord zo vaak je nodig had.

In de CAM omgeving kan je sinds een jaar ook met parameters werken die je in de design omgeving ook gebruikt, op die manier kan je de cad en de cam parametriseren. .....
Dat is precies hoe ik dit soort ontwerpen opzet, door met parameters en formules te werken kun je in een paar seconden een nieuwe variant van je ontwerp maken.

Afbeelding

1 getalletje wijzigen en dan is dit het resultaat:

Afbeelding

NB: hoeveel regels G-code zouden hiervoor nodig zijn? ;-)
Plaats reactie